Tak for den seneste inderesPod, det var et virkelig interessant afsnit! Det var særligt trøstende at bemærke, at selv en professionel kan være et par år for sent ude med at åbne en portefølje Jeg gjorde den samme fejl med den førstefødte, men da den anden blev født, var porteføljen åben før dåben (åbningen lykkedes hos Nordnet allerede før navnet blev bekræftet). Den dårlige samvittighed er blevet godtgjort med ekstra bonusser sat ind på den førstefødtes konto, da vi ellers kører efter et ligeligt princip med faste beløb.
Der var ret modige valg i den portefølje, der blev åbnet i podcasten, købt til @Mikael_Rautanen’s barn! Jeg har selv forsøgt at holde mig til selskaber i børnenes porteføljer, som har været profitable i årtier og har stabile udsigter. Indtil videre er der foretaget direkte aktievalg i ca. 5 selskaber samt månedlige indeksinvesteringer på det amerikanske marked (Handelsbanken USA indeksfond) og Superfond Finland.
Af hensyn til følelsen af ejerskab og interesse for virksomhederne finder jeg det vigtigt, at der er direkte aktier med, selvom de så klarer sig dårligere end indekset. Sønnen på 3 år er interesseret i køretøjer, så hans største (og samtidig bedst præsterende) beholdning er naturligvis Ponsse Datteren har som lille været med til fysiktimer, så hendes første beholdning var passende nok Vaisala.
Det ville være sjovt at høre, hvordan andre forumdeltagere sparer op til deres børn? Har barnets portefølje klaret sig bedre eller dårligere end din egen? For mig er tidsperioden til sammenligning stadig for kort, men indtil videre har børnene været foran i det seneste års afkast.
Hep. God åbning af dette emne. Og tak for en eksemplarisk podcast til Mikael og Juha.
Lige nu har vi en pige, lidt over 2 år. Derfor er observationsperioden også kort, pigens portefølje har været aktiv i præcis to år…
Formålet er at spare op til fonde hver måned. Derudover blev der i starten foretaget en lidt større startinvestering for at kunne foretage direkte aktiekøb fornuftigt.
Vægtningen er i dag som følger:
HOIVA 38%
REMEDY 51%
superfond Finland 7,4%
superfond Sverige 1,7%
(Tidligere var der også Nokia, som jeg lykkedes med at komme ud af med et par hundrede euro i overskud til en kurs på 5,3 €. I stedet kom Remedy.)
Fra oktober er det meningen at fordoble det månedlige opsparingsbeløb og fremover fordele det jævnt på alle fire superfondene.
Udviklingen har været bedre end fars portefølje, det er jeg i hvert fald rigtig glad for
Jeg købte Hoivatilat til min datter, ikke andre endnu dette var en god start! Jeg forsøger selv at finde virksomheder, hvis potentiale stadig er skjult, men som kan vokse markant i den periode, hvor et 2-årigt barn bliver voksen. Qt (softwareudviklingsmiljø) er en anden, jeg har overvejet. Hvis den pågældende software om 16 år skulle findes i alle flyvende biler
Mange synes at glemme, at potentiel udbytteindkomst i hvert fald i øjeblikket påvirker f.eks. studiestøtten. Hvis man derfor køber aktier direkte til et barn (vs. akkumulerende fonde), er dette værd at huske på.
Det er selvfølgelig interessant, hvordan den kommende aktiesparekonto vil påvirke dette, altså om fremtidens Kela (den finske socialsikringsmyndighed) vil medregne akkumulerede udbytter derfra i studiestøtten. Jeg har ikke fundet information om dette nogen steder, har emnet været diskuteret?
God pointe. Med hensyn til mit eget barn vil jeg sige, at f.eks. Remedy og Hoiva sandsynligvis er blevet opkøbt “for længe siden”, før jeg overdrager porteføljen til barnet om 16 år. Hvis et mirakel sker, og de ikke er blevet opkøbt, så vil de blive omdannet til fondsinvesteringer på 15 minutter, inden studierne begynder. Det er også vigtigt at bemærke, at det er svært for mig at vide, hvilken KELA-lovgivning (Finsk Socialforsikringsinstitution) der vil være gældende om 16 år.
