Investering som hovederhverv

I tråden “Dit mål med investering” blev det diskuteret, at det ville være rart at tale i sin egen tråd om emner, der handler om at leve af investeringer. Nogle er allerede i den livssituation, for andre skimtes det måske som en mulighed eller et mål i fremtiden.

Jeg har selv også tænkt over det. Jeg har allerede reduceret mit daglige arbejde. På et tidspunkt vil jeg sandsynligvis helt trække mig fra mit nuværende job, som er ret hektisk. Økonomisk ville det langsomt begynde at være muligt. Ved siden af investering er det også muligt at udvikle nogle små projekter, hvorfra man kan få ekstra indkomst. Hvis der er interesse for det.

At forlade det daglige arbejde har sine egne udfordringer. Jeg har tænkt, at det er værd at investere i hobbyer og udvikle andre regelmæssige ting i hverdagen. Man skal også investere i sociale netværk, hvis man ikke har et arbejdsmiljø, som dagarbejdet tilbyder.

Der er rigtig meget, der knytter sig til dette emne. “Vertaistuki” (ligesindet støtte) og andres erfaringer kan være meget nyttige, hvis man sigter mod en sådan livsændring. Det er ikke nødvendigvis let at “klippe navlestrengen” og kaste sig ud på egen hånd. Det ville være fantastisk, hvis denne tråd kunne få erfaringer og synspunkter fra de mennesker, der allerede lever af investeringer.

Trådens navn er investering som hovedindkomst, og det betyder, at en person kan have andre jobs eller indkomstkilder ved siden af, selvom investeringsaktiviteten udgør grundlaget for økonomien. Tråden er altså ikke kun beregnet til at behandle en livsstil, hvor alt arbejde er helt stoppet.

Hvilke tanker har I andre om dette? :slight_smile:

90 Synes om

Jeg vil gerne høre tanker fra dem, der allerede er stoppet med at arbejde, og dem, der potentielt overvejer at leve af deres investeringer.

I hvilken alder stoppede du eller planlægger du at stoppe med at arbejde?

Hvor mange penge har du afsat til leveomkostninger pr. år, eller hvad er din samlede formue?

Hvor hurtigt nåede du dit mål? (investeringstid)

Er du fuldstændig gældfri?

Hvad planlægger du at bruge al din tid på?

18 Synes om

Mine egne tanker følger i det mindste lige nu @lazyway 's sti. Håbet er at gå over til en 4-dages uge i starten, det frister ikke at stoppe med at lave et relativt meningsfuldt arbejde helt. I den nuværende livssituation er ekstra besparelser til porteføljen vs. porteføljens forventede afkast meget små, så jeg regner ikke med ekstra besparelser. I princippet ville en 4-dages arbejdsuge sandsynligvis være nok til de daglige udgifter.

• Porteføljen er nu godt 220.000, så det er ikke realistisk at stoppe helt lige nu. Men med god succes kan den være af en rimelig størrelse om ca. 10 år, selv uden yderligere besparelser. Jeg spiser sjældent fra lageret nu.

• Jeg er 34 år, og børnene er små. På arbejdet er det sandsynligvis også godt at begrunde en 4-dages arbejdsuge med tid brugt derhjemme; jeg vil sandsynligvis ikke nævne porteføljens størrelse som en motivator.

• Porteføljen er altså slet ikke nok til at dække udgifterne, men jeg har overvejet den 4-dages uge i de kommende år med den tanke, at man ikke længere behøver at spare mere af lønnen.

• Gæld er ca. 100.000 € (boliglån)

• Jeg tror ikke, at øget tidsspild vil være et problem.

• Min vennekreds er sådan, at der sandsynligvis kun kommer positive kommentarer efter en eventuel reduktion.

• Som en tilføjelse vil jeg ikke reducere den tid, jeg bruger på investering, da dette er en vigtig hobby. Jeg betragter investering som et uendeligt spil og hader udtrykket, at fortjeneste/tab ikke er realiseret før salg. Jeg mener, at investoren dagligt træffer en beslutning om at beholde/sælge/købe hver eneste aktie i porteføljen.

