Thunderful Group

Alla grisar är jämlika, men vissa grisar är mer jämlika än andra.

2 gillningar

Förvirrande stämning när alla nu kommer hit turvis för att berätta:

a) jag fick inga aktier trots att jag tecknade x antal
b) jag fick 50 st aktier trots att jag tecknade x antal
c) jag kontaktade Nordnet

17 gillningar

Visst är det helt förståeligt att det inte räcker till alla när det finns fler som vill ha än vad som finns att dela ut. 50 stycken är bara en löjlig mängd när man tar hänsyn till Nordnets försäljningskostnader. Det blir en helt vansinnig procent. En sådan aktieaffär är helt enkelt inte lönsam. De hade åtminstone kunnat ge 200 stycken till de lyckliga som fick. Det kanske till och med är meningen att man ska behöva köpa några hundra aktier för att få en rimlig kostnadsprocent vid försäljning.

Är det inte ganska lätt att förstå? Om X antal aktier ges ut i emissionen, hur kan de då fördelas till alla om emissionen övertecknas?

50 stycken är redan en löjligt liten mängd. Visst får fler deltagare i emissionen aktier på det sättet, men jag tycker inte att det gick helt smärtfritt.

Oavsett hur IPO:n (börsintroduktionen) hade gjorts, hade det blivit gnäll. Visst var detta lotteri det mest rättvisa sättet, och man har säkert sett till att 50 stycken är den “rätta” mängden som vinnarna i lotteriet får.

Nordnet har ingen del i denna lottdragning, så bort med onödigt pladder och mot nya besvikelser. Jag tror fullt och fast att IPO-arrangörerna inte hann läsa Inderes diskussionsforum om Nordnets höga handelskostnader, för att hinna reagera på minimiantalet aktier i IPO:n (skämt).

PS. Håller med om att man bör söka ersättning för onödiga valutaväxlingskostnader.

3 gillningar

Jag deltog inte själv i denna börsintroduktion (IPO), så jag kan inte säga hur det genomfördes i detta fall. Hypotetiskt betyder det att om du deltog i en IPO i en annan valuta med ett belopp på 100 och inte får några aktier, utan bara får tillbaka 99,50 av pengarna. Dessa 0,5 skulle alltså vara kostnaden för valutaväxling/valutakursförändringen som du har förlorat.

Så, var kan jag se hur mycket som har tagits från min aktie och sedan återbetalats? Åtminstone Nordnets sektion Transaktioner och Beräkningar visar så här:

kuva

Jag skapade en egen företagssida för bolaget, och framöver får vi även pressmeddelanden till tjänsten :slight_smile: Nu kan man följa bolaget där, så får man meddelanden om pressmeddelanden och videor osv. Thunderful Group - osake - Inderes

17 gillningar

Jag har inget emot att jag inte fick någon alls. Jag skulle förmodligen inte ha tecknat för 19 000 om teckningspriset hade varit 60 kr. Nu är kursen 70 kr, så det var inte direkt ett exceptionellt underpris. Efterfrågan är bara hög till en början.

Jag frågade förresten Nordnet om Thunderfuls belåningsvärde. Om någon annan är intresserad, var svaret följande:

I regel kan belåningsgrad beviljas först när aktien har en handelshistorik på minst några månader. Så tyvärr kommer det inte att finnas någon belåningsgrad direkt i samband med noteringen.

2 gillningar

Helt suveränt! Utmärkt och snabb service :pray: Tack!

Jag följer gärna utvecklingen av detta företag och på senare tid har jag sett relativt mycket Nintendo-material i annonser, så man skulle kunna tro att Nintendo har en ganska god synlighet på marknaden

2 gillningar

Om man använder en dåligt prissatt IPO som jämförelse kan man tala om en premie. En annan fråga är om detta är en rimlig jämförelsenivå?

Finns denna fortfarande kvar i portföljerna? Tråden var en av de mest aktiva innan IPO:n den 7 december, alltså snart en månad sedan, och det är 27 dagar sedan det senaste meddelandet. Aktien är nu upp nästan 80% sedan IPO:n.

2 gillningar

Jag deltog inte själv i IPO:n, men företaget verkade intressant och rimligt prissatt, och dessutom verkade emissionen väcka intresse. Därför köpte jag en liten bevakningsposition efter att handeln började, när den största svängningen verkade ha lugnat sig och priset stabiliserats. Jag var lite för snabb, eftersom kursen fortsatte att sjunka i ett par dagar efter mitt köp. Nu har den dock hunnit stiga med 13% till plus.

Jag sitter lugnt med min position och ser hur väl den stämmer överens med mina egna prognoser för helåret. Jag är redo både att öka och att avyttra.

2 gillningar

Thunderful vilade idag på 90 kronor, vilket jag tror var startnivån efter börsintroduktionen. Själv har jag höga förväntningar inför Q4 :star_struck:

4 gillningar

Carnegie initiates coverage of Thunderful Group with BUY and TP 95 SEK. ⛈️ $THUNDR pic.twitter.com/VQhqzXMhJg

— TenchInvest (@10_ch_10) January 18, 2021

Carnegie ostosuositus ja target 95 SEK

1 gillning

Ett märkligt rekommendation med den målkursen, när den nuvarande kursen är 95,80.

edit. Jag märkte först nu att rekommendationen gavs den 18.1. då kursen var 87… Jag skulle ta bort meddelandet om jag visste hur.

Visst är det hemska siffror från Q4. Lätt -30% på tavlan för idag, men stöd borde finnas från dessa ~70 kr nivåer.

1 gillning

Omsättningen ökade under Q4 med 28,1% jämfört med Q4 2019, och med 45,6% för helåret jämfört med 2019.

Bruttomarginalen för Q4 2020 var 22% jämfört med Q4 2019 som var 22%, och för helåret 2020 var den 22,5% jämfört med 23,6% 2019.

Investeringar 2020 uppgick till 226,3 MSEK (varav 126 MSEK under Q4) jämfört med 21,9 MSEK 2019.

Dessutom tillkom IPO-kostnader på 32,6 MSEK för Q4.

Ganska bra siffror.

4 gillningar

Är det någon som har tittat närmare på siffrorna?

Snabbt gissade från siffrorna som postats här:

2020 års investeringar ~10x större än 2019 = syns oundvikligen negativt i räkenskapsårets vinster
Av dessa investeringar allokerades 126 MSEK till Q4. Utöver detta tillkom 32 MSEK i IPO-kostnader. Denna post under slutet av året kraschade kassaflödet och det slutade som en riktigt ful siffra i bokslutet.

I mina ögon framstår denna ekvation som dålig ledning (tajmingen av investeringar, okorrigerat negativt kassaflöde) och ännu sämre börsinformation (vad investerades i, varför gjordes det på bekostnad av ägarnas vinster?). När man kombinerar detta med en överhajpad aktie och en bransch som tilltalar unga investerare, får man dagens kursreaktion. Kompetent ledning skulle väl förutse sådana saker.

I mina ögon ser siffrorna annars mycket starka ut, om dessa investeringar visar sig vara lönsamma. Rätta mig, ni klokare, om jag gjort de värsta misstagen. Jag tolkar detta som en rea, trycker på köp och hoppas att förtroendet för företaget återvänder.

3 gillningar