Jag förstår Telia i dessa senaste förändringar, då de varit en av de operatörer som började ”diversifiera” sin verksamhet under 2000-talet. Jag har själv suttit i rum med Elisas högsta chefer där vi (kunderna) försäkrades om att traditionell telekomverksamhet inte växer och att konkurrensen är hård. Telias svar var satsningar som Helsingfors datacenter, Cygate-förvärv och medieverksamhet.
Nu när dessa har avvecklats i stor skala och man återgått till trådlös och trådbunden dataöverföring – det vill säga renodlat verksamheten – funderar jag på om detta fortfarande är ett sätt att växa, eller om det helt enkelt är ett sätt att uppnå ett bättre resultat?
Jag kan tänka mig att medieverksamheten var ett entydigt misstag, och att Cygate-liknande blandad IT-tjänstförsäljning hade låga marginaler och var arbetskraftsintensiv. Elisa har, såvitt jag vet, hållit fast vid det gamla, vilket innebär att bolagets affärsmodell innehåller en mångfald av helt olika tjänster och vissa är till och med genuint internationella. Operatörerna går således i olika riktningar.