Elisa - i kölvattnet av 5G?

Jag sökte men hittade inget, så jag öppnar en egen tråd för Elisa.

Det är väldigt tyst om företaget på forumet, trots att det är ett stort företag. Jag tror själv att företagets framgång kommer att fortsätta i kölvattnet av mobilisering, digitalisering och 5G.

Imorgon är det rapportdag, och jag förväntar mig ett bra resultat. Förväntningarna är dock så höga, att döma av värderingen, att en kraftig uppgång kan vara svår att uppnå. Jag ser dock många positiva drivkrafter från Q3 som har passerat:

1. Det värsta corona-kvartalet, Q2, klarades av med torra fötter, så jag ser ingen anledning till varför denna utveckling skulle ha avstannat nu.
  2. Speciellt Elisas 5G-byggplatser och annonser har, åtminstone i mitt grannskap, varit mycket synliga under lång tid.
  3. Coronans orsakade förändringar i konsumtionsmönster från resor och andra aktiviteter till abonnemang, telefoner och andra enheter.
  4. I samband med det föregående, en exceptionell konsumtionsreserv bland privatkunder under Q3 tack vare semesterersättningar och skatteåterbäringar.

På minussidan finns tydligen den sjunkande roamingintäkterna av uppenbara skäl.

12 gillningar

Kursen tar en stor nedgång väldigt nära konsensus från det tidigare resultatet. Det ska bli intressant att se vad Inderes nya rekommendation blir, då DCF-värdet (Discounted Cash Flow) förmodligen kommer att stiga när den riskfria räntan sjunker. Samtidigt har även kursen sjunkit betydligt sedan i somras.

Elisa fick för första gången vara med i en intervju med InderesTV. Här är videon. Vi hoppas att vi även framöver kan göra intervjuer, vilket gör det möjligt att fördjupa sig mer i enskilda teman.

Efter att ha suttit på Elisas huvudkontor i 1,5 timmar, och lyssnat med halvt öra på Elisas anställda och analytikernas frågor och bedömningar, tänkte jag kasta in några punkter här, som förhoppningsvis kan ge någon en hjälpande hand.

• I Böle (Pasilan) verkade man vara mycket övertygad om att Elisa är tydligt före DNA och Telia inom 5G. En snabb överblick visar att Elisa har 5G i cirka 50 städer, Telia i cirka 40 och DNA i cirka 20. Antalet i sig gör naturligtvis ingen bättre. Baserat på kommentarerna är det i detta skede “bra att hålla” de största “förmågorna” dolda för konkurrenterna. Vem vet.

• Apples 5G-telefoner förväntas ge mer fart åt 5G-marknaden. På Elisas försäljningslistor toppar 5G-telefonerna redan nu, men många har dock ännu inget 5G-abonnemang.

• Konferenssamtalet varade i över en timme, vilket överraskade mig själv, eftersom det handlar om “tråkiga” Elisa.

• Elisas investeringar ökade med 35 % från föregående år, vilket väckte en del frågor bland utländska investerare idag angående Huawei. Har Elisa börjat ersätta Huaweis utrustning med motsvarande från Nokia och Ericsson? Nej, utan hoppet berodde i praktiken på “licensinvestering för 26 GHz-frekvensen” och “hyresavtalet för de nya lokalerna i Tammerfors”.

• Enligt Elisa kommer de att använda nätverksutrustning från alla tre stora leverantörerna: Huawei, Ericsson och Nokia. Huawei är uppenbarligen den klara ettan teknologiskt. Om ändringar skulle behöva göras någon gång, kommer de att göras gradvis så att investeringarna håller sig till högst 12 % i förhållande till omsättningen.

• I riksdagen behandlas ett lagförslag som, om det träder i kraft, endast skulle tillåta 12 månaders bindningstid för telefonabonnemang istället för nuvarande 24 månader. Elisa har (såvitt jag förstår) inga tidsbundna abonnemang längre, så ur bolagets synvinkel borde detta inte ha någon betydande effekt.

