Glemte Huhtamäki fra tidligere, jeg tror, de vil være en af vinderne i den konstant voksende fastfood-branche.
Små, voksende og meget profitable kvalitetsvirksomheder som Kamux, Revenio og Talenom er i kikkerten, men vi venter stadig tålmodigt på (endnu) bedre købsmuligheder.
Jeg er i gang med at samle porteføljer til både min AOT (Arvo-osuustili, investeringskonto) og OST (Osakesäästötili, aktiesparekonto). Jeg har fået rigtig mange gode tips fra denne tråd som grundlag for mine beslutninger. Og jeg må sige, at jeg ikke er klar til at trykke på købsknappen endnu. Jeg holder stadig øje med markederne i ro og mag.
Men hvad ville I købe til aktiesparekontoen, og hvad til investeringskontoen? Min investeringshorisont er omkring 20 år, medmindre en radikal personlig finanskrise indtræffer inden da. Jeg har følgende virksomheder under observation: Sampo, Wärtsilä, Neste, Fortum, Nokian Renkaat, Konecranes, Cargotec, Telia, Revenio, Harvia, Evli, Capman, Nordea, Outotec, Outokumpu, Qt Group, Stora Enso, YIT, Metso, SSAB, Basware, Kamux, Nokia, Bittium og Finnair. Så overvejer jeg også Tesla, da der er givet ret vilde vurderinger af aktiens værdi i fremtiden på den anden side af dammen.
Jeg overvejer at investere i omkring 10-12 virksomheder, men planen er stadig under udvikling. Jeg har et par tiere af tusinder euro til rådighed, men under hundrede tusind. Grundtanken er, at porteføljerne skal indeholde både værdiaktier og vækstaktier. Og porteføljerne er ment til at blive aktivt forvaltet i fremtiden. Indtil nu har jeg været mere en “holder” … Men gnisten er ved at tænde igen, takket være dette forum og de forskellige diskussionstråde!
Men jeg fortsætter med at gennemse forummet og overveje strategien, mens jeg venter på kommentarer.
Toki drejer diskussionens emne sig om aktievalg, men det ser ud til, at der er overraskende få købsplaner for indeksfonde/ETFer, hvilket betyder, at mange har til hensigt at slå markedets gennemsnitlige afkast i fremtiden med aktieudvælgelse.
Min egen indkøbskurv vil fokusere 70-80% på ETFer, med kun direkte investeringer som et krydderi. Jeg overvejer primært, hvilken vægt jeg skal give de forskellige markeder (USA, Europa, Asien, emerging markets), eller om jeg skal have en neutral vægtning ved at købe MSCI World (EUNL) ETF.
At fylde aktiesparekontoen op og derefter først gå videre til værdipapirkontoen er min strategi, da investeringshorisonten er årtier.
{“content”:“God pointe med at hive ETF’er frem! Jeg skal sætte mig bedre ind i dem og overveje dem til AOT. De har givet gode afkast, når man har været i stand til at vælge de rigtige. Tips modtages gerne i den forbindelse, men nok i en anden tråd…”,“target_locale”:“da”}
Eller så vil mange betale for fornøjelsen. ![]()
{“content”:“Kurven er fyldt med penge, og indkøbslisten er under overvejelse. Ro på, ro på…”,“target_locale”:“da”}
Remedy. Gaming er øget på grund af den nuværende situation. Jeg tror, at aktiekursen hurtigt vil komme sig til ATH-niveauerne mod slutningen af året. Dette er ikke en investeringsanbefaling ![]()
Alle træffer deres egne beslutninger og er ansvarlige for dem! Dette forum er et fantastisk sted at få nye tips til ens lidt støvede og grå synspunkt ![]()
Gallup anonymt:
Har du startet et købsprogram/køb til et såkaldt langt hold under den nuværende coronadip?
- Ja, jeg har købt
- Ikke endnu
Hey, hey, dog ikke alle… Men næsten
Måske bliver mulighederne færre, når planerne bliver klarere, og der går lidt mere tid ![]()
Edit. Jeg håber ikke, at denne tråd blev ødelagt på grund af kommentarer fra en nybegynder som mig. Det har været rigtig rart at følge med i disse beskeder her på forummet. Jeg kan næsten ikke få noget fra hånden på mit daglige arbejde, når jeg prøver at blive rig med henblik på pensionsalderen… ![]()
Ud over at fortsætte med månedlig indeksinvestering vil jeg gerne tilføje tre “evigt dyre” virksomheder til porteføljen af gode grunde. QT, Talenom og Revenio.
Jeg listede ikke ETF’er i min tidligere besked, da overskriften var topaktier. Men lad os åbne for købsplanen for ETF’er:
iShares Healthcare innovation
iShares Digitalisation
iShares S&P500 it-sector
iShares automatisation & robotics
Disse har jeg købt i længere tid med henblik på månedlig opsparing. Købene fortsætter trods virussen, måske med større engangsbeløb. Efter min mening afspejler disse fonde godt verdens megatrends og har vækstpotentiale. ![]()
Jeg er stadig all-in i aktier. Shorts har tjent penge, mens selskabernes priser er faldet. Vægten af shorts er steget til lidt over fire procent af porteføljen, så det er ikke massivt. På kort sigt er tanken at afvente lockdowns i USA, på lidt længere sigt, når sommeren nærmer sig (maj?), afskedigelser, permitteringer og konkurser… og måske så endelig lukke shorts og begynde at vente på købsmuligheder. Selvfølgelig kan jeg købe nogle enkelte selskaber tidligere, og eventuelt reducere shorts, hvis vægten truer med at stige.
