Dit mål med investering?

Det ville være interessant at høre, hvilke mål du har med hensyn til investering? Er der et bestemt eurobeløb på et bestemt tidspunkt? Hvad mon det eurobeløb er? Eller er dit mål kun at

27 Synes om

Mit eneste mål var at begynde at investere, så jeg kunne få adgang til rentes rente-effekten. Jeg startede med et lille beløb i en indeksfond.

12 Synes om

{“content”:“Målet er så kedeligt som at foretage langsigtede aktieinvesteringer de næste +30 år. :laughing: Jeg har ikke sat mig nogen årlige %-mål på aktiemarkedet, da det har en tendens til at overraske i begge retninger.”,“target_locale”:“da”}

10 Synes om

{“content”:“Mit mål er en dag at kunne sige, at jeg er millionær. Jeg har ikke sat nogen deadline for det, men jo før, jo bedre.\n\nMed de nuværende indtægter er det usandsynligt, at det vil ske lige med det samme (de nuværende indtægter er negative :smiley: ), men jeg er ikke særlig bekymret for det. Jeg er kun 24, så der er masser af tid, og de dårlige indtægter skyldes mest min egen utålmodighed og uvidenhed i begyndelsen.”,“target_locale”:“da”}

11 Synes om

Hvordan stræber du efter dette mål? Aktievalg, handel, gearing? Alle disse?

Jeg er 34 år gammel, og målet er økonomisk uafhængighed, når barnet er myndigt. En årlig afkast på omkring 8% er tilstrækkelig med den nuværende opsparingssum. Sandsynligvis vil afkastet være større, og opsparingssummen vil også stige, så der er ret stor sikkerhed i beregningerne.

Jeg bruger omkring 20% gearing, som er investeret i udenlandske udbyttemaskiner. Med dette ønsker jeg at sikre, at lånerenterne kan håndteres, selvom renten stiger til 5%, og samtidig falder indtægterne til 0. Omkring 60% er i udenlandske fonde og ETF’er. Resten er i finske aktier. Med bred diversificering stræber jeg efter at gøre det næsten sikkert at nå målet.

2 Synes om

{“content”:“Primært at skabe en slags pensionsindkomst til mig selv, da det nuværende pensionssystem sandsynligvis ikke længere eksisterer om 30 år. Målet er derfor primært udbytteindtægter, og dertil også værdistigning. I starten selvfølgelig at finde en balance, men endgame er nok en fordeling på 70/30 :slight_smile: \n\nHvis investeringerne selvfølgelig lykkes, så ville FIRE også være trendy. For mig ville en kapitalstrøm på omkring 35k/år være tilstrækkelig til et ganske behageligt liv. Og hvis man når at betale sin eneste gæld (bolig) af inden pensionen, så ville selv 20-25k/år være nok :slight_smile: Man skal dog selvfølgelig også have råd til alle mulige renoveringer.”,“target_locale”:“da”}

12 Synes om

Jeg forsøger at få en bedre udnyttelse af pengene på min lønkonto ved at investere i aktier. Jeg har en vis del af min lønkonto, som jeg ikke har brug for til at leve for, så jeg vil gerne sætte de penge i arbejde.

Målet er også at sikre fremtidig indkomst. En dårlig dag kan ramme alle, så det er klogt at have en tilstrækkelig buffer. I den forbindelse har jeg drømt om, at jeg en dag kunne leve af investeringsafkast.

Et af målene er også at øge min viden. Jeg kender de hjemlige børsnoterede virksomheder og dermed samfundets funktion meget bedre.

13 Synes om

I de sidste 10 år har jeg været villig til frivilligt at opgive muligheden for pension, hvis jeg dermed kunne undgå pensionsbidragene, der ophobes i løbet af arbejdslivet. Ønsketænkning, jeg ved det. Alle disse penge kunne have været investeret eller bare brugt på at leve. Jeg har ikke tillid til, at man herfra stadig kan tage sabbat om 30-40 år, eller at alderen er hævet til 80+, hvilket i så fald alligevel er ret ubrugeligt. Vi er her bare som malkekøer for de store årgange.

Fordi jeg anser ovenstående for sandsynligt, påvirker det dels, hvilke investeringer jeg tager med i den såkaldte “lange portefølje”. I øjeblikket er investeringerne i størrelsesordenen 70% udbytte og værdi (FIRE-ideologi) og 30% vækst og mere risikabelt. Jeg vil helt sikkert senere ændre vægtningen til en fuld FIRE-portefølje, så jeg ved hjælp af investeringsafkast kan nyde et i det mindste nogenlunde anstændigt liv som gammel. Jeg håber en dag at kunne flytte med min familie, ved hjælp af investeringsafkast og anden akkumuleret rigdom, til et varmt land, hvor det er billigere at leve end i Finland.

Somre i Finland og resten af året et eller andet sted på stranden ville være min drøm :sunglasses:

17 Synes om

En generel stressfrihed i forhold til den økonomiske situation. Og selvfølgelig en selvbestemt reduktion/afslutning af arbejdet på et tidspunkt, inden den altid stigende pensionsalder.

Mine mål kan egentlig koges ned til at samle ”fuck you” money.

