Coffee Stain Group - Tillväxt och kassaflöde från spelbranschen?

Jag skrev en liten analys om Coffee Stain Group i köp/sälj-tråden, och eftersom bolaget ännu inte har en egen bolagstråd öppnar jag på @Spwnis begäran en egen tråd för diskussion och kopierar in min analys här:

1. Om företaget i korthet

Coffee Stain är ett svenskt företag som knoppats av från Embracer Group och grundades 2010. Företaget utvecklar och publicerar alltså spel. Spelen är, såvitt jag förstår, till stor del av “Indie”-typ, det vill säga A- eller AA-spel med lägre budget och skala (exempelvis Remedy gör större AAA-spel med högre budget och skala). Företagets mest kända IP:n nedan:

kuva

kuva1537×851 411 KB

Coffee Stain består av 13 mindre, självständiga studior som Coffee Stain Group antingen äger helt eller delvis. Utöver detta ingår två förlagsstudior i företaget:

kuva

kuva1530×855 117 KB

Företaget har ett i förhållande till helheten måttligt antal anställda, cirka 250 personer fördelade på 13 studior. Coffee Stains ambition är att “små team skapar stora spel för en enorm publik”. Studiorna ligger i Skandinavien och företaget arbetar enligt en “decentraliserad” modell med små team på 5–30 personer. Denna struktur ska möjliggöra ett kapitaleffektivt ekosystem där autonoma studior har fullt ansvar för utveckling och uppdatering av spel, medan den lilla huvudorganisationen erbjuder både strategiskt stöd och förlagsstöd. Företaget betraktar de anställda som sin viktigaste resurs.

Coffee Stain utvecklar och publicerar alltså spel på PC, konsoler och mobila enheter, och kombinerar intern utveckling med selektiva partnerskap i lovande projekt. Företagets filosofi är att prioritera spelkvalitet och långsiktigt samarbete med spelarcommunityn. I praktiken innebär detta early access (tidig feedback från spelare), stöd för användarskapat innehåll (“moddar”) och kontinuerliga uppdateringar. Detta ska möjliggöra hållbara IP:n med en engagerad spelarbas.

Utöver egen spelutveckling söker företaget alltså strategiska partnerskap och försöker identifiera externa projekt med hög potential i ett tidigt skede för att växa och vårda långsiktiga affärsrelationer med dessa.

Enligt min egen efterforskning är de största kommande lanseringarna Valheim 1.0, samt PS5-lansering och Deep Rock Galactic Rogue Core, men jag hittade ingen mer detaljerad information om kommande lanseringar eller pipelinen.

Företagets flaggskepps-IP:n har också fått mycket bra recensioner, och även om jag inte har spelat alla spel själv, har i princip alla i min bekantskapskrets som spelat dem berömt åtminstone Satisfactory, Valheim och Deep Rock Galactic. Detta ser jag som ett gott tecken. Jag tror att det säkert finns en del skräp bland studiorna och portföljerna också, men jag gick inte så djupt i min analys att jag granskade alla studiors tidigare produktion. I det stora hela anser jag att det till och med är bra att man med en låg kostnadsstruktur testar allt möjligt; det leder förvisso till en del improduktivt skräp, men vid stora framgångar skalar verksamheten mycket effektivt tack vare den låga kostnadsstrukturen.

1. Om verksamheten

Historiskt har företaget kunnat växa mycket lönsamt, även om de senaste två åren har stampat på stället:

kuva

kuva566×451 40.5 KB

Bolagets räkenskapsår löper från april till mars, därav årsindelningen. Cash EBIT avser i detta fall justerat rörelseresultat exklusive av- och nedskrivningar, minus bruttoinvesteringar och betalning av leasingskulder. Jag är inte särskilt skicklig på bokföring, men min slutsats är följande: i praktiken är detta alltså EBIT minus investeringar, och enligt vad jag kunnat gräva fram har det varit en lägre siffra än adjusted EBIT, och generellt sett ligger detta väl i linje med bolagets rapporterade fria kassaflöde.

kuva

kuva881×361 35.7 KB

Som framgår ovan, även om bolaget kan generera omsättning och ett rikligt kassaflöde även med gamla IP:n (enligt mina beräkningar har EBIT-marginalen historiskt legat runt 30–50 % av omsättningen), är omsättning och resultat typiskt för ett spelbolag mycket volatila och topparna nås i samband med framgångsrika lanseringar.

1. Om värderingen

Bolagets marknadsvärde är för närvarande 4,85 miljarder SEK. Bolaget har inga skulder och kassan är 269 miljoner SEK, vilket ger ett EV på 4 581 miljoner SEK. LTM fritt kassaflöde exklusive rörelsekapital är 384 miljoner SEK.

