Honkarakenne Oyj

{“content”:“Låt oss öppna en egen tråd för Hong Kong, även om det verkar vara lugnt på den fronten för tillfället.\n\n

\n\nHar någon undersökt detta närmare? Jag råkade stöta på denna tweet:\n\nhttps://twitter.com/contra__capital/status/1160599071591141381?s=21\n\n![kuva|690x378](upload://iMCbfBm1sN0KG0jp08GkPTDF0GJ.jpeg)",“target_locale”:"sv”}

6 gillningar

Utmärkt, kul att Honkarakenne fick en egen tråd!
Den senaste delårsrapporten var verkligen bra, särskilt försäljningen av timmerhus ökade. Rutten till Kina har öppnats.
I regeringsprogrammet fanns en punkt om att timmerbyggande ska stödjas, som ett svar på klimatförändringarna. Många skolor och daghem måste förnyas på grund av inomhusluftproblem, och träbyggande är svaret på detta.
Trenderna är i detta avseende på företagets sida!
Dessutom moderniseras fabriken i Karstula.
Jag tänkte själv ta en liten del till på torsdag, när jag får lön igen.
Om vi bara kunde få med detta i Inderes övervakning!

4 gillningar

Det som har oroat mest under en längre tid är den allmänna konjunkturcykelns nedgång och dess påverkan på byggbranschen. Men kanske påverkas inte detta lika mycket tack vare de gynnsamma trenderna ovan.
Dessutom, som man kan utläsa från det första meddelandet, är aktien nu ganska billig.

Var fick tweetförfattaren resultatet på 2,7 miljoner euro ifrån? I verksamhetsberättelsen för 2018 var resultatet 1176 tusen euro, dvs. resultat per aktie 1176/5874=0,2.
Aktiepriset nu 2,3/0,2= p/e 11,5.

Det verkar vid en snabb titt som att balansräkningen är solid och bolaget är knappast någon tidsinställd bomb. Här är förmodligen orderstocken till stor del i fokus. Borde man titta närmare på det?

Resultatet för de senaste 12 månaderna, dvs. H1 2019 + H2 2018.

4 gillningar

Exakt, här har man använt ett rullande 12-månaders faktiskt resultat. Tydligen var H2 2018 starkare än det totala resultatet för 2018, vilket betyder att bolaget gick med förlust under första halvåret 2018. Tack!

1 gillning

I år kommer flera miljoner att investeras i produktionslinjerna vid fabriken i Karstula. Det måste finnas ljus i tunneln om man agerar på det här sättet.

2 gillningar

Styrelseordföranden för Honkarakenne har idag förvärvat 10 000 st. Honkarakenne-aktier till ett pris av 2,33 euro.
Dessa är alltid goda tecken!

2 gillningar

Sålde idag mina 2,89 Honka-aktier med god vinst.
Fint företag med bra produkter, men dagens 14% uppgång och över 20% för veckan är kanske inte helt motiverat i den nuvarande ekonomiska situationen.

3 gillningar

Hej.

Jag hoppade på Honkarakenne i mitten av juni i år när jag blev bekant med Taaleris fastighetsfond för daghem.

Jag tycker att Honkarakenne har en bra historia. Finland är fullt av mögliga daghem, skolor och ålderdomshem. Jag tror att föräldrar hellre placerar sina barn i en ny, hälsosam fastighet än i en mögelfälla, vilket skapar ett tryck för förändring och ökar efterfrågan på bland annat daghem i timmer, enligt min mening.

Tiden får utvisa hur det går :slight_smile:

1 gillning

Jag håller med om att detta är ett riktigt intressant och växande framtidsföretag. Det skulle vara riktigt bra att få med detta i Inderes bevakning, vink vink!!

2 gillningar

Här är nyheter från bastubranschen.

https://twitter.com/saunafromfinlan/status/1189191646421733381?s=21

Ping @Saapasjalkakissa

1 gillning

https://blog.kauppalehti.fi/80-plus-paivassa-osakesijoittajaksi/honkarakenne-on-tervehdyttanyt-seka-taseen-etta-tuloksen

3 gillningar

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/honkarakenne-nostaa-tulosohjaustaan-vuodelle-2019

Mycket positiv resultatvarning!!!