Mit ældste barnebarn, der bliver myndig næste år, får adgang til porteføljen, sandsynligvis i omegnen af 6-7000 €.
Jeg køber årligt for et par hundrede mere til hvert barnebarn, fordelt på 2-3 udvalgte aktieserier. Penny-aktier og teknologiledere. Har ramt nogle stigninger på flere hundrede procent.
Mine ældste børn er allerede selv interesserede i at investere og følger deres porteføljeaktier, vi har nogle sjove samtaler!
Tak for feedback! Et betragteligt tema, jeg overvejer, ville være at samle hele porteføljen af cleantech-virksomheder. Når alt kommer til alt sparer man op til fremtidige generationer, og for dem er det nok vigtigere, at denne planet er beboelig, når de bliver voksne, end det eurobaserede afkast. Desværre er udbuddet omkring min egen kernekompetence/viden ret begrænset, da jeg ikke gider at udvælge virksomheder fra udlandet, som jeg ikke kender. Selvfølgelig løser teknologi disse problemer, og derudover er Loudspring… under overvejelse…
Jeg lytter til dig og køber også Remedy til min datter. En god langsigtet investering, som det er rart at være en del af. Det findes også i min egen portefølje. Det er så anerkendt et navn i branchen, at selv små fald ikke vælter det.
Jeg har også læst om det nuværende problem med studiestøtte, som dirigerer investeringer til fonde. Direkte aktieinvesteringer gør dog investering så meget mere interessant, at jeg er villig til at tage denne “risiko”.
Jeg har endnu ikke bemærket nogen omtale af, om det overhovedet vil være muligt for et barn at åbne en investeringsopsparingskonto. På meget lang sigt vil selv udskydelsen af udbytteskatter have en betydelig indvirkning på effekten af renters rente, så jeg håber, at kontoen kan tages i brug.
Jeg kan godt lide disse Hoivatilat-investeringer til børn. I bedste fald kan barnet bruge sin “egen” ejendom i daginstitutionen
Ville det fra det synspunkt være mere effektivt at tilpasse din egen portefølje til denne ideologi, @Mikael_Rautanen? Hvis/når den er større end barnets portefølje, ville den positive miljøpåvirkning også være mere betydelig. For mit eget vedkommende undgår jeg i det mindste indtil videre Loudspring i børnenes porteføljer, fordi min egen investering i den virksomhed i sommeren 2017 er en af hovedårsagerne til, at børnenes portefølje har været bagud i det sidste år Investeringsbeslutningen var dengang næsten udelukkende ideologisk, da en selvstændig værdiansættelse var næsten umulig. I den forbindelse var det rart at prøve regnemaskinen på Loudsprings hjemmeside for at se, hvor mange ressourcer mit ejerskab har sparet: effekten er overraskende stor ifølge den. Jeg trak mig dog ud med et tab på ca. 65%, da troen svigtede: fremover vil jeg hellere støtte direkte f.eks. en naturfredningsorganisation
Hvad synes I om at købe aktier i selskaber som Facebook, Google og Amazon til børn. Disse selskaber vil dog sandsynligvis fortsat være en meget integreret del af folks liv i fremtiden. Mere sikkert end små finske virksomheder? Uden dog at undervurdere Finlands hjemmemarkedsfordele.
Jeg spurgte Kela (den finske socialforsikringsinstitution) om dette (udbytteindkomst og studiestøtte), og tanten sagde, at ifølge de nuværende regler, hvis indkomsten er under 11.000 (euro) på 9 måneder, vil det på ingen måde påvirke modtagelsen af studiestøtte.