Med enkel matematik får jag då ett EV/FCF på 12,6 eller en kassaflödesavkastning på ~7,9 %. Om rörelsekapitalet beaktas ser det ännu bättre ut, men jag använder konservativt den där kassaflödesavkastningen på 8 %. Med denna värdering anser jag att nästan ingen tillväxt är inprisad i aktien; jag antar att marknaden prissätter detta som att bolagets omsättning/kassaflöde inte kommer att växa nämnvärt, utan ligga kvar på nuvarande nivå, det vill säga den nivå som kan mjölkas ur nuvarande portfölj och DLC:n. Därmed ser jag att inga framtida succéspel, som skulle kunna öka omsättningen och kassaflödet, är inprisade i aktien.

1. Sammanfattning

• Intressant, mycket lönsamt tillväxtbolag med god historik.

• Fokus och stark kompetens inom sin nisch, vilket alltid är ett plus.

• Ur en spelares perspektiv en bra kombination av en strategi som fokuserar på spel med bra spelkänsla, men som drivs av små team med låga omkostnader i A- och AA-spel, vilka dock har hög potential för omsättning vid framgång, och tack vare låga kostnader bör verksamheten skala väl.

• Eftersom skaparna är nyckeln i sådana här spel är det bra att se att företaget, åtminstone i ord, ser de anställda som sin största resurs.

• Nuvarande värdering är enligt min mening mycket låg och ingen tillväxt verkar vara inprisad.

• Om bolaget skulle kunna prestera likvärdigt med räkenskapsåret 22/23 (som var ett mycket starkt år tack vare Game Pass-avtal för Valheim och Deep Rock Galactic samt lanseringen av Goat Simulator 3), skulle bolaget med en sådan EBIT på 999 miljoner SEK värderas till EV/EBIT ~4,6.

• I ett bra scenario ser jag alltså att både bolagets kassaflöde växer betydligt från nuvarande nivå, men också en betydande uppgång i värderingsmultiplarna.

• Som risk ser jag möjligheten att företaget blir en ”värdefälla”, det vill säga att man i framtiden inte lyckas lansera succéspel, varpå omsättning och kassaflöde tynar bort över tid, och aktiekursen med dem. Med nuvarande starka kassaflödesavkastning ser jag dock inte att värderingsmultiplarna kan sjunka särskilt mycket, så jag ser inte att man kan förlora jättemycket pengar på lång sikt.

• I enlighet med ovanstående ser jag här en utmärkt risk-reward; om den goda utvecklingen fortsätter kan affärsverksamhetens nivå minst fördubblas från nuvarande på 5–10 års sikt, och det finns utrymme för tillväxt i värderingsmultiplarna, men jag anser att nedsidan är begränsad.* Aki Pyysing har också skrivit en kolumn om bolaget som definitivt är värd att läsa: https://www.sijoitustieto.fi/sijoitusartikkelit/coffee-stain-digisauruksen-hyppy-tuntemattomaan Jag har inte läst några andra analyser av aktien, men noterar att insynspersoner tydligen har varit i köptagen. Enligt artikeln har huvudägaren köpt aktier för 11,3 miljoner SEK, VD:n för 8 miljoner SEK och finanschefen för 2 miljoner SEK. Jag försökte själv hitta en bekräftelse på detta men hittade ingen information någonstans, men oavsett vilket är det enligt min mening en positiv signal om ledningen köper stort – de skulle ju inte köpa om de inte såg ett värde i verksamheten.

• Jag tror att marknaden för tillfället undervärderar bolaget eftersom ingen känner till det. Det här är ju ett bolag värt cirka 450 miljoner euro, som i december knoppades av från Embracer Group som investerare föraktar, så jag antar att det är därför ingen ännu har blivit intresserad av bolaget.

Vilka tankar väcker bolaget hos er medinvesterare? Har ni undersökt det och kommit till samma slutsats som jag? Har ni undersökt det men valt att inte investera, och i så fall varför? Har ni sett någon analys av aktien någon annanstans?

39 gillningar

Atte och Verneri berörde också bolaget i den senaste spelpodden (från 1:23:40).

4 gillningar

IP-portföljen och historiken är fin, MEN när man tittar på vad som åstadkommits de senaste åren och vad som finns i pipelinen, så kanske det äntligen går upp ett ljus för någon. Historiken är ingen garanti för framtiden!

Bolagets hitspel börjar alla bli slitna. Goat Sim var ett bra skämt för 10 år sedan, Deep Rock, Satisfactory och Valheim släpptes äntligen alla i full release-läge, så det är svårt att se tillväxt. Roblox-metaspelet dör en långsam död. Teardown kom och gick. Vad händer härnäst???

Bolaget självt befarar att siffrorna kommer att sjunka medan man tvingas vänta ett tag på nästa succéer.

Under tiden bränns pengar och det finns tyvärr ingen garanti för framgång. Hur mycket pengar kommer att brännas innan nästa spel slår igenom? Vi vet inte! Kanske aldrig.. Nedsidan skrämmer.

Hur många av de utvecklare som skapat hitsen finns fortfarande kvar i huset? Vi vet inte, men “moder-kaffefläcken” (Embracer) har i alla fall läckt rejält under ett par års tid och bekanta namn syns utveckla nya hitspel på annat håll.

Den största utmaningen är enligt min mening ändå den oklarhet i alla resultatsiffror som ärvts från Emppu!

