Udbytteaktier

Hvilke udbytteaktier har du i din portefølje? Jeg søger inspiration. Planen er at skabe en udbytteorienteret portefølje, hvor afkastet investeres i vækstvirksomheder. Jeg har allerede købt lidt Sampo.

12 Synes om

Jeg har selv taget Sampo, Nordea, Fortum og Valmet ind i porteføljen for 10-20 år. Lidt spredning på forskellige områder og de har været gode udbyttebetalere.

Edit: Og intentionen er at fylde mere på af disse gennem årene, hver gang lejligheden byder sig.

5 Synes om

Nordea bekymrer mig lidt på grund af reguleringen. Fortum er nok et must-buy, og Valmet skal overvåges!

2 Synes om

For at denne tråd ikke kun handler om Fortum/Sampo-aksen, bringer jeg et par svenske aktier fra min egen portefølje.

Coor Service Management Holding AB
Cibus Nordic Real Estate AB

5 Synes om

Ud over det ovennævnte har jeg selv:

• Intrum,
  • W.P. Carey,
  • Altria,
  • AT&T
3 Synes om

Jeg ejer:
AT&T
Capman
Citycon
Kone
Nordea
Raisio
Sampo
Telia
Disse har jeg købt som udbytteaktier. Derudover ejer jeg f.eks. Kamux og Sievi, som både betaler udbytte og vokser.

4 Synes om

I min portefølje er Sampo, Nordea og Fortum egentlig udelukkende med henblik på udbytte. Overlapningen mellem Sampo og Nordea er velkendt, men i den nærmeste fremtid vil disse virksomheder sandsynligvis blive opdelt, hvilket skulle fjerne overskydende ejerandele. Jeg forventer, at ECB’s udbyttevejledning snart ophæves. Wärtsilä falder i samme kategori i min portefølje. Udbyttet baseret på 2020-resultatet er ikke imponerende, men jeg tør forvente, at udbyttet vil forbedres over tid. Jeg ville primært sigte efter TietoEvry for udbytte, men jeg vil fortsætte med at holde øje med det i et stykke tid endnu. Jeg forsøger at samle virksomheder til min udbytteportefølje, der har potentiale til et stigende udbytte over tid.

Udover disse indeholder porteføljen også udbyttebetalende Kamux og Harvia, men fra en person, der er solidt i midten af ​​livet, betragtes disse som vækstvirksomheder (selvom de ikke er de over 200% årligt voksende hypevirksomheder).

3 Synes om

De selskaber, der udbetaler højere udbytte:
Sampo, Nordea, Fortum, NYMT, MFA, Wells Fargo, BP, Shell (når/hvis oliepriserne genopretter udbyttet)

De selskaber, der udbetaler mindre, som ikke er købt på grund af udbytte:
Maxar, Scorpio Tankers og Scandic (hvis/når de overlever pandemien)

2 Synes om

Er denne ene tråd nok til udbyttevirksomheder? :slightly_smiling_face:

3 Synes om

Umiddelbart er emnet for udbytte-trådene det samme, men udgangspunktet er anderledes. Denne er udelukkende for dem, der er interesserede i udbytter, mens den anden tråd nævnt ovenfor har en debatmulighed. Efter min mening kan det endda tydeliggøre indholdsfordelingen, selvom disse er to forskellige tråde. Det adskiller to forskellige diskussionslinjer.

12 Synes om

Her findes en meget vækstorienteret portefølje, hvor jeg som modvægt har tilføjet godt 10% TietoEVRY og Kreate, som giver en udbytteprocent på 5-6% til den nuværende kurs. Efter min mening er det vigtigste udbyttebetalingens bæredygtighed og vækstudsigterne; afkastprocenten er i sig selv sekundær. Pengestrømmen skal først og fremmest være i orden, så der kan udbetales bæredygtigt udbytte!

TietoEVRY er efter min mening billigt prissat, og selskabet har virkelig gode udsigter (voksende sektor og synergieffekter fra fusionen). De finansielle mål for 2023 er udover et voksende udbytte en omsætningsvækst på 5% og en EBIT på 15% :gem: For mig er det et plus med den negative stemning og nyhedsstrøm, som der er rigeligt af for TietoEVRY – i denne henseende har jeg nok en smule kontra-strategi :smiley:

Det er svært at sige om Kreate, da tallene for 2020 også mangler; håbet er, at selskabet når sine mål og kan øge udbyttet. Selskabet har kun eksisteret i sin nuværende form i tre år og blev børsnoteret for en måned siden, så lad os vente og se, hvordan børsrejsen går :popcorn:

3 Synes om

Volvo og Boliden fra nabolaget er stærke :ok_hand:

3 Synes om

Udbytteaktier: Fortum, Sampo, Orion, Telia. Telia er dog på nippet til at blive solgt, så snart prisen er rigtig – jeg orker ikke at vente 10 år mere på, at pakken bliver samlet.