Og før nogen undrer sig over, hvordan man kan være 100 procent i aktier, hvis man har indeks-shorts, så er indeks-shorts taget med lånefinansiering. Min egenkapital er bundet i aktier ![]()
Tanken har været, at med 100% vægt i aktier og et gennemsnitligt kvalitetsvalg af aktier, kan jeg opnå indeksafkast. Hvis jeg lykkes bare en smule bedre med aktievalget, bør indeksafkastet sakke bagud. Markedets “store retning”, altså synet på den generelle situation, tager jeg med små long/short-positioner i indekset. Under finanskrisen havde jeg nemlig meget svært ved at opgive min kontantposition “tidligt nok og hurtigt nok”, og jeg ville have tjent bedre ved blot at holde pengene inde i indekset. Det tog ret lang tid, før jeg indhentede indekset.
Mentale ting, men det har fungeret godt for mig.
Så de aktier, jeg agter at købe, i prioriteret rækkefølge, men ikke til enhver pris:
Revenio (ejer jeg ikke)
Admicom (ejer jeg ikke længere)
Remedy (har allerede en rimelig vægt, så prioriteten kan falde)
Fodelia (har for lille vægt)
Kamux (ejer jeg)
Jokere:
Oriola (måske har denne apoteker-trængsel gjort noget godt for den)
Cargotec (det kan være, at prisen falder endnu mere, når situationen normaliseres, er P/E helt ok)
Relais (når alle er arbejdsløse, og de køber en gammel brugt bil fra Kamux, reparerer de den så med reservedele fra Relais)
Plan B: Hvis dette pludselig er overstået (jeg tror det ikke), shorts knock’er, kurserne stiger, vender jeg tilbage til det oprindelige købsprogram uden de ekstra midler, som shorts har bragt. Det vil sige, at “spar og invester”-taktikken fortsætter normalt.
Meget gode kommentarer, som har givet mig et nyt perspektiv. Jeg må prøve at finde nogle gode defensive aktier og også cykliske med værdi. Seligsons top 25-brands er efter min mening gode. Finske aktier bliver hamstret, så det er godt at sprede sig til USA og andre steder.
Et interessant valg er Ab InBev. Et af de største ølfirmaer. Har været over 100 euro inden for de sidste 3 år, og er nu faldet til under 40 euro. Ledelsen er angiveligt blevet udskiftet, og de har en fabrik i Wuhan, og Budweiser drikkes mere i Kina end i USA. De ejer rettighederne til Corona i EU. Jeg tror, at øl stadig vil blive drukket i fremtiden, så det kan komme i vejret igen.
Hvilke teknologivirksomheder ejer I? Er der information at dele om disse? Jeg har ikke fulgt meget med, og jeg er ikke nogen veteran inden for investering endnu, så jeg tager gerne imod alle råd og historier!
Neste og Fortum interesserer mig for investeringer på 10-15 år. Ab InBev kan være et vildt kort. Seligson top 25-brands. Der er kernen. Rundt om det vil jeg sprede mig med et mindre volumen:
-Terveystalo/Orion
-Nordea (hvis man tør stole på banker)
-Wärtsilä/Cargotec
-Finnair (når den er faldet)
-Kamux (hvis den slår igennem i Tyskland og Sverige, kan den stige voldsomt)
Norwegian 0,70 cent pr. aktie. Her er det største spørgsmål. Der har været snak om, at den norske stat ville gøre alt for at forhindre firmaet i at gå konkurs. Hvis det lykkes dem, kunne man hente gode fortjenester selv med en lille stigning. Der er ingen sikkerhed i det, men man brænder sig ikke på fingrene, hvis man prøver med lidt? Hvad synes I om det, selvom det er den største risiko?
Jeg tror, at balancelitteracitet vil blive understreget, når man træffer de rigtige valg.
Hvis de gør det, går det ikke konkurs. Den norske stat har nok penge, selv til at redde alle verdens flyselskaber på kort sigt.
De næste par måneders “fejlfri” indkøbsplan er blevet påbegyndt i dag med Fortum. Der er nok ingen hast med den næste. Kunne Telia være den næste.
{“content”:“Her er min egen liste over aktier, jeg overvejer at købe. Nogle kvalitetsaktier, men størstedelen er aktier, jeg håber vil stige meget i værdi i de kommende år. Køb er endnu ikke påbegyndt:\n\nOutokumpu\nKonecranes\nOutotec\nSampo\nGoodyear\nNEL\nPowercell Sweden\nCell impact B\nElringklinger Ag\nVTIQ\nQT Group\nKamux”,“target_locale”:“da”}