Jag tycker inte att Thunderfuls nuvarande kurs är alltför dålig på längre sikt (Disclaimer: jag har köpt aktier till kursen 57 SEK, så jag måste väl vara optimistisk inför framtiden redan av den anledningen). Jag har tagit fram följande scenario för i år:
Jag uppskattar Distributionsomsättningen till cirka 2 200 MSEK. Amo Toys och Nordic Game Supply ligger på samma nivå som föregående år. 2020 var ett mycket bra år för Bergsala och jag tror inte att det kommer att upprepas om inte Nintendo drar en kanin ur hatten i slutet av året (Mario ur ett rör? Master Sword ur en sten?). Rörelseresultatet skulle ligga på 165 MSEK - 7,5% av omsättningen, alltså i samma storleksordning som förra året.
Jag uppskattar Games omsättning till runda 300 MSEK. Detta har uppnåtts så här: det ursprungliga Thunderful Games utan företagsköp cirka 100 MSEK + Coatsink 140 MSEK + Headup 40 MSEK + andra förvärvade studior = 300 MSEK. Omsättningen baseras på föregående års siffror, vilket naturligtvis är riskabelt när det inte finns bättre information om förra årets framgång eller motgång. Rörelseresultatet skulle ligga på 90 MSEK - 30% av omsättningen, vilket motsvarar föregående år.
Totalt sett alltså en omsättning på 2 500 MSEK och enheternas rörelseresultat på 255 MSEK. Från detta dras 15 MSEK i diverse kostnader samt cirka 21% i skatt, vilket ger ett resultat på 190 MSEK. Om P/E är 20, blir aktiekursen avrundat 55 SEK.
Detta är en mycket grov uppskattning, eftersom syftet bara är att ge en fingervisning om nivån. En ytterligare anledning till att det är grovt är att helheten är mycket osäker. Jag förväntar mig inga stora överraskningar från Distribution, men Games kan överraska positivt.
Förra året var Games omsättning 156,2 MSEK och i scenariot ovan skulle omsättningen ha fördubblats genom företagsförvärv. Jag är dock säker på att Thunderful kommer att köpa fler studior så snart “köpbyxorna” har tvättats och tagits på igen. Dessutom blev endast ett egenutvecklat spel färdigt förra året, Jurassic World Aftermath som släpptes strax före jul. I år är målet att släppa minst tre egenutvecklade spel: en uppföljare till Aftermath, Lost in Random och The Gunk. Dessa släpps i samarbete med en partner, vilket minskar intäkterna men också riskerna.
För mig är en anledning till Thunderfuls attraktionskraft dess struktur. Enligt bolaget är Distributions syfte att generera kassaflöde och de stora investeringarna riktas mot spel. Jag ser Distributions roll som liknande den för – för att ta ett exempel från en helt annan bransch – UPM:s Communication Papers: man tar tillfällen i akt om de är tillräckligt bra, och fokuserar annars på att hålla verksamheten i stramt skick. Det kan mycket väl vara så att denna situation inte längre gäller om ett par år, men då är spelsidan troligen redan annorlunda.
Små spelstudior är ofta bara så bra som sitt senaste spel och ett misslyckande kan sänka hela studion. I Thunderfuls fall erbjuder Distribution välbehövligt stöd för spelutveckling och -publicering. Jag hoppas att det syns så att spel inte behöver forceras ut i all hast eller ofullständiga, och att man i rollen som förläggare kan välja spel med striktare kriterier.
Företaget har enligt min mening också visat försiktighet åtminstone i sina kommande spelsläpp (när det gäller studieförvärv kan man ha en annan åsikt), eftersom Lost in Randoms förläggare är EA och The Gunk har ett exklusivitetsavtal med Microsoft. Båda spelen är ett steg för Thunderful mot att utveckla bredare spel – vilket också är företagets strategiska mål – och partnerna jämnar ut riskerna. Jag arbetar inte i spelbranschen, men jag antar att ju större spelet är, desto viktigare blir rätt processer och arbetsmetoder. Thunderful har fått prova och finslipa sina arbetsmetoder under skydd av större aktörer.
Detta blev nu lite för långt och för positivt. Jag har för övrigt nog tagit hänsyn till negativa saker ganska dåligt, trots att det finns hur många som helst. Detta ska alltså inte ses som en investeringsrekommendation, särskilt eftersom marknaden, baserat på kursrörelserna, inte är lika optimistisk som jag.
Enligt min mening de mest betydande riskerna:
- Misslyckande med tillväxt (imperiebyggande, felaktig ledning, dåliga företagsförvärv, etc.)
- Distributionsverksamheten störtdyker snabbare än bolaget har räknat med och börjar äta upp kassan.
- Ryktesrisker i en bransch med hård konkurrens och högt beroende av kvalificerade medarbetare.
(Disclaimer, del 2: Jag har spelat några av Thunderfuls spel och tyckt om dem.)