Kan man lita på siffrorna eller dra några slutsatser alls när varje rad är justerad, efter att de föregående raderna också har justerats, och jag antar att det dessutom finns gud vet vad för luft i balansräkningen. Bolaget ber oss stirra enbart på justerad EBIT, men det verkliga måttet är väl kanske kassaflödet (Cash Flow), som snart ligger på minus, vilket kan bero på eller inte bero på justeringarna. Jag försökte en gång i tiden reda ut Emppus motsvarande bokföringsmässiga trixande, men det övergick alltid mitt förstånd.

Bolaget ser billigt ut nu, men om och när lågkonjunkturen på spelmarknaden drabbar även detta och inga nya hits skapas, kommer kassan att tömmas snabbat och värderingen att rasa ännu snabbare.

Ägarstrukturen är också lite tveksam; Lars, som byggde upp och förstörde Emppu, är den största ägaren och gör vad han vill med bolaget. Andra ägare lyssnas det inte på.

20 gillningar

[https://steamdb.info/app/2605790/charts/]
Det är visst en del som väntar på detta Deep Rock Galactic: Rogue Core också. Det ryktas att Early Access drar igång Q2 2026.

[https://steamdb.info/app/2352620/charts/]
Och ett tillskott i sista minuten (efter kapitalmarknadsdagen) till Coffee Stain var även Fellowship, som också är i Early Access.

Lars Wingefors byggde upp Embracer från THQ:s konkurs till en helhet värd tiotals miljarder. En alltför snabb expansion och en kraftig korrigeringsåtgärd förklarar den nuvarande misstron. Jag tror inte själv att Lars ägnar sig åt detaljstyrning (micromanagement) inom Coffee Stain, även om stora strategiska beslut förstås kräver huvudägarens stöd.

I ägarlistan finns många ägare som ärvts från Embracer, och som nog kommer att sälja av kraftigt ett tag till. När det gäller Asmodee har en del av Lars innehav sålts.

En bra sak gällande värderingen av Coffee Stains aktie är att det verkar som att marknadens misstro stannar kvar hos det tidigare moderbolaget, och den nuvarande värderingsnivån är ganska neutral. Om Westberg med partners får fart på RogueCore så kan man förvänta sig en försäljning på en miljon redan i år; antalet följare är redan ganska imponerande och de ökar ju närmare Early Access-lanseringen vi kommer.

7 gillningar

Tässä tuli oikeastaan itseäni mietityttäneet asiat esille, joten kuopaistaan vielä hiukan pintaa syvemmälle kohta kerrallaan.

Viimeiset pari vuotta on ollut hiljaista. Isoimmat julkaisut ovat olleet käsittääkseni Deep Rock Galactic Survivor ja Satisfactory full release. Fakta on kuitenkin että liikevaihto ja kassavirrat ovat hiljalleen taantumassa. Pipelinessä Deep Rock Galactic Rogue Core tulee todennäköisesti antamaan nostetta, mutta mitään huippumenestystä pelistä tuskin tulee. Julkaisupäivää pelille ei ole vielä annettu, mutta oletan että peli julkaistaan tänä vuonna, tai ensi vuoden alussa. Myös Valheimin PS5 versio ja Full Release tulee antamaan nostetta, mutta kuinka paljon?

Muuten tietääkseni pipelinessä ei kauheasti ole, mutta uskoisin että Goat Simulatoria ja Satisfactorya voi vielä lypsää vähintään DLC:llä, miksei jopa jatko-osillakin. Kuitenkin firman omien puheiden mukaan ajatus on kehittää pelejä pitkään, joten näillä IP:llä ei kannata odottaa että muutaman vuoden välein tulee pelille jatko-osaa. Olettaisin että pelejä kehitetään ja yritetään lypsää kassavirtaa DLC:llä niin pitkään kuin on mahdollista, ja sitten siirrytään jatko-osaan tai uuteen projektiin.

Mistä sitten tulee Coffee Stainin seuraava hitti IP? Sitä ei kukaan tiedä. Ei välttämättä mistään. Mutta toisaalta en usko että näitä voi firma itsekään pipelineen ennustaa, niitä tulee jos on tullakseen. Firman joka on 15 vuodessa pystynyt luomaan tyhjistä useita paljon pidettyjä ja menestyneitä IP:tä voisi olettaa pystyvän siihen uudestaan myös tulevaisuudessa. Mutta kuten sanoit, historia ei ole tae tulevasta.

