Tulikivi - Spisar, ugnar, bastur och naturstenar

När jag började investera sades det att man inte skulle investera i Tecnotree, Tulikivi eller Valoe, men… till min förvåning hittade jag ingen tråd om det här företaget.

Jag stötte på den här videon och det såg bättre ut än jag förväntade mig.
(138) Pörssi-ilta webinaari ma 23.11.2020 - YouTube

1.03 och framåt.

Sedan slängde jag in siffrorna i Excel.
Q1 Genomsnitt|Q2 Genomsnitt|Q3 Genomsnitt|Q4 Genomsnitt| [2015-2019][milj. €]
Omsättning |6,06|7,82|7,2|8,72|
Koncernresultat före skatt |-1,4|-0,14|-0,12|-0,36|
Orderstock|4,58|3,86|3,72|3,18|

Q1/20|Q2/20|Q3/20|Q4/20 [milj. €]
Omsättning|5,7|7,4|6,9|?|
Koncernresultat före skatt|-0,7|0,3||0,4|?|
Orderstock|4,4|3,3|4,0|?|

Av dessa kan man se att omsättningen och orderstocken har förblivit ganska oförändrade, men det har plötsligt dykt upp en ganska stor summa i resultatet.

Priserna sägs ha höjts och en del besparingar har också uppnåtts. Det förklarar åtminstone delvis.

Det är också en hel del skulder, men de nya produkterna ser faktiskt bra ut.
På tal om skulder… i videon berättar Harri Vauhkonen att skulden har amorterats med 12 miljoner över 5 år och nu är skulden 15 miljoner.

Jag är ganska nybörjare inom investeringar. En riktig investerare skulle inte våga ta upp Tulikivi på allvar. Det används ofta som ett exempel på ett dåligt företag.
Kan de klokare berätta vad jag inte förstår alls eller är det möjligen de första stegen mot en vändning här…
De tyska nedstängningarna oroar mig lite. Hälften av omsättningen kommer från export och en betydande del från Tyskland.

12 gillningar

Det är fantastiskt att du skapade en egen tråd för detta. Fördomar dödar åtminstone för mig alltför många bra affärer. Dessutom är ett lönsamt år för Tulikivi en prestation värd en egen tråd i sig. :joy:

Även om den största sannolikheten skulle förverkligas och det handlar om ett dåligt företag, så kan denna tråd ändå vara bra. Att undvika dåliga affärer är minst lika värdefullt som att göra bra affärer.

Du kunde förresten hellre ta en skärmdump av excel-filen med klippverktyget eller dela den via Google Sheets.

8 gillningar

Potentiellt förvärvsmål? :open_mouth: :open_mouth:

1 gillning

Jag googlade på vauva.fi efter tråden av samma kille, men jag är en annan kille. :+1:
Jag hittade tyvärr inte mycket intelligent diskussion om företaget.

4 gillningar

I den videon tog man ställning till det. Produktionen skulle kunna starta om cirka 3 år, om någon vill det.

Jag tänkte också att man här skulle kunna lyfta fram det uppsving som skett kring detta företag. Särskilt signaturen Předák på Shareville med upprepade uppenbart ogrundade historier. Det positiva är de så låga förväntningarna på företaget att ingen har kunnat förlora mycket pengar på detta sedan 2015. Några tiotals procent som mest.

I sig kan man inte koppla en person till en annan baserat på att tråden har öppnats. Dessutom skiljer sig språkbruket hos denna postare nedåt från hur det puff jag sett var skrivet.

Ja, precis. Inderes skiljer sig dock från ovannämnda platser i sin moderering, så om ett troll hittas här så finns det inte kvar länge.

3 gillningar

Hur kan ett företag som går med förlust år efter år amortera sina skulder så mycket? Eller har man bara utelämnat det viktigaste, alltså att skulden visserligen har amorterats med 12 miljoner, men samtidigt har nya lån tagits på 15 miljoner och nu är skulden 3 miljoner högre? Nu får man lätt intrycket att skulden för 5 år sedan var 27 miljoner euro och nu är den 15 miljoner euro.

Samma Predak-troll höll också länge till på Kauppalehtis forum under många olika nick. Språkbruket är väldigt annorlunda än trådstartarens, men jag skulle inte bli förvånad om det ursprungliga trollet snart hittar hit också (imorgon kommer den här tråden förmodligen att ligga ganska högt upp vid en Tulikivi-sökning).

2 gillningar

Rörelsens kassaflöde före investeringar har varit positivt de senaste 5 åren. 0,8 miljoner-2 miljoner. Kanske har skuldåterbetalningen hållits tillbaka i år, så det syns även på resultatraden.
Vauhkonens kommentar om skulden överraskade åtminstone mig helt. Min bild var helt annorlunda. Jag vet inte om man ska tro det.

1 gillning

Jag lade Tulikivi i top3-klättrarna för nästa år, men jag vågar verkligen inte investera mina egna pengar i det här skedet.

