För USA-operatörer verkar det inte finnas en egen tråd, så låt oss starta en! Visst finns det väl några forummedlemmar även här som har sådana företag i portföljen. Här kan man sedan dela med sig av egna åsikter, nyheter och egentligen vad som helst – mer eller mindre – värdeskapande innehåll.
Verizon on polkenut 6–7 vuotta paikallaan, eikä muilla isoilla operaattoreilla ole tainnut sujua sen häävimmin. Mitä T-Mobilen ja Sprintin yhdistymiselle kuuluu?
Otetaanko ketjuun mukaan myös kanadalaiset operaattorit, suurimpina Bell, Rogers ja Telus? Pieniähän ne kyllä kaikki ovat jenkkioperaattoreihin verrattuna.
Itselläni on hieman tuntumaa Telus-kenttään, vaikka salkussani onkin harmittavasti reikä siinä kohdassa. Rogers ei ole oikein rokannut viime vuosina. Sen sijaan Telus saavutti juuri kaikkien aikojen korkeimman noteerauksensa; harmittaa, etten aikanaan kohdistanut operaattorivalintaani siihen.
Verizon uppnådde ett starkt resultat under det sista kvartalet 2024, drivet av rekordstor kundtillväxt och lönsamhet.
Bolaget ökade antalet mobil- och bredbandsabonnemang betydligt, och Verizon lyckades dessutom fortsätta den stadiga ökningen av intäkterna från trådlösa tjänster. Konsumentverksamheten växte, men resultatet för företagssegmentet försvagades något. Man lyckades minska skulden och det fria kassaflödet förbättrades, vilket möjliggör framtida investeringar i nya teknologier.
För 2025 förväntar sig Verizon en måttlig tillväxt i tjänsteintäkter och lönsamhet.
https://x.com/Earnings_Time/status/1882767884717543740

Jag skulle vilja lägga till Kanada till denna grupp av amerikanska operatörer. De tre största har nästan monopol, lite som i Finland. Var och en har sina egna styrkor, vissa med styrkor “inom citationstecken”.
Telus:

Har diversifierat sig utanför teleoperatörsverksamheten till bland annat hälsoteknik och jordbruk. Kassaflödet har tagit en stor smäll i 5G-investeringar, nu förhoppningsvis på väg in på en tillväxtbana. Har också satsat på teknik, även om framgång ännu inte har uppnåtts.(TIXT) Jag äger en liten del.
BCE:

Utöver teleoperatörsverksamheten är TV-rättigheter i en stark position. TV håller dock på att dö ut på grund av konkurrensen från streamingtjänster.
Rogers:

Liksom BCE är media starkt, särskilt sportsidan, som NHL, NBA etc. Tillväxten är den svagaste av de tre.
Kanada är ett av världens dyraste länder när det gäller operatörer, men det krävs mycket för att utmana, så ingen konkurrens har synts. I mer glest befolkade områden är Musks Starlink förmodligen den största utmanaren.
@Sijoittaja-alokas kan förmodligen flytta detta någon annanstans, om en utvidgning till hela Nordamerika är för mycket.
Jag tycker det passar bra här, tråden är ändå tyst, så det är bara bra att vi får mer att prata om ämnet. ![]()
Jag ändrade rubriken:
![]()
Från den illustrativa tweeten skulle jag dra slutsatsen att T-Mobile presterar betydligt bättre än sina konkurrenter. ![]()
Jag har inte följt företagen i branschen särskilt mycket, men jag skulle kunna börja följa dem lite grann, så att jag kan jämföra.
https://x.com/finchat_io/status/1884659035510890702

Google-översättning från kanadensiska Bells (BCE) resultatpresentation:
VD: När det gäller utdelningen skulle jag säga att det vi kommer att göra här i kapitalallokeringen är att balansera långsiktiga investeringar för att skapa tillväxt. Och du ställde redan två frågor till mig om det. Men samtidigt stärker vi balansräkningen och optimerar kapitalkostnaderna, och på så sätt återför vi värde till våra aktieägare. Och som jag sa i mitt inledningsanförande har utdelningsandelen nu ökat. Det ligger utanför vår policy, vi gillar inte var aktiekursen ligger. Och därför kommer BCE:s styrelse att fortsätta att granska utdelningen och utdelningspolicyn, och när vi gör det kommer vi att ta hänsyn till, som jag sa, konkurrensmiljön, den makroekonomiska miljön, regleringsmiljön och de framsteg vi gör med avseende på de olika strategiska och operativa initiativ som jag skisserar. Så, om du sammanfattar dessa tre frågor i en, Maher, skulle jag säga att budskapet att ta med sig från mig är att vi fortsätter att implementera på marknaden i enlighet med de fyra eller fem kärnvektorer jag skisserade. Vi fokuserar på ratingen på investeringsnivå. Vi kommer att minska skuldsättningen och optimera kapitalkostnaderna.
Min egen slutsats: Utdelningssänkning sannolik.
Verizon rapporterade bättre Q1 EPS och intäkter än förväntat, trots att antalet efterbetalda telefonabonnemang minskade mer än förväntat.
Bolaget bekräftade helårsutsikterna för tillväxt när det gäller resultat, rörelsemarginal, tjänster och fritt kassaflöde. Ledningen betonade särskilt kundfokus, nätverkens kvalitet och den övergripande ekonomiska styrkan.
Verizon ökade kraftigt sitt antal bredbandskunder både i fasta och trådlösa nätverk. Det fria kassaflödet förbättrades avsevärt jämfört med föregående år. VD:n betonade bolagets starka nätverk, finansiella stabilitet och förmåga att möta bland annat kundernas förändrade behov.
https://x.com/CmgVenture/status/1914661403819991082