Korjataanpa tässä ensinnäkin yksi asiavirhe. Valheim on vielä Early Access - vaiheessa, ei Full Release moodissa. Full Release on tulossa oletettavasti tänä vuonna, mutta tarkkaa päivää ei ole tiedossa. Rikotaanko early access launch pelaajaennätystä enää? Tuskin, mutta uskoisin että näin pidetyllä pelillä on vielä pitkä myyntihäntä tiedossa, ja DLC:llä voi lypsää IP:stä rahaa vielä vuosia. Peli on saanut aiemminkin päivitysten yhteydessä merkittäviä pelaajapiikkejä, joiden voisi olettaa kääntyvän myös myynniksi:

Goat simulator 3 ei ainakaan Steam:n pelaajatilastojen mukaan Goat Simulatorin parhaimpaan suosioon yltänyt, mutta peli teki silti marraskuussa uuden pelaajahuipun Steamissä joten ei tämä täysin kuollut IP ole:

Satisfactoryn osalta on myös hyvä huomata, että vaikka peli on ollut markkinalla 6+ vuotta, full release oli vasta vuoden 2024 lopulla jolloin pelillä oli pelaajaennätys Steamtilastojen perusteella:

Eli peli teki pelaajaennätyksensä oltuaan 5 vuotta markkinalla. Kun asiaa ajattelee näin niin ei tuo niin lohduttomalta mielestäni näytä.

Teardowniin ja Bloxburgiin en osaa ottaa kantaa, mutta omissa ajatuksissa nämä on taantuvia IP:tä. Goat Simulatorista voidaan varmaan vielä jotain lypsää DLC:llä ja jatko-osilla mutta sillekkään en isoja odotuksia anna. Uskon kuitenkin että Deep Rock Galactic, Satisfactory ja Valheim on vielä varaa kehittää IP:tä, ja aikanaan tehdä jopa menestyviä jatko-osia.

Jos Coffee Stain:lta tulee joskus vielä menestyvä uusi IP, niin sitä ei voi vielä kukaan tietää että mikä se on ja milloin, ja se nähdään tulevaisuudessa. Mielestäni nyky-arvostuksella kasvua ei ole ollenkaan hinnoiteltu osakkeen hintaan joten tämä on mahdollinen positiivinen optio jonka saa osakkeen nykyhinnalla “ilmaiseksi”.

Tutkitaanpa mihin sitä rahaa oikein palaa? Tällä hetkellä yhtiön kassavirta riittää hyvin kattamaan investoinnit, vaikka kassavirta onkin laskusuunnassa tällä hetkellä. Tuohon tuloslukujen sekavuuteen voin jokseenkin yhtyä. En ole mikään kirjanpitoniilo mutta otin viimeisimmästä Q2 raportista lukemia exceliin ja laskin itse vapaata kassavirtaa ja vertasin firman raportoimiin lukemiin:

mSEK Q2 2025 H1 2025 H1 2024 2024-2025 LTM (calc)
EBIT 44 46 133 322 235
Cash EBIT 69 106 189 484 401
Adjusted Ebit 83 126 240 644 530
Cash flow from operating activities 129 261 420 847 688
Cash flow from operating activities before changes in working capital 108 232 377 735 590
Investing activities -46 -89 -132 -230 -187
Free cash flow (calc) 62 143 245 505 403
Free cash flow before working capital (reported) 57 135 236 486 385
Cash and cash equivalents at the end of period 269 269 576 472
Cash flow from financing activities -211 -375 -23 -456
FCF (calc) + cash flow from financing activities -149 -232 222 49
Cash (calc) 240

LTM sarakkeeseen olen itse laskenut lukemat auki tilikauden 2024-2025, sekä H1 2025 ja H1 2024 lukemien perusteella.

Free cash flow (calc.) on siis mitä itse laskin ottamalla Cash flow from operating activities before changes in working capital, ja vähentämällä tästä investoinnit eli investing activities, näin vapaa kassavirta käsittääkseni lasketaan. Itse laskemani vapaa kassavirta on hyvin linjassa firman raportoimien lukemien kanssa. Koska kassa on pienentynyt, niin laskin vielä itse että mitä kassassa pitäisi olla rahaa suurpiirteisesti tuolla omalla kassavirtalaskelmallani, lopputulos oli 240 mSEK vs yhtiön raportoima 269 mSEK. Tuo kassasta kadonnut raha on siis mennyt rahoitukseen, tarkemmin ottaen liiketoimiin omistajien kanssa:

Oletan siis että rahaa on pumpattu pihalle emoyhtiöön. Nyt kun yhtiö on itsenäinen pörssilistattu yritys niin sen tekemällä vapaalla kassavirralla kassa alkaa taas paisumaan, kunnes maksetaan osinkoja tai ostetaan omia osakkeita pois.

Lopputulemana sain tästä sen että mielestäni yhtiön raportoima Cash EBIT ja FCF ovat hyvin linjassa itse laskemiini, olettaen että cash flow from operating activities pitää todella paikkaansa. Jos tämä on vääristetty lukema niin se on asia erikseen mutta tässä vaiheessa en näe syytä epäillä firmaa kirjanpitorikoksista.

Toki se että vapaa kassavirta on ollut laskussa viimeisen pari vuotta ei ole erityisen hyvä merkki, mutta uskon kuitenkin että suunta saadaan tänä vuonna käännettyä. Katsotaan miten käy.

Tästä kuitenkin on vielä mielestäni pitkä matka siihen että yrityksen vapaa kassavirta on miinuksella ja että kassaa poltetaan investointeihin tai operatiiviseen toimintaan. Nähdäkseni siis tulevat investoinnit on vielä hyvin turvattu nykyisilläkin kassavirroilla.

