Stor IPO / handel

Jeg har bemærket, når jeg har fulgt Kreate-trådens IPO-diskussion, at trådene let bliver oversvømmet med spørgsmål relateret til IPO’en selv teknisk: Er tegningerne synlige? Hvor forsvandt pengene hen? Hvornår får man de overskydende penge tilbage? Hvornår kan IPO’en tidligst afbrydes?

Disse er selvfølgelig relevante spørgsmål for dem, der deltager i en IPO (initial public offering, dvs. børsnotering), men samtidig fjer

35 Synes om

I princippet kunne vi flytte de relevante beskeder fra Kreate-tråden herhen, eller hvad siger du @Verneri_Pulkkinen?

4 Synes om

Jeg flytter denne besked:

1 Synes om

Hos Nordnet kan jeg se, at Kreate nu står med grå skrift med 150 aktier. Jeg ved dog ikke, om det betyder, at aktierne kommer, eller om der stadig skal trækkes lod. :slight_smile:

1 Synes om

Du kan se en tegningsforpligtelse hos Nordnet. Bogstaveligt talt har du forpligtet dig til at tegne så mange aktier.

Af udbudsvilkårene fremgår det, at resultatet af børsnoteringen forventes den 18. februar. I dag er den 16. februar, så der er stadig et par dage at vente. Under alle omstændigheder vil de endelige aktier senest ankomme til porteføljen den 19. februar før børsåbning. Hvis aktierne ikke ankommer til porteføljen, har du sandsynligvis ikke modtaget dem af en eller anden grund. Dette vil også blive afklaret i sidste ende, med hvilken allokering aktierne blev fordelt.

I udbudsvilkårene stod der, at tegningerne forsøges opfyldt til 100 aktier for hver tegner. Ofte i udbud tildeles et bestemt antal aktier til hver, og derudover en procentdel af ens egen tegning. Den offentlige andel af dette udbud er meget lille, så jeg tvivler stærkt på, at de 100 aktier bliver en realitet. På det seneste har svenske børsnoteringer (Thunderful, Nimbus) tildelt 50 aktier, enten fik du kun dem, eller også fik du ingen.

6 Synes om

Kunne det være en god idé at omdanne denne tråd til et sted, hvor man også kunne diskutere spørgsmål relateret til accept af købstilbud eller lignende?

1 Synes om

Tak @Verneri_Pulkkinen for at åbne denne tråd. Jeg er i hvert fald en absolut nybegynder inden for IPO’er og en Nordnet-bruger, selvom jeg har været aktieinvestor i lang tid. Derfor er der behov for at dele tekniske problemer.

Jeg fandt kun @Hurde’s omtalte tegningsforpligtelse under “kontooversigt” i Nordnet, så jeg måtte surfe lidt, før jeg fandt den :sweat_smile:

2 Synes om

“Kreate forventer, at handlen med dets aktier begynder den 19. februar, først på Nasdaq Helsinkis pre-liste. På den egentlige børsliste bør aktien handles den 23. februar.”

Hvad betyder dette i praksis? Er det muligt for os almindelige småinvestorer at handle på pre-listen, eller kan vi først handle den 23. februar?

1 Synes om
1 Synes om

Tak for dit svar, men det besvarede ikke mit spørgsmål. Jeg havde allerede læst det vedhæftede svar. Google hjalp mig heller ikke med sagen.

Det centrale spørgsmål er altså, om man kan handle på pre-listen eller ej?

2 Synes om

Jeg har ingen erfaring med handel på pre-listen, men jeg har ikke fundet nogen grund til, at du ikke skulle kunne handle der. Det er en midlertidig notering, der muliggør handel før den primære notering.

2 Synes om

Tak, nu er det klart!

PS. Den bog “Pörssilistautujan käsikirja” (Håndbog for børsnoteringer) virker interessant. Selv som nybegynder kan man bedre forstå, hvad formålet med en børsnotering er. https://www.porssisaatio.fi/wp-content/uploads/2016/05/porssilistautujan_kasikirja_2016_final_web.pdf

3 Synes om

Jeg har mistet et markeret beløb fra min Nordnet-konto. Er andre oplevet det samme?

1 Synes om

Ganske almindelig IPO-praksis herhjemme, altså at hele det tegnede beløb bliver tilbageholdt som et tegningsløfte den næste bankdag. Det kan virkelig betale sig at sætte sig ind i IPO-reglerne, før man tegner, så man undgår overraskelser.

5 Synes om

Jeg kan ikke altid læse alt. Men tak fordi du fortalte mig det.

5 Synes om

Vi stræber efter at holde virksomhedskæderne i diskussioner relateret til virksomheder :slight_smile:. Dette ville også fremgå, hvis man læste IPO-informationen omhyggeligt. Det vil sige, at allokeringen ifølge estimaterne skulle komme i dag.

3 Synes om

Et spørgsmål relateret til dette: når handlen starter på pre-listen, kan Kreates aktier så købes og sælges normalt? Eller er dette først muligt i næste uge, når de flytter til hovedlisten?

2 Synes om

Hvad er det her for noget med, at da jeg overførte penge til min aktiesparekonto til Kreates IPO, og pengene teknisk set var et sted, og nu hvor jeg ville trække dem ud fra aktiesparekontoen, meddeler Nordnet, at der skal betales en foreløbig skat af dem?

EDIT: Årsagen er blevet opklaret: Miksi nostostani perittiin veroa? | Nordnet

2 Synes om

Det er i øvrigt dejligt at betale skat af fortjenester, der ikke eksisterer! Nogen har da fået en lys idé igen :smiley:

1 Synes om

Ost: Du bør aldrig hæve dine penge, hvis det samlede beløb er i plus, og medmindre du virkelig har brug for pengene. Det bedste ved en Ost er netop, at der ikke skal betales skat (bortset fra kildeskat i udlandet), før du hæver penge fra en konto, der er i overskud. Renter af renter.

3 Synes om