Top aktier til porteføljen - corona udsalg

Jeg tænkte, at jeg ville samle alle jeres meninger i denne tråd om, hvilke aktier der ville være de saftigste at snuppe under udsalget? Kom med jeres meninger, stil spørgsmål, og smid gerne nogle begrundelser med, hvis I har lyst!
Det er endnu bedre, hvis der er udenlandske, jeg har ikke så meget erfaring med at investere uden for Finland. Jeg er selv ret uerfaren endnu og vil gerne høre nogle oplysende kommentarer.

Jeg ville starte med disse:

1. Neste
  2. Fortum
  3. Wärtsilä/Cargotec/Konecranes
  4. Finnair
  5. Nokian Renkaat

Andre at overveje:
Kamux, Qt, Sampo og Revenio Group

11 Synes om

UPM, Sampo, Revenio, Neste, Wärtsilä, Mastercard.

1 Synes om

Her er de seneste resultater for udbyttearistokraterne, Clorox har klaret sig ret godt, og det samme har KMB, som har været interessant i de sidste 5 år:

4 Synes om

Jeg kom ikke med i 2008-rommet, og bagefter har jeg tænkt, at jeg dengang ville have købt mindst store udbyttevirksomheder som Sampo og Kone. Fortum ville også være interessant nu. Telekommunikationsoperatører også. Min finger klør efter købsknappen, men jeg må stadig vente. Jeg får det nok billigere her.

Fortum, Sampo og Telia på indkøbslisten.

Tilføjelse: Jeg ville købe Nokias ringe, hvis positionen ikke allerede var fuld​:slightly_smiling_face:

3 Synes om

Den er i hvert fald faldet 50 % fra Harvia fra mandag. Målprisen her var vist 12,50? Den ville jeg købe.

1 Synes om

Der er mange gode udbyttevirksomheder, jeg gerne vil have i min portefølje. Jeg nåede ikke at sælge tidligt nok, så jeg har ikke så meget kontanter (men 35% af porteføljen er der trods alt). Jeg venter dog stadig lidt, måske et par måneder, eller indtil der sker noget fornuftigt. Nu er der efter min mening ingen grund til, at markederne skulle vende.

2 Synes om

Sampo og Fortum er i øjeblikket under observation. Jeg ville købe Remedy, hvis mine lommer ikke allerede var fulde. Jeg tror, at denne situation i bedste fald endda kan gavne Remedy.

3 Synes om

{“content”:“Jeg har i øjeblikket kun tillid til teleoperatører og forsikringsselskaber, dvs. Telia og Sampo. Fortum er nummer tre på min liste. Hvis markedet kollapser yderligere, ville det selvfølgelig være fantastisk at kunne købe kvalitetsselskaber som Elisa, Kone, Vaisala osv. billigt.\n\nDer er så mange ukendte faktorer her, at man skal være modig for at røre ved flyselskaberne nu, selvom priserne tilsyneladende er lave. Jeg har heller ingen idé om, hvilken indvirkning dette vil have på Nokias netværksforretning eller Wärtsiläs drift, så jeg venter hellere tålmodigt på selskabernes kommentarer i de kommende måneder.”,“target_locale”:“da”}

3 Synes om

Jeg har også en ærgerligt lille pulje kontanter, men den kunne fordeles på 2-4 virksomheder. Jeg havde Telia på min liste tidligere, men jeg har også overvejet Kamux. Sampo og Fortum ser ud til at score point her. Det er ærgerligt, at udbyttebetalingerne kommer så tidligt, da corona-panikken næppe snart vil aftage. Men selv med den nuværende pris ville de fleste af disse give omkring 8 % i udbytte. Og selvfølgelig ville de blive holdt i længere tid efter.

Ville nogen kunne give en god begrundelse for, hvorfor Sampo eller Fortum ville være gode valg?

1 Synes om

Jeg er især interesseret i kvalitets, voksende virksomheder med dybe voldgrave og stærke balancer. Så selvom situationen skulle forværres, behøver jeg ikke med det samme at bekymre mig om et permanent tab af kapital.

På min udkigliste er bl.a.:

Revenio
Qt
Remedy
Admicom (hvis den falder betydeligt fra sit nuværende niveau)
Paradox Interactive
Kamux

I udlandet er jeg derimod interesseret i spillere som Apple, Amazon og Google, men ikke til de nuværende priser.

27 Synes om

Facebook begynder igen at nærme sig købspriserne. Forhåbentlig kan man få den under 130 dollars.

Kamux fra Finland.

Småvirksomheds-ETF’er.

Noho interesserer mig på trods af den store risiko, eller måske netop derfor.

Booking.com også af samme grund. Jeg forventer, at Booking kan fås betydeligt under 1000 USD per aktie på et tidspunkt.

1 Synes om

Aallon group. Det kan man måske aldrig få for ni euro igen efter det her.

Selvfølgelig også Harvia, Kamux, Revenio.

På et tidspunkt NoHo. Finnair ser også godt ud. Fortum er sikkert og pålideligt.

1 Synes om

Disney og Revenio.

Relevante tråd, jeg har delvist tømt gamle AO-konti i løbet af sidste år og i år, og jeg har gradvist forfinet min plan, da OST kom ind i billedet og ændrede småinvestors arsenal inden for aktieinvestering. På nuværende tidspunkt er kontantpositionen i god stand takket være indfrielserne, og jeg indrømmer, at indfrielserne var rent held, og jeg fik udbetalt gevinster i god tid før de største turbulenser.