Tähän asiaan en ole perehtynyt, myönnettäköön se. Mikäli tämä pitää paikkaansa niin tämä on toki tulevaisuutta ajatellen huono merkki, mutta tulevaisuudessahan asioiden todellinen laita nähdään. Toivotaan että jos parhaat tekijät ovat vaihtaneet firmaa niin tilalle saadaan rekrytoitua uusia, innovatiivisia työntekijöitä.

Tulevaisuus jää nähtäväksi. Kuten yllä osoitin, en kuitenkaan ole huolissani rahavirtojen tai kassan riittävyydestä. Mutta kuten sanoit, jos ei seuraavaan pariin vuoteen saada yhtiötä takaisin kasvuladulle vaan tulos ja kassavirta jatkaa laskussa niin osakekurssi tulee laskemaan. Näiltä tasoilta en enää merkittävää arvostuksen purkautumista näe, mutta voin olla tämän kanssa väärässä. Toki laskupainetta kurssissa varmasti on myös spinoff:n myötä kun rahastot yms. myyvät tätä. Osakemarkkinoilta harvoin saa hyvää halvalla, jos tulevaisuudessa ei näy mitään uhkakuvia. En siis väitä että riskejä ei ole olemassa, niitä kyllä on ja ne ovat ihan realistisia, mutta jos yhtiö palaa takaisin kasvuladulle, mikä on mielestäni myös täysin realistista, niin osakekurssi voi moninkertaistua. Onko liiketoiminnan taantuman todennäköisyys moninkertainen kasvuun palaamisen sijaan? Mielestäni ei ole, joten siksi näen tällä hetkellä riski-tuottosuhteen houkuttelavana.

Toki jos sijoittaja haluaa vain varmoja, tasaisesti kasvavia kassavirtoja, niin kannattaa katsoa muita yhtiöitä kuin tämä. Ja peliala ei muutenkaan ole tälläiselle sijoittajalle soveltuva muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

Myönnettäköön että Lars:n en ole omistajana tutustunut, joten tästä olisi mielenkiintoista kuulla lisää.

19 gillningar

Tack för en bra trådstart och för diskussionerna!

Jag gjorde själv lite efterforskningar genom att läsa bland annat Coffee Stains noteringsprospekt.

Känslan för bolaget just nu:

Huvudägare :red_square:

Lars är såvitt jag förstår inte någon illvillig huvudägare, men hans tidigare prestation i Embracers skuldrivna “där man hugger flisor så flyger det”-tillväxt och imperiets kollaps inger inte förtroende.

Indie / AA-spel :red_square:

Det är just denna del av marknaden som lider mest av spelrecessionen.

I Rovio fanns ett liknande fall på börsen, där kassaflödet från Angry Birds långsamt tynade bort och investerarna väntade på tillväxt från nya spel med stöd av den stabila kassan. Investerarna räddades tack vare ett uppköpserbjudande, men bolagets utveckling har efter det fortsatt på det spår som statistiskt sett är mest sannolikt: gamla succéspel tappar långsamt mark, samtidigt som man inte lyckas kommersiellt med de nya.

Övertygande kärnportfölj :green_square:

Även om spelen är AA-spel eller rent av memespel, har kärnportföljen historiskt sett sålt bra. Inom spelmarknaden är en bra tumregel att “evergreen”-spel inte åldras särskilt mycket när de väl har hittat sin publik. Dessutom har bolaget verkligen goda meriter av att skapa bra spel.

Screenshot 2026-01-09 at 6.33.39

Se t.ex. Goat Simulator:

Screenshot 2026-01-09 at 6.33.21

Eller Deep Rock Galactic:

Screenshot 2026-01-09 at 6.33.28

Aktiens värdering :yellow_square:

Ja… Marknadsvärdet är runt 5 miljarder kronor och nettokassan drygt 200 miljoner. Bolagets omsättning rör sig kring en miljard kronor och lönsamheten kan ligga någonstans mellan 30–50 % över tid. @Housumies har redan räknat på siffrorna förtjänstfullt ovan, och jag har inget att tillägga där.

Är EV/FCF på typ 12,5x så farligt? Å andra sidan är det inte något EV/FCF på “10x” eller “8x”, vilket ofta är tumregler för multiplar när ingen tillväxt syns eller hörs och översta raden sakta tynar bort…

17 gillningar

Merparten av det säljtryck som aktien upplevt beror förmodligen på tekniskt säljtryck från fonder och ETF:er till följd av avknoppningen (spinoffen)? Är det någon som försökt uppskatta hur mycket aktier det finns kvar att sälja där?

Varför tror du att Indie/AA-spel lider mest? Tror du att Coffee Stain, trots sin namnkunniga portfölj, hör till dessa förlorare? Vad är din syn på den här nedgångens varaktighet, eller tror du att det rör sig om en mer permanent strukturell förändring?

