BHG Group - Seriekonsolidator af netbutikker og markedsleder i Norden

Jeg håber, du @Timo_Huhtamaki ikke har noget imod, hvis jeg opretter en tråd for virksomheden baseret på dit fremragende indlæg i købt/solgt-tråden? Jeg tog selv en let startposition, og det ville være interessant at følge dette på længere sigt.

Kunne @Yu_Gong1 oprette virksomhedssiderne?

Et år gammel præsentationsvideo fra ABG’s Investor Day

41 Synes om

Virker som en interessant virksomhed, selvom væksten i antallet af aktier ikke behager mig. Der er nok ingen planer om et tilbagekøbsprogram for egne aktier i de kommende år…

Beklager, det tog tid, @Huhtis. Det var en travl IPO-dag :slight_smile: Her er selskabssiden, og meddelelserne begynder at komme ind i tjenesten nu :slight_smile: BHG Group - osake - Inderes

6 Synes om

Jeg har også fulgt denne, siden @Timo_Huhtamaki tidligere meddelte sit køb. Jeg er altid interesseret i sådanne nedtrykte cases med solide grundlæggende værdier. Den 12-måneders kursgraf har virkelig været næsten lineært faldende, og jeg kan ikke rigtig forklare mig selv, hvorfor den ikke skulle fortsætte nedad med samme hældning i de kommende uger..? Den er vel billig, hvis stemningen en dag vender, men jeg tør på en eller anden måde ikke købe endnu – der må vel være en bund i markedsværdien et sted, f.eks. ved likvide midler..? :wink:

4 Synes om

Der er en masse modvind på markedet lige nu. Jeg er stadig af den opfattelse, at for en langsigtet investor er der en virkelig saftig handel her. Et par ting, der falder mig ind, lidt dårligt struktureret:

E-handelsmarkedet er ekstremt interessant, når man fordyber sig i dynamikken af e-handel i forskellige kategorier. E-handel omtales for ofte som en enkelt online-klump, idet man antager, at de opfører sig på samme måde på markedet, og noterede e-handelsvirksomheder falder blandt andet også alle på samme tid på børsen, når en aktør sænker prognoserne. Dette blev konkret synligt, da tøj-e-handelsvirksomheden Boozt sænkede sine udsigter i sidste uge, hvor både BHG og CDON faldt samtidig, selvom produktgrupperne er helt forskellige. Inden for e-handel er der virkelig store forskelle mellem produktgrupper, når man ser på f.eks. markedsføringsomkostninger eller returneringsprocenter (f.eks. inden for mode er både markedsføringsomkostninger, returneringsprocent og andelen af produkter solgt med rabatter i butikken alle høje i forhold til e-handel for andre forbrugsvaregrupper). Kategorimixet har altså en meget stor betydning, når man sammenligner disse som investeringer. Nogle produktgrupper er også meget lokal forretning, overraskende nok f.eks. møbelmarkedet og delvist boligindretning, hvor lokal kategoriestyring og en lokal forsyningskæde er afgørende. Inden for mange hvidevarer er installationsservices og deres funktionalitet derimod en absolut konkurrencefordel. Også den gennemsnitlige ordrestørrelse (AOV, Average Order Value), som for BHG er omkring knap 300 euro og for eksempel Boozt omkring 90 euro, påvirker virksomhedens rentabilitet. Man kunne fortælle længe om forskellige kategorier inden for e-handel og deres dynamik, men pointen er, at det er værd at kigge dybt ind i produktgruppemixet og forsyningskæden, ikke kun efterspørgselsdrivere og e-handelens evne til at sælge produkter. E-handelsvirksomhedens spontane kendskab har også stor betydning, hvilket giver organisk synlighed; ligesom omfanget og kvaliteten af opbyggede kundebaser, da reguleringen vedrørende kunderegistre strammes hele tiden.

Når vi ser på de nærmeste udsigter, var BHG’s sammenligningsperiode (foråret 2021) meget god, hvilket betyder, at den relative vækst med sikkerhed vil være lav, og markedet kan blive forskrækket over det, når Q2-rapporten kommer ud. Dette forår har også været køligt, hvilket med sikkerhed vil afspejles i det meget profitable salg af udendørsmøbler i Q2, og sidste år købte folk også mange af dem, hvilket betyder en 1-2 års købe-kater. Gør-det-selv-boomet var også på sit højeste under corona, så mange har allerede for et år siden købt byggemarkedsprodukter, så skabene er fulde. Ligeledes er det diskretionære forbrug under pres, og der er tilsyneladende færre bolighandler, hvilket afspejles i salget hos Netrauta og Taloon.com-type e-handelsvirksomheder. Der er altså modvind, og det forklarer sikkert meget af, at kursen er på et så lavt niveau.

