Hvad sparer I op til?

Jeg er interesseret i at vide, hvad alle sparer op til, for jeg synes, man ofte hører, at folk vil have penge og arbejder helt vildt for at få dem, men hvad er jeres endelige mål?

1 Synes om

Ville diskussionen høre hjemme under denne tråd? :slight_smile:

@Lohis god præcisering! Jeg overvejede bare, om trådstarteren kunne få lignende info fra den anden tråd. :victory_hand:t3::smiling_face:

7 Synes om

Tidligere svingede min egen årsindkomst fra under fattigdomsgrænsen til ganske gode middelklasseindkomster, og det var så uforudsigeligt, at jeg allerede af den grund var nødt til at opbygge en økonomisk buffer. Man anede slet ikke, hvad det næste år ville bringe.

Senere, da indkomstsvingningerne aftog, har målet været at reducere arbejdet og følelsen af at være tvunget til det. Nogle taler om økonomisk uafhængighed.

Nu er den næste tanke så at opbygge en økonomisk buffer til seniorårene, så man ikke behøver at vælge mellem brød og medicin. Heldigvis er der stadig lang tid til de dage.

6 Synes om

Opsparing og investering er to forskellige ting.

Jeg investerer penge for at opnå økonomisk uafhængighed og for en dag at kunne leve af kapitalindkomst.

Jeg sparer penge op for at kunne købe ting. Det seneste store køb var en ny bil, som jeg måtte spare op til, og selvfølgelig også trække lidt kapital ud fra investeringerne.

6 Synes om

Jeg sparer op til alderdommen.
Det er ikke ligefrem prangende kun at leve af garantipensionen.
På kortere sigt sparer jeg op til ferierejser.

13 Synes om

Jeg sparede op / arbejdede som en sindssyg for at få en portefølje af en passende størrelse, gøre hjemmet gældfrit, få en bolig i Spanien, og til sidst sparer jeg op til pensionen, da den ikke bliver noget at råbe hurra for.

15 Synes om

Til rejser :slight_smile: I løbet af de næste 1,5 år er destinationerne Japan, Irland, Filippinerne, Island og måske en forlænget weekend i New York, Dallas eller Los Angeles. Så der er nok at spare op til :wink:

Aktier er så til fremtiden. Pension, et lettere arbejdstempo, osv.

18 Synes om

Til frihed. Penge giver frihed. Ved hvert større køb stiller jeg mig selv spørgsmålet 10 gange: Er det her virkelig nødvendigt at købe? Oftest er svaret i sidste ende nej, fordi jeg spørger mig selv, om jeg hellere vil være fri eller fange af det materielle.

Rejser forsøger jeg til gengæld stadig at afsætte passende beløb til, da det er frihed. Dog kunne man måske også drosle lidt ned dér indimellem, da man efterhånden har set en hel del. Det samme gælder visse sportsgrene, som giver mig en følelse af frihed (ski-touring, mountainbike osv.).

Edit: Har lige læst den omtalte artikel i Hesari, og kom til at tænke på mine egne forældre, svigerforældre, bekendte og mange andre ældre. Det er dystert. Jeg sparer i hvert fald ikke op til den alder, men fokuserer på at nyde de raske år.

15 Synes om

Dejligt at høre, hvad I sparer op til/investerer i. Jeg er stadig en ung mand, men jeg har allerede fået skrabet lidt penge sammen. Mit problem er, at jeg elsker at spare op/investere, men jeg ved ikke, hvad jeg i sidste ende vil med pengene..

Det kan altid betale sig at spare op og investere, selvom formålet ikke er helt klart. Jeg startede selv som ung med den mentalitet, at man sparer op og investerer til en regnvejrsdag og til uventede udgifter. Dengang havde jeg måske sommerhuse, biler og huse i tankerne. Sådan tænker jeg ikke længere. Der kommer altid uventede ting og udgifter i livet for en selv eller ens nærmeste. Det er et stort øjeblik, når nogen har brug for hjælp, og man kan hjælpe til.
Nu er der gået godt 10 år, og jeg ser tingene på en anden måde, og jeg er taknemmelig for, at jeg har sparet op og investeret disciplineret fra en ung alder. Det giver så mange muligheder og en følelse af frihed og tryghed.
Hvis det en dag bliver så meget, at det er et problem (hvilket jeg ikke tror), kan jeg altid give det til velgørenhed eller sætte pengene i omløb. :grinning_face:

Målet, meningen og formålet bliver helt sikkert klarere med tiden.

