Teleste som investeringsobjekt

Bra observerat, jag funderade inte heller mer på saken utan plockade bara hit den här ”infon”. Säljtrycket har också fortsatt att vara jämnt, så din tolkning är sannolikt den rätta. Fundamenta förändras ju inte av den här informationen, men det vore förstås skönt att få bort den där ”proppen” från marknaden.

Själv undrar jag om inte mäklarna nuförtiden har någon som helst placeringsförmåga (placeringsevne), där de här större posterna i små företag kan slussas vidare till nya ägare utan att man sitter och gnider på skärmen? Under min aktiva tid bytte sådana poster ägare på några dagar via olika mäklare.

1 gillning

Vilka båda fonder? Själv lade jag inte märke till någon annan än en Säästöpankki-fond på plats 22 på förra månadens ägarlista Osakkeenomistajat | Teleste

Sedan den senaste listningen, det vill säga 28.08 (T+2), har 122k aktier omsatts, och Säästöpankki-fonden hade 73k kvar vid den senaste listningen.

Jojo, den 31.8.2026 såg Säästöpankki-fondens ägande ut så här:

Generellt sett är det ganska knasigt att tänka sig att en enda säljare skulle ligga bakom hela omsättningen. Genom att ringa till eller besöka Euroclear reder man ut saken, men själv tror jag inte att fondens portfölj var tom när du informerade om saken här. Jag har dock inget emot att ha fel i den här frågan.

Visst ryms det väl andra säljare emellan även om Säästöpankki-fonden har sålt sitt. Åtminstone hittade den dam som svarade i Euroclears telefon inte den aktuella fonden på ägarlistan. Det är bara att ta telefonen i handen på måndag så får du bekräftelse på din tro :sweat_smile:. I sig ser jag inte saken som så betydelsefull, i slutändan följer kursen affärsverksamheten och inte vem som har sålt den och hur mycket.

1 gillning

Stark har gårdagens och även dagens försäljning varit. Som anmärkning säljer någon större och vill ha ner kursen, för om man håller på att köpa säljsidan tom, så pressar de på med mer de sista sekunderna och sänker priset.

1 gillning

En liten affär på 40 miljoner euro är på gång.

5 gillningar

Bra affär av Teleste, leveranserna ligger visserligen i framtiden, men orderstocken stärks.
Mer sådant här bara, och en sådan här affär är ju ett bevis på Telestes konkurrenskraft inom branschen i fråga.

Det börjar väl bli dags för den Långt inväntade dagen då dessa halvgratis Teleste-aktier tar slut på marknaden. Det ska också bli intressant att se Telestes Q3-siffror!

3 gillningar

Här är Ates kommentarer om Telestes stora order :slight_smile:

Teleste meddelade på torsdagen att bolaget har tecknat ett avtal värt cirka 40 miljoner euro med Siemens Mobility. Avtalet gäller leveranser av passagerarinformations- och övervakningssystem till Köpenhamns pendeltåg. Vi anser att ordern är en strategiskt viktig seger för bolaget, eftersom den stärker Telestes ställning som partner till en av världens ledande tågtillverkare och skapar en långsiktig basbelastning för affärsområdet Public Safety and Mobility. Eftersom leveranserna inleds först 2028 medför avtalet inga omedelbara ändringar i våra prognoser för de närmaste åren, men det stöder segmentets långsiktiga omsättningsutveckling.

8 gillningar

Vi är ganska stolta över det här projektet. Siemens är, efter Alstom, Europas näst största tågtillverkare. Beställningen är en av de största i Telestes historia.

16 gillningar

Grattis! Som mycket långvarig ägare till Teleste önskar jag att dessa vinster också skulle börja realiseras som en ökning av ägarvärdet, det vill säga i praktiken en förbättring av resultatet. Därefter sköter marknaden resten

1 gillning