Orthex annoncerede i går den 4. marts 2021 sin plan om et børsnoteringstilbud (IPO).
Lad os starte en tråd for at dissekere virksomheden!
Orthex Oy (“Orthex”), en af Nordens førende virksomheder inden for husholdningsartikler, planlægger et børsnoteringstilbud (“IPO”) og en notering af sine aktier på Nasdaq Helsinki Oy’s (“Nasdaq Helsinki”) hovedliste.
Efter børsnoteringen vil den erfarne bestyrelsesprofessionelle og nuværende medlem af Orthex’ bestyrelse, Sanna Suvanto-Harsaae, overtage posten som bestyrelsesformand. Hun sidder i bestyrelsen for otte virksomheder og er blandt andet formand for Posti’s bestyrelse.
“Jeg ser, at Orthex har et stort vækstpotentiale, især gennem øget eksport og e-handel,” siger Suvanto-Harsaae.
Sidste år omsatte Orthex for 75,9 millioner euro og opnåede et driftsresultat på 12,3 millioner euro. Virksomheden har omkring 300 ansatte. Dens fabrikker er placeret i Gnosjö og Tingsryd i Sverige samt i Lohja i Finland.
Orthex sigter efter en gennemsnitlig årlig organisk omsætningsvækst på over fem procent på koncernniveau og over ti procent uden for Norden. Målet er at opnå en EBITA-margin på over 18 procent. Virksomheden planlægger at udlodde udbytte to gange årligt, svarende til mindst halvdelen af årets resultat.
Tallene er interessante i sig selv. Men vi får se. Traditionelle plastprodukter er ikke den fremtidige udviklingsretning. En lille virksomhed, som sandsynligvis ikke har egne ressourcer til at udvikle forskellige bionedbrydelige produkter.
En ret interessant børsintroduktion. Det er en lille virksomhed, men med gode produkter. Når jeg gennemgår mine egne plastikskåle, er næsten alle fra Orthex. De virker også til at holde til brug. Kunne godt finde på at købe en bid, hvis prisen ikke er for høj.
Her er et eksempel på, hvordan en anden plastikbeholderfirma (muovikippofirmalla) klarede sig under coronakrisen i 2020. Aktiekursen steg omkring 10-12 gange i løbet af året.
Det er derfor interessant at se, om Orthex nu bliver børsnoteret “efter et usædvanligt godt år”. Jeg så kun sammenligningen af tallene for 2019-2020 på Orthex’ børsnoteringssider, så er der tale om et “usædvanligt godt år” herunder? Værdifælde (Value trap)?
Dette er en interessant notering. Et passende kedeligt firma, der er kendt i ethvert hjem. I hvert fald, når det kommer til plastikbeholdere og andet husholdningsplastik, kommer Orthex først i tankerne – i hvert fald, hvis man vil have bedre kvalitet og ikke den billigste Ikea-variant.
Et hurtigt kig på de offentliggjorte tal for 2020 ser fristende ud:
justeret driftsresultat 12,878 mio. € / 17,0 %
Ankerinvestorer har forpligtet sig op til en værdiansættelse på 121 mio. €, nettogæld på 38,9 mio. €, hvilket betyder, at efter udbuddet vil 2020 EV/EBIT maksimalt være i størrelsesordenen 12,4.
Jeg bemærkede dog, at der hidtil ikke er offentliggjort nogen nettoresultater. Også IFRS-tallene for 2019 ser betydeligt bedre ud end FAS-tallene. Er der en ekspert på forummet, der kan forklare forskellene og årsagerne mere detaljeret? Jeg undrer mig især over, hvordan en ændring i regnskabsstandarden kan hæve ROE fra et solidt minus til et solidt plus. Der er en stor forskel på driftsresultatlinjen, og tilsyneladende er nettoresultatet faldet til et minus ifølge FAS.
