Harvias VD var idag [på ROAST](
Funderar, rosten väckte mitt intresse och den omfattande rapporten behöver jag bekanta mig med. Den här kan bara vara svår att få med en säkerhetsmarginal på 20% som jag inte skulle vilja kompromissa med.
Edit: har nu gått igenom den omfattande rapporten. Verkar välskött och stabilt. Lägre risk men lägre förväntad avkastning, ingen multibagger. Jag skulle vara frestad att kompromissa med säkerhetsmarginalen på 20%, eftersom marknaden redan är mogen och defensivitet behövs… ![]()
![]()
![]()
Jag är skeptisk till den goodwillbomb som företaget har i sin balansräkning. Annars skulle jag ha köpt den till åtminstone mammas lata portfölj. ![]()
Jag gillar när ett företag har en expert och kompetent ledning. Harvia verkade ha det, baserat på intervjun.
Bra Roasti idag, även om det var ganska lätt och ingen svett kom från VD:n. Harvia har verkligen rena papper och tristess är bra vid investeringar, som med Sampo… Vidare till nästa omgång… Jag börjar köpprojektet imorgon.
Verkar vara ett kvalitetsbolag som är tillräckligt tråkigt på alla sätt. Själv är jag så pass vild att jag fortfarande överväger det för min egen portfölj, men det passar för min sons portfölj med en längre horisont.
Vad är det specifikt som gör att Harvia faller så kraftigt denna intressanta börsdag? Det skulle vara en defensiv aktie, igår kom meddelandet om den första goda och framöver växande utdelningen som kommer redan i höst
Måste försöka fånga den under 5,4 €, även om jag måste finansiera det från nödkassan eftersom lönedagen är snart ![]()
Anledningen var nog just det du nämnde, alltså att utdelningsdatumet, 0,18 €, var avskiljningsdatumet.
“Utdelning betalas till den aktieägare som på avstämningsdagen för utdelningen, den 12 oktober 2018, är registrerad i bolagets aktieägarförteckning som förs av Euroclear Finland Oy. Utdelningen betalas den 19 oktober 2018.”
Om man köper idag, har man då rätt till utdelningen? Eller måste man ha varit ägare senast igår?
Hej,
Hade Harvia ett konferenssamtal för investerare/analytiker eftersom @Mikael_Rautanen kommenterade ämnet på Twitter. Eller var det ett gammalt inlägg, för jag minns att Harvias VD tidigare har kommenterat något liknande.
https://twitter.com/mikaelrautanen/status/1057722017447854081
@otoo84 den var från denna H1-konferens, som också fanns på InderesTV:D https://www.inderes.fi/fi/videot/harvia-puolivuosikatsaus-2018-webcast-1682018-alkaen-kello-1300\n"No new hokkus pokkus on the things" 4:31
Nästa webcast är den 14.11.2018 när resultatet för Q3’2018 publiceras. Harvia - Let's sauna. | Harvia
Japp, det trodde jag också.. Så vi får vänta och se vad vi får den 14.11 ![]()
Till ära av de fantastiska Harvia-bastubadningarna på lördagskvällen har jag lagt ut en order för nästa vecka på 300 aktier till ett pris av 5 euro styck. Finns det någon chans att det lyckas? Vilka tankar har ni om den kommande delårsrapporten och utvecklingen av aktiekursen? Ja, hokkus polkua, men…
Jag tror att marknaden som helhet och även detta papper kommer att påverkas under de kommande månaderna av Trump/Xi i december, utvecklingen av Italiens ekonomiska problem och FED:s signaler om 2019 års räntor.
Jag är pessimistisk när det gäller ovanstående makrofrågor, men för en långsiktig portfölj anser jag att Harvia är ett bra köp till det nuvarande priset. Jag köpte själv @5,2€ under veckan efter noggrant övervägande.
Intressanta tider på marknaden lever vi, på grund av de saker du nämner. Därför funderar jag på hur lågt priset på aktien för detta bolag, som i sig är värdefullt baserat på alla siffror och fundamenta, kan sjunka.
I sig har kortsiktiga marknadssvängningar ingen större betydelse för mig, eftersom jag förhoppningsvis sparar dessa aktier mycket länge i portföljen som arv till mina barn. Om jag bara kunde få de 300 aktierna till, skulle jag också vara ägare till 1000 aktier.
Ganska intressanta tankar. Jag har själv inte riktigt funderat på aktiekursens utveckling i framtiden, snarare är jag mer intresserad av innehållet i dess kvartalsrapport. Men det kommer förmodligen inte att bjuda på några världsomvälvande överraskningar heller.
Angående att fiska efter aktier, så går det inte riktigt hem hos mig (om man alltså köper för en långsiktig investering). Om du tycker att en aktie är billig, köp den. Om inte, köp den inte, enkelt. Om du har ett långsiktigt case i portföljen, spelar det någon roll om du köper den för 5,0 eller 5,3 euro? Det vore inte kul att missa ett visat lönsamt objekt på grund av 0,3 euro, och jag talar nu generellt och inte nödvändigtvis om Harvia.
Harvia kan kosta till exempel 4 euro om en månad, inget hindrar det. Eller så har botten redan nåtts. Jag tänker i alla fall inte spekulera.
