Thunderful Group

https://thunderfulgroup.com/posts/2021-02-24-thunderful-group-acquires-headup

Detta tillkännagavs idag tillsammans med resultaten, men det har tydligen ingenting att göra med siffrorna för Q4.

Under Q4 har följande investeringar tillkännagivits:
https://thunderfulgroup.com/posts/2020-11-13-thunderful-acquires-swedish-game-development-studio-station-interactive

https://thunderfulgroup.com/posts/2020-10-05-thunderful-group-acquires-coatsink-software

3 gillningar

Snabbt kollade siffror, det verkar vara en ganska överreaktion. Rensat för IPO-kostnader ligger p/e-talet på 20 för förra årets siffror. Sämre marginaler beror tydligen på en större andel konsolförsäljning denna jul. Förvärvsinvesteringar (Acquisition Capex) var 123.4 MSEK, medan det förra året var 2.5 MSEK. Detta förklarar de fula kassaflödessiffrorna för Q4. Ett p/e-tal på tjugo med 45% omsättningstillväxt och tydlig potential för förbättrad lönsamhet i år. Företaget meddelade själva att de har lidit av Coronakrisen. Om dessa nya spelstudior inte är helt värdelösa, så är värderingen ganska låg just nu, enligt mig.

7 gillningar

Jag köpte detta för 58 ikväll.
Förmodligen får jag köpa för 40 SEK imorgon
En ovanligt kraftig nedgång för en dag.
Det ska bli spännande att se reaktionen imorgon bitti.

Det kan förstås vara så att ett mjukvaruhus produktivitet lider av distansarbete, men jag är skeptisk till detta när det kommer från ett spelföretag, såvida inte något projekt försenats på grund av detta i slutet av året (har det?). Corona har ju faktiskt ökat denna kaka. Annars känns det lite som om Fortum skulle beklaga sig över frostväder.

1 gillning

Dessa kommentarer hänvisade främst till försäljning av leksaker och andra fysiska produkter. Det är fortfarande svårt att tro att corona skulle ha haft en särskilt betydande inverkan på företagets verksamhet.

4 gillningar

De som inte fick den mängd de ville ha från erbjudandet kan nu köpa den för ungefär samma pris, bekvämt eller hur? Eller är förtroendet inte detsamma längre?

4 gillningar

https://thunderfulgroup.com/posts/2021-02-25-clarifications-on-the-year-end-report-for-2020

Lite förtydligande av bokslutet. Mer kompetenta kan analysera.

3 gillningar

Uppdateringen togs emot ganska varmt på marknaden. På grund av positionen som köptes från gropen måste jag nu börja granska även detta fall närmare :sweat_smile: Jag vet vad jag ska göra sent ikväll. Som tur är har jag IPO-dokumenten och de par analyser som länkats till denna tråd samt den färska delårsrapporten med dess förtydliganden.

1 gillning

ABG Sundal Collier har upprepat sin köprekommendation för Thunderful, med riktkurs 100 SEK.

Artikeln är bakom en betalvägg, nedan finns en skärmdump av nyheten från Shareville.

7 gillningar

26.2.2021 klo 10.32 · Nyhetsbyrån Direkt

THUNDERFUL: FC ANDERS MAIQVIST KÖPT AKTIER FÖR 1,5 MLN KR

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Gamingbolaget Thunderfuls finanschef Anders Maiqvist har på fredagen köpt 23.500 aktier i bolaget till kursen 63 kronor. Köpeskillingen uppgår därmed till nästan 1,5 miljoner kronor.

Det framgår av Finansinspektionens insynsregister.

Anders Maiqvist ägde inga aktier i bolaget innan dagens köp, framgår av ägardatatjänsten Holdings.

Thunderful Group kom i onsdags med bokslutsrapport varpå aktien dök över 40 procent samma dag, för att på torsdagen stiga med omkring 9 procent.

Efter en dryg halvtimmes handel på fredagen noterades aktien marginellt ner.

Anthony Livebrant +46 8 5191 7910 Nyhetsbyrån Direkt

5 gillningar

26.2.2021 klo 10.57 · Nyhetsbyrån Direkt

THUNDERFUL: VD KÖPT AKTIER FÖR CA 3,2 MLN KR

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Gamingbolagets vd Brjann Sigurgeirsson har på fredagen köpt 50.000 aktier i bolaget till kursen 63 kronor. Affärens värde uppgår därmed till cirka 3,2 miljoner kronor.

Det framgår av Finansinspektionens insynsregister.