Men hvis man så tænker over, hvornår en langsigtet investor skulle samle sådanne virksomheder op i sin portefølje, så tænker jeg, at netop i sådanne øjeblikke er det et bedre tidspunkt end f.eks. på toppen af den corona-drevne e-handels-efterspørgsel. På det nordiske marked er det samlede marked for BHG’s produktgrupper omkring 30 milliarder euro, og online-penetrationen er stadig lav (omkring 10-13%) i begge hovedsegmenter. Digitaliseringen stopper næppe, og e-handelsvirksomhedernes klare konkurrencefordele forsvinder ikke, selvom der er modvind. De pågældende produkter vil fortsat blive solgt i fremtiden, og branchen er også meget fragmenteret i Europa, og BHG (primært takket være ankerinvestor EQT) er i en klar position som markedskonsolidator. Nogen henviste tidligere til væksten i antallet af aktier; baggrunden for dette er, at virksomhedskøb delvist er finansieret med egne aktier, altså der er foretaget en rettet emission til sælgeren, hvilket jeg anser for en god ting med hensyn til integrationens succes = fælles interesse i værdiskabelse for ejerne.

Det er også værd at se på, hvilke aktører der er købt ind i BHG’s portefølje. Der er helt reelle kategori-ledende e-handelsvirksomheder, som f.eks. NordicNest, der sælger skandinavisk design til 70 lande. Disse køb i Finland har også været af høj kvalitet, blandt andet Netrauta. Udvidelsen til Tyskland blev også påbegyndt sidste år, da de købte AH-Trading. Så der er helt klart værdi inde, og synergier fra mange af de virksomhedskøb, der blev afsluttet sidste år, er stadig under opbygning, og integrationen er delvist uafsluttet. Ifølge min egen erfaring realiseres fordelene ved integrationer i denne branche først rigtigt inden for 1-3 år, når systemerne er blevet forbundet (og dobbeltomkostningerne er fjernet), produktstyringen er standardiseret, regnskaber og dele af administrationen er centraliseret, leverandørsynergier er analyseret, og krydssalg er påbegyndt osv…

Mens værdiansættelserne er faldet, har jeg selv spekuleret i, at udover udvidelsen til Europa kunne en større konsolideringsbevægelse i Norden også komme på tale. Billedet nedenfor er fra et investormøde, hvor BHG præsenterede købet af AH-Trading, og mod slutningen af præsentationen var der denne meget sigende visualisering af BHG’s vækstdirektioner, med overskriften “everything for the home”. Dette har de ikke tidligere kommunikeret, og det virker altså klart, at BHG ikke kun vil forblive i sine to nuværende hovedsegmenter, men vil udvide til nye vertikaler. Værdiansættelserne for e-handelsvirksomheder er nu faldet betydeligt, hvilket kan være en stor mulighed og give en dejlig overraskelse i form af en virksomhedsordning over natten. I Norden er der blandt andet CDON eller Boozt som børsnoterede alternativer, og der er også en større børsnoteret aktør her i Finland, med en omsætning på over 500 millioner euro :wink: Hobbyhall-e-handelsvirksomheden ville også passe rigtig godt, da de opererer i præcis de samme produktgrupper, så der ville være synergistiske køb på markedet. Investeringsselskabet Ferd AS er forresten den 3. største ejer i BHG (6%) og den næststørste i Boozt (12,5%)… EQT som hovedejer af BHG har sikkert foretaget en dybdegående due diligence af markedet og dets konsolideringspotentiale, så jeg er ret sikker på, at der er flere opskrifter i kogebogen for at lykkes med værdiskabelsen.

Men vi følger spændt med :slight_smile: !

25 Synes om

En artikel fra Salkunrakentaja fra april i år, der omhandler onlinebutikker og nævner BHG Group. Nedenfor er virksomhedens del og det sidste afsnit fra artiklen.

"BHG Group er kendt af finske gør-det-selv-folk fra for eksempel deres Netrauta.fi og Taloon.com webshops, men deres portefølje omfatter snesevis af andre webshops fra alle nordiske lande. BHG’s salg voksede 13 procent i 2021 i forhold til det stærke første coronaår. Medregnet virksomhedsovertagelser voksede salget med over 40 procent. BHG Group er værdiansat til en EV/S-multipel på 1,1 og har en markedsværdi på 3,4 gange salgsmargenen.

