Lad os åbne en diskussion om et emne, som jeg i hvert fald synes, der bliver talt alt for lidt om.
At spare op og investere virker til at være i god fremdrift lige nu, hvilket selvfølgelig er fantastisk!
Eksperter understreger vigtigheden af langsigtede perspektiver og minder os om, at det tager årtier, før renters rente-effekten begynder at tage fart. Hver af os forstår hurtigt, hvor dyrt det kan blive at sælge og cashe ud under opsparingsprocessen, hvis man tænker på pengenes værdi i fremtiden.
Jeg er selv kun lige over tredive, men jeg tror på, at det føles bedre at øge investeringspuljen (køb + udbytte + værdistigning), jo længere man kommer.
Og det bringer os til selve emnet.
Forestil dig, at en person har sparet op og investeret disciplineret hele sit arbejdsliv. Værdien af investeringerne er allerede blevet 6-cifret, og puljen vokser stadig eksponentielt. Personen ved, at hver udbetaling bremser væksthastigheden. Derfor formår han stadig at lade være med at røre investeringerne, men lader dem vokse, da porteføljen gennem årtierne er blevet en “hellig ko” uden et egentligt slutmål.
Så tærsklen for at cashe ud af investeringerne og bruge pengene vokser snigende gennem årene. Til sidst opdager vi, at vi er på plejehjem som millionærer. Dette er lidt overdrevet, men sandsynligvis også realisme for nogle af os en dag.
Bør man så skrive et mandat/direktiv for brugen af pengene ind i investeringsplanen efter en bestemt alder eller ændring i helbredstilstanden? Jeg forstår selvfølgelig, at akkumulering af rigdom til et stort forbrugsfest i pensionisttilværelsen ikke er et mål i sig selv, men nogle af os investerer for den berømte dårlige dag eller bare fordi vi kan lide at investere som en hobby.
Hvilke tanker vækker dette, og findes der her mennesker, der har en klar plan for deres investeringer, når alderen stiger?