6 Synes om

Sampo, Nordea, Fortum, Tieto, Telia. Sidstnævnte har klaret sig dårligst. Altså folkeaktier.

3 Synes om

For at svare på den originale besked, ejer jeg ikke længere udbyttebetalende virksomheder, men da jeg gjorde, inkluderede de UPM, Fortum, 3M, Johnson & Johnson, AT&T… så intet eksotisk, hvis udbyttebetalere overhovedet er det. Mit barns portefølje har stadig UPM. Blandt disse er Fortum og UPM mine favoritter. Et par ord om begge: Fortum har et stærkt brand og en fremtidig brintmulighed. UPM har vedvarende brændstoffer og innovative produkter. For eksempel arbejder en ven i en virksomhed, der fremstiller bestik af UPM’s biobaserede plastgranulat. EU forbyder plastbestik, men disse biobaserede er tilladte.

5 Synes om

Jeg har selv bygget en portefølje primært af udbyttebetalere, og hensigten er at leve af udbytteindkomst om ca. 20 år. Køb er hovedsageligt foretaget i USA, da udbytterne er mere forudsigelige, og udbytter ikke bliver skåret ned eller undladt at udbetale med så lav en tærskel som i Finland. 9 ud af 13 af disse er udbyttearistokrater, hvilket betyder, at udbyttet er blevet forhøjet årligt i mindst 25 år i træk.

Udbyttebetalere i porteføljen:
-3M
-JNJ
-WPC
-Bank of Nova Scotia
-Realty Income
-SPG
-Aflac
-AT&T
-Abbvie
-MO
-Coca-cola
-Legget & Platt
-ADP

Med den nuværende portefølje burde der komme over 3600 USD/år i udbytter. Porteføljen er ret diversificeret, men udbytter kommer jævnt ind på kontoen hver måned.

Redigering: Ved at se på afkastet ville det have været betydeligt mere fornuftigt for mig at investere i S&P 500-indekset, jeg har tabt enormt til indekset i 3-års afkast. Men de fleste af disse aktier er sådanne, som jeg med god samvittighed kan beholde i min portefølje i 30 år, så længe udbyttebetalingsevnen bevares. Porteføljen er således bygget op med en “køb og behold for evigt”-tankegang.

21 Synes om

Gode navne, nogle af de samme er fundet, og nogle, der ikke er fundet, er under observation, kun teknologien mangler. Fra min egen portefølje er AVGO det bedste eksempel, som jeg vil anbefale at undersøge og potentielt tilføje “when the price is right”.

Jeg vil dog ikke kalde det en særlig diversificeret portefølje endnu; jeg har 20 navne, og jeg planlægger at tilføje 10 mere.

Jeg har præcis de samme planer, ca. 20 år væk fra pensionering til en buy & hold-strategi. Men jeg vil ikke få så meget udbytte endnu, og jeg vil sandsynligvis ikke indhente dig, i hvert fald ikke baseret på hvad jeg husker fra løn-tråden om vores lønforskelle. Men jeg får en bonus ved at bo i en gældfri bolig.

3 Synes om

Kunne dette være en udbytteaktie, der også kunne kaldes en hypeaktie, da det også er en brintaktie :grin:. De begyndte at udbetale udbytte uafbrudt allerede i 1907, og der er ingen ende i sigte :slightly_smiling_face: Det ville være rart at se en sammenligning af udbytter, hvordan Air klarer sig i sammenligning med f.eks. finske Kones udbytter :slightly_smiling_face:

7 Synes om

Ja :+1:t2:, i forbindelse med lønemnet, som du selv reflekterede over i dit svar – beskatning æder effektivt bruttolønnens vækst. Forskellen mellem en brutto på 4500€ og en brutto på 3500€ er i netto kun omkring 500€, altså ikke umuligt. Det er derfor mere effektivt at skære ned på udgifterne, for en sparet euro er en sparet euro, mens en euro tjent som overarbejde på grund af marginalbeskatningen er cirka 0,5€.

Hvad er dit portefølje mest vægtet mod?

8 Synes om

Det var så nemt at proppe finske aktier ind i coronadykket, at de største positioner koncentrerer sig om Sampo, Fortum og Capman. Med amerikanske aktier er det mere diversificeret med omkring 15 virksomheder i positioner på 500-3000 €, hvor Abbvie og Broadcom er de største.

3 Synes om