Efter affären har Brjann Sigurgeirsson strax över 4,3 miljoner aktier i bolaget, motsvarande 6,3 procent av aktiekapitalet, enligt ägardatatjänsten Holdings. Brjann Sigurgeirsson är bolagets tredje största ägare.

På fredagen har även bolagets finanschef köpt aktier, om 1,5 miljoner kronor, något Nyhetsbyrån Direkt tidigare rapporterat på fredagen.

Anthony Livebrant +46 8 5191 7910 Nyhetsbyrån Direkt

2 gillningar

Bra att insidan tankar. Har kontoret kanske konstaterat att det vore på sin plats för finanschefen att göra något åt kursen. En konspirationsteoretiker skulle nog höja ett ögonbryn när samme finanschef tankar aktier efter att kursen har sjunkit 40% efter ett dåligt upprättat bokslut. Affärer lönar sig förstås.

1 gillning

Av kursreaktionen att döma verkade Thunderful inte ha fått för många långsiktiga ägare under IPO:n :sweat_smile: Jag måste erkänna att jag också sålde min enorma pott, som jag fick under IPO:n när kursen exploderade. Men nu var det ett bra tillfälle att köpa först för 60 SEK och sedan igår för 52 SEK. En ganska stor panik verkade råda när förra årets P/E-tal, exklusive IPO-kostnader, trycktes ner till nästan 16 igår. Tyvärr gjorde nog många mindre erfarna investerare stora förluster på ett par månader.

5 gillningar

Det var en snabb kommentar och idag kom en riktkurs på 80 SEK och en Köp-rekommendation från ABG. Det är en bra bit dit.

26.2.2021 kl. 9.53 · Nyhetsbyrån Direkt

THUNDERFUL: ABG SUNDAL SÄNKER RIKTKURSEN TILL 80 KR (100)

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) ABG Sundal Collier sänker sin riktkurs för Thunderful från 100 till 80 kronor samtidigt som rekommendationen köp upprepas.

Det framgår av en analys som Nyhetsbyrån Direkt har tagit del av på fredagen.

Aktien stängde på torsdagen på 63:30 kronor.

På torsdagseftermiddagen offentliggjorde Thunderful ett förtydligande till sin rapport varpå ABG skickade ut en så kallad “Fast Comment” där det framgick att riktkursen var 100 kronor. Det rörde sig dock inte om en regelrätt analysuppdatering, betonade ABG på torsdagen, som alltså nu har uppdaterat sin analys efter Thunderfuls rapport i onsdags som ledde till ett kursras samma dag på 43 procent.

Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion Nyhetsbyrån Direkt

1 gillning

Jag har precis vaknat upp till de här insiderköpen och de senaste målspriserna. Vilken bra köpmöjlighet det var igår :relaxed:

Jag tycker inte att Thunderfuls nuvarande kurs är alltför dålig på längre sikt (Disclaimer: jag har köpt aktier till kursen 57 SEK, så jag måste väl vara optimistisk inför framtiden redan av den anledningen). Jag har tagit fram följande scenario för i år:

Jag uppskattar Distributionsomsättningen till cirka 2 200 MSEK. Amo Toys och Nordic Game Supply ligger på samma nivå som föregående år. 2020 var ett mycket bra år för Bergsala och jag tror inte att det kommer att upprepas om inte Nintendo drar en kanin ur hatten i slutet av året (Mario ur ett rör? Master Sword ur en sten?). Rörelseresultatet skulle ligga på 165 MSEK - 7,5% av omsättningen, alltså i samma storleksordning som förra året.

Jag uppskattar Games omsättning till runda 300 MSEK. Detta har uppnåtts så här: det ursprungliga Thunderful Games utan företagsköp cirka 100 MSEK + Coatsink 140 MSEK + Headup 40 MSEK + andra förvärvade studior = 300 MSEK. Omsättningen baseras på föregående års siffror, vilket naturligtvis är riskabelt när det inte finns bättre information om förra årets framgång eller motgång. Rörelseresultatet skulle ligga på 90 MSEK - 30% av omsättningen, vilket motsvarar föregående år.

Totalt sett alltså en omsättning på 2 500 MSEK och enheternas rörelseresultat på 255 MSEK. Från detta dras 15 MSEK i diverse kostnader samt cirka 21% i skatt, vilket ger ett resultat på 190 MSEK. Om P/E är 20, blir aktiekursen avrundat 55 SEK.

