Fractal Gaming Group AB

Fractal Gaming Group AB (FRACTL) noterades på First North Premier den 11 februari. Fractal Design tillverkar premium-datorchassin och annan hårdvara för gamingsegmentet. Omsättning och lönsamhet har åtminstone visat en tydlig tillväxt mellan 2018 och 2020.

9 gillningar

Jag tänker på Corsair, och eftersom det är en av mina pålitliga aktier i portföljen tog jag också en liten del av detta. Tack för tipset.

5 gillningar

Helt galna siffror för Fractal :hushed_face: Håller ni andra med?

Produkterna är bekanta sedan ett decennium tillbaka, men jag har inte bekantat mig med företaget tidigare. Jag får genast ett par frågor.

1. PC-spelmarknaden är inte ett tillväxtområde. Pandemin har så vitt jag vet ökat försäljningen, men bortsett från det har PC-försäljningen minskat länge. Kan e-sport vända det till en ordentlig uppgång, eller är det en bransch som sakta krymper?
  2. Produkterna är ganska bulk och konkurrensen är hård. Fractal har en ganska fin design, men har de någon verklig konkurrensfördel jämfört med andra?
  3. Vad kommer IPO-pengarna att användas till?

Friskrivning: Jag har ännu inte läst IPO-materialet. Årsredovisningen var ännu inte tillgänglig.

Edit:
Inte dåliga siffror: “Sedan Fractal grundades har bolaget varit lönsamt varje år och från räkenskapsåret 2010/11 till 2020 har nettoomsättningen ökat från 59 miljoner SEK till 636 miljoner SEK, vilket motsvarar en sammansatt årlig tillväxttakt (”CAGR”) på 28 procent4). Ökningen i nettoomsättning har uppnåtts utan förvärv, där produktutveckling för att säkerställa högkvalitativa produkter och geografisk expansion har varit nyckelfaktorer. Under 2020 uppgick bolagets rörelseresultat (EBIT) till 115 miljoner SEK och dess justerade rörelseresultat ((justerat EBIT)) till 128 miljoner SEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal (EBIT-marginal) på 18,2 procent och en justerad rörelsemarginal (justerad EBIT-marginal) på 20,2 procent5).” :open_mouth:

4 gillningar

Intressant litet företag, jag är intresserad av hur det kommer att fortsätta växa. Tydligen bygger detta företags framtida tillväxtförväntningar på tillväxten inom Esports-marknaden. Ju fler proffsspelare, desto fler produkter kan de sälja, nedan en bild från deras noteringsmaterial.

Här är dessutom tillväxtprognoserna för Esports-marknaden i USA. Så det finns väl möjligheter att fortsätta på samma sätt.

Anledningen till noteringen från IPO-materialet:

“Erbjudandet och noteringen kommer att bredda bolagets aktieägarbas och ge Fractal tillgång till de svenska och internationella kapitalmarknaderna, vilket anses främja bolagets fortsatta tillväxt och utveckling. Styrelsen och Fractals ledning, tillsammans med säljande aktieägare, anser att erbjudandet och noteringen av bolagets aktier är ett logiskt och viktigt steg i Fractals utveckling, vilket ytterligare kommer att öka medvetenheten bland nuvarande och potentiella slutkunder och leverantörer om Fractal och dess verksamhet. Av dessa skäl har styrelsen ansökt om notering på Nasdaq First North Premier.”

1 gillning

Bra att du tog upp det, jag hade inte alls märkt att Fractal hade börsnoterats.

Baserat på siffrorna har det varit en ganska fin tillväxt mellan 2018 och 2020, men jag skulle gärna se siffror från en längre tidsperiod. Jag får ta en närmare titt i helgen och försöka gräva fram mer information.

Jag köpte själv ett Fractal-chassi (Define R5) till min förra dator och använde samma chassi igen när jag byggde en ny dator i höstas. De andra produktkategorierna från Fractal är enligt mig inte särskilt konkurrenskraftiga när det gäller priset.

