Alelaari - Trumpcession indkøbsliste 2025

Vi har vist endnu ikke en tråd om købsmuligheder for dette års recession, så her er en. Recessionen er ganske vist ikke officielt erklæret endnu, men nogle er allerede ved at tage købsbukserne på, og minustegnene på både markedet og i porteføljen er af en sådan størrelse, at vi snart kan begynde at tale om prisnedsættelser. Udover at værdiansættelsesmultiplerne er ved at komme sig.

Spørgsmålet til alle er derfor: Hvilken aktie køber du, til en kort eller lang portefølje, og hvorfor? Ekstra point, hvis du kan angive niveauet (eller begivenheden), hvorfra du har planlagt købet.

Tre klareste eksempler fra min egen liste:

HIMS
Tillid til selskabets vækst på trods af alt kaos. Sundhed er noget, hvor man fortsat vil forsøge at finde mere omkostningseffektive løsninger end dem, det amerikanske sundhedssystem tilbyder.
Desuden er den oven på den langsigtede trendlinje, til en kort portefølje.

Alphabet
Sammen med Microsoft de hidtil sikreste MAG7-muligheder. Grundforretningen på det mest stabile grundlag og relativt færre afhængigheder af Kinas varestrømme. Ville være rart at købe til en lang portefølje, men kun hvis der er en sikkerhedsmargen.

Fortum
Udbyttepartiets (og den lange udbytteporteføljes) eviggrønne favorit begynder igen at interessere, når multiplerne forbedres, og udbytteprocenten stiger. Ikke lige så risikabel som banker, men udbytteprocenten som en bank.

I praksis er købskriteriet i alle tilfælde, at denne nuværende forvirring falder til ro, eller en meddelelse om en eller anden “deal”, der udløser et lettelsesrally og et trendskifte.

S&P åbnede allerede på skrivetidspunktet med et fald på 2%… 2% –\u003e 3% –\u003e en stigning på 1% (!), så der er en risiko for, at man skal begynde at finde købsbukserne frem allerede snart.

35 Synes om

scandinavian tobacco group (dansk tobaksfirma, værdiansættelse ok)

fortum (elektricitet er nødvendigt)

novo nordisk (omsætningen forventes at fortsætte med at vokse)

sådan nogle kom hurtigt i tankerne, hvorfor ikke også omxh25 fra seligson.

tråden følges!
redigering: lvmh interesserer

7 Synes om

UPM er tæt på coronabunden. Hvis der ikke kommer store ændringer i prognoserne, så virker aktien ikke særlig dyr.

12 Synes om

Nurminen Logistics tilføjelse overvejes. Begrundelse: Logistik er nødvendig, så længe der er rotter tilbage.
WithSecure er også på listen. De ser ud til langsomt at få maskinen til at snurre.
Bioretec er trådt ned i mudderet. Når den stiger, gætter jeg på, at den vil tage fart. Trinene er under kontrol.

1 Synes om

Disclaimer: Jeg prøver at holde porteføljerne på et nogenlunde fornuftigt antal poster, og lige nu er det ikke tid til at skifte (intet fradragsberettiget er endnu rigtigt i tab) - så jeg kigger primært på, hvad jeg vil have mere af baseret på eksisterende beholdninger.

Jeg har selv overvejet at øge min position i Nordea yderligere (allerede overvægtet) simpelthen fordi jeg ikke tror på nogen dommedag på finansmarkederne, selvom himlen er lidt mørk. Fortum frister også, hvis den bliver bare lidt billigere, fordi det er en kedelig basisforretning (har allerede en del). Jeg vil snart lægge flere penge i en af disse.

Fra USA kigger jeg primært på GOOG (stabil forretning, primært ikke-fysisk, så told påvirker ikke meget, efter min mening en god AI-historie-bonus).

3 Synes om

Jeg har selv tænkt mig først at tilføje mere Vaisala til min portefølje (som er en meget “lang” portefølje). Dette sker sandsynligvis meget snart. Vaisala er et kvalitetsselskab, altid lidt for dyrt, men nu relativt billigere end for et stykke tid siden. Selskabet er på mange måder “kedeligt”, hvilket er en god ting.

Derefter har jeg overvejet at vente på Berkshires generalforsamling og lytte nøje til Buffetts svar på aktuelle spørgsmål (i år vil der helt sikkert være nok at spørge om). Derefter skal der handles ind, målene er nogle kvalitetsselskaber, men jeg skal nu tænke mere grundigt over potentielle selskaber, mens jeg venter.

Nu skal jeg bare have tålmodighed og vente næsten en måned, jeg har allerede meget lyst til at købe.

9 Synes om

Vejrobservation producerer data, og data er penge i dag. Med denne simple ræsonnement er jeg selv endt med at købe mere Vaisala.