Jag tolkar det som att lönsamheten har varit bättre än förväntat, och om omsättningen är på samma nivå som föregående år och lönsamheten har ökat något så är mina beräkningar:

H219 EPS = 0,34 €/aktie

2019 EPS = 0,43 €/aktie

Aktievärdet då:

Med lågt P/E 10x = 4,3 euro/aktie

Enligt mig skulle P/E 12x vara acceptabelt med denna tillväxt:

12x P/E = 5,2 euro/aktie

Det finns alltså fortfarande utrymme för uppgång!

Bra prestation!!!

10 gillningar

Jag å andra sidan började tänka på ett pessimistiskt sätt – när jag övervägde att investera i bolaget; omsättningen ökade med 10 % under första halvåret och prognosen håller tillväxten på noll, vilket innebär att H2 kommer att backa lika mycket jämfört med jämförelseperioden.

Å andra sidan förbättras lönsamheten proportionellt när den skulle förbli ungefär densamma jämfört med jämförelsen.

Orderstocken sjönk under H1 med -10%.

Mycket bra buzz men den värsta undervärderingen har försvunnit.

E: Positivt med tanke på bolagets historik att resultatet förbättras avsevärt, detta var redan känt efter H1. Jag tycker att det har fått lite för stor uppmärksamhet, även om jag inte uttalar mig om tajmingen?

2 gillningar

Å andra sidan är megatrenden inom träbyggande bara i sin linda och Honka är marknadsledare med en mycket stark balansräkning, stora konkurrenter har fallit (t.ex. Mammuttihirsi) och det är inte så lätt att komma in i branschen.

I framtiden kommer till exempel daghem att byggas stort av trä eftersom städerna är trötta på problem med inomhusluften, och stora företag planerar också träbaserade huvudkontor av image- och liknande skäl.

Hongas free float är inte så stor, det vill säga Saaris och andra insiders äger cirka 40 % av aktierna, och nu när Capman har sålt allt finns det inga stora säljare i sikte.

6 gillningar

Dagens Kauppalehti hade en allmänt positiv artikel om Honka:

Dessutom en artikel om konkurrenten Honkamaja. Ger en ganska bra marknadsöversikt för timmerhusbyggande.

3 gillningar

Hämtat från Kauppalehtis nyheter, som @lee2sos postade:

Branschen förlitar sig mycket på offentligt byggande. Skolor och daghem byggs nu i större utsträckning av timmer än tidigare. Stora projekt kräver dock ekonomiska resurser och ny kompetens. Alla aktörer har inte tillräckligt med kapacitet för detta.

Enligt en rapport från Byggforskning RTS kommer totalt cirka 650 vård- och daghem samt skolor att byggas i Finland under åren 2020–2021. Enligt en undersökning bland kommunala beslutsfattare skulle drygt tio procent av dessa kunna vara timmer- eller massivträstommebyggnader.

I denna konkurrens kan Honkarakenne ha ganska goda utgångspunkter. Plockat från Honkarakenne delårsrapport:

Investeringsprogrammet som startades under andra halvåret 2018 fortsätter till 2020, och Honkarakenne investerar under denna tid totalt 7,3 miljoner euro i utvecklingen av sin produktion. De genomförda investeringarna effektiviserar fabrikens produktionsprocesser och ökar bolagets kapacitet, särskilt inom stads- och projektbyggande

…Den förnyade linjen beräknas vara i effektiv produktion sommaren 2020.

2 gillningar

Honka har en rejäl trend i ryggen, hur blir det, kommer Honka någonsin att bygga större flervåningshus? Nu verkar de största vara så kallade townhouse i mindre flerbostadshus, det vill säga 2-3 våningar.

1 gillning

Honkarakenne tillverkar byggnader av limträstockar. Trähöghus byggs huvudsakligen av CLT-element, vilket kräver olika maskiner och produktionslinjer. Jag tror inte att timmerbyggare omedelbart kommer att börja bygga höghus.

2 gillningar