20 gillningar

Detta Elisa är ett välskött kvalitetsföretag, inget fel med det.
Jag sålde själv aktierna i januari när de fortfarande köpte Huawei för mobilnät. Jag tror att en stor del av Elisas ägare skulle tycka om det om Nokia stod på länkantennerna.
Även med risken att några cent skulle saknas i EPS:en engångsvis.

3 gillningar

En snabb googling visar att Elisa och DNA går framåt med 5G med en tre-taktik, det vill säga de använder Huawei, Ericsson och Nokia, medan Telia enbart litar på Nokia. I 4G använde DNA Ericsson. Mer eller mindre alla har dock Huaweis teknik. Här är en bra text från Aamulehti, enligt vilken Huawei inte skulle användas i de mest kritiska delarna i Finland.

https://www.aamulehti.fi/a/f004fcbe-25ad-4c62-957c-3b2de962d7d6

Huaweis position i operatörernas nuvarande nätverk och vilken roll det har i byggandet av 5G-nätet är säkert en brännande fråga även för institutionella investerare globalt just nu. Jag vet inte, men jag skulle gissa att det för vissa av dem också är en anledning att inte investera i företaget. För IR (Investor Relations) genererar Huawei säkert arbete i företag efter företag.

3 gillningar

En sådan här sak fångade mitt öga på investeringsforumsidan (sijoitustieto). Jag kan inte hitta någon sådan målkursuppdatering från Danske Bank…

2 gillningar

Det var nog ungefär ett år sedan jag fick ett försäljningssamtal från Elisa om att jag skulle ta flera mobilabonnemang från dem billigt. Jag förklarade att principen var att jag inte skulle ta ett mobilabonnemang från dem så länge de byggde nätverk med Huawei. Om det samtidigt fanns en annan operatör som använde icke-kinesiska leverantörer. Jag fick ett samtal dagen efter från Elisa. Saken hade tydligt gått framåt, för i samtalet bad kvinnan mig om motiveringar till detta. Även om jag inte var skyldig att ge henne dem, förklarade jag min åsikt igen och sa att mitt val på grund av detta riktade sig mot Telia. Hon sa till mig att jag inte brydde mig om att betala någon annanstans än till Finland. Hennes ton var alltigenom oförstående och helt enkelt mycket oförskämd.

För en vecka eller två sedan fick jag ännu ett samtal från Elisa. Och de verkar verkligen vara mycket aktiva. Jag förklarade återigen min åsikt. Jag fick till och med ett tyst godkännande för min åsikt från Elisas säljare. Jag fick starkt intrycket att jag verkligen inte är den enda som har tänkt så här och lämnat avtal oklarade på grund av detta. Jag sa också att om deras verksamhet fortsätter som nu, det vill säga att de i första hand använder Nokia och Ericsson och lämnar Huawei utanför, så överväger jag att återgå till att vara kund för mobilnätverk. Något hade alltså förändrats – både i säljarnas tankar och i mina egna – jag hade börjat tänka mer positivt om deras verksamhet. För min del berodde detta på att 5G-nätverksutbyggnaderna, enligt min uppfattning, hade gjorts framför allt med förlitande på Nokia.

Allt som allt har Huaweis position i nuvarande nätverk säkert betydelse för kunderna, men också med en fördröjning för investerarna. Jag hävdar att Elisa måste reagera på kundernas, framför allt företagskundernas, åsikter för att kunna fortsätta att prestera bra i sin verksamhet.

8 gillningar

För privatkunder är det säkert mer en principsak vilken utrustningstillverkare man använder och nätverkets funktionalitet är viktigare än att det finns en extra kinesisk part utöver alla spioner. För vissa företag är det nog annorlunda.