Gemini förutspådde att AAA-spel blir de största förlorarna och spådde snarare en renässans för kvalitativa AA-spel :grin:

Spelbranschens nedgång

Den nuvarande nedgången och strukturella förändringen på spelmarknaden drabbar AAA-spelmarknaden (stora spel med gigantiska budgetar) hårdast, både ekonomiskt och strukturellt.

Även om alla sektorer har sina egna utmaningar, har AAA-sektorn hamnat i en situation där dess traditionella affärsmodell är trasig. Nedan följer en analys av hur nedgången drabbar olika sektorer:

1. AAA-spel: Den största förloraren (Strukturell kris)

AAA-spel (t.ex. Call of Duty, Assassin’s Creed, Sonys exklusiva titlar) har störst problem eftersom deras risknivå har blivit ohållbar.

• Kostnadskris: Utvecklingen av ett enda toppspel kostar idag 200–400 miljoner dollar (plus marknadsföring). För att ett sådant spel ska gå runt måste det sälja miljontals exemplar till fullpris direkt vid lansering.

• “Allt eller inget”-risk: Om en enorm investering floppar (som skedde med t.ex. Suicide Squad: Kill the Justice League eller Concord), kan det sänka en hel studio eller leda till uppsägningar av hundratals personer. Det finns inte längre utrymme för misslyckanden.

• Brist på innovation: Eftersom riskerna är så stora vågar utgivarna inte prova något nytt. Det görs bara säkra uppföljare och remake-versioner, vilket tröttar ut spelarna och sänker försäljningen ytterligare.

• Spelarnas begränsade tid: AAA-spel försöker ofta vara ”live service”-tjänster som tar upp all spelarens fritid. Spelarna har dock inte tid för tio olika jättespel, vilket gör att nya utmanare dör på marknaden direkt.

2. Indie-spel: Lider av överutbud (Synlighetskris)

Små, oberoende spelstudior (Indie) mår faktiskt bättre än AAA-studior i förhållande till investerat kapital, men de har ett enormt problem:

• Drunknar i mängden: Verktyg (som Unity, Unreal, AI) har gjort det enklare att skapa spel. Tiotusentals spel släpps på Steam varje år. Även ett bra spel kan bli helt utan uppmärksamhet eftersom det inte finns någon marknadsföringsbudget.

• Finansieringen torkar ut: Investerare är försiktigare. Tidigare var det lättare att få pengar för en lovande idé, nu krävs en nästan färdig produkt eller en stark community innan finansiering beviljas.

3. AA-spel: Potentiell vinnare (Renässans)

AA-spel (”Double-A”) är spel med medelstor budget som inte konkurrerar med den dyraste grafiken, utan ofta med spelbarhet eller berättande (t.ex. Remedy, Larian Studios, många japanska rollspel).

• Flexibilitet: De kan skapas för 20–50 miljoner. Om spelet säljer ”bara” en miljon exemplar är det en hit, medan det för ett AAA-spel vore en katastrof.

• Kreativ frihet: AA-spel kan ta risker som AAA inte vågar, men de håller högre kvalitet än bas-indies. Många spelare har efter AAA-besvikelser sökt sig till just dessa spel (exempelvis Baldur’s Gate 3 eller Palworld, som på sätt och vis placerar sig i detta mellanskikt eller i den övre delen av indie-segmentet).

Sammanfattning

AAA-sektorn lider mest, eftersom dess ”väx eller dö”-modell har kört in i väggen. Spelare går inte längre med på att betala 80 euro för ofärdiga spel, och studiorna kan inte längre göra vinst med gamla försäljningssiffror när kostnaderna skenar iväg.

Coffee stain

Coffee Stains separation från Embracer Group är en av spelbranschens mest följda strukturella förändringar. Avknoppningen genomfördes officiellt i december 2025, och bolaget är nu ett självständigt börsbolag (noterat på Nasdaq First North i Stockholm).

Här är en analys av situationen och min bedömning av hur spinoffen påverkar aktiekursens utveckling på kort och lång sikt.

1. Spinoffens omedelbara effekt på kursen (Slutet av 2025)

Avknoppningen genomfördes som en så kallad Lex ASEA-utdelning: Embracers aktieägare fick en aktie i Coffee Stain för varje Embracer-aktie de ägde.

• Teknisk nedgång: Som förväntat sjönk Embracers (nu under det nya namnet Fellowship Entertainment) aktiekurs avsevärt (ca 30 %) omedelbart efter spinoffen. Detta beror inte på att bolaget är dåligt, utan på att värdet ”lösgjordes” från moderbolaget till det nya bolaget.

• Initialt säljtryck: Den nya noteringens (COFFEE B) start i januari 2026 har varit utmanande. Många stora fonder och indexinvesterare som ägde Embracer kan sälja Coffee Stain-aktierna automatiskt eftersom det är ett för litet bolag för deras investeringsstrategi eller för att det är noterat på ”fel” lista (First North vs. huvudlistan).

2. Varför är Coffee Stain attraktivt som självständigt bolag?

Även om den initiala kursvolatiliteten är hög, ses spinoffen av investerare som en möjlighet att ”tvätta” bolagets profil.