Hvornår stopper jeg så helt med at arbejde? Det vil tiden selvfølgelig vise, men vil arbejdet, der giver en lidt over gennemsnitlig indkomst, stadig motivere, hvis porteføljen f.eks. overstiger en million? Det har jeg tænkt lidt over, for jeg tror, det på et tidspunkt er et uundgåeligt resultat. Jeg har ikke tænkt så meget over det så langt, for jeg har bemærket, at der plejer at ske alt muligt i livet. Lad os først prøve at give slip på den 5. arbejdsdag.

Edit: Og en advarsel til læserne, når jeg begynder at tænke sådan, er vi sandsynligvis på toppen af værdiansættelsesniveauerne.

60 Synes om

I hvilken alder stoppede du, eller planlægger du at stoppe, med at arbejde?
Jeg arbejdede som freelance (og som udlandsfinne) fra 50 til 71 år.

Hvor mange penge har du afsat per år til at leve for, eller hvad er din samlede formue?
Jeg prøver at bruge så meget som muligt af min formue, men denne epidemi har i hvert fald bremset mine rejseplaner. Andre udgifter er temmelig lave, da jeg er blevet begejstret for at lave mad selv. Omkring en million.

Hvor hurtigt nåede du dit mål? (investeringstid)
De sidste 3 år er gået rigtig hurtigt (dvs. der har været tid til at fordybe sig før). Skattefrihed hjælper selvfølgelig.

Er du helt gældfri? Helt gældfri.

Hvad tænker du at bruge al din tid på?
Nu laver jeg mad, og når verden igen er fri, vil jeg også begynde at rejse igen (jeg hitchhiker ikke med rygsæk).

8 Synes om

Startede du med at investere “fra nul”, altså med kun de midler der var tilstrækkelige til investering udover lønindkomsten, for at opbygge din portefølje​:grinning_face:?

Og hvis ja, med hvilket gennemsnitligt månedligt investeringsbeløb nåede du dit mål og på hvor lang tid?

1 Synes om

Godt klaret, flot​:grinning_face::+1:

Jeg ville måske lige kunne skrabe 200-300 euro sammen om måneden “til opsparing” efter at have forsørget familien (er dog allerede nødt til at jonglere lidt med familiens udgifter). Og af det beløb skal man selvfølgelig lige lægge lidt til side til dårlige tider, mindst 50 euro om måneden.

Pokkers, hvis jeg bare kunne få lidt mere ud af lønnen efter leveomkostningerne​:grimacing:. Men det føles som om alle de ekstra småpenge går til leveomkostninger.

Åh for pokker​:face_with_raised_eyebrow:

(min indkomst fra fabrikken er ret beskeden)

Min uddannelse er studentereksamen og en faglært laboratorietekniker. Omkring 16 års erhvervserfaring, samme firma og lønnen er åbenbart nu på sit maksimum.

Af grundlønnen er der ca. 1600-1700 euro/måned tilbage efter skat. Fra det går alle udgifter for en familiefar.

Jeg vil dog stadig prøve at investere alt det, jeg overhovedet kan få til at blive tilbage efter de obligatoriske udgifter. Motivationen er i top​:+1:

52 Synes om

Jeg vil gerne høre fra dem, der har levet primært af investeringsafkast i et stykke tid, hvordan I praktisk talt genererer cashflow til jeres ugentlige/månedlige forbrug?

Har I opbygget en udbytteportefølje, og hvis ja, er udbytteaktierne designet til at give et mere jævnt udbyttefordeling over året?

Hvis I sælger andele til forbrug, hvilken logik følger I så?

Gældfri investeringslejligheder eller erhvervslokaler, der genererer månedlig cashflow?

7 Synes om

Kunne @VPKe ikke smide et par ord herind. Selvom manden netop blev lyttet til på børsdagen. :smiling_face:

6 Synes om

Jeg tilhører ikke denne gruppe. Men jeg forestiller mig, at hvis den finansielle planlægning er tilstrækkelig til at opbygge en sådan portefølje, så er den også tilstrækkelig til at fordele den årlige pengestrøm over hele året eller frigøre kapital fra vækstporteføljen, når det er nødvendigt.