Detta är en mycket grov uppskattning, eftersom syftet bara är att ge en fingervisning om nivån. En ytterligare anledning till att det är grovt är att helheten är mycket osäker. Jag förväntar mig inga stora överraskningar från Distribution, men Games kan överraska positivt.

Förra året var Games omsättning 156,2 MSEK och i scenariot ovan skulle omsättningen ha fördubblats genom företagsförvärv. Jag är dock säker på att Thunderful kommer att köpa fler studior så snart “köpbyxorna” har tvättats och tagits på igen. Dessutom blev endast ett egenutvecklat spel färdigt förra året, Jurassic World Aftermath som släpptes strax före jul. I år är målet att släppa minst tre egenutvecklade spel: en uppföljare till Aftermath, Lost in Random och The Gunk. Dessa släpps i samarbete med en partner, vilket minskar intäkterna men också riskerna.

För mig är en anledning till Thunderfuls attraktionskraft dess struktur. Enligt bolaget är Distributions syfte att generera kassaflöde och de stora investeringarna riktas mot spel. Jag ser Distributions roll som liknande den för – för att ta ett exempel från en helt annan bransch – UPM:s Communication Papers: man tar tillfällen i akt om de är tillräckligt bra, och fokuserar annars på att hålla verksamheten i stramt skick. Det kan mycket väl vara så att denna situation inte längre gäller om ett par år, men då är spelsidan troligen redan annorlunda.

Små spelstudior är ofta bara så bra som sitt senaste spel och ett misslyckande kan sänka hela studion. I Thunderfuls fall erbjuder Distribution välbehövligt stöd för spelutveckling och -publicering. Jag hoppas att det syns så att spel inte behöver forceras ut i all hast eller ofullständiga, och att man i rollen som förläggare kan välja spel med striktare kriterier.

Företaget har enligt min mening också visat försiktighet åtminstone i sina kommande spelsläpp (när det gäller studieförvärv kan man ha en annan åsikt), eftersom Lost in Randoms förläggare är EA och The Gunk har ett exklusivitetsavtal med Microsoft. Båda spelen är ett steg för Thunderful mot att utveckla bredare spel – vilket också är företagets strategiska mål – och partnerna jämnar ut riskerna. Jag arbetar inte i spelbranschen, men jag antar att ju större spelet är, desto viktigare blir rätt processer och arbetsmetoder. Thunderful har fått prova och finslipa sina arbetsmetoder under skydd av större aktörer.

Detta blev nu lite för långt och för positivt. Jag har för övrigt nog tagit hänsyn till negativa saker ganska dåligt, trots att det finns hur många som helst. Detta ska alltså inte ses som en investeringsrekommendation, särskilt eftersom marknaden, baserat på kursrörelserna, inte är lika optimistisk som jag.

Enligt min mening de mest betydande riskerna:

• Misslyckande med tillväxt (imperiebyggande, felaktig ledning, dåliga företagsförvärv, etc.)
  • Distributionsverksamheten störtdyker snabbare än bolaget har räknat med och börjar äta upp kassan.
  • Ryktesrisker i en bransch med hård konkurrens och högt beroende av kvalificerade medarbetare.

(Disclaimer, del 2: Jag har spelat några av Thunderfuls spel och tyckt om dem.)

10 gillningar

Det har varit tyst i den här gruppen på sistone, så låt oss länka den senaste nyheten här.

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/thunderful-group-subsidiary-coatsink-signs-new-development-agreements-facebook

Låt oss hoppas att den positiva trenden fortsätter…

Ps. Detta är ingen investeringsrekommendation!

1 gillning

Thunderfuls första kvartal var inte överraskande som helhet. Omsättningen växte med 8,0%, men det fanns ganska stor variation mellan enheterna:

• Games-segmentets omsättning växte imponerande 126%, även om det endast var på grund av förvärv.
  • Bergsalas omsättning minskade med 33,5% (95,2m SEK), eftersom förra året inkluderade lanseringen av succéspelet Animal Crossing. För Bergsalas del var detta en återgång till det normala.
  • Nordic Game Supplys omsättning växte med 90,7% (91,3m SEK) huvudsakligen tack vare distributionsrättigheterna för Razer.
  • Amo Toys omsättning minskade med 14,6%, eftersom coronapandemin plågade hela kvartalet i år.

Justerad EBITDA växte med 15,5% och uppgick till 11,0% av omsättningen, vilket var en liten förbättring jämfört med året innan. Det är anmärkningsvärt att i kronor fördelades EBITDA ganska jämnt mellan Games- och Distribution-segmenten, medan Distributions justerade EBITDA för ett år sedan var dubbelt så stor som Games. Games-segmentets omsättningsökning och betydligt högre marginal minskade skillnaden.