Betoningen på inhemskt som man ibland stöter på är inte alls så svartvitt som man vill ge sken av. En stor del av ägandet i finska företag är utländskt och vice versa, och oavsett vilket land företaget kommer från sysselsätts alltid ett visst antal finländare och en del av skatterna hamnar alltid i Finland.

Jag undersöker Blomma, och detta hänvisar uppenbarligen till Danskes synpunkt från i somras, som var att köpa till nämnda riktkurs.

3 gillningar

Angående den tidigare Huawei-diskussionen har det nu beslutats att stänga dörrarna i Sverige.

https://twitter.com/JuhaVaris/status/1318477198714601473

1 gillning

Det är spännande tider med Elisa, då bottennivån på 40,79, som sattes under coronatiden, närmar sig.

När tycker ni att bolagets aktiekurs börjar vara på köpnivåer?
För närvarande är direktavkastningen 4,3 %. I detta avseende skulle det vara ett bra köp för aktiesparkonto (OST).
Utdelningsandelen var 95 % förra året. Var går gränsen för en sund teleoperatörs utdelningsandel i procent?

3 gillningar

Till exempel verkar AT&T:s utbetalningsandel vara 138 %, vilket har ansetts vara ohållbart högt.

Normalt ligger en sund utdelningsandel för företag med stabilt kassaflöde på cirka 60–80 %.

2 gillningar

Det är bättre att titta på ”fritt kassaflöde per aktie” än ”vinst per aktie”. I det här fallet har AT&T gjort ganska många avskrivningar under de senaste åren, bland annat på streamingtjänster de har förvärvat, vilket påverkar resultatet men inte kassaflödet. Jag kommer inte ihåg den exakta siffran utantill just nu, men det fria kassaflödet per aktie och utdelningsförhållandet för AT&T ligger på en hållbar nivå.

3 gillningar
3 gillningar

Ja, nyheten väckte till en början förvåning.
Jag har fått ytterligare information om att målet fortfarande är att automatisera cellschemaläggningen för mobilnätet. Programvaruverktyget som skapas kan sedan säljas till andra operatörer. Comptel kommer oundvikligen att tänka på. Det var en gång ett mycket lönsamt företag och sålde internationellt programvara till mobiloperatörer, som relaterade till att anpassa faktureringsdata från mobilnätets växlar till en kommersiell dator. Köpet kan visa sig vara ganska bra.

Detta passar utmärkt in i Elisas strategi, som syftar till att växa den internationella digitala affärsverksamheten. Elisa utnyttjar redan i hög grad AI och robotik i sitt nätverk. Genombrottet för IoT+5G inom industrin, förstärkt med CamLines programvara, kan i framtiden bli en betydande affär för Elisa.

Elisa Q4-resultat 28.1.2021

Elisa är ett välbekant och tryggt investeringsobjekt för alla, men åtminstone här i Inderes-communityt verkar företaget inte intressera.

Baserat på tråden “Vad har du i portföljen” har endast ett fåtal användare Elisa i portföljen. Av de vanliga objekten har nästan alla Sampo och Fortum i portföljen.

I köp/sälj-tråden nämns Elisa mycket sällan. Runt konkurrenten Telia pågår ständigt diskussioner, åsikter och många transaktioner.

Kan @Joni_Gronqvist bedöma varför Elisa inte intresserar Inderes-communityt? Är utdelningen för låg? Resultatet tuffar ju på förutsägbart och jämnt framåt år efter år.

Jag kan förstås ha fel, men jag tycker att det höga priset på en aktie (50€ mot Telias 3€) påverkar investerarnas intresse psykologiskt, även om det egentligen inte borde ha någon betydelse. Företaget borde genomföra en split av aktierna för att öka omsättningen och intresset.

