Mercell Holdings A/S - Udbudskonsolidator

Mercell Holding, en interessant SaaS-vækstvirksomhed, der netop er blevet noteret i år, findes på den norske Merkur-liste. Mercell er Europas førende leverandør af indkøbssoftware og informationstjenester. I år har Mercell foretaget flere opkøb, senest Visma Commerce den 25. november. Virksomhedernes konsoliderede tilbagevendende omsætning (ARR) fra begyndelsen af 2020 til Q3 er 534 MNOK. I 2019 var Mercells ARR 210 MNOK. Omsætningsvæksten, inklusive opkøb, ville således allerede være 154% inden Q3.

En hurtig beregning viser, at selskabets P/S-tal ville være omkring 6,1 med den omsætning, der alene er akkumuleret inden Q3, altså baseret på en omsætning på 534 MNOK. Der forventes en vis udvanding fra virksomhedskøbet, men under alle omstændigheder synes værdiansættelsesmultiplerne at være på et rimeligt niveau, når man tager væksten og den 94% tilbagevendende omsætning i betragtning. Virksomheden ser ud til at have en ret lav omsætning. Desuden følges virksomheden kun af én analytiker, med et kursmål på 14 NOK.

8 Synes om

Ret betydelige synergier forventes fra opkøbet, især på længere sigt.

Finansdirektør i Mercell, Fredrik Eeg, kommenterede:

“Vi etablerer nu en effektiv platform for yderligere vækst i Europa, og vi vil kunne tilbyde vores kunder et endnu bedre produkt. De årlige synergier på kort sigt anslås til ca. 20 mio. NOK, og de årlige synergier på lang sigt forventes at overstige 100 mio. NOK.”

Efter transaktionens afslutning vil Mercell fungere som en kundefokuseret og teknologidrevet udbyder af SaaS-løsninger til det europæiske marked. Mercell vil have tæt på 420 medarbejdere og en kundebase på ca. 29.000 kunder.

Hvad synes I om bonusarrangementerne for denne klub?!

{“content”:“Det ser i hvert fald ud til at anspore kraftig vækst i omsætningen, når 10% af hver 10 MNOK ARR-vækst går til bonusser. Det vil sige, at den 10% andel vil blive fordelt på fire personer. Man ønsker sandsynligvis at motivere ledelsen til at ekspandere i et højt tempo, og først senere at hente mere profit med høj margin. Ledelsen har bevist sin evne til at finde virksomheder at opkøbe i år, og deres betydning for omsætningsvæksten har været betydelig. Det bliver spændende at se, hvor hurtigt resultatet begynder at skalere. Virksomhedens EBITDA-marginmål for 2025 er 40%. Det kan også være, at bonusbeløbet vil ændre sig i fremtiden, da 10% af den nye omsætning med denne vækst er en høj andel. Dette er dog kun spekulation.”,“target_locale”:“da”}

Virksomheden har annonceret, at den vil ansøge om at komme på hovedlisten på Oslo Børs i første halvdel af 2021. Dette vil potentielt forbedre aktieomsætningen.

Jeg havde tænkt mig at starte en ny tråd om en interessant virksomhed, men fandt allerede en god start her :sweat_smile:.
Jeg har redigeret overskriften lidt for bedre at beskrive emnet.

Mercell er en norsk virksomhed, grundlagt i 1999, som tilbyder en kompatibel platform til forskellige udbud og deres tilbudsgivere. Virksomheden har taget store skridt inden for vækst de sidste par år, foretaget virksomhedsopkøb og blev noteret på børsen i sommeren 2020.

Aktierne er i øjeblikket noteret på Euronext Growth Oslo, men vil blive noteret på Oslos hovedliste i løbet af 2021.

Investor sider:
https://investor.mercell.com/about-mercell/default.aspx

Væksten har været hurtig, primært gennem virksomhedsopkøb

Mercell is a leading SaaS-platform for public e-Tendering in the Nordic market, and in 2020 also entered the e-Procurement market through a string of acquisitions. The company has a proven and profitable growth model combining organic growth and M&A, and a bold ambition for further international expansion.

