The Platform Group (TPG) - Tysk konsolidator af markedsplatforme

Der er endnu ikke fundet en tråd for The Platform Group, så lad os åbne en, så vi kan følge denne virksomhed på forummet.

The Platform Group (i det følgende TPG) er en tysk teknologivirksomhed, der tilbyder forhandlere multi-sektor e-handelsplatforme og komplette løsninger til digitalisering af salg, logistik og marketing. Virksomhedens software giver forhandlere hurtig adgang til over 50 salgskanaler med et enkelt klik, håndterer datahåndtering og kundeservice, tilbyder ekspertise inden for digital marketing (SEO, SEA, sociale medier, e-mail, affiliate) samt er ansvarlig for løbende overvågning af synlighed.

En stor del af platformenes forhandlere er mindre virksomheder, der drager stor fordel af e-handelssynlighed, men de skal betale kommission af salget.

TPG foretager løbende opkøb af nye salgsplatformsvirksomheder, og deres ejerskab er meget veldiversificeret på tværs af forskellige brancher, da deres portefølje består af virksomheder fra 28 forskellige sektorer.

I dag har TPG i alt over 30 B2C- og B2B-platforme, hvor over 15.000 partnere sælger deres produkter – og antallet vokser hurtigt. TPG’s vækst er ifølge deres materiale baseret på følgende ‘vækstcirkel’.

De tal, der især interesserer investorer, ser ud som følger. Omsætningen voksede med en CAGR på 56% mellem 2020-2024. Virksomheden guider for 2025 en omsætning i intervallet 715-735 M€, hvor den realiserede omsætning for 2024 var 525 M€, hvilket giver en YoY-vækst på 36-40%.
Omsætning (genereret af AI fra Tradingview’s omsætningsdata):

Nettoresultat (genereret af AI fra Tradingview’s net income-data):

Guidance (TPG H1/25 præsentation https://corporate.the-platform-group.com/media/document/fdb62c9b-586b-4550-8ad5-e8c41e21a9f0/assets/250822_TPG_H1_2025_Reporting_Presentation.pdf?disposition=inline):

En lille vækst i nettomarginalerne kan observeres. Virksomheden har allerede overgået sit guidede EBITDA%-mål.

Det er bemærkelsesværdigt, at virksomheden stræber efter at holde sin gearing på 1.5-2.3 x LTM EBITDA. I øjeblikket er gearingen 2.05 x LTM EBITDA, hvilket betyder en samlet gæld på 100 M€. Virksomheden har 14.4 M€ i kontanter.

Mange penge bruges på virksomhedsopkøb, og det afspejles også i antallet af aktier. Udtynding er sket over tid.

I forhold til væksten er aktiens vurdering dog ikke svimlende. Ifølge den seneste oversigt er virksomhedens nøgletal som følger:
Marketcap = 211 M€
Enterprise value = 312 M€
P/E (LTM) = 3.20
P/S (LTM) = 0.31
EV/S (2025E) = 0.43
EV/EBITDA (2025E) = 5.60

Kursen har udviklet sig som følger siden 2023 (1W). Bedømt ud fra udviklingen tilbyder den også handelsmuligheder.

Her er der sikkert medinvestorer, der følger eller har fulgt virksomheden – del gerne jeres tanker om virksomheden!

13 Synes om

Jeg har gravet lidt i det de seneste dage, men mit mangelfulde tyske sprog forhindrer de største undersøgelser. I forhold til vækst og forretning virker det dog uhyrligt billigt, men tilsyneladende er der også mange negative udsigter for virksomheden i Tyskland. Ejerskabet er også meget koncentreret (CEO ejer næsten 70%), hvilket i sig selv kan være en god ting, hvis fyren har rent mel i posen. Jeg vil meget gerne høre synspunkter fra dem, der er bedre inde i det og kan tysk!