De aktier, jeg nævner herunder, ville jeg sandsynligvis have købt uden den situation, Corona har forårsaget. Jeg har tænkt mig at købe virksomheder og forretninger, ikke så meget aktiekurser eller hype. Nu er situationen på børsen unik, og vigtigt er virksomhedens overlevelsesevne og sunde balancer. Jeg vil forsøge at følge situationen så tæt som muligt nu, og indtil videre er kontanter konge, og jeg afventer en fuld igangsætning af mit købsprogram. Nogle af virksomhederne ejer jeg allerede, nogle er nye erobringer.

• Qt - Interessant forretning og troværdig væksthistorie. Jeg ser, at virksomheden stadig har godt vækstpotentiale.
  • Siili - Et softwarefirma, der har bevist sin kvalitet. Derudover arbejder et par bekendte i firmaet, og baseret på samtaler med dem er jeg overbevist om virksomheden, dens retning og ekspertise internt.
  • Alphabet / Google - Har dette brug for yderligere begrundelse? Et teknologifirma med en enorm voldgrav. Som et plus udbetaler det ikke udbytte, men investerer i virksomhedsvækst og opkøb, hvilket jeg mener er rigtigt og derfor passer godt til en aktiesparekonto.
  • Huhtamäki - Ikke nødvendigvis et så populært firma, men jeg tror, at virksomheden har en konkurrencefordel, når vi kæmper mod plastfrihed. Virksomheden satser på emballagematerialer og deres udvikling. Som naturelsker skal man også have velgørere i porteføljen, som er sjove at følge.
  • Revenio - Den aldrende befolknings sundhedsproblemer og virksomhedens knowhow. En enorm track record.
  • Terveystalo - Jeg tror, at Finlands offentlige sundhedspleje desværre i fremtiden ikke vil kunne imødekomme efterspørgslen tilstrækkeligt inden for f.eks. erhvervssundhed, tillægstjenester og speciallægebehandling. Derudover er de lykkedes med at produktudvikle forskellige tjenester godt. Pihlis og Hoivatilat er allerede taget, er dette det næste?
  • Fortum - Verden har brug for energi, og selvom Uniper-opkøbet er blevet kritiseret, tror jeg, at Fortum vil vende dette til en gevinst og på lang sigt via sit ejerskab vil kunne forme driften mere bæredygtigt. Bygger sin voldgrav mere overbevisende. Udbytte er et plus.
  • Sampo - En udbytteaktie, der har formået at øge ejerandelen. Gode forretninger spredt inden for finanssektoren, og Nalle er lykkedes med at automatisere IF mv. næsten helt, Nordea er det næste?
  • Neste - Verden har brug for biobrændstoffer og specifikt den dertil knyttede forsknings- og udviklingsarbejde. Udbytte er et plus.
  • NoHo - Folk forbruger mere penge på mad og underholdning, drevet af megatrends. En kvalitetsportefølje af restauranter. Corona vil sandsynligvis give en god købsmulighed, når den midlertidige svækkelse af forretningen rammer resultaterne og skræmmer investorer.

Dette er mine egne tanker og ideer. Meget det samme som andre. Del endelig jeres begrundelser for jeres egne opkøb, det ville være interessant at vide, hvad medinvestorer værdsætter i virksomheder i denne markedssituation, og hvordan I ser situationen. :facepunch: :slight_smile:

30 Synes om

Sampo og Fortum. Nu kan du få noget godt billigt.
Min egen strategi er at købe og beholde, og investeringshorisonten er 20+ år.

2 Synes om

Udover usikkerhederne er det værd at overveje effekterne på efterspørgslen. De største risici ligger sandsynligvis inden for investeringsgoder, der er følsomme over for udsving i efterspørgslen, ud over rejser og turisme. Derefter kommer dyrere varige forbrugsgoder, såsom biler, der måske ikke udskiftes i usikre tider.
Efterspørgslen efter brændstof kan også midlertidigt falde, da folk bevæger sig mindre i øjeblikket.

Grundlæggende forbrugsvarer og tjenester, som er svære at undvære, vil lide mindst, da mad, drikkevarer, elektricitet og forsikringer er nødvendige for den daglige tilværelse.

2 Synes om

{“content”:“Jeg begrænser min egen liste til fem, ellers ville den blive for lang:\n\n* Qt (jeg tilføjede allerede fredag kl. 15.75 €, men hvis den rette mulighed opstår, tager jeg mere)\n* Revenio\n* Remedy\n* S&P Global Clean Energy Index (iShares Global Clean Energy ETF)\n* MSCI World Index (via bankens fond)\n\nPå et tidspunkt bliver staterne nødt til at begynde at støtte økonomien, og jeg anser det for sandsynligt, at projekter inden for ren energi sammen med infrastruktur vil have høj prioritet. Jeg holder også øje med maskinværksteder, men de når endnu ikke min top fem-liste. For alle mine investeringer er investeringshorisonten lang.”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

UPM, Wärtsilä, Metso, Cargotec, KoneCranes, Kemira og med større risiko Nokia og Outokumpu.

2 Synes om

Jeg anbefaler dette til alle som en del af en portefølje, og nu er det et fremragende tidspunkt at starte. For direkte aktier er mine anbefalinger til overvejelse Tieto, Metso, Wärtsilä og Olvi fra Finland, samt Coca Cola, IBM og Kimberley-Clarke (KMB) fra USA. Fra Tyskland er SAP, Munich Re, Linde, Allianz, BASF, Deutsche Post og hvorfor ikke også Siemens attraktive.

Og lad os også tilføje Essity, Assa Abloy, Atlas Copco, Cloetta, Intrum og Kindred fra Sverige til overvejelse.

3 Synes om