Growth is a key value driver for Mercell. A larger number of buyers and suppliers strengthen the benefits for each participant on the platform, which in turn attracts new buyers and suppliers in a virtuous growth circle. The company also grows by adding new value-added products and services to the platform.

The underlying market growth is strongly supported by EU-regulation designed to advance digitization and protect ESG-concerns across the large public procurement markets. Mercell is in pole position to take advantage of this market opportunity.

Investorpræsentation:
https://s26.q4cdn.com/787520787/files/doc_financials/2021/q1/Mercell_Q1_2021_presentation_and_Capital_Markets_Update.pdf

Q1/2021 rapport
https://s26.q4cdn.com/787520787/files/doc_financials/2021/q1/Mercell_Q1_2021_Interim_Report.pdf

Tal 2021/Q1 vs tidligere

M&A strategi

Udover organisk vækst anvendes en meget aggressiv M&A-strategi med det formål at opnå en førende position i Europa inden for de kommende år. Det seneste opkøb er i Finland, hvor Mercell har købt 100% af aktierne i Cloudia Oy, meddelelse dateret 2. juni 2021.
https://cloudia.com/fi/kaksi-johtavaa-hankintaratkaisujen-tarjoajaa-yhdistaa-voimansa-cloudiasta-mercellin-tytaryhtio/

Norden er nu praktisk talt dækket, og Central- og Sydeuropa er målet fremover.

Konkurrenter

Markedet er meget fragmenteret, med mange små aktører, som muligvis ikke har tilstrækkelige investeringer i produktudvikling. Disse er også potentielle opkøbsmål.

God CEO-interviewvideo fra april

https://www.paretosec.no/visning?PID=25&itemId=Aktuelt:1559&Paragraph=53

Redigeret: Overvågningsposition åbnet

4 Synes om

Tak fordi du genoplivede tråden – jeg har lige læst et par præsentationer om virksomheden på Twitter i dag, og min egen interesse blev også vakt.

Virksomheden ser ud til at have en rigtig stærk position i Norden efter de seneste tre opkøb, der er foretaget for nylig, og ambitiøse vækstmål på de meget fragmenterede europæiske markeder. Virksomhedens bruttomargin er også rigtig høj, og som følge heraf er skalerbarheden sandsynligvis også meget stærk. Aktien har taget et hårdt slag de seneste måneder – et fald på ca. 40 % fra toppen i september. Jeg bemærkede dog ledelsens incitamentsordning, som også var blevet diskuteret her. Hvis ledelsen har for stærke incitamenter til vækst, er der også en betydelig risiko for, at der foretages værdiødelæggende opkøb.

Jeg har også postet virksomhedens egne langsigtede vækstmål nedenfor samt mine egne hurtigt udarbejdede “estimater” i Excel baseret på dem for at kunne skitsere en grov værdiansættelse i forhold til vækstraten.

Virksomhedens mål:

-Organisk vækst: 15-20 % om året frem til 2025
-Fortsættelse af den nuværende opkøbsrate (200 MNOK årlig omsætning) de næste 3 år

→ I det sidste billede er der i “estimaterne” en organisk vækst på 15 % om året og en vækst på 150 MNOK om året via opkøb, dvs. lidt mere konservative tal end virksomhedens egne estimater.

Virksomhedens enterprise value (EV) er i øjeblikket ~ 5 mia. NOK, så når man ser et par år frem, betaler man her under en EV/S-faktor på 5. Det virker uden en dybere analyse ret billigt i forhold til virksomhedens vækstrate og rentabilitetspotentiale. Jeg må undersøge virksomheden nærmere, før jeg køber ind i porteføljen.

3 Synes om

Jeg kiggede også på denne værdiansættelse og tænkte, at den ikke virker særlig dyr i forhold til væksten. Q1/2021 ser ud til at være steget til plus. Dog er der mange variable poster, så et fald kan komme snart.

