Inderes kafferum (Del 3)

Denna tråd är en fortsättning på kommentaren: Inderesin kahvihuone (Osa 2) - #10327 käyttäjältä Charlie_Younger - Sijoittaminen - Inderes forum.

Tidigare trådar:

5 gillningar

Jag köpte nästan Harvia men det blev inte så… det blev Teknopuut. :slight_smile: Önskar jag hade Harvia…

Edit. Trilogin Kahvihuone del 4 kanske börjar på samma sätt men med företagen omvänt. :wink:

12 gillningar

Med dessa ord började sedan den länge efterlängtade episka trilogin Fikarummet del 3.

22 gillningar

Visst är det bäst att sitta på händerna. Själv har jag bara snurrat runt med tre konton och jag antar att jag njuter av det när jag inte jobbar och har tid (alldeles för mycket uppenbarligen). Harvia har inte varit min största hela tiden, igår var det Konecranes, ibland Evo, listan fortsätter… :joy:

19 gillningar

Jag är absolut av åsikten att @Masse, som en adelsman, borde öppna dessa kafédiskussioner. Det skapar en känsla av värdighet när de blåblodiga håller ett festtal.

28 gillningar

Modsen får gärna flytta mitt inlägg till en annan och låta @Masse öppna tråden ;D helst med en vacker dikt, som förstås handlar om pengar, eller kanske blommor. X)

6 gillningar

Då öppnar Masse den fjärde delen av Trilogin.

1 gillning

Del 3 byttes från Kafferummet, men dagens tema har nog varit mer Bastun än Kafferummet.

https://thumbs.gfycat.com/HugeCapitalAmbushbug-max-1mb.gif

23 gillningar

Efter Harvia-bastun ser man vem som simmar naken

• W. Buffet
13 gillningar

https://mobile.twitter.com/noobking39/status/1433435778944839680 Dagens temameme.

23 gillningar

Farbror-Kenobi ropar någon högre visdom från övre bänken :wink:

1 gillning

Augusti-siffror, inklusive det finska bastuföretaget som varit mycket omtalat idag :smirk:

14 gillningar

Låt oss snacka lite sent på kvällen :wink:

Vi tittar kollektivt på investeringsavkastningen för Inderes-forumanvändare.

Låt oss börja med att välja ett jämförelseindex. Nordiska småbolag vore nog en passande utgångspunkt. Det skulle kanske behöva putsas lite, men jag kan inte säga exakt hur.

På tillräckligt ineffektiva marknader kan man göra stora övervinster genom att systematiskt vara mycket bättre informerad än motparten i affären. Inderes-forumanvändare spelar dock inte på särskilt ineffektiva marknadsplatser. Även om forumet innehåller en häpnadsväckande mängd information, är gränsnyttan av nästa informationsbit för att uppnå övervinster mycket liten.

Till exempel ger den enorma mängden information på Haarum forumet säkerligen en känsla av trygghet för folket där. Men att varje mutter som faller i Muurame noteras i Haarum ger inte mer än smulor av överavkastning jämfört med att vara något sämre informerad.

Låt oss slänga fram en siffra att 1–2 procentenheter per år är den maximala nytta som informationsflödet i forumet kan ge forumanvändarna jämfört med jämförelseindexet.

Genom att vara en stenhård disciplinerad värdeinvesterare – det vill säga genom att under den absolut största delen av tiden inte göra affärer, utan endast agera när det verkligen finns möjligheter – kan man uppnå övervinster även på en ganska effektiv marknadsplats.

För Inderes-forumanvändare måste jag bokföra den överavkastningen för värdeinvesterare till noll eftersom folket är otåligt. Det glider sedan över till den negativa sidan eftersom folket rör sig som en svärm småfiskar, snabbt synkroniserade i riktningsbyten.

För kostnader och särskilt spreads måste jag bokföra minst en procentenhet per år från portföljens avkastning för forumanvändarna. Kanske är jag för optimistisk även där. Hur många stannar ens upp och tänker på att spreaden är en lika verklig kostnad som provisionen?