2019 (tusind EUR)
(IFRS)
(FAS)
Omsætning(1)
66 427
65 703
Justeret EBITA(3)(6)
7 593
7 040
Justeret EBITA-margin, procent(3)(6)
11,4
10,7
Justeret driftsresultat(3)(6)
7 540
3 035
Justeret driftsmargin, procent(3)(6)
11,4
4,6
Egenkapitalforrentning, procent(3)(13)
15,3
-12
Det ville jeg være lige så bekymret over som, hvor få ressourcer en tøjfabrik har til at udvikle træfiberbaseret stof, eller et støberi har til at udvikle mere økologisk basisstål. Hverken Orthex eller nogen anden plastindsprøjtestøbefabrik producerer deres råmaterialer, men køber plastgranulat fra en råvareleverandør, hvorfra deres egne produkter fremstilles. Hvis et nyt (bionedbrydeligt eller et andet hypet) plastråmateriale kommer på markedet, vil de helt sikkert udnytte det.
Det føles stærkt som om, Orthex har fået en masse medvind fra sidste års tendenser. I hvert fald, når man følger medierne, har jeg fået det indtryk, at næsten alle nedenstående produktkategorier har nydt godt af corona. Hjemmeliv, sommerhusliv, madlavning/bagning, bærplukning osv. var, så vidt jeg forstår, meget populært sidste år.
Hvis det er nogen trøst for onkel Masse, så vil Jorma Perässä i hvert fald investere lidt i dette, hvis værdiansættelsen er på et fornuftigt niveau. Når jeg har købt plastik i butikken, har produkter lavet af genbrugsplast altid været valgt over andre alternativer, og producenten er normalt SmartStore (Orthex). Den grønne megatrend er det, der interesserer mig her, og det er at gøre noget grønt.
Et almindeligt kedeligt produktrepertoire, som nok findes i næsten alles skabe. Biologiske bægerprojekter, mindst et med Stora Enso og et andet med Woody. Ja, dette kunne man overveje.
På en eller anden måde ville jeg være interesseret i at deltage.
Har i årenes løb investeret en del i egne materialelagre (siloer & transportbånd osv.). Jeg ser, at de har en god evne til at tilpasse sig fremtidige materialer.
Ja, dette kunne være en ganske valid aktie. Produktrepertoiret er dog sådan, at der altid er brug for disse. Med hensyn til risici tænker jeg primært på vildtvoksende aktiviteter og satsning på forkerte teknologier, men størrelsen tvinger naturligvis til forsigtighed. Konkurrenterne er store, der er import fra Kina, IKEA og store private labels, som Orthex formentlig også laver for nogen – er der nogen, der har mere information om dette?
Jeg vil tage en lille position for at følge med, når det bliver aktuelt.
Selvom dette er interessant, så vil det, når værdiansættelsen er realistisk, ske det samme som med alle andre gode børsnoteringer: Den bliver overtegnet, og alle har penge bundet op (=tabt mulighedsomkostning), og børsnoteringen giver aktier for et par hundrede euro.
Ankermarkedsprisen efter noteringen, som er defineret af ankerinvestorerne, er 121 millioner euro. Med udbuddet ønsker selskabet at rejse 10 millioner euro i bruttoprovenu. Baseret på en markedsværdi på 121 millioner euro er EV/EBIT 11,6 og EV/EBITDA 8,8.
Plastikbranchen er virkelig konkurrencepræget og et lavprofitfelt, med en stor risiko for svingende materialepriser (olie). De er af høj kvalitet, men jeg ser ikke en egentlig konkurrencefordel i forhold til andre europæiske produkter, som er de største konkurrenter.
Væksten er beskedent moderat, ligesom driftsresultatet, så man sidder tilbage og spekulerer over fremtidig vækst og udbytte set ud fra et investeringssynspunkt, som historisk set har været meget moderate og tyder på svag aktievækst, og hvorfra skulle udbyttet udbetales?
Hvis virksomheden havde en ny strategi eller vision for vækst og rentabilitet, kunne det være mere interessant, selvom der sandsynligvis ikke vil være mange aktier til rådighed fra udbuddet, f.eks. Kreate blev overtegnet, så risikoen er også moderat.