Teleste som investeringsobjekt

En förlust kommer att bokföras från försäljningen av den tyska verksamheten, och Telestes eget kapital kommer att minska. Börsmeddelande 2 oktober: “Engångsförlusten kommer avsevärt att minska moderbolagets eget kapital, som efter avyttringen beräknas uppgå till cirka 27 miljoner euro.”

Telestes eget kapital uppgick enligt halvårsrapporten till cirka 69 miljoner. Börsmeddelandet säger att affären kommer att orsaka engångsförluster på 6-8 miljoner. Det finns något i denna ekvation som jag inte förstår. Kan du @Atte_Riikola, förklara?

P/B skulle väl ligga närmare tre med de siffrorna, istället för nuvarande ett…

Det är ganska tragiskt att denna affär ger ungefär lika mycket som förlorades till bedragare i det senaste fallet av identitetsstöld.

1 gillning

Vad jag inte förstår är att det inte kom något meddelande om att åtminstone en del av pengarna skulle ha återlämnats. Dålig kommunikation.

1 gillning

Så länge företaget kan uppnå bättre resultat igen, utan att den tyska verksamheten förstör det, desto bättre. Teleste är ett gammalt företag och jag anser att det är starkt i grunden, så det finns ingen anledning till oro i det avseendet.

Q2 var svårt för Teleste, vi får hoppas att Q3 har haft bättre fart och nu är Q4 redan i full galopp.

Aktiekursen är låg, så inga förväntningar har byggts in i kursen.
För ett teknikföretag av den här storleken är produktutveckling ganska svår, kanske är det likadant för Nokia, som är över 200 gånger större än Teleste.

1 gillning

Joo, affären är säkert bra för Telestes framtid. Det jag inte förstår är varför eget kapital minskar med över 40 miljoner. Men det finns säkert en förnuftig förklaring, jag kanske jämför fel siffror.

@tupuna: de pengarna är nog förlorade, det är knappast någon försäkring som ersätter sådant.

1 gillning

I pressmeddelandet nämns att moderbolagets eget kapital kommer att minska avsevärt. När man tittar på siffrorna på koncernnivå förväntas soliditeten förbättras något. Det innebär att en sådan nedgång i det egna kapitalet inte borde synas i koncernbalansräkningen för Q3-rapporten.

2 gillningar

Tack för svaret! Tydligen finns det ett stort fel i börsmeddelandet den 2 oktober. Där står det faktiskt att rörelseresultatet minskar till 27 miljoner.

Nej, det finns inget fel, det handlar snarare om huruvida vi talar om moderbolagets eller koncernens egna kapital. Man kan ta en titt på Telestes koncernstruktur i deras årsredovisning. Nu påverkar nedskrivningen av dessa tyska dotterbolag inom servicenäringen moderbolagets egna kapital. På koncernnivå är förändringen inte lika dramatisk. Kanske är det inte läge att fördjupa sig för mycket i koncernredovisning denna fredagskväll :sweat_smile:

3 gillningar

OK, tack igen. I årsredovisningen är moderbolagets rörelseresultat 57 miljoner, så förändringen är verkligen dramatisk där. Jag tycker det är konstigt att meddelandet inte nämner koncernens framtida rörelseresultat, men jag antar att det kommer att klarna senast i Q3-rapporten. Trevlig helg!

2 gillningar

Kan Telestes erövring av USA:s kabelmarknad stöta på problem på grund av det tidigare samarbetet med Huawei, eller hur är det? De gillar inte riktigt Huawei där.

Jag känner inte till Telestes möjligheter i USA, men bolaget är så litet att de ekonomiska begränsningarna kanske blir ett hinder för utvecklingen av ny teknik? Vi talar om ett teknikskifte, och det innebär enorma utvecklingskostnader om man till exempel jämför med Nokia.

Telestes aktiekurs har förresten fallit från nästan tio euro till under fyra euro på drygt tre år. Balansen över tre år är -52%, alltså har kursen halverats. När vänder detta, eller vänder det alls?
Försäljningen i Tyskland är en bra vändpunkt, låt oss hoppas det…
Rinnevaara åtnjuter fortfarande styrelsens förtroende…

3 gillningar

Billigt är det nu, men jag undrar också om företaget har resurser att hänga med i den tekniska utvecklingen. Visst, det har en lång historia, men aktien har verkligen inte varit en dröm för “köp och behåll”-investerare. Kommer den att vara det i framtiden? Även om det lyckas med den här teknikomvandlingen, hur blir det då med nästa? Servicebranschen skulle ha gett välbehövlig stabilitet, men där har man misslyckats grundligt.

Styrelsen och ägarna är verkligen långmodiga. Det verkade inte falla några huvuden ens när en summa motsvarande ett års vinst hann förloras till identitetstjuvar innan någon märkte det. Först det och sedan corona, så det är inte konstigt att kursen är låg. Praktiskt taget två förlorade år.

3 gillningar

Baserat på Q3-rapporten är förhoppningarna om en vändning i resultatet nästa år fortfarande starka: Teleste Q3: Pelättyä parempi tulos - Inderes

3 gillningar

En signal om en bättre morgondag?

3 gillningar

Det är alltid positivt att ledningen visar sitt förtroende för verksamhetens framtid på detta sätt. Aktien verkar ha fått ett bra uppsving från Q3-rapporten, även om en verklig vändning i försäljningen fortfarande låter vänta på sig. Testerna av den distribuerade nätverksarkitekturen har försenats på grund av covid-19. Med tanke på den senaste utvecklingen av den andra vågen på Telestes huvudmarknader skulle en ytterligare fördröjning av leveranserna längre in i framtiden förmodligen inte vara en stor överraskning?

7 gillningar

Inköpen har fortsatt.

1 gillning

{“content”:“Vad driver upp Telestes aktiekurs?\nAndra dagen av uppgång är redan igång. Varför?”,“target_locale”:“sv”}

Prissänkt, resultat för Q3 bättre än förväntat, insiderköp, tekniskt har motståndsnivåer som 200 MA brutits.

Kanske en liten förväntan om en vändning och säljsidan har lättat. Troligen förväntas även vaccinnyheter påskynda den kommande vändningen.

2 gillningar

Som Atte Riikola skriver:
Initialt, baserat på Q3-rapporten, är förhoppningarna om en resultatvändning nästa år fortfarande starka.

Sedan är försäljningssidan så tunn och omsättningen liten att om någon större investerare utöver Sinko vill ta en liten position i detta, så stiger kursen lite utan speciell anledning.
Detta är billigt, förhoppningsvis får de ordning på sakerna nu när den tyska tama verksamheten är ute och de går mot ny teknik. Corona stör på kort sikt.

2 gillningar

Det pågår ett ”Sinkko-fenomen” i Teleste just nu.
När en erfaren investerare uppmanar till att hålla ögonen på Teleste, så piggnar köpsidan till!
Det här skulle kunna vara 6 euro, då skulle det vara en uthärdlig värdering för ett gammalt, bra företag.
Branschen är dock modern och har framtid.

1 gillning