När man ser på de nämnda tre punkterna som en helhet, ligger Inderes-forumanvändare något efter sitt jämförelseindex. I en annan börsatmosfär, där människor har tålamod att leva mer av sitt övriga liv och handla mindre, förbättras prestationen jämfört med jämförelseindexet.

Kristallkulan visar en glimt av framtiden. Med lite tur kommer forumanvändarnas portföljer före kostnader att ligga horisontellt under nästa halvår. Vi ligger så pass efter USA i cykeln.

Å andra sidan är det känt att marknaden, av grundläggande psykologiska skäl, under hypervärderingar osannolikt kommer att gå mer horisontellt än vad den ska. Jämfört med de enorma förväntningar som föregick den horisontella perioden, kommer den horisontella flygningen förr eller senare att irritera tjurarna för mycket. Och å andra sidan kommer värdeinvesterare inte att ta över om spekulanternas nervositet, irritation och osäkerhet ökar. Antingen tar animal spirits över igen, det vill säga vi går uppåt, eller så kraschar det.

44 gillningar

Harvia var alltså dagens tredje mest omsatta aktie. Bakom sig lämnade de bland annat sådana småföretag som Fortum och Sampo :grin:

29 gillningar

Detta kan också vara en observationsbias. Det finns naturligtvis många aktiva handlare på forumet, men du antar nu, baserat på högljudda individer, att alla vänder aktier fram och tillbaka. De som inte handlar aktivt rapporterar inte heller det till forumet :wink:

45 gillningar

Dessutom finns det en liten detalj att det finns de som, baserat på köp/sälj-kedjan, verkar trejda hårt men i själva verket spelar med en liten del av portföljen eller en trejdingsportfölj för skojs skull, och det mesta av kapitalet är bundet i en långsiktig “hold”. Jag skulle säga att 80% av min portfölj förblir orörd under en månad, och med den återstående 20%-andelen kan jag leka lite. Ibland är 20% kontanter, ibland 0% kontanter, och däremellan rör jag mig och skaffar erfarenhet och försöker lura Herr Index. Den största avkastningen kommer från att sitta på eviga “holds” av aktier som är väl valda och som konsekvent har presterat bättre än index under de senaste åren. Och ja, även deras existensberättigande i portföljen övervägs minst ett par gånger i månaden.

Och ja, jag har också upprepade gånger räknat ut fördelarna med månadens spelrörelser och hittills har det konsekvent blivit lite mer fångst än om jag inte hade gjort något med den delen av portföljen under månaden. Man vinner inte alltid, men jag har räknat ihop dessa som månatliga omgångar, och en liten överavkastning har blivit kvar i handen från svängarna totalt sett, och det är roligt och ger en anledning att följa marknaden lite mer, så varför inte. Mäklaren gillar det också :smiley:

29 gillningar

Det mesta av min egen handel består av tillägg, antingen genom att sprida ut dem över tid eller genom att köpa vid en nedgång. Ibland köper jag en aktie som inte är så seriös istället för ett tillägg, och då flyttar jag pengarna tillbaka till riktiga aktier. Det är allt.

Det finns inte mycket att rapportera om evighetspositionerna, så de små snabba affärerna som görs i all hast eller bara för skojs skull framhävs. Det här är också en hobby. Men det handlar om mycket små summor jämfört med helheten.

2 gillningar

Om du inte har köpt en fallande kniv som sjunker ytterligare 20 % efter köpet, eller om du inte har hållit en medicinsk aktie genom en negativ fas 3, har du ens levt då?

80 gillningar

Precis. Knivarna är provade, men medicin-grejerna har jag nog hållit mig borta från än så länge… :sweat_smile:

5 gillningar

Om någon av ungdomarna läser detta rekommenderar jag det starkt till alla, men när du inte längre bryr dig om vilket lag som vinner vilken buckla och du har sett din partner i Adams/Evas dräkt i åratal, då måste du hitta spänningen någon annanstans.

Edit. Se där, @Meri tillbaka på forumet i en annan tråd. Välkommen tillbaka​:handshake:.

48 gillningar