Aktieplukkerens fangststeder

Værdiansættelserne af onlineforhandlere er normaliseret. For den langsigtede investor kan dette give en god købsmulighed. Onlinehandel fortsætter sin strukturelle vækst, og onlinebutikker har værktøjerne til at lykkes. Der er dog mange trusler forbundet med den nærmeste fremtidsudvikling.

Det er vigtigt for investoren at vurdere onlinehandelens position i klemme mellem fysiske butikker og producenter. Hvor godt bevæger traditionelle aktører sig online, og hvor stærkt et greb har brands om forbrugeren? Er onlinehandelens produkter diskretionære forbrugsvarer eller nødvendighedsvarer?

Selvom aktiekurserne mange steder er halveret, betyder det ikke, at onlinebutikkernes aktier er billige efter traditionelle værdiansættelsesmålinger. Onlinebutikker bruger en stor del af forretningens pengestrømme på omkostninger og vækst, og kun få opnår et ordentligt overskud. Mange vokser dog betydeligt hurtigere end fysiske butikker og er lavere værdiansat end deres fysiske modstykker. Investoren skal vurdere, hvad der er onlinehandelens vej til en profitabel forretning.

Høj inflation kan reducere forbrugernes købelyst. Boligindretning kan være blandt de første besparelsespunkter, men snacks til kæledyr vil stadig blive købt. Selvom vi under corona lærte at købe tøj online, er der et oplevelsesmæssigt element forbundet med at shoppe. Vi går igen i indkøbscentre. Den fysiske butik døde ikke af corona."

6 Synes om

BHG har fået en omtale på Swedbanks analytikeres liste over mest populære aktier. (1.7.)

Kursmålet kommer ned sammen med kursfaldet. (13.6.)

6 Synes om

Jeg har ikke fulgt med i forventningerne, men vækst- og rentabilitetstallene bevæger sig ikke rigtig i den rigtige retning, baseret på disse oplysninger alene.

BHG Group AB (publ) - Delårsrapport: 1. januar - 30. juni 2022

Rentabilitet trods udfordrende miljø
– Langsigtede investeringer i teknologi- og kundeplatformen fortsætter – for at udnytte uændrede, langsigtede væksttendenser – samtidig med at fokus på rentabilitet prioriteres

HØJDEPUNKTER

1. april - 30. juni
· Nettoomsætningen steg 10,1% til SEK 3.908,5 mio. (3.550,6). Organisk vækst var -8,1%, og proforma organisk vækst var -7,4%
· Bruttofortjenesten steg 3,4% til SEK 975,6 mio. (943,2), med en bruttomargin på 25,0% (26,6)
· Justeret EBIT udgjorde SEK 162,2 mio. (278,0), svarende til en justeret EBIT-margin på 4,2% (7,8)
· Pengestrømme fra driftsaktiviteter udgjorde SEK -161,8 mio. (336,1)
· Indtjening pr. aktie udgjorde SEK 1,44 (1,63) før udvanding og SEK 1,43 (1,62) efter udvanding

1. januar - 30. juni
· Nettoomsætningen steg 14,7% til SEK 7.019,1 mio. (6.118,4). Organisk vækst var -4,5%, og proforma organisk vækst var -3,0%
· Bruttofortjenesten steg 10,7% til SEK 1.817,3 mio. (1.641,0), med en bruttomargin på 25,9% (26,8)
· Justeret EBIT udgjorde SEK 296,4 mio. (461,8), svarende til en justeret EBIT-margin på 4,2% (7,5)
· Pengestrømme fra driftsaktiviteter udgjorde SEK -40,1 mio. (455,6)
· Indtjening pr. aktie udgjorde SEK 2,34 (2,61) før udvanding og SEK 2,33 (2,58) efter udvanding

Vigtige begivenheder i og efter perioden
· BHG Group AB modtog SEK 1.000 mio. via en rettet emission af 16.393.443 aktier den 4. maj. Emissionen blev overtegnet, og et stort antal svenske og internationale institutionelle investorer samt visse aktionærer deltog i emissionen. Formålet med emissionen var at øge BHG’s finansielle beredskab for fremtidige vækstinitiativer, primært organisk og gennem opkøb, samt at opretholde finansiel fleksibilitet.

