AirBnB's børsnotering

Hej kloge forummedlemmer,

AirBnB bliver, så vidt jeg forstår, børsnoteret i december. Har nogen nået at sætte sig ind i dette, eller har I fundet analyser af selskabet?

Herfra forsøgte jeg at bestille en brochure https://www.airbnb-invest.com, men jeg modtog den ikke.

Jeg er så stor en Airbnb-fan, at jeg nok er nødt til at købe aktier næsten uanset prisen :sweat_smile: Jeg har boet i Airbnb-boliger i over ti lande og bliver bare mere og mere begejstret for selskabet :blush:

18 Synes om

Wow!

Jeg vidste ikke, at Airbnb er på vej på børsen. Jeg har selv brugt tjenesten meget på rejser gennem årene.
Man kan vel endda sige, at jeg også er fan :smiley:

Jeg spekulerer bare på, hvordan vurderingen af udbuddet vil være nu, hvor corona har ramt virksomheden så hårdt? Nu kunne det selvfølgelig være en god mulighed for at komme ind lidt billigere, da omkostningsstrukturen er sådan, at Airbnb har været ret god til at nulstille omkostningerne, da de jo ikke ejer ejendomme..

Virkelig interessant, måske er der nogen her, der er mere inde i udbuddet, og som gerne vil dele information :champagne:

2 Synes om

Hej navnebror!

Meget interessant børsintroduktion, jeg overvejer stærkt at investere i denne. Jeg køber måske først i begyndelsen af året, når jeg har set, hvordan kurs og handel udvikler sig.

Jeg brugte samme taktik på Siemens Energy, og indtil videre er jeg i hvert fald tilfreds med det. Jeg har til hensigt at holde i lang tid, og jeg tror, at Airbnb ville falde i samme kategori af aktiver, der skal holdes i porteføljen. Måske ikke helt på Siemens’ niveau i årtier, men sandsynligvis i årevis alligevel.

4 Synes om

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-10-27/airbnb-chooses-nasdaq-as-venue-for-its-ipo-later-this-year

Giver lidt indsigt i værdiansættelsen :smiley:

5 Synes om

Åh, det er svært at sige, om det er værd at købe eller ej :sweat_smile: jeg ville ønske, at Inderes ville give en analyse af alle IPO’er.

2 Synes om

Omsætningen var ca. 4,6 milliarder i 2019, og i år forventes den at falde på grund af coronaen. En børsnotering med en værdiansættelse på 22 milliarder giver et P/S-forhold på omkring 5 baseret på 2019-tal. Virksomheden er ikke rentabel. Væksten har dog været stærk indtil 2019.

Jeg ville personligt overveje, om man tror på et stort rejseboom i de kommende år. Her er alles gæt sandsynligvis lige godt.

Og hvilken rentabilitet der kan opnås og hvornår, er svært at vurdere uden at kende flere detaljer.

Airbnb er dog en dominerende aktør, og jeg har selv brugt det snesevis af gange, så jeg kan virkelig godt lide virksomheden.

7 Synes om

{“content”:“Det interesserer også mig, men jeg er altid skeptisk over for motiverne bag disse børsnoteringer. \n\nJeg kiggede lige på AirBnBs hjemmeside, og der er ingen oplysninger om noteringen, ikke engang en nyhed om det. Alene det vækker mistillid hos mig.”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

Jeg blev straks interesseret, da jeg læste om det i det tidlige efterår. Mit eget gæt er, at rejsebranchen vil komme i gang med det samme, når restriktionerne på et tidspunkt bliver fjernet. Alle har jo aflyste og udsatte rejser, som de skal ud og lave, så snart det er muligt. :slight_smile:

Airbnb er et fantastisk koncept, og jeg må holde øje med, om det er muligt at komme med på vognen billigt i starten.

3 Synes om

Hvor stor en del af Airbnb-udlejningsboliger mon går til forretningsrejsende? Jeg har en fornemmelse af, at forretningsrejser vil falde permanent på grund af corona. Jeg ved ikke, om det har nogen betydning for denne sag.

1 Synes om

Booking.coms markedsværdi er i øjeblikket omkring 80 milliarder. Airbnb har et stærkere brand, og jeg tvivler på, at man kan få Airbnb til under 40 milliarder i markedsværdi.

1 Synes om

Hvor kan man købe Airbnb? Siden sommer har det kløet i mig, at jeg bare må have den i porteføljen.

1 Synes om

Her er AirBnB’s S-1-formular, eller “noteringsprospekt”.

1 Synes om

Jeg spekulerede på det samme, hvor man kan købe, eller er det sådan, at man kun kan deltage i disse nordamerikanske børsintroduktioner via amerikanske mæglere? Er der nogen, der ved det? Jeg har ingen tidligere erfaring med disse.

De amerikanske IPO’er foregår således, at de organiserende banker tilbyder aktierne a) til venner/bedste kunder b) til vennernes venner c) selv til hundelufteren. Vi andre køber så fra en +120% stigning den første børsdag.

9 Synes om

Her er en kort opsummering af noteringsprospektet.

2 Synes om

{“content”:“Jeg begyndte selv at interessere mig for det. Jeg tror, at hotellers popularitet i fremtiden vil falde i turismen sammenlignet med traditionelle, og Airbnb har allerede en stabil position. Jeg må hellere begynde at undersøge det”,“target_locale”:“da”}

“Vi agter at beholde fremtidig indtjening og forventer ikke at erklære eller udbetale kontante udbytter i den overskuelige fremtid”

Ikke til udbytteporteføljen i hvert fald :wink:

Til den selvstændige erhvervsdrivende, ingen grund til at bekymre sig om kildeskat.

1 Synes om

Kan man altså ikke deltage i denne børsnotering på nogen måde? Eller først købe aktier derefter?

1 Synes om

På baggrund af samtalerne i min egen vennekreds tror jeg, at rejser vil blive meget, meget populært, så snart muligheden opstår. Jeg har selv den samme tanke; så snart det er muligt, har jeg lyst til at rejse halvvejs rundt om jorden.