Tænketank - hvilke nordiske virksomheder tjener på corona

Jeg tænkte, at jeg ville oprette en sådan tråd, da der tilsyneladende ikke findes en lignende endnu?

Først og fremmest tænker jeg naturligvis på virksomheder, der producerer sundhedsprodukter og medicinalvarer, såsom Orion. Men jeg er sikker på, at også teleoperatører (Telia og Elisa) nu er stærkt ramt, i det mindste som stedfortrædende ofre. Sandsynligvis vil dataforbrug og opkald stige.

Banker har sandsynligvis også nydt godt af øgede provisionsindtægter, da handel med værdipapirer er steget. Men nedskrivninger på udlån og dominoeffekter spøger i det mindste lidt, men jeg tror ikke, at Q1-resultaterne har lidt endnu, måske tværtimod. Redigering: Banker har selvfølgelig ændringer i dagsværdi som en dårlig post, hvis markederne forbliver markant lavere.

Men frem for alt er jeg nu interesseret i tanker om, hvilke hjemlige virksomheder der kunne være relative vindere, hvis geografisk set andre konkurrenter lider under nedlukninger eller lignende foranstaltninger.

2 Synes om

{“content”:“Hvad med Kemira? Det er selvfølgelig en global virksomhed, men deres kunder er finske skovbrugsvirksomheder, som producerer silkepapir i Finland (så vidt jeg forstår) = der burde sælges flere lommetørklæder? Kunne dette afbøde skaderne forårsaget af Corona andre steder?”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

Den første tanke ville være ejendomsselskaber, top-linjen stabil og et potentielt fald i renten på vej.

2 Synes om

Jeg har selv på en eller anden måde den opfattelse, at bankerne snarere er den ikke-så-sikre investering, når der er en krise eller lignende i gang. Hvis aktierne falder betydeligt, falder bankernes afkastafhængige gebyrer fra deres fonde → pres på resultatet. Desuden kan investorer i panik realisere fonde, hvilket også straks påvirker indtjeningsevnen. En recession eller generel nervøsitet på markederne er også let gift for bankerne, godt gør det i hvert fald ikke. Nervøsitet kan køle enkeltpersoners og virksomheders låntagning eller udstedelse af obligationer ned, investeringer udskydes osv. I en hård recession stiger tabene på udlån.

Jeg ser også, at ingen virksomhed sandsynligvis kan tjene direkte penge på corona (medmindre nogen så opfinder en vaccine eller lignende). Måske netop det, at en virksomhed indirekte kan drage fordel af, at en konkurrents forretning går i uorden, når den ikke får dele fra leverandører, eller virussen ellers sætter en smule bremse på.

9 Synes om

Suominen vil helt sikkert drage fordel.

Jeg kender ikke virksomheden godt nok, kan du begrunde, hvorfor den vil drage fordel?

{“content”:“Enig mht. bankerne. :+1: Mit eget scenarie er mere for en situation, hvor corona forbliver en kortvarig plage. Eller en situation, hvor de økonomiske hjul får lov til at dreje, uanset hvad.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Tuotteet Især brugen af håndklæder vokser.

3 Synes om

Jep.

Selvfølgelig, hvis bankkurserne falder, og investoren har et presserende behov for at eje banker, kunne dette potentielt skabe en købsmulighed (jeg har ikke fulgt med i, hvordan bankerne klarer sig nu). Men at kurserne falder, og markederne er volatile, forbedrer det ikke rigtig bankernes indtjeningspotentiale, snarere tværtimod (baseret på ovenstående årsager).

1 Synes om

1 Synes om

{“content”:“Hvad synes I om Sammos præstation, hvis økonomien tager et ordentligt dyk? Jeg kan ikke rigtig styre mine tanker… Sampo har en bred investeringsvirksomhed, som kan føre til store tab, men hvad så på længere sigt, når økonomien igen vender mod vækst, og aktievurderingen stiger igen? Lidt af et tveægget sværd.”,“target_locale”:“da”}

Er disse steder ikke netop til fordel for Sampo? De kan købe gode virksomheder billigt. F.eks. hvis TopDanmark nu skulle styrtdykke rigtig slemt.. :money_mouth_face:

4 Synes om

{“content”:“Indirekte (og ret begrænset) kunne f.eks. Kamux og Remedy drage fordel, eller Terveystalo/Pihlajalinna.\n\nSampo kunne også blive belastet af mulige erstatninger for sygdoms-/livsforsikringer.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Kunne du tænke dig at uddybe Kamux? I Kina faldt salget af nye biler jo med 90%, da karantæner og lignende begyndte?

3 Synes om

Salg/produktion af nye biler går langsomt, så vi køber en brugt bil, der har kørt 5.000 km, fra Kamux, og denne fordel for Kamux gælder, så længe corona ikke forårsager nogen særlige undtagelsestilstande i Finland. Men hvis Finland ender i samme situation som Kina (omfattende karantæner), så vil Kamux helt sikkert også blive ramt hårdt.

2 Synes om

Sandt! Det påvirker helt sikkert, hvis man bliver nødt til at meddele, at man skal forberede sig på mulige leveringsforsinkelser :slight_smile: så fører fødderne måske til at kigge på let brugte alternativer.

Jeg tror ikke, at sygeforsikringer mv. ville være en byrde. Hvis det udvikler sig til en pandemi → overvågning og behandling i princippet på kommunalt niveau, ikke så meget privat. Folk undgår også at besøge læger af frygt for smitte, arbejdsgivere giver sygefravær uden attester, folk er bedre til at passe på hygiejnen og bliver mindre syge af almindelige årsager.

Når man også tager den betydeligt reducerede rejseaktivitet i betragtning, vil det gavne rejseforsikringer mv. Bilforsikringer har sandsynligvis også mulighed for forbedring, da pendling med bil reduceres på grund af fjernarbejde osv. På hjemmeforsikringsområdet kan der nok komme ubehagelige overraskelser, og selvfølgelig desværre i nogle tilfælde i livsforsikringer mv.

Alt i alt er situationen for Sampo sandsynligvis ret god, da de har penge. Den økonomiske tilbagegang er selvfølgelig den største negative faktor, og når man tager i betragtning, at renterne under disse forhold ikke kan hæves - er der ingen defensiv at forvente på den front.

Har IF og Mandatum udover renter ikke også store vægte i aktier? I så fald afspejles markedsstormen naturligvis også i deres resultater. Sampo burde have købt Topdanmark i sin tid med et ordentligt tilbud i stedet for at sidde på hænderne. Der skal ske ret meget, for at Topdanmark falder til det niveau, Sampo ønsker, når alle ved, at et købstilbud er på vej.

1 Synes om

Hvad med Kesko og andre virksomheder, der er involveret i dagligvarer? Hvis man antager, at dette ikke bliver en global pandemi, og at det er en i det mindste tilsyneladende kortvarig forstyrrelse. Panik får folk til at hamstre mad? Eller måske endnu mere specifikt, en indenlandsk/global producent af konserves?

Vaisala: Vaisala toimittaa Wuhaniin laboratoriomittareita koronaviruksen voittamiseksi – ”Tässä näkee, että asialle voidaan tehdäkin jotain” | Talouselämä

Det er nok betalingsindhold, selvom jeg kan åbne Talouselämäs (økonomimagasin) artikler via Ampparit (nyhedstjeneste).

2 Synes om