9 Synes om

Helt sikkert ja, men jeg er stadig i kapitalakkumuleringsfasen, så der kan være gode praktiske tricks, som er gode at vide på forhånd. For eksempel hvordan man optimerer FIFO (først-ind, først-ud) og de absurde kapitalindkomstskatter… Det får mig til at tænke, om det ville være fornuftigt at opdele køb over tid i to porteføljer, så man kan sælge dem med mindst stigning fra den ene, hvis det er nødvendigt osv.

7 Synes om

Startkapitalen var 20.000 finske mark (ca. 3500€). Året var 1997.
Jeg puttede det hele i én Merita-fond (International Equity Fund), som havde en høj aktieandel og et af områderne var Kina. Fonden gav et afkast, men jeg var lidt for tidligt ude i forhold til Kinas vækst.

Mine studier (merkonom i økonomistyring, dvs. revisor) sluttede i 2000. På det tidspunkt var porteføljen blevet omsat til 100.000 finske mark (16.800€). Det beløb var ikke nok til at nå månen, men det var da noget for en studerende.
På dette tidspunkt begyndte tempoet at være så højt, og porteføljen voksede så hurtigt, at det ville have været muligt at hoppe ud af hamsterhjulet allerede inden jeg fyldte 30, blot ved at tage strøjob og udøve min investeringshobby. Men livet besluttede at trykke på nødbremsen.

Sommeren 2000 traf jeg den beslutning at stoppe med at arbejde og begynde at passe min dengang etårige datter. Sammen med hende og hendes lillesøster, der blev født et år senere, gik der tre år uden økonomiske bekymringer, dvs. jeg havde ingen penge. Af de få sparepenge satte jeg 50€ i en fond hver måned. Beløbet var symbolsk og holdt flammen i live. Jeg havde dog nået at få så meget tillid til mine egne evner, at jeg vidste, hvad der var muligt, hvis jeg bare havde tid nok.

2003 tilbage på arbejde. Jobsøgningen haltede lidt på grund af sabbatåret på tre år. Men noget fandtes, og så var det bare at klø på.
På dette tidspunkt var den oprindelige portefølje blevet omdannet til et sommerhus, og der var ingen aktier eller anden kapital udover en lille fondsandele.

2003-2011 arbejde så meget som muligt, løn 1100-3000/md brutto.
Af disse indtægter lykkedes det mig at samle en portefølje på 50.000€ (halvdelen i et anpartsselskab, halvdelen som min egen). Anpartsselskabet var oprindeligt ikke et investeringsselskab, men noget helt andet. Til sidst fik menneskelige faktorer virksomheden til at operere på anonyme markeder.
Porteføljens størrelse inkluderer en vis værdistigning, så det er svært at estimere startkapitalen.

2011-2015 levede vi udelukkende af lønindtægter på ca. 3000/md netto. Det varierede lidt fra måned til måned. Porteføljen begyndte at leve sit eget liv, men der blev ikke trukket nogen kapital ud. De små udbytter fra min egen portefølje gik til livets opretholdelse, og fra firmaets portefølje til omkostninger. Udbytter blev altså ikke geninvesteret, selvom de i anpartsselskabet sikrede, at man ikke behøvede at sælge noget på grund af omkostninger, så på en måde blev de geninvesteret, men ikke i aktier.

Målet var at opbygge en portefølje på 500.000€, som kunne give et afkast på mindst 10% under alle omstændigheder. Ikke kun som udbytter, men som en kombination (udbytte/værdistigning). Civilarbejdet viste dog tegn på at miste pusten allerede ved 300, og jeg besluttede at kaste mig ud i porteføljen. Slut godt, men jeg anbefaler det ikke til nogen.

Investeringsstrategien har fra starten været at satse kraftigt på stærkt voksende og profitable virksomheder. Udbytte var en bonus, hvis det kom. Målet var på et tidspunkt at dreje porteføljen mere mod udbyttevirksomheder, men med total vækst for øje. Hvis man fokuserer for meget på at optimere cash flow, er man nødt til at gå på kompromis med væksten, og det reducerer det samlede afkast.

Heller ikke på nuværende tidspunkt er udbyttet tilstrækkeligt som cash flow. De udgør cirka halvdelen af årets behov, og resten kommer fra salg et sted fra.
Jeg laver normalt mit budget over et års horisont og skitserer det nødvendige kontantbeløb. Budgetåret starter med udbytteforåret, hvor jeg ved, hvilket niveau udbyttet er på, og hvor meget jeg skal dække ved at sælge.