Det ser ud til, at Mercell måske er blevet lidt glemt, og de seneste virksomhedsopkøb er gået markedet forbi. Jeg har dog ikke haft tid til at undersøge deres værdiansættelse nærmere endnu. Skiftet til Oslos hovedliste vil sandsynligvis bringe opmærksomheden tilbage og dermed en genopretning af værdiansættelsen.

Udvidelsen til det amerikanske marked er en stor risiko. Det kræver meget kapital og fokus. Er disse til stede, eller vil al aktivitet ske via virksomhedsopkøb, hvor udviklingen så ville ske med lokale kræfter? :thinking:

3 Synes om

Jeg gennemgik stadig vækstraten i Q1, især tallene under stregen. Skalerbarheden begynder at slå igennem med kraft, en stor del af omsætningsvæksten løber gennem beregningen, selvom omkostningerne også stiger. En stor del af indtægterne kommer dog fra valuta. Uden disse indtægter ville vi stadig være i minus.

Afskrivninger, baseret på kommentarerne, omfatter mange R&D- og virksomhedsovertagelsesfradrag, som følger med vækststrategien.

Den frie pengestrøm vil i dette tempo begynde at muliggøre nye virksomhedsovertagelser og vækst uden at øge antallet af aktier.

Vurderinger af Cloudia-opkøbet

Den finske e-udbyder Cloudia Oy (“Cloudia”) for EUR 102,5 millioner på en kontant- og gældsfri basis. EUR 89,6 millioner vil blive betalt kontant ved lukning, hvilket afspejler en netto gældsjustering på EUR 2,9 millioner, og de resterende EUR 10 millioner vil blive betalt i Mercell-aktier i løbet af 2022 under forudsætning af opfyldelse af fastholdelses- og præstationsmål (baseret på aktiekursen på udstedelsestidspunktet).

Cloudia er den førende finske e-udbudsplatform, der primært fokuserer på offentlige købere. Cloudia SaaS-platformen dækker hele udbudslivscyklussen med moduler til sourcing, planlægning, kontrakt- og leverandørstyring, der opfylder alle de digitale behov i den private og offentlige sektor. Kundebasen omfatter 95 af de 100 største finske kommuner og 10 af de største byer. I 2020 havde Cloudia en omsætning på EUR 9,2 millioner og en ARR-base på EUR 8,8 millioner. EBITDA-marginen var 30%. I slutningen af Q1 2021 var Cloudias ARR-base vokset til EUR 9,3 millioner.

Altså ikke en så billig vurdering, men vækstraten og de solide margener retfærdiggør prisen. En del er stadig præstationsbaseret og aktieudveksling. En meget betydelig del af Finlands udbud går gennem Cloudia, så her købte man praktisk talt hele markedet.

Cloudia vil være en betydelig tilføjelse til ARR-tallene, der bruges i sammenligningen. I marts var tallet 634 MNOK, og med denne handel en stigning på 94 MNOK → 728 MNOK.
Når dette begynder at falde under stregen med ca. 25% EBITDA, bør vurderingen også begynde at stige.

På lang sigt (2025) er målet 40% EBITDA :exploding_head: og en fordoblet ARR fra den nuværende situation.

Dette er ikke en helt risikofri sag, virksomhedsovertagelser og integrationer er altid en udfordring i sig selv. Der er dog erfaring med disse gennem flere handler. Desuden driver direktiver markedet mod vækst i hele EU-området.

Noget virker dog stadig forkert i denne vurdering. Ved udgangen af strategiperioden i 2025 vil udsigten være meget anderledes, hvis blot målene er delvist nået, og skalafordelene slår fuldt ud igennem.

Placeret i den lange portefølje, og et eget købsprogram er opbygget. Suppleringer efterhånden som prisen falder - og det er godt at tilføje mere senere i en opadgående trend :grin:.