4 Synes om

Jeg opdagede først denne tråd lige nu. Jeg har denne i min portefølje, og senest i fredags købte jeg lidt mere, meget forsigtigt, men nu fortryder jeg, at jeg ikke tilføjede mere. For jeg har lige beregnet værdiansættelserne (P/E og EV/EBITDA) ifølge prognoserne, og resultatet var lignende tal som ovenfor. Det føles vanvittigt billigt, og jeg tænkte straks, om der er noget, jeg ikke forstår? :flushed: Tilsyneladende er der, for jeg finder aldrig sådan noget, men er altid bagud. :smile:

1 Synes om

Platform group foretog tre opkøb inden for medicinalindustrien og hævede samtidig næste års guidance

https://corporate.the-platform-group.com/news/the-platform-group-targets-eur-1-billion-in-revenue-for-2026-completes-three-acquisitions-in/9b0146ac-fb57-427d-96b4-a1ae58df6838/?disposition=inline

Hævet midtvejs-guidance for 2026

På baggrund af de seneste opkøb og organisk vækst hæver TPG’s bestyrelse sin midtvejs-guidance for regnskabsåret 2026. Bruttohandelsvolumen (GMV) forventes at stige til 1,7 milliarder EUR (tidligere guidance: 1,6 milliarder EUR), og nettoomsætningen til mindst 1,0 milliarder EUR (tidligere guidance: >860 millioner EUR). Drevet af stærk indtjeningsmomentum, pharma-opkøb og ekspansion inden for “Optics & Hearing” forventes justeret EBITDA nu at nå 70 millioner EUR til 80 millioner EUR (tidligere guidance: >64 millioner EUR). Antallet af partnere forventes at overstige 18.000 (uændret). I tråd med denne stigning forventes produktfortegnelser på TPG-platforme at stige med mere end 20 %. Den allerede hævede 2025-prognose bekræftes.

3 Synes om

Kvartalsrapporten blev offentliggjort i går, og udviklingen var som forventet stærk. Markedsreaktionen har indtil videre været præcis, hvad jeg forventede for denne aktie: Først et lille hop opad, og så begynder den at falde igen. Dette selskab ser bare ikke ud til at interessere nogen, selvom væksten er høj, og værdiansættelsen er latterligt lav. Jeg inkluderer en AI-opsamling af rapporten nedenfor.

Q3/9M 2025 kvartalsrapport

Selskabets rapport viste betydelig vækst og forbedret rentabilitet:

• Omsætning og salgsvolumen (GMV): Omsætningen voksede i 9M 2025-perioden med 43,2 % fra året før til 531,6 millioner euro. Bruttosalgsvolumen (GMV) steg med 48,8 % til 902,1 millioner euro.

• Organisk vækst: Den organiske omsætningsvækst var stærk, 26,3 %, hvilket understreger effektiviteten af selskabets softwarebaserede platformmodel.

• Rentabilitet: Justeret EBITDA voksede med hele 86,2 % til 45,8 millioner euro. Det konsoliderede nettoresultat voksede med 63,5 % til 41,7 millioner euro.

• Antal kunder og partnere: Antallet af aktive kunder voksede med 48,9 % til 6,7 millioner, og antallet af partnere til 15.931, hvilket understøtter væksten.

• Opkøb: Selskabet har foretaget flere opkøb, især inden for medicinal- og optikindustrien, for at styrke sin position og udvide segmenter.

Selskabet bekræftede sin resultatvejledning for hele året 2025 baseret på den stærke udvikling (GMV mindst 1,3 mia. EUR, omsætning 715–735 mio. EUR, justeret EBITDA 54–58 mio. EUR).

Aktiens nuværende værdiansættelse

Aktiens værdiansættelse er i øjeblikket interessant:

• P/E-tal: Selskabets trailing P/E-tal (baseret på de seneste 12 måneders resultat) er omkring 3,8x (baseret på et resultat pr. aktie på 2,14 euro). Dette er et meget lavt tal, især sammenlignet med branchens gennemsnit (gennemsnittet for sammenlignelige selskaber har været omkring 32,3x).