7 gillningar

Intressant fråga, jag kan inte svara direkt, men jag har ett par tankar om det. För det första, gällande värdering, Elisa hade länge en tydlig premie jämfört med sin referensgrupp, vilket kan vara anledningen till att jämförelsebolagen intresserade mer. För det andra har Elisa länge varit ett mycket vältrimmat företag, och en mer betydande vinstpotential har varit svår att hitta jämfört med jämförelsebolagen. För det tredje, om man jämför operatörer med flera snabbare växande sektorer, är den organiska tillväxten inom traditionell operatörsverksamhet utmanande och mycket blygsam.

Från den senaste rapporten finns det ett par anledningar till varför vi vände till att vara positiva till Elisa efter en lång period med en negativ syn:

• 5G och digitala tjänster börjar stödja en måttlig tillväxt. Q4-rapporten och kommentarerna om 5G och digitala tjänster gav oss ökat förtroende för våra måttliga tillväxtprognoser. Under 2020 utvidgades Elisas 5G-nätverk till att täcka 2 miljoner människor i Finland, och antalet 5G-abonnemang var nästan 200 000. 5G-täckningen och Elisas befintliga kundbas ger enligt vår bedömning goda förutsättningar för 5G-försäljning under 2021 och för att accelerera intäktsutvecklingen för mobila tjänster. Andelen digitala tjänster i förhållande till helheten är fortfarande liten (uppskattningsvis cirka 15 % av omsättningen), men börjar gradvis att starkare stödja tillväxten.

• Värderingsbilden har blivit försiktigt positiv. Elisas marknadsposition är stark, och dess risknivå är bland de lägsta i sektorn och på börsen. Den låga risken illustreras av att företaget förra året emitterade en obligation med Finlands lägsta kupongränta (0,25 %) och en mycket låg genomsnittlig ränta på 1 % för dess skuldportfölj. Elisas resultatbaserade värdering (P/E och EV/EBIT 2021e 23x och 21x) har varit oförändrad under Q4 och är försiktigt måttlig med tanke på den förbättrade resultatutsikten och den låga räntemiljön. Premien till närmaste jämförelsebolag som Telia och Tele2 är också i stort sett oförändrad och “bara” drygt 20 % respektive 0 % över/i linje med jämförelsebolagen. Därmed är den relativa skillnaden till närmaste jämförelsebolag inte så betydande, och den är till stor del motiverad av Elisas lägre risknivå och stabila måttliga resultatutveckling. Vår totala avkastningsförväntan på Elisas aktie (3 % resultatutveckling och 4 % utdelning) överstiger vårt avkastningskrav. Dessutom ger även DCF-kalkylen stöd för värderingen, även om värdet där är starkt viktat mot kassaflöden under terminalperioden. Enligt vår bedömning är den tydligaste risken för aktien kopplad till en stigande räntenivå, eftersom företagets egen operativa historik är övertygande.

Om andra har egna åsikter om varför de inte har investerat eller varför de har investerat, skulle det vara intressant att höra!

10 gillningar

Jag själv hoppade in i Elisa först med Q3:s “besvikelse”-relaterade kursfall, eftersom jag tolkade det som en ganska stark överreaktion. Annars har jag följt företaget i åratal och alltid tyckt att det var för dyrt, även om jag har velat äga det. När det gäller de tidigare inläggen är min egen syn att företag som bedriver en relativt stabil och lättförutsägbar verksamhet, men som värderas med “solida” multiplar, inte väcker mycket diskussion här (som Huhtamäki, Kone etc.). Det är svårt att spekulera när omsättningen och resultatet hittills har kunnat uppskattas med ±1…2% förändringar jämfört med föregående period. Med tanke på detta har Elisas kursreaktioner enligt min mening varit ganska kraftiga. Med företagsköp och 5G kan tillväxthastigheten gradvis öka. I OP:s prognoser för i år skulle EPS öka med 3% och för nästa år med 5%. Jag tänkte ta några punkter från OP:s rapport hit, men i slutet stod det att “spridning utan skriftligt tillstånd är inte tillåten”.

2 gillningar