2 Synes om

Til en god dag.

Og det skal nævnes, at det indtil videre ikke har været nødvendigt at åbne en anden konto, efter at den forrige blev fyldt op.

3 Synes om

Det her fik mig til at tænke på Gigachad Errol Flynn

6 Synes om

Errol Flynn, f. 1909 og d. 1959. Det ville jo betyde, at jeg selv kun har 4 år tilbage :thinking:

Lad os prøve at strække levetiden med yderligere 35 år :slight_smile:

9 Synes om

For den trygge følelse af ikke at skulle bekymre sig om, hvordan man får betalt regningerne, og hvordan man klarer sig, hvis man bliver arbejdsløs. Ligeledes ville der altid være et økonomisk beredskab, hvis man fik lyst til at rejse.

Penge er en god tjener, men en dårlig herre; det vil sige, at de aldrig vil være et mål i sig selv i livet, men snarere et gode blandt andre.

7 Synes om

Lige nu er et større enkeltstående opsparingsmål en ny bil. Sandsynligvis ender jeg med at tage et lille lån til det, selvom det egentlig ikke kan betale sig.

I det store perspektiv sparer jeg op, så det bliver muligt at gøre hyggelige ting, når jeg bliver ældre, som at rejse eller måske købe et sommerhus.

1 Synes om

Mit primære opsparingsmål er egen bolig, og til det har min kone og jeg en separat ASP-konto (boligopsparingskonto), hvor der helt sikkert er sparet penge op til en bolig, men vi har ikke fået bevilget et lån endnu på grund af arbejdsløshed. På den anden side er det meget godt, når man tænker på den nuværende situation med boligpriser og renter (som jo på den anden side bare er vendt tilbage til et mere normalt niveau). Vi har sparet op på ASP-kontoen i ca. 8 år; i starten var det månedlige beløb større, men nu er det kun minimum (50 € fra begge) om måneden, da vi så at sige ikke har brug for mere på den konto. Der er helt andre grunde til, at vi ikke har fået lånet, og lige nu har vi måske ikke engang lyst… :man_shrugging:

Ellers er opsparingen bare til dårlige tider, og hvis man kommer i tanke om nogle dyrere anskaffelser, men jeg er ikke meget for at sælge ud af mine opsparinger/aktier for at finansiere indkøb :roll_eyes: Jeg skrev også på målsætningssiderne, at min egen strategi med min l*rtede aktieportefølje er, at jeg sælger alt senest når jeg fylder 50, og så tager vi ud og rejser for de penge, jeg nu engang får for aktierne til den tid… :joy:

4 Synes om

Måske to store ting.

Når jeg er 60 år, vil jeg selv kunne vælge, hvor længe jeg fortsætter med at arbejde, eller om jeg allerede kan drosle ned.
I min ungdom var der ingen penge, og den tyngende følelse ønsker jeg ikke længere at opleve.

4 Synes om

Jeg har ikke rigtig noget bestemt opsparingsmål. Denne mentalitet om, at “jeg kunne købe det dér, hvis det interesserede mig”, som jeg også er stødt på andre steder, er også dukket op, men netop denne interne behovsvurdering skyder 95 % af idéerne ned. Nu om dage har dette fra [Hesari] eller fra arbejdet vundet indpas i mit liv, efter at arbejdet gik min leder på nerverne, og der lød et råb: “det er alt sammen det samme lort”. Man køber noget, og hvad så? Dernæst skabes der bare et nyt ønskeobjekt, og hamsterhjulet er uendeligt.

Også visdomsord kendt fra aktiemarkedet som “invester ikke mere, end du har råd til at tabe” er i hverdagsbrug: Hvorfor for eksempel påtage sig en risiko, som man særskilt skal anskaffe sig beskyttelse imod, hvis man helt kan lade være med at tage risikoen fra starten af? Ved at undgå disse unødvendige (uproduktive) risici akkumuleres der forventeligt en ekstra buffer til fremtiden (jf. ved afdækning), som fungerer som en buffer for eventuelle større risici, man måtte tage i fremtiden.

Edit: 1: Hele beskeden blev sendt uden planlægning, 2: Linket blev sendt halvfærdigt.

1 Synes om