Thunderful Group

Jag har försökt hitta lite surr på sociala medier om den pågående IPO:n som nämns i rubriken, men det har varit ganska tyst! Om någon har tankar om detta, så är det bara att köra på!

4 gillningar

Du kunde ha berättat lite om bakgrunden åtminstone :slight_smile:

Vilken bransch är det och vad gör företaget osv.?

6 gillningar

Här är en direkt kopia från Nornetts webbplats och en videolänk.

Thunderful Group i korthet.

Thunderful Group (“Bolaget” eller “Koncernen”) grundades 2019. Det uppstod genom en omstrukturering av företagen Thunderful, Bergsala, Amo Toys och Nordic Game Supply, i syfte att skapa en ny stark aktör inom spelutveckling och distribution samt distribution av Nintendo-produkter, datorspel, speltillbehör och leksaker.

Thunderful Group är närvarande inom alla segment av spelbranschen. Thunderful Group har sitt huvudkontor i Göteborg och svenska lokalkontor i Karlshamn, Kungsbacka, Malmö och Skövde, samt internationella kontor i Danmark, Norge, Storbritannien, Tyskland och Hong Kong. Thunderful Group utvecklar, säljer och distribuerar högkvalitativa underhållningsprodukter med fokus på spel baserade på Bolagets egna immateriella rättigheter. Verksamheten är uppdelad i två affärssegment; Thunderful Games och Thunderful Distribution.

https://youtu.be/xAOs2EMNMug

Hoppas videolänken fungerar :slight_smile:

3 gillningar

Thunderful Group grundades 2019. Det uppstod genom en omstrukturering av företagen Thunderful, Bergsala, Amo Toys och Nordic Game Supply, med syftet att skapa en ny stark aktör inom spelutveckling och distribution, samt distribution av Nintendo-produkter, datorspel, speltillbehör och leksaker.

VD Brjann Sigurgeirsson presenterar på REDEYE Gaming Day 2020:

https://www.nordnet.fi/fi/kampanjat/listautumisannit/thunderful-group

6 gillningar
4 gillningar

Vid en snabb anblick är svenska investeringstwitter relativt positiv till detta, men det orsakar ingen enorm hype. Företaget har också mycket distributionsverksamhet.

Här är en analys av företaget på svenska:

3 gillningar

Distributionssidans storlek i förhållande till hela spelsidan är förmodligen anledningen till att ingen större hype uppstår, och det passar mig.

I IPO-handlingarna anges att alla resurser från IPO-pengarna och kassaflödena från distributionssidan kommer att läggas på spelsidan.

Redan nu motsvarar spelen 5 % av omsättningen men 15 % av rörelseresultatet. (*EDIT från 2019 års resultat)

Mycket beror förstås på framgången med företagsköpen. När det gäller spelsläpp verkar nästa år vara det mest aktiva.

8 gillningar

Någonstans skrev man om företagets beroende av Nintendos distributionsavtal. Avtalet ingås för två år i taget, det förnyades i april 2020 och kan sägas upp av endera parten med sex månaders uppsägningstid.

Avtalet har dock alltid förnyats sedan 1981 då Owe Bergsten lyckades få det. Bergsten blir den största ägaren i Thunderful genom sitt företag.

Nedan finns en artikel om Bergstens Nintendo-drag.

Det är svårt att tro att japanerna skulle säga upp avtalet åtminstone så länge Bergsten är involverad, de personliga relationerna verkar fortfarande vara starka baserat på artikeln.

5 gillningar

Det här stället ger starka Embracer-vibbar. Är försäljningen av Nintendospel och kringprodukter en bonus eller ett minus?

4 gillningar

Jag ser distributionsverksamheten som en bra stöttepelare för att kunna växa spelverksamheten och sänka risken för den senare tills en tillräcklig storlek och publiceringstakt har uppnåtts.

Nackdelen är naturligtvis de lägre marginalerna jämfört med spelverksamheten.

Slutligen säljs distributionsverksamheten? :person_shrugging:

4 gillningar

Jag har nu läst listningsprospektet (188 sidor) och det finns intressanta namn inom spelutveckling. Zoink (som Thunderful äger 50%) har alltså utvecklat spelet “Lost in random” och EA har betalat för utvecklingen. När spelet släpps får EA en del av försäljningen. Det framgick dock inte hur vinstdelningen ser ut.

