Om Nintendo uppstod en intressant diskussion i en annan tråd, så låt oss öppna en egen tråd för denna spelindustrins jätte.
Japanska Nintendo är ett av världens största spelföretag med en försäljning på cirka 15 miljarder dollar och ett marknadsvärde på över 60 miljarder dollar. Nintendo är en av de äldsta aktörerna inom spelbranschen, vilket visar dess förmåga till ständig förändring och anpassning. På många sätt kan Nintendo betraktas som en av spelbranschens pionjärer. Företagets historia sträcker sig tillbaka till 1889 som tillverkare av spelkort.
Företaget är en något speciell aktör genom att det starkt kombinerar hårdvara och mjukvara: Nintendo tillverkar sin egen hårdvara och säljer huvudsakligen sina egna spel på denna hårdvara.
Investeringscaset presenterades av @Visukinttu så koncist att jag inte kommer att presentera mer:
Företaget har verkligen över tio miljarder dollar i kassan, vilket gör det till Japans mest kassarikaste företag. I Japan är det dock annars också vanligt att samla enorma krigskassor utan någon större användning. ![]()
Angående värderingen är P/E nu 15x, vilket känns lågt i förhållande till företagets varumärken och vinstgenererande potential. Under de närmaste åren kommer P/E dock att stiga till cirka 18x, vilket inte heller är orimligt för ett sådant kvalitetsföretag.
Mått som tar hänsyn till nettokassan, särskilt min favorit EV/Sales, ligger på under 4x nivå under de närmaste åren.
Här är Matthew Balls bra artikel om Nintendos kultur Nintendo, Disney, and Cultural Determinism — MatthewBall.co
Företaget nämndes också i Ates och min spelpodcast inderesPodi 81: Sukellus peliyhtiöihin (6.11.2020) - Inderes
Praktiska frågor: Nintendo kan erhållas som ADR på PINK SHEETs. Via Nordnet kan köp numera göras normalt, efter att man bara har gjort ett kunskapstest. Det fungerar också normalt via mäklare som Lynx. Att köpa från Tokyo fungerar förmodligen också med vissa mäklare, men då är minsta antalet aktier 100 stycken (aktien är över 60 000 yen, dvs. ca 600€ per styck).