Afkastmål for 2021 med investering

{“content”:“Man skal have mål i livet. Også inden for investering. Hvad er dit mål for 2021?\n\n[poll type=regular results=on_vote chartType=bar]\n# Afkastmål 2021\n* At slå indekset\n* 5 - 10%\n* 10 - 20%\n* 20 - 50%\n* Over 50%\n* Over 100%\n* Mere\n[/poll]”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

God forespørgsel, dette viser, hvordan 2020 har forvrænget forventningerne til afkast. For mit eget vedkommende er forventningerne i hvert fald skudt i vejret efter et år med 313% afkast, og jeg vil slet ikke blive overrasket, hvis året bliver en stor skuffelse.

Afkastmålet er “moderate” 100%. Dette opnås primært gennem aktiv handel og et stort antal handler med 5-30% afkast. Det kræver også et par større succeser med over 100% afkast med en betydelig indsats, og der er allerede et par første kandidater i porteføljen.

Derudover forsøger vi at undgå at ramme korrektioner med 100% vægt og bruger lånte penge i disse tilfælde for at kunne drage fordel af dem. Især i januar er der efter min mening nu akkumuleret en del risikofaktorer, der kunne udløse en korrektion.

10 Synes om

Slå indekset x3

4 Synes om

Svenskerne til 50! Seye, EVO, ZignSec, Arocell, PeptonicMedical… Kan nogen falde under 50? Nej, det kan de vel ikke??? :grinning_face_with_smiling_eyes:

6 Synes om

At slå Helsinki-børsens udbyttejusterede indeks :slight_smile: Siden jeg begyndte at følge Inderes’ analyser og blev mere aktiv i aktienørderiet, har jeg opnået dette hvert kvartal siden starten af 2018. Sandsynligheden for, at dette er held, er 1/4096 eller 0,02% :smiley:

4 Synes om

Min egen omsætning i 2020 var 80 tusind euro. Man kan ikke sætte et dårligere mål end det.

% eller €, det er et svært dilemma :wink:

5 Synes om

Jamen hvis du bare bytter om på tegnene der.. sidste år 80 k€ og i år 80 % :rofl:

1 Synes om

50-100% aktiv fondspumpning.

Jeg planlagde at slå indekset i de næste tre år, ved at holde mig så tæt på 0% som muligt, eller måske endda lidt i plus :grinning:

5 Synes om

Mit mål er at slå indekset eller opnå en årlig profit på over 20%, alt efter hvad der er størst.

Dette er langt mindre end sidste års udbytte, men jeg er realistisk – muligheder for at købe alt på tilbud, som under corona-dykket, opstår ikke hvert år…

2 Synes om

{“content”:“Jeg har ikke rigtig et indtjeningsmål for 2021. Da indtjeningen bestemmes af markedet og af, hvor godt mine egne investeringer rammer markedets vindere og tabere. Selvfølgelig vil jeg forsøge at opnå maksimalt afkast fra markedet. Men det er nok ret meningsløst at forsøge at definere et afkastmål. Selvfølgelig, hvis man kan lide at gøre det for sig selv, så lad det være tilladt for alle​:slightly_smiling_face:”}

14 Synes om

{“content”:“Målet er, at forretningen i de virksomheder, jeg ejer, udvikler sig, som jeg forventer, det vil sige, afhængigt af destinationen, enten vokser eller ikke forværres. Det årlige afkast vil derefter baseres på andres meninger, og det tror jeg ikke, jeg kan påvirke.”,“target_locale”:“da”}

8 Synes om

Aot er næsten en ren fondsportefølje, hvis mål er at slå Nasdaq-indekset. Hvis jeg ikke vinder, hvorfor skulle jeg så ikke bare smide alt i en Nasdaq ETF?
Ost er en mere aktiv aktieportefølje, som skulle slå Red Eyes top picks, delvist ved at følge den. Hvis jeg ikke vinder, hvorfor skulle jeg så ikke bare følge den, som den er?
Jeg valgte 20-50% fra listen. Det er muligt at bruge gearing. Lige nu er den under 4%.