Der er altid noget at sælge i en portefølje på over en million. Den generelle regel er at sælge de svage og beholde de gode. For mig er dette lidt svært, fordi der ikke er nogen dårlige længere. Når jeg træffer en salgsbeslutning, forsøger jeg at se, hvor virksomheden er på vej hen, om væksten er ved at stilne af, og om der kunne opnås et bedre afkast fra andre investeringer. Jeg kan altså sælge en virksomhed, der historisk har givet et godt afkast, og i stedet beholde en, jeg anser for at være en lovende vækstkandidat. Det er ikke meningen at opgive nogen virksomhed helt og hurtigt, men gradvist at reducere andelen. Salgsbehovet pr. år er dog ret lille (<5% af porteføljen).

Selvom resultatet i eftertiden ser vellykket ud, og rejsen har været det værd, anbefaler jeg ikke helt den samme metode til alle.
Jeg ville gerne have beholdt mit civile arbejde i længere tid, men til sidst rakte kræfterne bare ikke til mere. Det er stadig ikke for sent at vende tilbage til arbejdslivet i et vist omfang, men jeg har nogle begrænsende faktorer i min egen natur, som gør, at et omfattende samarbejde i form af lønarbejde kun er muligt i begrænset omfang.

Den nuværende situation er optimal, da jeg dagligt finder noget at lave uden at have et fuldtidsjob. Jeg når faktisk ikke at gøre alt, hvad jeg gerne vil, men måske når jeg bliver pensionist.
Med hensyn til økonomisk overvågning og investering er der gennem årene blevet opbygget en så stærk rutine, at det egentlige investeringsarbejde ikke tager mere end et par timer om dagen, og nogle gange endda mindre. Jeg stræber efter konstant at være vågen over for markederne, men stadig se det fra tilstrækkelig afstand, så jeg ikke bliver blind for at se på alt for kortsigtede bevægelser.

Pension og død

Jeg indså ret tidligt, at den pension, der blev opsparet gennem min karriere, ikke ville være den, jeg ville basere resten af mit liv på. Jeg besluttede at opspare min egen pension i god tid inden pensionsalderen, som alligevel syntes at flytte sig længere og længere væk.
Der var ikke et egentligt tidsmål, men 30-35 år syntes realistisk at nå fra starten. Efter et par omveje endte den endelige pensionering med at være 40 år.
At stoppe med at arbejde var heller ikke en besættelse i sig selv, men jeg blev så træt af mit daværende arbejde, at det også stoppede helt naturligt.

Skulle pengene være brugt, når kistelåget lukkes?

I mit tilfælde er det absolut ikke målet at bruge alt. En tilstrækkelig god levestandard uden unødig fattigdom. Jeg overfører gradvist kapital til børnene, og de vil med tiden få en meget bedre økonomisk rygrad end mig. Forhåbentlig får de også lige så gode forudsætninger for livet, som jeg i sin tid fik.
Hvis nogens karakter driver dem til at spilde pengene, kan jeg ikke gøre noget ved det.
Jeg håber, at børnene med hjælp fra startkapitalen i det mindste kan træffe deres studievalg uden økonomisk tvang. Hvis de har lyst til at studere noget pjat, så gør de bare det.

Hvis det skulle ske, at der er lidt mere at dele ud af om nogle år, så kan vi jo oprette en fond, der uddeler tusind euro om måneden per person.

208 Synes om

Hvad har det gennemsnitlige årlige afkast af investeringerne været? At dømme ud fra beløbene må det være ret godt, hvis I er nået en million? Fantastisk!

Jeg lagde selv det samme beløb ind i Meritas (Merita) blandingsfond på samme tid, og resultatet har været markant dårligere. :sunglasses:

3 Synes om

Der har været de “magre år” ind imellem, hvor jeg slet ikke har haft en portefølje, så det er lidt svært at beregne.
En ingeniør beregnede vist på et tidspunkt, at det årlige afkast ville have været 35 %, men jeg ved ikke, om han tog højde for de tomme år.
Jeg følger ikke porteføljens samlede udvikling. Jeg fokuserer udelukkende på de enkelte virksomheders driftsudvikling og til en vis grad aktiekursens adfærd. Det samlede afkast kommer som et biprodukt.
Når man ikke følger de store tal, bliver man ikke svimmel. Selv nu kender jeg porteføljens størrelse med en nøjagtighed på omkring hundrede tusinde.