Teknisk set ser grafen virkelig dårlig ud og ligner stærkt en kniv. Sidste års IPO-pris var 6,75 NOK, og bunden for den egentlige handel blev nået lige ved 7,35 NOK. Der er altså ikke mange støtteniveauer, den IPO fungerer måske som sådan til en vis grad.
Skift af børsliste og Q2-resultat i august er de næste triggere, medmindre et køb offentliggøres før da. Så i løbet af sommeren kan det stadig være tilgængeligt til en god pris :man_shrugging:

6 Synes om

I morgen, den 9. juli 2021, begynder handlen på Oslos hovedliste

Listningsinformation, prospekt
https://s26.q4cdn.com/787520787/files/doc_financials/2021/supplemental/Prospectus-Listing-on-Oslo-Børs.pdf

2 Synes om

Er der nogen forventninger til Q2, eller er der kommet nogle foreløbige kommentarer?

1 Synes om

Svært at danne sig et reelt synspunkt, når nyhedsstrømmen er ikke-eksisterende. Mine egne beholdninger er rettet mod flere år frem i tiden, så dette kvartal har ikke stor betydning for investeringscasen for mig. Forventningerne bygger på det tidligere investormateriale.

I Q2 kommer der næppe nogen væsentlig information om udvidelse, højst præciseringer af formuleringer. Måske nogle indikationer af nye opkøb.

Udviklingen på det amerikanske marked er også interessant, selvom det efter min mening mere er en vækstmulighed på nuværende tidspunkt.

Købet af Cloudia vil indgå i tallene, som vil springe et par trin op. For markederne synes ændringer i virksomhedsopkøb ofte at komme som en overraskelse, selvom det har været kendt i et par måneder.

25.8. er Q2
https://investor.mercell.com/financial-calendar/event-details/2021/Half-yearly-Report/default.aspx

2 Synes om

Q2/H1-rapporter offentliggjort

Stærk vækst i omsætning, tilbagevendende indtægter (ARR) og udgifter.

Præsentation
https://s26.q4cdn.com/787520787/files/doc_financials/2021/q2/9da05103a15c6da5.pdf

Og mere detaljerede tal og rapport
https://s26.q4cdn.com/787520787/files/doc_financials/2021/q2/1458539.pdf

Redigering:
Fra materiale og præsentation, der vil ikke være nogen betydelige opkøb i H2. Bedre rentabilitet. Der er dog afsat finansiering til gode opkøbsmuligheder.

5 Synes om

Lad os dele Finansavisen-artiklen, den er ikke særlig ny eller overraskende. Google Translate hjælper, hvis du ikke forstår norsk :wink:

Dette er ved første øjekast en ret interessant virksomhed. Jeg tog selv en overvågningsposition og skal fortsætte med at sætte mig ind i den. Det er lidt tvivlsomt, hvordan de vil lykkes med den kontinuerlige integration af virksomhedsopkøb, men på den anden side har de allerede opnået det 40% EBITDA-niveau i Norge og Sverige.

Jeg har selv brugt Cloudia. Jeg ved ikke, hvilke lignende tjenester der findes, og hvor dyr den er, men den har fungeret fint i udbud.

Det virker som en langsom kursudvikling. Har den 400MNOK-emission på 8,65NOK vredet investorerne? Men nu kan man få den under det :woozy_face: :rofl:

1 Synes om

Regulering tvinger virkelig vækst i branchen. Men det er heller ikke en hypet aktie på nogen måde, snarere potentielt stabil vækst på lang sigt. Inden for 5 år vil væksten være fuldt implementeret i henhold til strategien, og derefter en stabil og kedelig udbytteaktie - til den nuværende pris potentielt et virkelig imponerende udbytte% på det tidspunkt.

Cloudia fakturerer sandsynligvis ikke begge parter endnu, hvis jeg forstod det rigtigt. Kontrakterne er gyldige indtil 2026 med den nuværende udbudsrunde, hvorefter spillet også åbnes igen i Finland. Indtil da er det et praktisk monopol. Cloudia har også opnået gode resultater.