Verizons andra kvartal gick starkt, t.ex. förbättrades resultat, omsättning och kassaflöde från förra året.
Företaget uppgav att de drar nytta av sin lojala kundbas, sin tydliga tillväxtstrategi och även kvaliteten på sina nätverk, därför höjde Verizon sina helårsprognoser för resultatet. ![]()
https://x.com/Earnings_Time/status/1947252301984416096

Företagets eget material

Här är en artikel från SalkunRakentaja om Verizon. ![]()
Genom företagsförvärv har Verizon strävat efter att säkerställa att de har teknologisk kompetens och affärsmodeller inom nya tillväxtområden.
Företagsförvärven stöder också utvecklingen av Verizons kärnverksamhet: förvärven kan tillföra kompetens och ny teknik till exempel inom områdena 5G-nätverk och datalösningar för företag. En del av företagsförvärven har bolaget dock senare sålt eller integrerat i annan verksamhet, med insikt om marknadens förändringstakt och investeringarnas avkastningspotential.
Underrubriker:
- Verizon är en utdelningsaristokrat – även i fortsättningen
- Viktigt företagsförvärv stöder Verizons tillväxtstrategi
- Möjligheten till ny tillväxt ligger i 6G-nätverkstekniken
I nyheten nedan rapporteras att Verizon och AST SpaceMobile har kommit överens om ett samarbete för att tillhandahålla ett satellitbaserat mobilnät i USA från och med 2026.
Tjänsten möjliggör anslutning via rymden med vanliga telefoner även i täckningsluckor. Avtalet utökar bolagens tidigare partnerskap.
AST:s aktie steg med över 15 procent och bolagets kurs har mer än tredubblats under året. ![]()
RBC höjde T-Mobiles rekommendation till “köp” och uppskattade en uppsida på 22 procent för aktien.
Enligt dem växer företaget starkt, drar nytta av förvärvet av UScellular och satsar på nya tjänster som kan påverka framtiden positivt + även företagets stora återköp av egna aktier och ledningsbyte stöder förtroendet för framtiden.
T-Mobile gjorde återigen en stark prestation; detta kvartal överträffade förväntningarna i huvudsak, och dessutom höjde bolaget sina helårsprognoser.
Antalet kunder ökade kraftigt, särskilt på abonnemangssidan, och förvärvet av UScellular stöder tillväxten bättre än förväntat. Omsättningen och lönsamheten utvecklades positivt, vilket tyder på god fart. ![]()
Resultatet försvagades något på grund av en engångskostnad, men kärnverksamheten är dock i gott skick. T-Mobile satsar nu på att utveckla nätverket och nya områden, vilket syns i allt högre investeringar.
Sammantaget fortsätter bolaget stadigt på vägen mot tillväxt och lönsamhet, och det verkar inte finnas några tecken på avmattning.
https://x.com/earnings_guy/status/1981314334853615641
Bolagets eget material
Verizon rapporterade ett stabilt kvartal och starkt kassaflöde, men den nya VD:n Dan Schulman lovade en djärv omvandling. ![]()
Konsumentverksamheten kämpar fortfarande, även om företags- och bredbandsdelen stärktes. Marknaden väntar nu på vad företagets stora strategiska reform innebär i praktiken.
https://x.com/CmgVenture/status/1983513764646338953
Företagets eget material
Verizon sålde en stor mängd obligationer för att finansiera köpet av Frontier och utnyttjade samtidigt de gynnsamma marknadsförhållandena.
Den nya VD:n Dan Schulman berättade att företaget planerar att modigt gå in i en ny fas och stärka sin position genom att bland annat utöka sina fiberoptiska nätverk med hjälp av Frontier-affären.
Verizon meddelade att de kommer att skära ner 13 000 jobb och minska externa arbetskostnader (t.ex. inhyrd personal, underleverantörer etc.) under den nya VD:n Dan Schulman.
Företaget erbjuder de uppsagda ett omskolningsprogram på 20 miljoner dollar. De omfattande nedskärningarna återspeglar stora företags strävan att effektivisera sin verksamhet och även att företagen förbereder sig för en ekonomi formad av artificiell intelligens. Enligt Schulman behöver Verizon betydande förändringar.