Resultatet var sämre, då det minskade med 39% och uppgick till 13,2m SEK (21,6m SEK året innan). Olika kostnader, såsom ökade personalkostnader, nedskrivningar och finansiella kostnader, försvagade resultatet.

Under kvartalet förvärvades det lilla tyska bolaget Headup.

Den mer betydande organiska tillväxten i Games-segmentet är, så vitt jag förstår, till stor del beroende av egna spel, då förlagsverksamheten förväntas utvecklas i en jämnare takt – om det inte dyker upp en oväntad hit. De sämsta nyheterna i delårsrapporten var enligt min mening att lanseringen av två egenutvecklade spel, Lost in Random och Jurassic World Aftermath Part 2, sköts upp till andra halvåret. Nu kommer alla fyra egenutvecklade spel som ska släppas under året ut i slutet av året. Det innebär också att man inte behöver förvänta sig några underverk från andra kvartalet.

Förlagsverksamheten för spel är för övrigt uppdelad så här: Thunderful Publishing fokuserar på A - AA-spel, den nya aktören Headup fokuserar på indiespel och Rising Star Games fortsätter att föra japanska spel till västmarknaden. Inget sades om Coatsinks förlagsverksamhet, så det är inte klart för mig om det nu ligger under Thunderful Publishing eller fortsätter separat.

På distributionssidan är den största spänningen lanseringen av “Switch Pro”, som har förutspåtts i ett par år. Bloomberg ryktar att Nintendo kommer att tillkännage Pro före E3, alltså mycket snart. Om Pro tillkännages blir dess inverkan på Bergsala intressant att se: kommer det att finnas tillräckligt med nya konsoler till försäljning när världen lider av komponentbrist? Kommer de som planerar att köpa en Switch att vänta på den nya modellen?

3 gillningar

Initiation coverage på svenska

9 gillningar

Thunderful Group Delårsrapport januari – juni 2021

Andra kvartalet januari–juni 2021

• Intäkterna ökade med 12,9 % till 556,8 MSEK (493,0).
  • Justerad EBITA steg med 8,8 % till 42,0 MSEK (38,6), motsvarande en justerad EBITA-marginal på 7,5 % (7,8).
  • Justerad EBITDA ökade med 26,1 % till 54,6 MSEK (43,3), motsvarande en justerad EBITDA-marginal på 9,8 % (8,8).
  • Rörelseresultatet (EBIT) minskade med 15,0 % till 24,9 MSEK (29,3), motsvarande en rörelsemarginal på 4,5 % (5,9).
  • Resultatet för kvartalet uppgick till 20,4 MSEK (22,6).
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,29 SEK (0,45).
  • Operativt kassaflöde uppgick till –67,0 MSEK (33,5).
  • Thunderful Groups dotterbolag Coatsink Software Ltd tecknade nya spelutvecklingsavtal värda mer än 20 MUSD.
  • Thunderful Group förvärvade Tussilago AB:s hela verksamhet på kapitalbasis den 31 maj 2021.

Perioden januari–juni 2021

• Intäkterna ökade med 10,4 % till 1 125,1 MSEK (1 019,3).
  • Justerad EBITA steg med 10,5 % till 96,5 MSEK (87,3), motsvarande en justerad EBITA-marginal på 8,6 % (8,6).
  • Justerad EBITDA ökade med 20,3 % till 117,3 MSEK (97,5), motsvarande en justerad EBITDA-marginal på 10,4 % (9,6).
  • Rörelseresultatet (EBIT) minskade med 12,2 % till 60,3 MSEK (68,7), motsvarande en rörelsemarginal på 5,4 % (6,7).
  • Resultatet för perioden uppgick till 33,6 MSEK (44,1 MSEK).
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,48 SEK (0,88).
  • Operativt kassaflöde uppgick till –66,2 MSEK (76,6).
  • Den 15 mars 2021 förvärvade Thunderful Group den tyska spelförläggaren och spelutvecklaren Headup GmbH. Se not 1 i bifogad PDF.
  • Thunderful Groups dotterbolag Coatsink Software Ltd tecknade nya spelutvecklingsavtal värda mer än 20 MUSD.
  • Thunderful Group förvärvade Tussilago AB:s hela verksamhet på kapitalbasis den 31 maj 2021.
4 gillningar