Emissionerne har sandsynligvis været rettet mod virksomhedsopkøb og tilbagebetaling af tidligere lån.
I andet halvår af 2021 er det meningen at fokusere på integrationen af eksisterende virksomhedsopkøb samt forbedring af rentabiliteten. Nye opkøb forventes ikke, i hvert fald ikke aktivt erhvervet, men vil sandsynligvis blive udskudt til 2022. Dette er baseret på Q2 investor-call og materialer.

1 Synes om

Næste uge, Q3-rapport den 24.11.

Der har ikke været nogen nye opkøb, og fokus, som nævnt i forbindelse med H1, skulle mere være på at forbedre lønsomheden og integrere tjenester. For disse forventes der samlet set betydeligt færre omkostninger, selvom der sandsynligvis vil blive investeret lidt mere i produktudvikling.

EPS (indtjening per aktie) burde være klart i plus, afhængig af integrationsomkostningerne. En betydelig ARR (årlig tilbagevendende omsætning) stigning er næppe at forvente i forhold til H1-rapporten, selvom der udover lønsomheden også blev lagt mere vægt på salg.

Kursmålene er 140% over den nuværende kurs, som ser ud til at have fundet en form for bund omkring 5 NOK.

Jeg supplerede min position i dag med en forøgelse på knap 50%. Stadig solidt med torsk i den langsigtede portefølje, på norsk manér :fish:

3 Synes om

Denne regnskabsrapport er spændende. Den har allerede taget så meget tilbagegang, at den også er meget i underskud for mig. Jeg tog et forhåndsdyk fra niveau 5,8… er begyndt at få mistanker om, at der stadig vil komme tab derfra (forhåbentlig ikke for meget). Men nu hvor jeg ikke solgte tidligere, så må jeg bare holde fast, der er ingen mening i at sælge fra dette niveau længere.

1 Synes om

Hvis man sammenligner med f.eks. Q1, så er tallene på bundlinjen allerede betydeligt sundere med mindre M&A-aktivitet. Her har valutaerne nok også været til stor gavn.

Vurderingen af afskrivninger og nedskrivninger er ret udfordrende. Timingen og mængden af disse har svinget meget i tidligere rapporter. Men med en løs estimering i forhold til tidligere kvartaler ser EPS ud til at være omkring 0, hvilket jeg tror også vil være acceptabelt for markedet, så længe ARR også viser en eller anden form for vækst. Den vokser dog primært gennem nye virksomhedskøb.

Jeg er helt enig i dette, da nyhedsstrømmen har været ikke-eksisterende, og der er derfor ingen forventninger.

Nordic nærmer sig en monopolstilling, så positionen er stærk. I forhold til dette begynder valuationen også at være på den billigere side som en voksende SaaS-virksomhed.

FCF (frit cashflow) tikker dog hele tiden, så kun i tilfælde af mulige større opkøb skal der efter min mening printes flere aktier eller arrangeres emissioner.

1 Synes om

@kettunen, har du en kommentar til resultatet og dine egne forventninger, inden børsen åbner? Andre må også gerne kommentere :slightly_smiling_face: Overordnet set ser det godt ud. Men jeg vil gerne høre kommentarer fra nogen, der har fulgt virksomheden tættere:

ARR på 792 mio. NOK pr. september, +134 % år-til-år med en organisk vækst på
+21 %
· Q3-omsætning på 189 mio. NOK, en stigning på +142 % år-til-år
· Justeret EBITDA på 49,3 mio. NOK, med en margin på 26 %
· Rapporteret EBITDA på 12,0 mio. NOK inklusive 37,3 mio. NOK i særlige omkostninger
· Udviklings-CAPEX på ca. 165 mio. NOK i 2021, forventes at falde til ca. 130 mio. NOK i 2022

1 Synes om