• Värderingsmultiplar renodlas: Under Embracer led Coffee Stain av moderbolagets skuldproblem och negativa rykte. Som självständigt bolag blir dess starka kassaflöde (baserat på succéspel som Satisfactory och Valheim) mer synligt.

• Fokuserad story: Investerare gillar ”rena” bolag. Coffee Stain är nu ett tydligt AA- och indie-spelhus med höga marginaler. Det försöker inte längre finansiera andra studiors förlustdrivna AAA-projekt.

3. Bedömning av kursutvecklingen under 2026

Jag tror att kursutvecklingen kommer att följa ett ofta sett spinoff-mönster (jmf. Mandatum eller Kalmar i Finland):

1. Fas 1 (1–3 månader): Säljtryck. Passiva investerares försäljningar håller kursen nere, även om bolagets siffror är goda.

2. Fas 2 (3–9 månader): Stabilisering. Marknaden börjar prissätta bolaget utifrån dess egna meriter, inte Embracers historik. I detta skede är de första självständiga delårsrapporterna kritiska.

3. Fas 3 (12 månader+): Värderingslyft. Om Coffee Stain kan visa att de förmår hitta nya ”Valheims” eller upprätthålla intäkterna från spel som Deep Rock Galactic, kan aktien stiga till betydligt högre multiplar än sitt tidigare moderbolag.

Sammanfattningsvis: På kort sikt har spinoffen orsakat kursfall och osäkerhet, men den frigör Coffee Stains potential. Det är nu en ”liten men naggande god” aktör som är en mycket mer attraktiv uppköpskandidat än vad den var som en del av det enorma Embracer-imperiet.

Edit. Har forumets spelexperter någon syn på hur attraktivt detta är som uppköpsobjekt?

8 gillningar

Kanske för första gången i sitt liv har Gemini rätt. AAA säljer inte i en lågkonjunktur, men högkvalitativa AA/Indie-spel hittar nog sin publik.

Huruvida Coffee Stain förmår skapa något nytt och banbrytande vet vi inte, men jag skulle säga att Coffee Stain har ungefär 1000 % bättre chans att lyckas än sitt gamla moderbolag. Försäljningen av Empus (Embracers) “eurojank”-IP-skräp har redan nu blivit lidande, då spelare längtar efter upplevelser och något som faktiskt är roligt och nytt.

Coffee Stain konkurrerar förstås med andra svenskar, och förra årets största överraskningar och den helt nya spelgenren “friendslop” domineras helt av svenskar. Spelen har visserligen utvecklats i samma städer som Coffee Stain verkar i, men av andra aktörer.

Om storyn inte lyfter och kaffet spills ut på golvet är en management buyout mycket möjlig om ett par år, annars tror jag inte på något uppköp och det finns inga köpare på marknaden för tillfället då alla har sina egna utmaningar. Om Emppu fortsätter sprattla så kommer det nog säljas, så länge kursen sjunker tillräckligt och fler dåliga studios har stängts.

7 gillningar

Mikko Mäkinen har skrivit i sin blogg om varför han köpte aktien

Höjdpunkter: exceptionellt högkvalitativa spel med AA-budget, toppprodukternas Steam-betyg 93–96/100. Låg värdering och ett annorlunda tillvägagångssätt för monetarisering jämfört med mainstream.

Egna tankar:

Ser med intresse fram emot Q3-rapporten! Valheim 1.0 borde pigga upp siffrorna, då spelet har en enorm följarskara.

15 gillningar

Coffee Stains tidigare moderbolag Embracer var ett skolexempel på de som drabbades av spelbranschens svacka: en enorm mängd AA-spel som inte sålde särskilt bra.

Under de senaste åren har spelförsäljningen koncentrerats ytterligare till topptitlarna, och spelare spelar samma spel under en längre tid, generellt sett.

Även om ett fåtal indiespel (Hollow Knight är det första man kommer att tänka på) är supersuccéer, hamnar ju majoriteten av spelen även där i mörkret i Steams digitala källare.

Jag kan inte säga när trögheten i spelsektorn upphör. Tills vidare verkar trenden vara en koncentrerad försäljning och en förstärkning av “vinnaren tar allt”-effekten, samtidigt som det fortfarande släpps rekordmånga spel.

Detta gör utan tvekan Coffee Stain till ett undantag på ett bra sätt. Kärnan i deras spelportfölj har redan bevisat sin kvalitet och sin potential som långlivade IP:n.

13 gillningar

Redeye har inlett bevakning. Base case 27 SEK
image

15 gillningar

På Discord framkom information om att Tuxedo Labs, som ligger bakom Teardown, har påbörjat ett nytt projekt, så det finns mer i pipelinen att vänta från teamet som ansvarade för Teardown.

Portföljen lever, man mjölkar inte bara det gamla.

Samtidigt passade jag på att titta lite på hur omfattande Coffee Stains “djungeltrumma” (community-räckvidd) är. Detta är riktgivande, eftersom jag inte undersökte alla kanaler och en del av spelarna sannolikt finns med i alla kanaler. Till exempel när nästa säsong av Deep Rock Galactic startar (väldigt snart), sprids informationen ganska väl i dessa “reklamkanaler” nästan gratis.

