FIRE (Financial Independence, Retire Early) er blevet nævnt i flere tråde, men mon ikke der findes entusiastiske debattører til en decideret navngiven gruppe? Friherre/frue-tråden er, så vidt jeg forstår, primært beregnet for dem, der allerede har nået målet, så jeg har ikke rigtig turdet skrive der endnu. Og måske er definitionen af FIRE og en ‘fri person’ også lidt forskellig? Måske handler FIRE mere om at styre sine egne udgifter, og fra et friherre/frue-perspektiv indebærer frihed måske, at man ikke behøver at gå på kompromis med sin levestandard på vejen mod målet eller efterfølgende?
Inden for denne tråd kunne vi diskutere FIRE generelt, fejre hinandens delmål, dele vores FIRE-tal og mål, og give råd, hvis nogen har brug for det. Jeg har selv savnet en sådan ligesindet diskussionsgruppe, da et lignende mål ikke findes i min omgangskreds. Jeg vil nu skrive et par hjælpespørgsmål her for at starte diskussionen, og jeg vil også selv besvare dem. Men ordet er frit i øvrigt. ![]()
Hvad er dit mål og din tidsplan for det?
Min mand og jeg har som mål at være økonomisk uafhængige og pensionere os om 4 år. Vi vil være omkring 40 år gamle, forældre til børn under 10 år. Begge vil have investeringsporteføljer på omkring 400-500K, plus et fælles gældfrit hjem.
Vi har beregnet, at 40K i årlig brutto kapitalindkomst er tilstrækkeligt for os som familie, når boligen er gældfri. Det vil sige, at vi netto ville få omkring 2300€/måned. Vi er vant til at leve for mindre end det beløb, så jeg tror, at det nævnte beløb vil være tilstrækkeligt for vores familie. Dette beløb kunne opnås med en investeringsportefølje på 800K med et afkast på 5%, eller en investeringsportefølje på 1 million med et afkast på 4%.
Hvor er du lige nu i forhold til målet?
Den nuværende situation er, at vi har en investeringsportefølje på omkring 550K. Jeg anser en stigning på 250-450K for realistisk allerede hurtigere end om et par år, men jeg har en tidsbegrænset ansættelseskontrakt, som jeg agter at fuldføre med ære.
Har du skåret ned på udgifter/hvad er din opsparingsrate?
Vi beregner ikke præcise opsparingsrater, vi følger kun vores formue. Vores familie lever et normalt hverdagsliv som middelindkomstfamilie. Vi rejser, men på budget. Vi spiser sundt, lejlighedsvis på restaurant. Vi køber sjældent nye ting, men går ikke på kompromis med hobbyer. Vi er ret bevidste om vores udgifter og har forsøgt ikke at hæve vores levestandard i takt med den stigende indkomst. Økologiske hensyn spiller også en rolle i, at jeg ikke køber nye ting, som kan fås i god stand brugt.
Hvilken slags liv efter pensionering?
De ekstra 40 timer/uge ville blive brugt på egne og børnenes hobbyer, parforholdstid, familietid, udendørsaktiviteter, rejser, at lære nyt. Ønsket ville også være at tage sig af vores egne aldrende forældre i det omfang, som alle parter finder behageligt. I sidste ende føles 40 timer ret lidt, når man begynder at fordele det på alt det interessante.
Alt findes dog i hverdagen allerede nu, vi ønsker bare at øge mængden. Det er også muligt med hjemmeundervisning af børnene og længere vanlife-ture rundt om i verden. I øjeblikket bor vi i Centraleuropa, og vi får ret godt rejst rundt i Europa i løbet af de næste par år.
Her er starten, lad os se om der findes andre FIRE-entusiaster! Spørg/svar også på spørgsmål, som jeg ikke tænkte på at spørge om her.