31 Synes om

Sikkert en god strategi. En passende kombination af virksomhedsniveauovervågning og helikopterudsigt.

35 % er et svimlende årligt afkast på lang sigt, og meget få opnår det. Hvad er de bedste succeser i porteføljen?

Helikopterovervågning hjælper f.eks. i situationer som sidste forår, hvor man kan undgå at se på daglige tab osv.

10 Synes om

Det bedste er ikke svært at gætte, dvs. Done Solutions.
Blandt de følgende finder man også ti-baggere og mindst multi-baggere: Balansor/ACF/Ruukki Group, Instrumentarium, Amer, Incap, QT.

Blandt de nuværende er Trainers House allerede kendt, så den kan nævnes.
Derudover tror jeg, at mindst to af mine beholdninger har potentiale til at blive multibaggere inden for et par år.

Nu bevæger vi os fra trådens emne over til filosofi, så flaget vil snart vaje.

23 Synes om

Jeg har selv arbejdet 31 år i IT-branchen, fra koder til leder, og for et år siden besluttede jeg, at hamsterhjulet havde snurret nok i dette liv. Jeg har ikke en voldsomt stor aktieportefølje og kunne ikke udelukkende leve af den, så jeg greb sagen an på følgende måde (og disse pengeanliggender overvejede jeg i lang tid, før jeg besluttede mig for at downshifte… jeg synes ikke, at nogle af mine punkter bliver behandlet i disse “overvejelser om at stoppe med at arbejde”).

1. Er pensionsopsparingen tilstrækkelig med de nuværende udgifter i forhold til det forventede udgiftsniveau? For mig er den rigeligt. Jeg behøver derfor ikke at stresse for meget over, hvordan cashflow/kapitalforbrug vil række resten af livet (~30 år eller lignende), men det er nok, at det dækker tiden frem til pensionsalderen, dvs. omkring ti år. Dette punkt har jeg sjældent bemærket blive overvejet i kommentarerne til dette emne.

2. Er der grund til at have meget formue ved dødstidspunktet?
    For mig er det ikke nødvendigt. Jeg har allerede besluttet, at mine stadig levende forældres arv skal gå direkte til mit barn. Selvom det forhåbentlig varer et stykke tid endnu, vil det stadig ske hurtigt nok til, at det er til gavn for mit barn, når det opbygger sit eget liv. Når jeg selv dør, vil situationen sandsynligvis være en anden. Plus, det sparer også én omgang arveafgifter.
    Jeg vil sikkert også efterlade noget at arve, men det er altså ikke nødvendigt at medregne i disse beregninger. Ligesom punkt 1 mangler denne analyse ofte i disse cases.

3. Hvor små bliver de såkaldte basale leveomkostninger?
    Når man ikke har mange lån og skærer ned på nogle ikke-kritiske komfortting, så bliver de faktisk ret små. Her skal man naturligvis være forsigtig i sine vurderinger, da livet efter min mening ikke er ment som lidelse, og på den anden side skal man især i disse tider huske, at når alt det sjove er lukket, så bruger man færre penge, end man måske ville i normale tider.

4. Hvad vil man bruge penge og tid på?
    Det er jo derfor, man downshifter. Hvis man ikke kan finde et meningsfuldt alternativ til sin tid, er det bedre at blive i arbejdslivet. For mig er det nemt… jeg vil se så meget af verden som muligt. Og når man er vant til at rejse på et ret lille budget, kan man gøre det endnu mere i fremtiden.

5. Hvad er værdien af andre større aktiver, og er pengene investeret fornuftigt?
    Jeg har ingen bil (bor i hovedstadsregionen med gode forbindelser), ingen sommerhus og ingen sejlbåd (fordi længere ferier alligevel går til udlandet).
    At bo i Helsingfors er dejligt, men ikke så dejligt, at man ikke kunne flytte til en lille by i Sydfinland, hvis det var nødvendigt. På den måde kunne man nemt frigøre næsten den nuværende portefølje i ny kapital, hvis man ønskede det.