5 Synes om

"E-handleren BHG Group rapporterer et justeret driftsresultat på 162 mio. svenske kroner for andet kvartal 2022. Analytikere havde forventet et gennemsnit på 138 mio. svenske kroner, ifølge Infront.

Den justerede driftsmargin var 4,2 procent, sammenlignet med de forventede 3,8 procent.

Driftsresultatet var 123 mio. svenske kroner. Her var 113 mio. forventet.

Nettoomsætningen udgjorde 3.909 mio. svenske kroner, sammenlignet med de forventede 3.594 mio. svenske kroner. Den organiske vækst udgjorde -8,1 procent."

Citeret fra Avanza. Målpriserne er på et helt andet niveau end kursen, og alligevel blev prognoserne overgået. Det er dog en meget positiv ting.

8 Synes om

@Avocado stillede et spørgsmål på TA-spørgeforummet, hvilket førte mig til denne tråd. Jeg kendte intet til virksomheden overhovedet, men jeg har brugt Netrauta et par gange. Baseret på disse erfaringer fik jeg dog ikke en særlig overbevisende kundeoplevelse.

Med hensyn til leverancer og ordremængder fik jeg et ret forvirrende indtryk. Leveringstiderne holdt ikke i begge tilfælde, og der var tydelige mangler i kommunikationen. Kundeservicen syntes at være i Estland, og deres evne til at agere som mellemmand var dårlig. Ligeledes ændrede den bestilte mængde varer sig under transporten for den anden leverance, hvilket betød, at der ikke havde været den mængde på lager, som der var på bestillingstidspunktet.

Dette kan altid være dårligt held i stor skala, men jeg ønsker ikke engang at tænke på den situation, hvordan returneringen af træpaneler ville have fungeret, hvis der havde været mange “spildstykker” i leveringen. Jo mere man bevæger sig inden for byggematerialer, jo mere vil jeg personligt i fremtiden gå til en fysisk butik for at undersøge varernes kvalitet og for eksempel vælge de træbundter, jeg ønsker, fra lageret.

Succesen for denne type onlinebutikker afhænger meget af, hvordan ordre-leveringskæden reelt fungerer, og hvor omkostningseffektivt onlinebutiksoperatøren formår at gøre den. Har andre lignende erfaringer?

8 Synes om

Jeg blev selv ejer i dag, efter at have fået ideen netop fra Avokados indlæg. Jeg ved intet om Netrauta, men jeg købte for nylig nogle ting til hjemmet fra Nordic Nest på prøve, og både webshoppen og varerne var gode. Jeg har ikke været i kontakt med kundeservice, men ofte er de desværre outsourcet og fungerer derfor lidt tilfældigt. Jeg vendte dog tilbage som kunde for nylig og købte mærkevarer til køkkenet for næsten tusind euro (de er stadig på vej). Takket være Avokado bemærkede jeg, at den pågældende webshop tilhører gruppen, og jeg har også brugt Kodin1. Generelt, hvis jeg har godkendt en tjeneste, har produktet/tjenesten været god. Jeg er jo en relativt krævende person.

Edit: Det skal nævnes, at da jeg dengang valgte mellem butikkerne, overvejede jeg også for eksempel Stockmann, hvis webshop jeg i sidste ende fandt dårligere (tungt at browse produkter, når ét billede fylder en halv skærm). Nordic Nests udvalg tiltalte mig dengang også mere, og nu overvejede jeg slet ikke andre muligheder.

7 Synes om

Jeg havde forresten problemer med produktreturnering og reklamationer (møbler) hos Kodin1. Vi så på varerne i butikken og bestilte ud fra det. Et af disse møbler levede ikke op til vores kvalitetskriterier. Først sendte de et nyt, og det, der skulle returneres, blev pakket/afhentet ved en separat levering. Da situationen ikke ændrede sig efter ombytningen, måtte vi acceptere en foreslået rabat, som blev refunderet helt normalt. Men kundeservicen var i dette tilfælde virkelig dårlig. Jeg ved ikke, om de har en centraliseret kundeservice. De kender ikke produkterne og er derfor ikke i stand til at lytte til kunden.

Administrerende direktør træder tilbage, og ny rekrutteringsproces er påbegyndt

4 Synes om

Lyder ikke godt. Hvis det var en sodavandsfabrik eller en anden triviel virksomhed, ville det ikke gøre noget. Men når det er en voksende sammenlægning af webbutikker, er det bekymrende. Meddelelsen siger, at teknisk direktørs færdigheder er løbet tør. Det kan også tolkes som, at der er sket en fejl, og nu er der et skelet i skabet, der kommer frem om et par uger.