4 Synes om

Mit mål er præcis 100%.
Jeg stræber efter kun at købe/holde aktier i min portefølje, som jeg ser har potentiale til at fordoble deres værdi. De gør det ikke hvert år, men et år kommer der 400%.
Efterhånden som porteføljen vokser, har jeg overvejet, om jeg burde afvige fra princippet og begynde at diversificere fornuftigt. Med den nuværende porteføljestørrelse kan man dog stadig operere i selv små virksomheder, uden at kursen svinger, selvom man slog med en større hammer.
Sidste år var jeg lidt under 10% fra målet.

10 Synes om

{“content”:“Der er så dygtige investorer herinde, at mine egne mål blegner i forhold til deres tal. Jeg forsøger at opnå et afkast på 10% af den investerede kapital for de aktier, der blev købt under marts-dykket, men på grund af den stadig store kontantbeholdning i porteføljen, vil det samlede afkast sandsynligvis kun være omkring 5% for hele porteføljen.”,“target_locale”:“da”}

Større afkast end bankens opsparingskontorente, dvs. YTD mere end +0,1%.

8 Synes om

Jeg synes, at et procentuelt afkastmål er en snæversynet måde at sætte et kortsigtet mål på. Det kan være, at børsen ved udgangen af 2021 er -30% eller +20%, og dette resultat vil helt sikkert have en væsentlig indflydelse på alles endelige afkastprocent. På lang sigt er procentuelle mål efter min mening mere relevante.

Jeg stræber personligt efter at slå indekset, uanset om årets resultat er tabsgivende eller indbringende; det er vigtigt at slå gennemsnittet. Som mange andre tør jeg ikke at afspejle de topafkast fra 2020 i fremtidsudsigterne, undtagen i et negativt lys. Risikoprofilen stiger, værdiansættelsesmultiplerne eksploderer, og investorernes, især de nye, forventninger om sikre afkast er håndgribelige.

100% afkast over et eller to år er ret realistisk, især med små porteføljer, høj risiko og lav diversificering. Det er dog værd at forstå, at et sådant mål er enormt. Som en lille regneøvelse ville en portefølje på 100.000 (EUR) vokse til en milliard på lidt over 13 år, og om cirka 20 år ville man konkurrere om at være verdens rigeste person. Så vidt jeg forstår, er der ikke mange investeringsprofessionelle i verden, hvis årlige afkast overstiger et gennemsnit på 20% på lang sigt. Dette er en påmindelse til investorer, der kom med under coronaen.

8 Synes om

Jeg satte 10-20%, jeg tror det er muligt, men jeg forbereder mig på et mere afdæmpet år for de højt værdsatte qt, revenio og talenom.

Der er dog blevet erhvervet så mange nye vækstvirksomheder, at der er gode muligheder der. Sampo er den eneste større position i en større virksomhed, og jeg tror, der er gode chancer for at opnå 10-20%, med eller uden udbytte… For vedvarende energi, ja, i princippet ser jeg, at der indtil videre er efterspørgsel og momentum, og omkring 15-20% af porteføljen er der, med klare tegn på stigning i nogle, udfordringer i andre.

Jeg vil dog ikke begynde at rode rundt i porteføljen som udgangspunkt, selvom jeg hele tiden handler en smule…

Et afkast på 4% ville allerede være ok for mig.

Vi fortsætter med den digitale strategi + Harvia og vedvarende energi i 2020-stil, idet vi undersøger nye muligheder.

Så hvis vi er højere end i 2020, er året ok! Ved siden af det tjener jeg så penge med firmaet.

{“content”:“Da jeg blev spurgt, vil jeg temmelig modigt annoncere et mål på 20-50%. Dette opnås gennem aktiv aktieplukning og handel.”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

Jeg lagde også 20-50% til de 50% fra sidste år. Det kunne selvfølgelig formuleres som 20-50%-point i stedet for et indeks, hvis indekserne er negative ved årets udgang.

1 Synes om