Stor IPO / handel

Som altid findes svaret i børsintroduktionsprospektet.

5 Synes om

Jep, de bør læses.

Og hehe: svaret kan opdateres, dvs. man kan tilføje et markeret beløb, så overtegningen kommer tættere på at realiseres. Lidt mere seriøst: den offentlige emission kan stadig blive overtegnet i morgen. Selvfølgelig betød midnat ovenfor, at emissionen blev afbrudt på det tidligst mulige tidspunkt. Kunne Nightingales (Nightingale) emission have reduceret interessen for Bioretec (Bioretec)?

ANSVARSFRASKRIVELSE: Jeg er med, med underskriften “Lang til slut, ikke bagud”

3 Synes om

Er der andre, der har et lignende problem med Nordnet vedrørende Bioretec, hvor tegningen er blevet “dobbelt” dvs. minimumstegningen på 200 stk. er blevet lavet, men af en eller anden grund vises 400 stk. som tegnet på kontoen

Jeg kan i hvert fald se minimum korrekt. Kontakt kundeservice.

Det samme, bare én gang.

Puuilos tegningsaftale ser ud til at være blevet opdateret i Nordnet. Det ser ud til, at 100 stk. foreløbigt har en værdi på 390 euro, selvom udstedelseskursen var ca. 6,5 euro. Er det en “funktion” ved Nordnet (kontakt kundeservice), en praksis jeg ikke kender til, eller noget andet, som nogen kender til?

4 Synes om

Hvad mig angår, er beløb og mængder osv. altid tilfældige i IPO’er, men de ender altid med at rette sig selv. Jeg bruger også NN. Jeg ville ikke være nervøs.

4 Synes om

Her kan man også se 220 stk. markeret til en gennemsnitspris på 3,90€. :face_with_raised_eyebrow:

Pengene ser ud til at være gået igennem, så det burde vel blive rettet :blush::+1:

Eller også tager vi for en sikkerheds skyld halvdelen som skat på forhånd, så vi kan få morgenmad til statsministeren og broer til dem fra Tsadi (Tsadilaisille) :wink:

Jeg har kun angivet minimum i dag, og svaret på virksomhedshændelsen var endnu ikke blevet synligt som et tegningsforpligtelse på min aktiesparekonto (OST), og pengene var heller ikke trukket endnu. Nordnet tillod i det mindste, at svaret blev fjernet, og det vises ikke i arkivet. Jeg ved så ikke, om det alligevel går igennem i morgen, men det er i hvert fald fjernet fra min liste over svar nu.

Ville den samme effekt ikke principielt opstå, hvis der ikke var penge nok på kontoen til at gennemføre tegningen?

Fik du løst det? Det samme skete for mig. Jeg gennemførte dog ikke betalingen, da jeg indså, at fejlen allerede var sket, og oplysningerne ikke længere kunne ændres.

Jeg havde travlt, og det handlede om Solwers’ IPO med en minimumstegning, så jeg besluttede mig for at overlade det til herren og se, hvad Nordnet ville beslutte sig for at gøre i sagen. Jeg forventer, at de trods fejlen enten vil godkende tegningen eller returnere pengene uden større besvær. Men i dag kan man ikke være sikker på noget andet, end at hver gang man skal kommunikere med kundeservice, er standardantagelsen, at man selv skal betale, og alt manuelt arbejde opkræves – især hvis forbrugeren selv har lavet en fejl og ikke har fulgt aftalen/instruktionerne.

Jeg lærte af dette og foretog de korrekte tegninger for Puuilo og Spinnova.

Det skal nævnes, at jeg i det mindste selv kunne se tegningsoverenskomsten i Nordnet, som var i status “ikke betalt”, og ved siden af aftalen var der stadig mulighed for at fjerne tegningen. Så da man blev omdirigeret direkte til netbanken / klikkede på e-mail-linket, behøvede man ikke at betale med det samme, men en klogere person ville have fjernet den sag og lavet en ny tegning med de korrekte oplysninger.

3 Synes om

Hvordan har I tegnet aktier til barnets ASK? Jeg prøver at tegne Spinnova i Nordnet, men hjemmesiden siger, at “en mindreårig ikke kan besvare tilbuddet”.

Er der brug for tilladelse fra registerkontoret (maistraatti), for at et barn kan deltage i et børsnoteringstilbud? En lignende tilladelse er vistnok også nødvendig til f.eks. visse specialinvesteringsfonde.

Svaret på dette kan faktisk også findes i noteringsprospektet. Her er et direkte citat:

“BEMÆRK! En forpligtelse på vegne af en person under 18 år kan kun indgås af personens juridiske værge. For at en persons tegning under 18 år kan godkendes, kræves der godkendelse fra magistraten (maistraatti), som skal indleveres til Nordnet i forbindelse med indlevering af tegningsforpligtelsen.”

Tak. Ja, jeg er mit barns legale værge. Hvad godkender registerkontoret så? Jeg ville ikke engang have kunnet åbne en konto til mit barn, hvis jeg ikke var værge. Dette er blevet ret vanskeligt.

Er det overhovedet realistisk at forvente, at DVV (tidligere magistraten) træffer en beslutning inden for tegningsperioden? Det er jo blevet rapporteret, at behandlingstiderne tælles i næsten år, ikke engang måneder.

Mon ikke den “tilstrækkelige midler på den konto, hvorfra betalingen foretages” også gælder kredit, dvs. kan man deltage i en IPO med gæld inden for Nordnets kreditramme?

I øvrigt kan du finde mere om at handle på vegne af en mindreårig i følgende tråd:

Så vidt jeg forstår, ja, med hensyn til tegningen ønsker de bare at sikre sig, at de får dine penge med det samme, og ikke engang i fremtiden. Hvorvidt du så skylder nogen for disse penge, er ikke arrangerende selskabs anliggende. Nordnet (eller din bank generelt) kan naturligvis være uenig i, hvad du forsøger at tage kredit til.

1 Synes om

Hov.

Jeg reserverer 4/5 af mine guld-niveaukreditter (Golden tier credits) til IPO’er (Initial Public Offerings) denne uge. (Jeg får nok ikke mange aktier, men renten er også rimelig)

2 Synes om