1 Synes om

Ubestrideligt kom Schatz’ afgang også som en overraskelse for mig. Min bekymring dæmpes dog af, at BHG er organiseret i to P&L-enheder, som hver især har ledere med lang erfaring: for DIY-segmentet Mikael Hagman, som er grundlægger og mangeårig CEO af Vitvaruexperten og tidligere bestyrelsesmedlem i Verkkokauppa.com, og for Home Furnishing-segmentet Christian Eriksson, som har været i virksomheden siden 2014 og før det blandt andet var i ledelsen af netbutikken CDON.com. Så med hensyn til ekspertise ser jeg ikke en stor risiko, da de supplerende virksomhedskøb, der er kritiske for væksten, og den dertilhørende vurdering og integrationsaktiviteter sandsynligvis vil blive foretaget i et af segmenterne.

Jeg ser en stor M&A-mulighed i dette kollaps i værdiansættelserne af netbutikker. BHG har antydet muligheden for at udvide ud over de nuværende hovedvertikaler, så jeg anser det ikke for umuligt med en større bevægelse, hvor en tredje søjle dannes. Til dette er der talrige unoterede og noterede muligheder i Norden og Tyskland. CEO’ens afgang kan selvfølgelig også være et træk, der forbereder en sådan ændring. Og i de nuværende segmenter er det vigtigt at huske, at online-penetrationen i BHG’s produktgrupper vil vokse på lang sigt, og BHG er stadig en platform af høj kaliber og en klar konsolidator på dette marked, hvor e-handel har fordele fra lokalitet, blandt andet i forsyningskæden. Hovedejeren EQT vil helt sikkert aktivt undersøge og fremme disse muligheder.

8 Synes om

Fredag og halvdelen af mandag blev brugt på at diskutere direktørens afgang. Derefter begyndte der at blive trængsel på salgssiden. Nogle gange er det netop sådan, at information kommer, der går en dag eller to, og først derefter reagerer kursen.

Spekulation. Kunne det være sådan, at mange var forbløffede efter direktørens afgang (inklusive mig). Derefter begyndte en stor svensk investor, lad os sige ved navn Palle Svensson, at ringe til sine venner for at spørge, om der var noget at vide om, hvorfor direktøren forlod. Price-action antyder, at det, Palle fandt ud af, ikke var en god ting. Det føles meget som om, nogen ved noget, som andre ikke ved.

Mine aktier ramte i dag min stop-loss. Årsag: direktørens afgang + brud på det tekniske støtteniveau, som dog havde holdt i 2 måneder.

@DayTraderXL

1 Synes om

Jeg bliver nødt til at svare mig selv nu og klappe mig selv virtuelt på skulderen… Jeg har ikke fulgt virksomheden i et stykke tid, men nu nævnte nogen i “købte og solgte” -tråden, at de havde købt BHG for 19 kroner, altså hvad? Er det allerede så lavt? Jeg bliver nødt til at tjekke, hvor meget kontantbeholdningen var, for at se om bunden virkelig er der… :thinking:

8 Synes om

Jeg undrer mig også over dette. Er det en konkurs, der indregnes her?

TW oplyser følgende tal for bagudrettede resultater:
P/E: 5
P/S: 0,19 (dette er ikke en kommafejl!)
P/B: 0,4
EV/EBITDA: 6 (dette er ikke længere uhyrligt billigt, f.eks. er Harvia 7)

Når man ser på disse tal, får man lyst til at gå all-in. Men når man ser på den blodrøde kursgraf, er det nok bedre at vente lidt endnu.

9 Synes om

Jeg tænkte det samme – er der en konkurs på vej? I det mindste forventer markedet, at folk helt stopper med at købe varige forbrugsgoder; alle pengene går til dagligvarer og udgifter, så møbler og andet bliver ikke købt (overhovedet?).

4 Synes om

Kursen er ufatteligt lav. Og når man så tager i betragtning, at BHG, der opererer med en online forretningsmodel, ikke har de inflationsbyrder, som konkurrerende fysiske jern- og boligvarebutikker har, og at forbruget af dagligvarer sandsynligvis alligevel vil flytte sig til billigere produktsegmenter. Jeg ville ikke anse det for umuligt, at hovedejeren EQT ville trække dette fra børsen med en præmie. BHG bør også tænkes som en sum af dele, da det er en samling af betydelige onlinebutikker, og et sådant selskab kan ikke gå konkurs i noget scenarie.

10 Synes om