Några punkter:

• investeringarna kommer att fortsätta att minskas, den ständiga åtstramningen och årtionden av långsam strypning gör att bra folk lätt lämnar för andra jobb.
  • kortfristiga skulder / tillgångar känns för riskabelt, särskilt eftersom lagret knappast har skrivits ned på länge (även om omsättningshastigheten kan vara tveksam).
  • coronan har lyft den ena näsborren till ytan, men räcker det för att lyfta företaget till en ny blomstring.
  • talkfyndigheten har diskuterats länge, gruvindustrin är visserligen långsam, men vad är det verkliga realisationsvärdet.

Fördelar/varför jag överhuvudtaget orkar läsa rapporten

• bastuugnarna och varför inte eldstäderna också tycker jag ser bra ut.
  • export utgör hälften av omsättningen, kommer den att växa i framtiden?
  • sten som råmaterial och inredningselement fascinerar, det skulle kunna finnas potential för en fin finsk börsberättelse
  • Predak har trollat fram en bild av Tulikivi från en ganska stor del av småinvesterarna, delvis hatad i den meningen.
5 gillningar

Exporten har stått för hälften av omsättningen åtminstone sedan 2009. Omsättningen har dock nästan halverats och personalen har minskat till mindre än hälften.

Jag kollade upp skuldbeloppen från årsrapporterna 2015 och 2019: de verkade ha ökat med ett par miljoner.

Edit: här är en genomgång för andra också, current liabilities = kortfristiga skulder och non-current liabilities = långfristiga skulder:
2015:

2019:

3 gillningar

1-12/2019 Nettoskuldgrad, % 200,1
1-09/2020 Nettoskuldgrad, % 189,5

Minskningstakten för nettoskuldgraden är inte direkt häpnadsväckande än så länge :stuck_out_tongue_winking_eye:

Vid en snabb anblick är den mest intressanta delen av Tulikivi talkgruvan, som potentiellt är mer värdefull än resten av företaget. Tyvärr har huvudverksamheten hittills varit ganska dålig, och jag skulle personligen kräva starkare bevis innan jag vågade säga att den ens är värd de nuvarande skulderna.

Gruvan kommer dock tidigast att börja producera kalk 2024, så man ska inte lita för mycket på det :slight_smile:

4 gillningar

VD:n snackade strunt. Om de inte alldeles nyligen har amorterat tio miljoner i lån. Tack. Det var bland annat därför jag ville starta tråden.

3 gillningar

Ja, jag lyssnade på “börskväll”-klippet, och verkställande direktören säger rakt ut att det är bra att veta att skulden för cirka fem år sedan var cirka 27 miljoner euro och nu är den cirka 15 miljoner euro… ganska precis vid 1:20:00. wtf

2 gillningar

Jag skulle vara intresserad av att veta hur värdefull en sådan talkgruva kan vara. Med mina egna bristfälliga kunskaper från Talvivaara och SOTE uppskattar jag cirka 30 miljoner dollar. Även om jag försökte använda konservativa värden och avrundningar överallt, känns det fortfarande ganska optimistiskt…

2 gillningar

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/tulikivi-nostaa-ohjeistustaan-vuodelle-2020-liikevaihdon-arvioidaan-olevan-noin-29

4 gillningar

Ja, får se om det blev en kort trade när jag köpte igår xD Motiveringen var att lönsamheten skulle fungera som en ryggsäck för att vinna tid tills gruvfrågan löses inom ett par år. Det är alltså konstgjord andning tills det löses om det finns sylt eller rutten torsk i burken…

Edit: Jag såg detta lite som Benjamin Grahams cigarrettfimp. Med tanke på att talkgruvan inte har värderats på något sätt i balansräkningen, eftersom den ännu inte har något bokfört värde

1 gillning

När var senaste vinstvarningen? :smiley: det är i år..

1 gillning

Svårt att säga hur mycket en EBIT på en miljon värmer, när man har mer än tjugofaldiga skulder och tiofaldiga kortfristiga skulder.

Allt ansvar är förvisso inte räntebärande skuld, men det är så pass mycket i förhållande att det inte ens räcker för att klara 5-6 % räntor med ett exceptionellt resultat. Och vem skulle ge detta billigare?

Är det förresten “jämförbart rörelseresultat”, det vill säga att det på något sätt har justerats ytterligare kanske. Nåja.

Men åtminstone tar jag av mig hatten, jag förväntade mig inte så här mycket.

2 gillningar

Joo, så är det, som sagt, en cigarettfimp som kräver konstgjord andning. Och jag själv förväntade mig inte alls så här mycket. Jag trodde att den skulle ligga mellan 0 resultat och 400te de närmaste åren, samtidigt som lånen omstruktureras till längre återbetalningstider i en avlägsen framtid.

Samtidigt finns talkoptionen kvar, med vilken lånet kan minskas och därmed även lånekostnaderna.

Det här är skräp. Man får bara se om det finns majonnäs kvar att slicka på Big Mac-pappret :rofl:

4 gillningar