Spelet marknadsförs åtminstone på EA:s hemsida under “coming soon”, så det finns hur som helst kontakter med större aktörer, vilket säkert skapar igenkänning? Det verkar finnas andra större spelsläpp på gång, som Jurassic World Aftermath… Jag är ingen spelkännare själv, men kanske någon annan vet mer?

https://www.ea.com/games/lost-in-random?isLocalized=true

2 gillningar

Thunderful äger 100% av Zoink. Nu i november köpte de även Station Interactive.

5 gillningar

En ny artikel om företaget och IPO:n:

3 gillningar

Vid en snabb anblick verkar detta vara ett ganska intressant fall, och om jag förstod rätt är prissättningen (särskilt i det nuvarande marknadsläget) ganska rimlig: värdet före emissionen är 2,7 miljarder SEK och emissionens storlek är 1,3 miljarder SEK, och genom att extrapolera 1-9/2020 kommer detta år att generera en vinst på 200 miljoner SEK, vilket innebär att P/E-talet endast skulle vara 20. Här får man nästan spelutvecklingsverksamheten som ett alternativ, och man skulle nästan kunna betala så mycket bara för den nuvarande lönsamma verksamheten.

Jag måste titta närmare på detta och kanske teckna en andel. Eller skulle till och med @Aston_Livingstone bli intresserad av att granska detta lite för sin tillväxtportfölj :wink:

EDIT: Det nämndes faktiskt här att företagets värde efter emissionen endast skulle vara 3,4 miljarder SEK (tydligen är endast 57 % av emissionen på 1,3 miljarder SEK nya aktier(?)), vilket skulle sänka P/E-talet till 17.

16 gillningar

Jag gick igenom rapporterna igår och bekantade mig ytligt med företaget. Jag kom fram till samma slutsats (bl.a. P/E 20) som @SijoitusSeppo. Jag noterade verkligen företaget för den stora potentialen i spelutvecklingen, även om det för närvarande nästan enbart är prissatt utifrån den nuvarande verksamheten. I praktiken får man i ett bear-scenario bara den nuvarande verksamheten, och i ett bull-scenario är spelutvecklingen en jackpot. Jag har tecknat en liten summa (men med stor vikt, eftersom jag är student) och tanken är verkligen att behålla den i en långsiktig portfölj!

4 gillningar

Verkar intressant och IGN-artikeln var bra läsning. Jag kommer att följa detta företag.

2 gillningar

Jag är extremt intresserad. Det var länge sedan ett spelföretag hade en sorts “fallskärm” och allt hängde inte på om nästa spel som släpps blir framgångsrikt. Anledningen till noteringen är också ganska trovärdig.

Prissättningen i dagens börsintroduktioner är rent ut sagt dålig, även med denna är vi ganska nära gränsen. Jag förstår om marknaden är het, så man går in med en P/E på 20. Det är spelets natur nu och vi kan inte göra mycket åt det. Positivt är förstås att om vi skulle gå in med en P/E på 10-15, så skulle vi nog överteckna ganska många gånger.

3 gillningar

Ganska trevlig omsättningsökning de senaste åren!

Vad tycker ni andra om leksaks- och distributionsbranschen, hot eller möjlighet? Diversifierade intäktsströmmar är ett stort plus, men om företagets fokus är på många ställen är det inte nödvändigtvis en bra sak.

2 gillningar

Det finns både gott och ont med detta. Å ena sidan diversifierar det, å andra sidan kan det verkligen flytta fokus. Men nu verkar det som att strategins kärna är spelutveckling och dess tillväxt. Så man kan föreställa sig att när detta utvecklas positivt, kommer distribution att bli en onödig sidoverksamhet som man gör sig av med. Här borde man känna till företagets kultur bättre, en så lång historia med Nintendo kan påverka mycket, man vill hålla goda relationer etc.

Med ett P/E-tal på 20-talet på denna marknad, om man uppnår 20-30% tillväxt både i omsättning och EBIT, kan detta inte anses vara övervärderat på något sätt.

4 gillningar

Ja, det verkar vara ett tillräckligt intressant case för att jag ska delta i emissionen. De första månaderna får visa om det blir en lång eller kort innehavstid :slight_smile:

Särskilt om priset landar på den uppskattade nivån.

Som någon tidigare nämnde, väckte denna notering ingen större hype i Sverige trots att det är en megatrendbransch. Visserligen har svenskarna gott om sådana bolag på börsen :slight_smile:

Ett riktigt intressant case med enorma tillväxtmöjligheter, och inte lika “allt eller inget” som många andra tillväxtbolag i branschen. Den nuvarande spelportföljen är inte särskilt intressant, men satsningarna där är säkert bara i sin linda, som de också säger i noteringsinformationen.