1 gillning

Låt oss lägga in alla möjliga observationer och fynd om Fractal här, så att vi på måndag kan vara i framkant antingen med att köpa eller att avstå :smiling_face_with_sunglasses:

1 gillning

En nästan direkt jämförelse med Fractal är väl Corsair, som finns på Nasdaq? Från mitt perspektiv ett helt likvärdigt företag, även om Fractals produktutbud för närvarande är mer begränsat. Det finns alltså åtminstone potential att öka omsättningen genom att imitera Corsairs sortiment.
Till exempel är Fractals nätaggregat, såvitt jag vet, omprofilerade Seasonic-produkter, så en expansion till andra komponenter borde inte vara ett stort hinder.

1 gillning

Som hobbyist är det lätt att förstå företagets resultatutveckling. Utvecklingen av omsättningen förklaras sannolikt av expansionen till nya produktkategorier? Kanske också en allmän ökning av varumärkeskännedom? Den allmänna uppfattningen (konsensus) verkar vara att Fractals produkter en gång i tiden var i topp när det gäller pris-kvalitetsförhållande, särskilt inom chassin, men nuförtiden gör andra också bra produkter och Fractals produkter är ofta överprissatta.

3 gillningar

{“content”:“Kursen drar ner lite :thinking: Säljer folk av vinster från IPO:n?”,“target_locale”:“sv”}

Det har väl inte kommit några nya nyheter, så det är väl någon större ägare som säljer? :thinking:

Jag håller med tanken ovan att Fractal kanske inte har någon verklig konkurrensfördel som skulle få det att sticka ut från en ganska jämn grupp. Som företag och investeringsobjekt tvivlar jag också på företagets potential. Branschen är konkurrensutsatt och förra året präglades av tillväxt tack vare pandemin.

Jag värderar Fractals produkter högt. Jag har chassin i olika åldrar och alla mina tre aktiva maskiner drivs med Fractal-chassin. Jag tror jag köpte en kraftigare nätdel och lådfläktar någon gång också. Jag tycker inte att prisnivån är något större problem heller. Kanske om man köper från Verkkis (Verkkokauppa.com), jag vet inte.

Men räcker det för att jag ska bli entusiastisk över att investera mina pengar i företaget… det tror jag inte…

1 gillning

Ur investerarens synvinkel är det inte nödvändigtvis bra om priset ses som ett betydande konkurrenselement för produkten. Nokia gjorde också betydligt billigare telefoner än Apple, men i slutändan spelade det ingen roll jämfört med varumärkesbyggande och användarupplevelse. Om man kan konkurrera med kvalitet/varumärke inom ett visst segment, uppnås förmodligen bättre resultat på längre sikt.

1 gillning

Jag håller delvis med dig. Jag har haft de senaste tre chassina från Fractal och jag tycker att de gör riktigt bra chassin. Men problemet är nog just att designen, även om den är bra, är ganska grundläggande och därmed tråkig för många.

Som hobbyist finns det några saker som påverkar mitt köpbeslut när det gäller chassin:

-Vad får plats inuti chassit och hur bra utrymme det finns för att arbeta med kablar.

Fractal behärskar detta område riktigt bra. Fractals Define-chassin var praktiskt taget de enda där man kunde få plats med tillräckligt många hårddiskar och dessutom på sådana platser att det fanns utrymme att modifiera chassit som man ville. För kabeldragning finns det också gott om utrymme.

-Utseende.

Här förlorar Fractal klart om man vill ha en mer speciell look. Define, Era och företagets övriga produkter är visserligen stilrena. Men för många räcker inte den grundläggande stilrenheten, utan chassit måste sticka ut mer.

-Ventilation

Här kommer Fractal, såvitt jag förstår, inte på efterkälken på något sätt. Åtminstone Defines nya modeller erbjuder en enorm mängd olika möjligheter.

-Pris

På prissidan har Fractals alltid varit ganska dyra, men å andra sidan har man fått valuta för pengarna. Vissa snålar här, eftersom man hellre investerar den extra hundralappen i en lite kraftfullare processor än i ett chassi när man köper en ny dator.

Det största problemet är verkligen konkurrensen i branschen inom de segment där Fractal är verksamt. På fläkt- och chassissidan finns det en stor mängd olika aktörer. Bara Full ATX-chassin finns i 190 olika modeller hos Jimm’s och dessa från över 20 olika tillverkare.
Visst, det rör sig stora summor pengar i branschen och kakan räcker att dela på för många, men åtminstone jag tvekar om man får en särskilt bra avkastning genom att investera i Fractal jämfört med alla andra möjligheter som finns tillgängliga just nu.