Så planen for resten af livet (når jeg først er kommet mig over denne slem forkølelse) er noget i retning af, at jeg rejser rundt i verden ca. 4-5 måneder om året, og resten af tiden arbejder jeg deltid, med jobs hvor fleksibiliteten muliggør min fravær.
De jobs betaler for de grundlæggende udgifter i punkt 3, og investeringsafkast/kapitalforbrug betaler for hobbyen. Med disse midler burde jeg let kunne klare mig indtil pensionsalderen. På det tidspunkt kan jeg så vurdere, om jeg vil skifte bopæl fra Helsingfors til et eller andet sted i provinsen for at få et mere overflødigt liv (eller en større investeringsportefølje).
Hvis det at rejse rundt i verden på et tidspunkt begynder at kede mig, kan jeg altid vende tilbage til et mere normalt arbejdsliv. Der er i hvert fald nok arbejde til dem, der vil arbejde her i hovedstadsregionen.

Det var sådan lidt uformelle overvejelser om emnet gennem mine egne planer. Jeg håber, det giver nogle tanker til læsere, der overvejer lignende scenarier :smiley:
…og hvis nogen ser en tankefejl i min logik, så lad mig endelig vide det. Jeg giver en virtuel :beer:.

-W

53 Synes om

Din historie har virkelig mange lighedspunkter med min egen investeringshistorie! Jeg startede også omkring 97 med Merita Optima-hybridfonden, med 16k mark og opnåede 100k mark på et par år, så vidt jeg husker. Alt gik tabt i teknoboblen og studielivet, porteføljen begyndte at blive bygget op igen omkring 2004, men mere seriøst først i 2008, da lønniveauet steg. Her er en lidt mere detaljeret beskrivelse: Tavoitteesi sijoittamisella? - #32 käyttäjältä Artisti - Raha & säästäminen - Inderes forum

Den største forskel mellem os er, at jeg satsede på ejendomme omkring 2010, og nu har jeg 2 investeringslejligheder. Samlet set har vi dog cirka den samme størrelse egenkapital :slight_smile:

En fantastisk historie, og du har virkelig klaret dig bedre med hensyn til afkast end mig. Jeg har ødelagt det ved at købe en dyr bil og forbruge, og mine aktieafkast er også langt fra dine afkast. Men den gældsandel er en stor hjælp, som er mulig inden for boliginvestering.

13 Synes om

Jeg tror, at mange er villige til at sparre og dele deres tanker, så send bare en direkte besked til dem, hvis mening du er interesseret i!

8 Synes om

Min plan: Jeg går på pension eller skifter til betydeligt lettere arbejde i 2025.

• Bolig er betalt, eller der er maksimalt 50k tilbage i lån
  • En portefølje på 800k-1000k på det tidspunkt, hvoraf udbytteindtægten er 40k brutto, hvilket jeg kan klare mig med indtil den egentlige pension uden yderligere indkomst
  • Officiel pension optjent i 2025 ca. 4k/måned brutto, så der er ikke behov for yderligere opsparing. Jeg kan tilsyneladende begynde at hæve den pension omkring 65-årsalderen i 2040, hvilket betyder, at levestandarden stiger betydeligt på det tidspunkt
  • Som en ekstra krydderi: Jeg vil forsøge at få en fratrædelsespakke i 2025, i størrelsesordenen 100k+ brutto og derefter 20 måneders dagpenge på 4500€/måned brutto, hvis jeg ikke finder noget andet meningsfuldt

På min egen “pension” fra 2025 vil jeg beskæftige mig med porteføljeforvaltning, nogle andre egne forretninger eller let konsulentarbejde eller lignende. F.eks. er 2k/måned brutto i erhvervsindkomst rigeligt. Faktisk er mindre også nok.

Derudover er det meningen at studere og dyrke hobbyer.

Så nu skal jeg holde mig stramt til planen i årene 2021-2025, og derefter er vejen åben.

Når denne Corona-plage letter, ville jeg være interesseret i at deltage i en fysisk gruppe, der har nogenlunde samme mål og tidsplan.

38 Synes om

Ja, til Inderes’ kontor for at drikke Sandelss! :smiley:

17 Synes om