Idag publicerades en omfattande rapport om det anrika teknikföretaget Teleste från Åbo, och med anledning av detta öppnar vi en egen tråd för företaget här på forumet!
De senaste åren har den stora frågan varit om vi redan har åkt nerför backen och är på väg upp med hissen igen. Resultatprognoserna har sjunkit ganska stadigt de senaste åren, och nu börjar förväntningarna för de kommande åren vara mycket rimliga och realistiskt uppnåeliga med tanke på företagets historiska utveckling. Resultattillväxten de närmaste åren ligger dock i kabeloperatörernas händer, och investeringarna i distribuerad nätverksarkitektur måste komma igång för att Telestes resultattillväxttåg ska komma på nya spår. Dessutom får lönsamheten för den problematiska tjänsteverksamheten åtminstone inte sjunka tillbaka till förlust från den nuvarande nollnivån.
Aktien har en tydlig uppsida de närmaste åren om operatörernas investeringskranar öppnas och Teleste lyckas med denna nya teknikgeneration och expansionen i USA. Å andra sidan är riskerna kopplade till samma faktorer, och i detta skede är synligheten för dessa faktorer fortfarande svag. Särskilt en risk är att investeringarna återigen fördröjs och att förverkligandet av företagets resultattillväxt återigen skjuts längre in i framtiden.
Det är säkert att igångsättningen av investeringar i distribuerad arkitektur idag är närmare än vid den förra omfattande rapporten (12/2018), då det kändes som att investeringarna var precis runt hörnet. Vi kommer i denna tråd att följa och spänna oss för när teknikcykeln för distribuerad arkitektur verkligen drar igång! Med rätt timing kan Telestes aktie ur ett avkastning/risk-perspektiv erbjuda ett utmärkt tillfälle att hoppa på tåget, om och när operatörernas investeringskranar öppnas.
{“content”:“Även utan coronaviruset har Teleste i åratal varit en sådan ”ständig motgång”. Problem med den egna verksamheten, problem med tidpunkten för kunders investeringar, problem med TJUVARNA… På grund av detta är förtroendet för Teleste nära att ta slut. Jag har inte riktigt fått grepp om varför det alltid är något som krånglar där, och vad som skulle krävas för att åtgärda det. \n\nJag ägde aktier från, om jag minns rätt, 2016, först i en glad uppförsbacke och sedan år efter år och kvartalsrapport efter kvartalsrapport med tama nyheter. I dessa senaste nedgångar har jag lyckligtvis inte varit med längre, även om jag tittade på det ovanligt länge. Nu har den utvecklingen slagit igenom i kursen, men blir det lyckligt om och när investeringarna börjar? Eller har företaget även andra interna svagheter?\n\nSkulle det kunna vara mer värdefullt att stycka upp detta?”,“target_locale”:“sv”}
Låt oss väcka liv i Teleste-tråden efter Q1-resultatet, då företaget samtidigt gör stora strategiska drag! Med hänvisning till mitt öppningsinlägg i tråden började vi nu försiktigt förutse en cykelvändning som gryr nästa år, om vilken kommentarer finns i morgonrapporten: Teleste: Terävämmällä profiililla kohti teknologiasyklin taitetta - Inderes
Nyheten om avyttringen av den tyska servicverksamheten tar nu bort en betydande faktor som har överskuggat resultatutvecklingen de närmaste åren, och den framtida resultatökningen är nu till stor del beroende av att investeringarna i distribuerad arkitektur startar. Det är fortfarande osäkert hur stark position Teleste kommer att få i den nya tekniken, men en investerare som förutser en cykelvändning vågar redan börja göra försiktiga köp med nuvarande värdering.
I det stora hela kommer detta knappast att ha någon betydande inverkan på Teleste, eftersom Vecima är en så pass liten aktör på kabelmarknaden. I framtiden kommer företagen dock säkert att möta varandra alltmer i konkurrensen, då Teleste för närvarande expanderar på den nordamerikanska marknaden. I Vecimas årsrapport har företaget också listat Teleste som sin konkurrent:
Den största frågan kring Telestes USA-erövring är hur företaget kommer att klara sig i konkurrensen med större aktörer (t.ex. Commscope, Cisco, Casa och Harmonic). Vi kommer att få mer insyn i detta från och med nästa år, när investeringarna i distribuerad arkitektur äntligen förväntas starta.
Jag har varit med i ca 11 år och vi snurrar runt inköpspriserna från den tiden, ibland har små tillägg gjorts, liksom försäljningar. Det är en av de minsta innehaven i portföljen och i tid kunde man ha blivit av med den helt med okej vinster. Jag har tänkt att den här skulle stanna i portföljen för evigt, den enda jag varit beredd att tänka så om, men företagets ledning har de senaste åren varit en besvikelse efter den andra, så jag måste seriöst fundera över mina egna värderingar. Jag kan inte ens längre motivera för mig själv varför jag ska ha den i portföljen.
Nu är det bara att köpa mer Teleste, aktien är åtminstone rimligt prissatt nu.
Teleste kommer att stiga och ägarna är sådana aktörer att en positiv vändning kommer att ske.
Jag läste igenom rapporten och den är som att läsa en motsvarande rapport från Nokia, det borde komma en vändning men kommer den… kanske senare.
På Teleste har de 8 största ägarna majoriteten, medan de andra bara åker med…
Jag har nu läst Q2-rapporten mer noggrant, och visst är det minus och stort på varje rad.
Vet inte varför det finns Sampo-relaterade ägare här.. Mandatum, Stadigh, Lapveteläinen osv.
Om de hade tänkt sälja till Nokia till ett bra pris, men nu sålde Nokia sina egna kabelverksamheter.
Underpresterar inte Teleste och Rinnevaara rejält?
Telestens problem med dålig lönsamhet förbättras, så det var positivt att det även kom in pengar och att de inte behövde avveckla olönsam verksamhet och skriva av hela goodwillen som förlust.