3 gillningar

Fractal Design har enligt mig utökat sitt utbud förnuftigt under de senaste åren. Snygga chassin som redan från början har högkvalitativa fläktar i en kompakt mid ATX-storlek och till ett rimligt pris. I utbudet finns också större Define-modeller, som sedan har det lilla extra med ljudisolering och anpassningsmöjligheter. Tydligen har även de nya nätaggregaten sålt bra, även om vi nu lever i en tid av komponentbrist.

Jag tror att Fractals omsättningstillväxt inte riktigt kan jämföras med Corsairs, åtminstone inte just nu, eftersom en stor del av Corsairs försäljning också kommer från kringutrustning som tangentbord, möss m.m. Trots detta är Fractals framtid mer än ljus tack vare den enorma tillväxten inom anpassade datorer och datorspel.

6 gillningar

Delen kan läsas på Interim reports - Fractal Gaming Group AB

Redigera. Konferenssamtalet finns här: Fractal Gaming Group Q1 Report 2021
Jag hörde inget särskilt som inte redan fanns i Q1-rapporten/VD-kommentarerna.

3 gillningar

De viktigaste takeaways från ovanstående siffror och VD:ns text:

Andra punkter plockade från delårsrapporten:

• Det lägre rörelseresultatet förklaras huvudsakligen av IPO-kostnader och fluktuationer i växelkursen, vilka är engångsföreteelser
  • Dessutom sänktes marginalerna av ökade fraktkostnader och importtullar i USA, vilket medför ett mer kontinuerligt tryck på marginalerna
  • Organisk tillväxt var mycket stark under Q1, men för hela året förutspår VD:n att omsättningen kommer att vara högst på 2020 års nivå. Här kan det finnas utrymme för en positiv vinstvarning om året fortsätter i en bra takt och t.ex. valutamotvinden lättar :crossed_fingers:
  • Försäljningstillväxten kom främst från Europa (+40% YoY) och APAC-regionen (+88% YoY), båda siffrorna i jämförbara valutor. I USA var det -3% YoY.
  • Generellt sett är tillväxtmålet (över 10% från och med 2022) och jämförbar EBITDA (över 20%) i mina ögon ganska moderata. Särskilt när det gäller tillväxt skulle det finnas möjligheter att trycka på gasen, men en jämn takt duger också.

I min egen portfölj har jag 3000 st. Fractal-aktier (ca 8% av portföljen), och jag förväntar mig en ganska neutral reaktion på denna rapport.

3 gillningar

Möjligheten att Posari kan dyka upp i slutet av året är faktiskt möjlig. Företaget har själva sagt att H2 generellt är bättre.

Angående tullfrågan noterade jag följande i vd:ns text: “All of our production is currently in China, though we are working together with our manufacturing partners to transfer some of the final assembly of products for the US market to other countries starting in the fourth quarter.” De försöker uppenbarligen delvis kringgå detta framöver.

2 gillningar

Jag märkte precis att rapporten var ute och tänkte lyfta tråden, men det hade redan gjorts här.
Vid första anblicken helt OK – ingen tankeexplosion. Jag måste läsa igenom den senare så jag kan försöka vara smart…
Jag har byggt upp min position i detta under våren. På något sätt verkar det vara ett smart företag. PC-spel har en egen hängiven fanskara (jag är en av dem) och vad jag har följt så är den nya generationen på frammarsch hela tiden. Så det kommer att finnas efterfrågan på sådana produkter i framtiden också. Det är bara coolare när chassit är snyggt kontra en ful låda.
Dessutom har ledningen ett betydande ägande, vilket är ett tydligt positivt drag. Investorrelationerna är bra för ett litet företag. Vissa företag lämnar bara ett positivt intryck och detta är ett sådant.

3 gillningar

Finland köper, Sverige säljer? :sweat_smile: En intressant reaktion i vilket fall, först pressade den upp till +5% (jag övervägde själv att sälja en stund), varpå den genast föll några procent. Aktien är för långsiktigt innehav, och nu erbjuds den till vad jag anser vara ett bra pris för att hoppa på detta tåg :bullettrain_side: :bullettrain_side: :bullettrain_side:

5 gillningar