• Fremadrettet P/E (Forward P/E): Det fremadrettede P/E-tal er endnu lavere, omkring 3,18x, hvilket indikerer, at analytikere forventer yderligere resultatvækst.

• Analytikernes kursmål: Analytikernes gennemsnitlige 12-måneders kursmål for aktien er omkring 19 euro, hvilket indikerer et betydeligt opadgående potentiale i forhold til den nuværende pris på omkring 8,1 euro.

• Markedsstemning og risici: Selvom nøgletal og analytikernes synspunkter indikerer undervurdering, kan markederne være forsigtige (f.eks. den generelle økonomiske situation eller risici forbundet med opkøb). Aktiens pris har bevæget sig inden for et 52-ugers interval på 7,12–12,90 euro.

Sammenfatning: Q3-rapporten var meget positiv og viste stærk vækst samt rentabilitet. Den nuværende værdiansættelse (især det lave P/E-tal og analytikernes høje kursmål) indikerer, at markederne ikke fuldt ud har indregnet selskabets vækstpotentiale, og aktien kan være undervurderet. Investorer bør dog foretage deres egen analyse og tage højde for potentielle markedsrisici.

7 Synes om

Jeg har undret mig over præcis det samme - efter min mening virker aktien groft undervurderet på alle parametre. Og modtagelsen af Q3 var efter min mening tam i forhold til tidligere kvartalsrapporters kursreaktioner og indhold. Samtidig undrer jeg mig over, at kursen glider så langt ned efter kvartalsrapporter/positive meddelelser. Er det bare sådan, at volumen kun er så kraftig i forbindelse med regnskabsmeddelelser, at kun da kan en større ejer komme af med sine aktier?

Den nuværende stærke vækst er rentabel, og gældsætningen er moderat. Er det free floatens 25 % andel, der gør, at dette ikke interesserer investorerne, eller finder nogen andet, der forklarer dette? Jeg forstår, at fonde og institutioner ikke nødvendigvis kan købe dette, men man skulle tro, at den almindelige tyske investor også ville være interesseret i Tyskland. Og som nævnt har kendte analysehuse dog givet ret ensartede synspunkter om selskabet og aktiens kursmål.

EDIT: Og for at tilføje, der er dog tale om et vækstselskab (som nævnt, et rentabelt et af slagsen), hvis P/S 2024 er 0,31 og 2025e er 0,24 (kilde: Nordnet)

Nedenfor er et par billeder fra Q3-rapporten:

6 Synes om

Har også undret mig over det samme her. Jeg har tænkt, at “Har jeg fundet en perle, som ingen andre har bemærket?” Jeg fik lidt den samme følelse med dette som med Intellegon, da jeg fandt det første gang.

Hvis dette var et amerikansk firma, ville p/e handle i lidt andre sfærer.

3 Synes om

Lige præcis. I kvartalsrapporten var der vist en omtale af, at et af målene er at øge selskabets kendskab.

Man ville gerne se mere diskussion om virksomheden her, for at udvide ens eget syn på virksomheden.

Redigering: Det er interessant at se, hvor længe aktien stadig kan handle til disse multipler, og hvad der så er en mulig katalysator for en kursstigning.

3 Synes om

Jeg brainstormede med AI, og her er en DCF-beregning udarbejdet af ChatGPT (skal tages med et gran salt og er vejledende).

Grundlæggende antagelser i DCF-modellen:
• EBITDA for 2025: 56 MEUR
• FCF-margin: 65 % → FCF 2025 = 36,4 MEUR
• FCF-vækst: 18 % / år (2025–2028)
• Diskonteringsrente (WACC): 10 %
• Terminalvækst: 4 %
• Markedsværdi = 160 MEUR

Resultater:
• DCF-værdi ≈ 941 MEUR
• Potentiel upside i forhold til den nuværende kurs ≈ +488 %

Og med forskellige scenarier:

• Konservativt mål: 25–30 €
    (baseret på vækstscenarier på 15–18 % og en margin på 6–7 %).