4 Synes om

Jeg ser personligt det største potentiale i USA lige nu, på trods af alt. Indkøbsliste:

• Amerikanske forsvarsindustrifirmaer er faldet i forbindelse med spareplaner for forsvarsbudgettet og nu endnu mere. De er dog blandt de bedste firmaer i branchen, og erstatningssalg vil sandsynligvis komme fra EU og andre steder.
  • Amerikanske ejendoms-REIT’er (Real Estate Investment Trusts) er nu faldet til et attraktivt niveau. Tariffer påvirker ikke huslejen, og nybyggeri bliver dyrere. Skattelettelser understøtter tilstrækkeligt købekraften på hovedgaden, så evnen til at betale husleje bevares. Faldende renter understøtter kurserne.
  • Handel med brugte varer stiger, når priserne på kinesiske varer stiger. F.eks. drager Ebay fordel af dette og vokser, selvom økonomien generelt svækkes.
  • Aktier inden for sundhedsdiagnostik og forskning, f.eks. Thermo Fisher, er faldet meget. Måske har Trump-administrationen påvirket dette, men jeg tror ikke, situationen er permanent, og megatrends vil sandsynligvis understøtte branchen.

Derudover følger jeg:

• Virksomheder inden for industriel automation: f.eks. Rockwell, Emerson osv.
  • Halvlederproduktionssiden. Disse er også faldet meget, og megatrends understøtter stadig.
7 Synes om

Det findes også på hjemmemarkedet. I Finland bliver små virksomheder (med undtagelse af den lidt større Outokumpu fra listen) også glemt ret hurtigt, så for eksempel disse er bare til overvågning:

image

Canatu kunne selvfølgelig også sættes på listen, eller Finnair, som styrtede.

Overraskende nok har Tulikivi holdt sin kurs ret godt, så jeg udelod den fra listen, men den er interessant at følge.

Og Intrum er selvfølgelig i en gunstig situation, gældsomstruktureringen er stort set en sikker ting, men det ses ikke i kursen endnu.

2 Synes om

På den potentielle indkøbsliste er der (kvalitets)aktier, hvis forretning jeg ikke ser langsigtede effekter på, men hvis kurser falder med resten af markedet, her er et par eksempler:

• Visa - Tariffer burde ikke have indflydelse på Visas forretning, men hvis amerikanerne ender i en recession, og forbruget stagnerer → færre transaktioner, hvilket vil afspejles i Visas forretning.
  • S&P Global - Kreditvurdering og indekser. Tariffer burde ikke have indflydelse på forretningen. Et fald på aktiemarkedet og en recession er dog ikke godt for nogen af forretningsområderne, men hvis renterne falder i USA, burde dette være en positiv drivkraft for begge.
  • Hims & Hers - Jeg ser ikke, at tariffer har indflydelse på forretningen. En potentiel recession kan dog være skadelig for forretningen på kort sigt.

Fra Finland et par eksempler, hvis forretning ikke burde blive påvirket af tariffer, men som falder med resten af markedet:

• Puuilo
  • Lapwall

Så lidt om mine synspunkter. Jeg tror, at ECB vil begynde at sænke renterne i et stadig hurtigere tempo, især hvis euroområdet bevæger sig mod en recession. Jeg ser ikke inflation som et problem i Europa. Jeg tror derfor, at vi i løbet af dette år vil vende tilbage til nær nulrenter, hvilket burde afspejles positivt i de finske formueforvalteres forretning. Jeg følger især følgende med interesse:

• eQ - Efter min mening et sikrere valg blandt finske formueforvaltere.
  • Titanium - Et mere risikabelt valg blandt formueforvaltere.
10 Synes om

Jeg tror på, at UPM til disse priser tilbyder gode afkast i de kommende år. Under alle omstændigheder får man et godt udbytteafkast som basisafkast.

Er det ikke netop da, man bør købe cykliske aktier, når de ser dyre ud på bunden af en dårlig cyklus?

2 Synes om

Jeg har allerede købt. I dag ser det i hvert fald ud til, at det var det værd, da det grønne blinker igen for en gangs skyld. :slight_smile:

Ja, jeg købte primært cykliske Helsinki-aktier. Jeg tilføjede bl.a. Outokumpu (til en pris af 2,86 €), Wärtsilä (14,30 €), Neste (7,50 €, mon ikke konkursen rammer snart?), Taaleri (6,32 €) og Metso (7,98 €). Det kan godt være, at vi stadig falder meget, men jeg køber mere!

Fra USA er jeg i øjeblikket mest interesseret i GOOGL, MSFT og PFE.

3 Synes om

Ikke den mest sexede forretning, men hvis man overvejer en global, defensiv og lokal forretning, så virker Huhtamäki ret interessant. Omkring 30 euro eller derunder er næppe den værste fejlinvestering, hvis man ikke ønsker drama fra porteføljeselskaberne.

7 Synes om

USA er et vigtigt marked for Huhtamäki. Er der nogen idé om, hvordan Trumps toldsatser og en mulig recession påvirker virksomheden?