Men vi har alla varit medvetna om riskerna som kan påverka marknaderna ett tag, och först nu har marknaderna “ordentligt” reagerat på riskerna. Jag tycker att den här korrigeringen var minst ett år för sent ute, så är det värt att tajma? Nej, åtminstone inte om man går efter mina färdigheter och magkänsla. Därför har jag överlåtit spekulationerna åt andra. Jag har inte särskilt goda erfarenheter av spekulation.
Ps. Jag fördömer dock inte att fiska efter aktier. Det har sin egen roll i vissa sammanhang, till exempel genom att lämna order på kvalitetsföretag till “löjligt låga nivåer” (helt i linje med @DayTraderXL:s senaste blogg, om du nu är samma kille! =D) Vanligtvis har jag dock bara enkelt köpt aktier till nuvarande pris som jag har sett som lönsamma och billiga, särskilt på längre sikt. Med dessa känslor önskar jag dig en trevlig fortsättning på lördagskvällen.
Om antalet aktier som ska köpas är till exempel 100 stycken, spelar det ingen roll om det kostar 500 eller 530 euro, eller om du får 26,5 eller 25 euro i årlig utdelning. Jag anser dock att man alltid bör tänka som om man köpte hela företaget. Då kan man bättre relatera till en prishöjning på 6 miljoner euro. Det kan vara företagets årsvinst. En aktieinvestering är en riskabel investering och priset avgör avgörande din framtida avkastning. I exemplet får en evig långsiktig ägare som köper aktier för 5 euro 6% bättre avkastning på investeringen än en evig långsiktig ägare som köper aktier för 5,3 euro, förutsatt att företaget fortsätter att göra vinst i framtiden och inte går i konkurs. Den som köper till halva priset gör dubbla vinsten i all evighet. Jag anser att det spelar roll. Långsiktighet i investeringar handlar om att vänta – att vänta med aktier i portföljen och att vänta på att kunna köpa aktier till ett rimligt pris. Du kan titta på ett företag i åratal och missa många utdelningar, men du gör ändå en bättre affär genom att köpa billigt.
En förlustbringande investering är till ingen nytta, och man bör inte köpa aktier bara för att vara i underläge. Lönsamhet/förlust beräknas enkelt:
nuvarande aktiepris + erhållna utdelningar - aktiens köppris.
Även från denna formel kan man se att de erhållna utdelningarna är större ju billigare aktierna har köpts, och de täcker snabbare den risk som togs vid köpet.
Aktieavkastningen kan också delas in i följande faktorer:
- Förändringar i värderingsmultiplar
- Förändringar i resultat
- Förändringar i utdelning
Jag använder ordet “förändring” eftersom alla företag inte växer eller ens gör vinst, och aktiemarknaden kan inte förutsägas. Den första beror på din egen timing och de två sista på fundamental analys. Historien innehåller perioder då människor har avskytt aktier, trott att framtiden skulle gå åt helvete och värderat allt till P/B 0,5. Den nuvarande situationen är inte det ögonblicket.
Jag skulle kunna hoppa på samma tåg själv… på måndag när börsen öppnar igen. Jag tycker att det här faller under samma kategori som Sampo. Tråkigt är bra! Nu när det dessutom har fallit från sin topp tillsammans med de andra.
Ok @Juippi, du hade helt rätt. Jag skulle vilja korrigera mitt uttalande lite, är det någon skillnad om man köper en aktie för 5 euro eller 5,3 euro? Självklart är det det! Men detta kunde bli en evighetsfråga, måste en aktie för 5 euro då fås för till exempel 4,8 euro? Eller en aktie för 4,5 euro för 4,2 euro, om det teoretiska svaret alltid är att man måste. Min poäng var kanske att eftersom det nästan aldrig går att köpa från botten, är det värt att ens försöka titta efter botten? Vad händer om man bara köper aktien när den känns prisvärd och lönsam.
Man kunde tvista om detta i evigheter. Någon lurar på en aktie på lägsta möjliga nivå. En annan köper bara en aktie när den verkar prisvärd. En tredje väntar på en stor krasch och gör sina köp då. I teorin agerade alla fel, den första typen kan missa snabbt stigande “sweet spots”. Den andra får aldrig köpa från botten. Den tredje kan komma närmast målet, men inte heller han kan förmodligen gissa hur lågt aktierna slutligen kommer att falla.
Lite från trådens centrum, det vill säga Harvia. Jag skulle vara ganska säker på att när marknaden verkligen rasar (när den värsta pessimismen råder), kommer Harvia mycket troligen att fås billigare än dagens kurs (vad dagens kurs nu än är). Varför inte vänta dit istället för att äga något företag just nu? Svåra frågor, och jag vet inte vad som skulle vara det bästa sättet att gå vidare. Även om jag själv väntar på unika köptillfällen, har jag inte hela portföljen i kontanter eftersom;
-man kan aldrig veta när börserna rasar
-man kan aldrig veta hur mycket de rasar, och vilka aktier som får mest stryk
-om (när) börserna rasar, förlitar jag mig på ytterligare köp med nuvarande kontanter
-genom att köpa billigt enligt egen mening, oavsett marknadsläge, kan man inte vara så fel ute på lång sikt. Men fel ändå, man hade alltid kunnat agera bättre.
Som sagt, svåra saker, där det är svårt att ge ett rätt svar, särskilt för mig som ibland tänker lite enkelt. Men man gör så gott man kan.
Ps. Jag kom visst lite ur spår med det här ämnet, det var ju Harvia vi skulle prata om!
Jag skriver inte en blogg just nu i Finland, så det är en annan kille ![]()