Spel Steam-följare Discord Reddit
Valheim 509k 153k 232k
Fellowship 71k 122k 24k
Satisfactory 400k 247k 284k
GoatSimulator 27k - 13k
Teardown 213k - 28k
DeepRockGalactic 2794k 630k 416k

Om man utifrån tabellen försöker skissa på framgång för Rogue Core, så hjälpte användningen av namnet Deep Rock Galactic åtminstone spin-off-spelet DRG:Survivor till en helt okej försäljning. Spelet lanserades i Early Access i februari 2024 med något färre Steam-följare än vad Rogue Core har nu, och under den första månaden såldes en miljon exemplar.

DeepRockGalactic:Survivor försäljning.

8 gillningar

Mikko har varit på köpsidan i spelbolag. Coffee Stain är tydligen det största innehavet i portföljen.

14 gillningar

[ MFN.se > Modular Finance IR Consensus > Coffee Stain – Consensus estimates Q3 2025/2026 ]

TREDJE KVARTALET, OKTOBER–DECEMBER 2025 (JÄMFÖRT MED OKTOBER–DECEMBER 2024)

Nettoomsättningen minskade med -25 % (-14 % organisk tillväxt i konstanta valutor) till 293 miljoner SEK (389).
EBIT uppgick till 51 miljoner SEK (180), en EBIT-marginal på 17 % (46 %).
Jämförelsestörande poster (JSP) relaterade till noteringsprojektet uppgick till -33 miljoner SEK (0).
Cash EBIT uppgick till 146 miljoner SEK (217), en Cash EBIT-marginal på 50 % (56 %)
Justerad EBIT uppgick till 123 miljoner SEK (224), en justerad EBIT-marginal på 42 % (58 %).
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 70 miljoner SEK (240). Nettoinvesteringar i immateriella tillgångar uppgick till -42 miljoner SEK (-54). Fritt kassaflöde efter förändringar i rörelsekapital uppgick till 27 miljoner SEK (181).
[ https://coffeestain.com/release/interim-report-q3-october-december-2025-net-sales-amounted-to-sek-293-million/ ]

Förväntningarna slogs, cash ebit-marginal 50 %.

DRG säsong 6 drog igång.

Irrationellt nog kommer aktien säkert dyka idag.

Den dök inte och det ser ut som en arbetsseger; det verkar som att den värsta exit-stressen hos tidigare Embracer-folk snart är över.

Varför kan man inte generera något sevärt på tv med AI, är det svårare än att göra helt nya spel och kommer den AI:n att nå engagerade spelare via ”djungeltelegrafen” på samma sätt som CSG?

Konsollanseringen av Satisfactory var lyckad och Valheims 1.0 (till konsol) i slutet av året lär inte gå obemärkt förbi.

Här på forumet verkar det, åtminstone av det jag läst, finnas en ganska stor grupp investerare som själva har spelat spelet.

14 gillningar

Efter öppningen var reaktionen positiv, men nu en timme senare har uppgången redan ätits upp. Sentimentet inom spelbranschen är obegripligt bearish. Vad spelar resultaten för roll när narrativet är att AI snart kommer och disrupterar.

13 gillningar

[ Insynshandel Coffee Stain | Aktuell data och historik ]

Insiderköp av Lars Wingefors.
550 000 aktier till priset 18,43 SEK.

Och Affärsvärlden har framtidstro även när det gäller Coffee Stains verksamhet.

Lars genomförde ytterligare ett “stödsköp” på 275 000 aktier till priset 17,93 SEK.

Sett till Lars innehav är detta ingen stor affär utan mer en signal om stöd. Vi avvaktar och ser om den operativa ledningen köper aktier på dessa nivåer.

Men CSG lär nog inte vända så lätt så länge spelbranschens övergripande narrativ är att “AI gör alla spel”. Så den här utförslöpan kan man få följa ett tag till, men orsaken ligger inte i bolaget självt.

Men det finns förutsättningar att bryta sig loss från detta narrativ om CSG håller fast vid goda marginaler, får fart på försäljningen av RogueCore, håller kostnaderna i schack och deras communities fortsätter att växa.

Det vill säga via siffrorna.

15 gillningar

Jani Järvinen diskuterar kaffefläcken på Xitter.
https://x.com/jamber0/status/2021904831183720592

13 gillningar

Ännu ett insiderköp.

7 gillningar

[ Deep Rock Galactic Survivor: Inside the greatest esports tournament in the world (probably) - Rogueliker ]

Här är en artikel där det talas om e-sport i DRG Survivor och att en turnering är på gång den här månaden. Kan det här tänkas ha en framtid som e-sport, har någon bra analyser om huruvida CSG-spel fungerar som e-sport?

Bland ägarna finns åtminstone fortfarande Savvy Gaming, som har kopplingar till betydande e-sportevenemang.

3 gillningar