1 Synes om

Man sender ikke ligefrem krus i store mængder til et andet kontinent. Det er en fuldstændig lokal forretning, ligesom produktion af toiletpapir.

7 Synes om

Black diamond group - Udlejer primært barakker i Canada. God forretning, og markedet kan stadig konsolideres.

Dentalcorp - Roll-up af tandklinikker. Forretningen er defensiv, der er prisforhandlingskraft, og bedst af alt, der er så meget gæld, at når en ordentlig recession kommer, og renten potentielt falder, vil nettoresultatet vokse, da renteudgifterne falder.

Lensar - Fremstiller udstyr til grå stær-behandling. For en måned siden blev det annonceret, at selskabet ville blive købt ud af børsen for 15 . Nu er aktien 13 , hvilket indikerer, at markedet ikke tror, at handlen vil gå igennem på grund af det nuværende miljø. Jeg venter stadig på bedre priser, men det er en helt ok aftale selv nu, selvom handlen ikke skulle gå igennem.

Blackline Safety Fremstiller målere til gaslækager mv. og tilføjer SaaS-tjenester oveni. Et ordentligt Rule of 40-selskab. Var lige ved at blive pengestrømspositiv, men der er så meget kontanter på balancen, at det er helt ok, hvis der kommer et magert år.

I øjeblikket er der også åbne ordrer på tyske aktier Nfon og Q.Beyond.

4 Synes om

ASML Holding: Jeg tog de første 3% med på grund af faldet. Jeg vil stadig øge indsatsen med et par “bullets” til omkring 10% hurtigt eller langsomt. Begrundelsen er udelukkende: Stærke volde og ingen seriøse konkurrenter. Selv amerikanerne er nødt til at købe fra ASML, hvis de vil have chips, eller om de overhovedet får dem fra Taiwan i øjeblikket, eller hvis Kina eskalerer.

Huhtamäki: Positionen er øget. Har udviklet sig i overensstemmelse med strategien. Lokal produktion på forskellige markedsområder, og selvom salget skulle lide under udhulingen af købekraften, kan marginerne forsvares moderat med prissætning.

Nordea: Nå, så får man den igen for en tier.

4 Synes om

Som hidtil forsøger vi at jage kvalitetsvirksomheder fra hjemmebørsen, som ville betale (stigende) udbytte langt ud i fremtiden. Nu venter vi bare med hænderne i skødet, hvis/når prisen falder tilstrækkeligt langt ned. Under observation er i hvert fald:

• Huhtamäki
  • Wärtsilä
  • Sampo
  • Olvi
  • Harvia
  • Revenio Group
  • Väisälä
  • Marimekko

Hvis værdiansættelsen går helt igennem gulvet, så kan vi måske overveje:

• Nordea
  • UPM
  • Lassila & Tikanoja
  • Gofore
  • Fortum
12 Synes om

Her er mine egne planer:

• I den lange portefølje er det meningen at tilføje Seligson Top 25 brands og top 25 pharma. Jeg køber dem alligevel månedligt, men nu kunne jeg øge købsvolumen - man får så mange topvirksomheder med samme indsats (og da der ikke er noget tegningsgebyr, er det nemt at sprede f.eks. månedlige køb til ugentlig basis, hvis faldene bekymrer).

Fra hjemmemarkedet under overvågning:

• Sampo (ikke i porteføljen lige nu, men vil gerne have den tilbage)
  • Viafin Service (lidt en joker, men kedeligt er godt, hvis prisen passer :D)
  • Nordea (har allerede en del, men hvis den falder langt nok, så mere med skovl)

Tilføjelser til eksisterende i porteføljen fra udlandet:

• Storytel
  • Investor AB
  • Berkshire Hathaway

Andre potentielle:

• Meta: Jeg har holdt mig væk fra denne i flere år (måske burde jeg ikke have gjort det, men AR-strategien/tragedien overbeviste mig ikke :sweat_smile:)
  • Nasdaq 100 ETF: Denne vil helt sikkert få flere tæsk, men på lang sigt er det svært at se, at der ikke skulle være store vindervirksomheder i denne gruppe i fremtiden.
  • PYN Elite: Hvis jeg kan skrabe nok sammen til et 10k entry, kunne dette være godt på et tidspunkt, da Vietnam er ret ustabilt lige nu.
  • Dick’s Sporting Goods: Stærk præstation, men værdiansættelsen var ret høj. Måske åbner der sig gode muligheder i fremtiden.
  • Shopify: Fantastisk produkt, men værdiansættelsen har været i top. Måske åbner der sig købsmuligheder nu.
3 Synes om

Shopifys og Apples kurser virker absurde, de burde jo være helt i bund med disse toldsatser? Dropshipping er helt død, hvis der kommer 150% told på hvert stykke kinesisk skrammel, men Shopifys kurs er stadig på november-niveau.

7 Synes om