Ingen tråd om Telia har hittats ännu, så jag startade en här.
De har aktivt letat efter ett förvärvsobjekt för sina pengar. Det har diskuterats om att köpa Bonnier, men nu har något konkret köpts.
Ingen tråd om Telia har hittats ännu, så jag startade en här.
De har aktivt letat efter ett förvärvsobjekt för sina pengar. Det har diskuterats om att köpa Bonnier, men nu har något konkret köpts.
Intressant expansion. E-sport är en stor business, ur innehållssynpunkt låter det inte helt dumt vid första anblicken. ![]()
Å andra sidan länkade Mikael på Twitter att operatörer globalt snabbt har skurit ner på jobb och effektiviserat http://www.lightreading.com/business-employment/jobs/big-telcos-have-slashed-107k-jobs-since-2015/d/d-id/743765?page_number=1
Telia med ett bra resultat och intressanta erövringar på innehållsfronten Telian Bonnier-kauppa varmistui - Inderes
Man skulle nästan kunna gissa att operatörer om 10 år kommer att talas om mer som innehållsproducenter än som “operatörer”.
Det verkar bara som att den svenska regeringen gör Telia en tjänst
Uppenbarligen hade förväntningen om ett ännu bättre delårsresultat bakats in i Telias aktiepris, då aktiepriset verkar dippa även om delårsrapporten såg ganska bra ut i mina ögon. Man kan inte alltid förstå storinvesterarnas tankesätt.
Bra poäng från Verner. Operatörer som innehållsproducenter. Vad tror ni blir Elisas och DNAs svar på detta? Kommer vi att se fler företagsförvärv i branschen, kanske köps Sanomas TV-verksamhet upp? Spännande att se vad som händer.
Det slog mig här att Yle visade de Assembly-lan som Telia köpte till sig, och nu när Telia köper MTV, så kanske de visar e-sport där, framtidens sport. Där finns en möjlighet att få riktad reklam till den yngre generationen. Eller skulle de sälja sändningsrättigheterna till Yle? Jag menar, på Assembly har de ju alltid haft turneringar som de visar.
Apple kan lansera e-SIM idag, operatörerna kommer att svettas:
”En rolig sak som Apple kan meddela är något som kallas eSIM – i huvudsak ett enkelt sätt att byta mobiloperatör utan att behöva vara låst av deras irriterande SIM-kort. Även om Apple inte lanserar detta imorgon är spridningen av eSIM:er oundviklig. Och det kommer att driva operatörer som AT&T Inc. och Verizon Communications Inc. ”längre ner på vägen mot att bli lite mer än bara nyttoföretag”. Och utbytbara nyttoföretag kan få svårare att debitera dig enorma räkningar. Vilket skulle vara hemskt.”
“Telekomsektorn globalt leds av åldrande vita män i grå kostymer vars främsta vision är att klara sig säkert genom nästa kvartalsrapport”
Har operatörerna tillräckligt med fantasi för att förnya sig? Branschen tigger om lite disruption ![]()
DNA:s Leinonen kommenterade i en intervju att DNA är “för eSim”. eSims kan leda till skärpt konkurrens när det blir ännu lättare att byta abonnemang.
Hej, har forummedlemmarna fått Telia-utdelningen till sina konton, då utbetalningsdagen var igår den 25.10.2018, eller har utbetalningsdagen ändrats? Senast bokfördes utdelningen på kontot på utbetalningsdagen.
Verkar inte ha kommit in på kontot än
E: Kom senare på dagen
Idag har Telias utdelning hamnat på kontot, Nordea-kontot.
Verkar ha klickat. Rätt bra grej ![]()
Utdelning på kontot. Samtidigt sänkte Standard & Poors Telias kreditbetyg till BBB+ från A- och Barclays Capital sänkte riktkursen från 40 kronor → 38 kronor.
Länkar hit Telias återköpsprogram för egna aktier för att spara det här ![]()
Telia har köpt cirka 2,5 % av aktiestocken till sig själva sedan köpprogrammet startade. Länken ovan uppdateras automatiskt
På fredag får vi se om utdelningen höjs – till exempel 2,35 kr/aktie – vilket skulle vara samma summa i utdelningar från Telias kassa som senast 2,3 kr – tack vare aktieköpen ![]()
Har någon någon tanke om hur en eventuell försäljning av Telia från svenska staten påverkar Telia? Finns det intresse bland aktivister (Gardell etc.)?
Sverigedemokraterna i Sverige är ivriga att sälja en ganska stor del av Telia. I min egen portfölj har jag ett litet knippe Telia, som ursprungligen var tänkt att vara “för evigt”. Om världens tråkigaste Telia nu håller på att utvecklas till något annat genom Bonnier-affärerna och en minskning av statens ägande, måste jag nog undersöka detta igen.
Jobbar du på Kauppalehti ![]()
Får se, sa inte Gardell att han investerar i tre eller fyra företag nu?? Ett av dem var Nordea och de andra är väl inte kända än? (eller minns jag fel) ![]()
Jasså. Det kan säkert verka lite misstänkt. Jag jobbar inte på Kauppalehti, men tack till dem för svaret. ![]()