• Basisscenarie / realistisk mål: 35–40 €
    (svarende til 18 % vækst og en margin på 7,5 %, hvilket er tæt på den nuværende guidance og rentabilitetstrend).

• Optimistisk scenarie: 50 € +
    (forudsætter fortsat vækst på 20 %+ og en EBITDA-margin, der stiger til \u003e9 %)

Samtidig ChatGPT’s opsummering af peer-analysen:

TPG virker meget konservativt prissat sammenlignet med peers: P/E-forhold ~4x, hvor sektoren kunne være ~20x eller endda mere, EV/EBITDA ~5x, hvor peer-gruppen ~8-10x eller endda ~18x.

4 Synes om

Efter Q3-rapporten en klar købsanbefaling fra alle analysehuse med tidligere kursmål, hvilket indikerer et betydeligt opadgående potentiale.

5 Synes om

Det stiger ikke rigtigt, tværtimod er det på vej ned. Jeg har købt mere, og dette er nu min porteføljes tredjestørste investering med en andel på omkring 16%.

I Tyskland er analyse kærlighed, hvilket betyder, at kursmålene altid er langt over kursen, og anbefalingerne er køb. Jeg har set anbefalinger fra disse analysehuse i mange virksomheder, og det er altid “buy” eller “kauffen” :rofl:

Man skal derfor kun tage anbefalingerne som en kuriositet, men selve analyserne kan indeholde interessante pointer.

5 Synes om

Godt at vide om målkursene.. Har du overhovedet undersøgt dette selskab? Det ville være rart at høre en professionel vurdering af dette, da det for mig føles som et sååå godt og billigt selskab.

3 Synes om

Skete der det samme med Platform som med Intellego? Jeg fandt ingen nyheder, men linjen på Nordnet er grået ud, og man kan ikke handle. Aktierne er selvfølgelig stadig på aktiesparekontoen :frowning:

Hænger nok sammen med dette: https://corporate.the-platform-group.com/news/the-platform-group-converts-to-registered-shares/991c5888-59ee-4120-9c21-8cd2ec14e6f2/?disposition=inline . Min egen begrænsede forståelse siger, at det gråede nok er midlertidigt?

1 Synes om

Jeg var lige ved at kommentere det samme, men du kom mig i forkøbet. Jeg har altså de samme tanker om dette.

1 Synes om

Jeg undersøgte virksomheden, men af primært disse to grunde valgte jeg ikke at investere:

- Strategien ser ud til at være maksimal vækst uden en rød tråd (f.eks. ønsket om hele tiden at gå ind i nye sektorer), “imperiebyggeri” frem for øget aktionærværdi. Desuden er de konstante virksomhedsopkøb en stor risiko.

- Platform Group er tilbageholdende med at offentliggøre tal for organisk vækst/justeret resultat. Det er svært at værdisætte selskabet af denne grund; de tilsyneladende lave multipler på “urensede” tal fortæller ikke hele historien.

Jeg savner også yderligere beviser på PG’s formodede stordriftsfordele for en broget skare af nichemarkedsplatforme, og et lille free float frister heller ikke til køb.

Disclaimer: Dette er baseret på en kort undersøgelse i går aftes. Interessant og usædvanlig virksomhedshistorie dog (fra en skobutik i 1800-tallet til kongen af nichemarkedsplatforme).

2 Synes om

Stadig grå og kursgrafen er kaput. Det skulle have været overstået efter d. 8.1., men nej. Mere information om dette?

Jeg mener, at den aktie findes på Nordnet under tickeren TPG0, så handelen er nok i gang. Jeg vil tro, det er Nordnets langsommelighed med at få omregistreret aktierne til den nye ticker.

1 Synes om

Der var i hvert fald ingen handel i dag, og navnet er ændret, nu Fashionette AG O.N.