14 Synes om

Jep, jep. Målet har ændret sig mindst 20 gange undervejs. Det første mål var de traditionelle 100k. Nå, det kom i vejen i de forgangne år. Det gjorde det svært, at der var et boliglån og børnenes hobbyer, og der skulle også købes alverdens smykker osv. til konen. På et tidspunkt fik jeg konen til at opgive lysten til smykker og dyrt tøj. Det behøver du ikke at købe for min skyld. Jeg viste på ternet papir, hvor meget man kunne tjene på de spildte penge.
Vi er stadig gift, og børnene er voksne og fortsætter deres studier.
Nu er investeringskapitalen af en rimelig størrelse, hvilket igen muliggør træk, hvis situationen kræver det.
Sandsynligvis væk om vinteren og så tilbage til Stadi og sommerhuset.
Minimum skat til Finland, så længe de grønne venstrefløjsfolk fortæller eventyr.
Nå ja, som et tip er APPS allerede på telefoner i USA, men selvfølgelig ure, biler, VR-briller osv.

5 Synes om

Før var målet at komme ud af arbejdslivet. Nu er målet at blive derude. Porteføljen skal bringes i en sådan stand, at man slet ikke behøver at holde øje med markedet, hvis man ikke har lyst. (Der er stadig lidt at gøre ved det sidste.)

5 Synes om

Der er ikke et mål. Burde der være?

Måske er den ydmyge bagtanke, at når børnene flytter hjemmefra, ville jeg kunne støtte dem økonomisk, og min kone og jeg kunne se verden og opleve nye eventyr. Der er mindst 20 år til det, afhængigt af om min kone får sin vilje, og den tredje lille ser dagens lys.

Pensionsalderen er så langt ude i horisonten, at jeg ikke ved, om jeg stadig er i live til den tid. Verden og medicinen ændrer sig så hurtigt, at jeg ikke bekymrer mig om mine ældre år. Lad os nyde det, mens vi kan, og leve en dag ad gangen.

9 Synes om

Målet er frihed. I nutidens verden ser jeg, at det kun er muligt, hvis du har nok penge. Hvad der så er nok… det er sikkert en personlig sag for hver enkelt, men lad os sige, at for mig er det omkring en million euro.

10 Synes om

{“content”:“Jeg har ingen mål. Jeg kan bare godt lide tal og får glæde af dem, når jeg logger ind på netbank. Jeg får også en følelse af glæde ved aktiekøb på samme måde som nogle andre får ved f.eks. tøj- eller elektronikindkøb.”,“target_locale”:“da”}

26 Synes om

Det er nok passende at linke til Mikaels tekst her:

Jeg har kun “milepæle” relateret til porteføljens størrelse. I en senere alder håber jeg, at det vil muliggøre at gøre eller undlade at gøre ting. Materielle ting interesserer mig ikke, jeg ønsker ikke at skille mig ud fra mængden. Økonomisk ro i sindet og velvære afspejles i hele (familie)livet.

Jeg forbereder mig også på, at vores stat ikke garanterer pension i fremtiden.

18 Synes om

Opnå økonomisk tryghed og uafhængighed for mig selv og min familie.

3 Synes om

{“content”:“Det kortsigtede mål er at lære at blive en så fornuftig investor som muligt. Jeg har investeret i flere år, og i de sidste knap 2 år har jeg sat mig mere ind i emnet og øget min indsats. \n\nEfter fornuftig investering følger de langsigtede mål, nemlig at opbygge en portefølje på 7 cifre, hvilket stadig er over 10 år væk. Men man skal have delmål, og dem kommer jeg ofte til at ændre. Jeg tror ikke, der findes en færdig plan​:grin:.\n\nJeg er selv iværksætter, og det ville være interessant at høre, hvilken baggrund (lønmodtager, iværksætter, arv) I opererer med her?”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

{“content”:“En investor i starten af 30’erne har sandsynligvis som mål at spare op til pensionen, og det præcise tidspunkt for pensionering afhænger meget af porteføljens størrelse. Der er ingen specifikke planer for, hvornår man skal forlade arbejdslivet.\n\nJeg fik igen kigget på min pensionsopgørelse, og både den planlagte pensionsalder og pensionens størrelse ser triste ud..\n\nI løbet af sommeren er mange bekendte/nærmeste gået bort, som aldrig nåede at nyde deres pension. Så husk også at nyde dagen i dag, for man ved aldrig, hvad morgendagen bringer.\n\nHeld og lykke med jeres mål!”,“target_locale”:“da”}

22 Synes om

{“content”:“Målet er et frit liv inden for de næste par år. Jeg er 44 år, og jeg har aldrig fået noget hjemmefra og får det stadig ikke. Som yngre brugte jeg og nød livet, blandt andet med fine biler, men ellers fik jeg ikke skaffet mig større byrder, og lejligheden blev hurtigt betalt. I de vilde år fordoblede den sin værdi, og min kone havde allerede en fritidsbolig. Da der ikke har været og ikke vil komme større investeringer, har jeg de seneste år øvet mig i direkte aktieinvestering, og snart har jeg samlet 400.000 €. I en familie med ét barn er udgifterne ikke særlig store, så vi nyder livet og prøver at samle kapital, måske 10 gange i de næste årtier.”,“target_locale”:“da”}

10 Synes om

{“content”:“Mit mål er at samle lidt ekstra penge til pensionen ved at investere. Jeg startede med at investere for 3 år siden, da jeg var 28 år. Først ved at spare månedligt op i en indeksfond, og for 1,5 år siden begyndte jeg også at investere i aktier. De aktier, jeg ejer, er primært kedelige udbytteaktier, men de passer til min investeringsplan​:blush:”}

4 Synes om