God tråd og interessant podcast-afsnit. Jeg har også selv samlet aktier til min 2-årige, næsten lige siden fødslen. I øjeblikket indeholder min søns portefølje Titanium, Harvia og Efecte. Der er både stabile udbytteaktier og mere risikable vækstaktier. Beregnet til langsigtede beholdninger. Porteføljens størrelse er nu omtrent prisen på en ældre bil, dvs. et par tusinde. Forhåbentlig fortsætter investeringen, når han bliver voksen, og han køber ikke med det samme et eller andet flyvende skrot for alle pengene
Jeg har som udgangspunkt tænkt mig at investere udbyttet i indeksfonde. I øjeblikket er udbyttet fra et par år i kontanter, jeg har endnu ikke tegnet noget i fonde. Men det er meningen, at de også skal vokse fornuftigt. Det er selvfølgelig også muligt at fortsætte med aktieudvælgelse, når der opstår attraktive muligheder.
Det er meningen, at det skal øge min søns formue lidt og samtidig konkret vise, at investering og opsparing er klogt, men det er også i sig selv interessant at se, hvor stor porteføljen bliver om cirka tyve år Nogle gange kan der opstå uventede situationer i livet, hvor man bliver nødt til at sælge aktier på grund af pengebehov, og der er altid en risiko for at sælge på det forkerte tidspunkt. Dette problem eksisterer ikke i barnets portefølje, de aktier forbliver der. Det er ikke længere mine, men barnets penge. Derfor er det rart at se, hvordan beløbet har fået lov til at vokse roligt år efter år.
En lille ændring; investeringen startede næsten med det samme med fondsinvestering for den lille. Efter et par år konstaterede jeg, at aktieudvælgelse var vores ting, så jeg solgte fondene og købte aktier. I øjeblikket er jeg tilfreds med porteføljens indhold.
Jeg fortsætter. Det er dejligt at høre, at andre også tager sig af deres børns investeringer. Jeg opfordrer også andre forældre til at gøre dette, og det gør ikke noget, selvom barnet allerede er ældre. For mig (og sikkert for mange andre) købte mine forældre ikke aktier, da jeg var mindreårig; investering startede først, da jeg var lidt over tyve. I denne sag agter jeg at handle anderledes med hensyn til mit barn. Jeg har forsøgt at forklare denne investering for mine forældre, men ja, jeg ved ikke, om de forstår det.
Jeg kan godt lide allokeringen i min søns portefølje, fordi der er lidt af både stabile udbyttevirksomheder og vækstorienterede virksomheder. Jeg fik lidt “mod” ved at lytte til denne podcast vedrørende de ting, der havde bekymret mig, især med hensyn til diversificering og risikotagning. Ja, to-tre aktier kan faktisk være nok, hvis tidshorisonten er et årti eller to. Jeg kan også godt lide, at der er lidt mere sikre virksomheder i porteføljen, hvis udbytte altid kan geninvesteres. Men der er lige så mange strategier som investorer. Så længe barnets penge er “et sted”, hvor de vokser, og du sover godt om natten, er det allerede ret godt.
Ja, ideologien for min egen portefølje bevæger sig også gradvist i den retning, men på en eller anden måde gjorde det at investere for mit eget barn sagen meget mere konkret. Det kræver selvfølgelig lidt mental kamp om, hvor meget du vægter virksomhedens forretningsmæssige indvirkning på samfundet i din tankegang, og hvor meget du kun søger absolut afkast. Måske er det vigtigste at indse, at verdens største problemer også er verdens største forretningsmuligheder for gode virksomheder. Tingene udelukker altså på ingen måde hinanden. Og jeg kræver ikke, at virksomheden har en direkte positiv indvirkning. For eksempel bygger Nokia global infrastruktur, der muliggør innovation, hvormed verdens største problemer igen løses.
“Mens jeg lyttede til afsnittet om investering for børn, kom jeg til at tænke på, at en indflydelsesrig faktor er grænsen på 20.000€ for formynderskab. Det påvirker investeringsaktiviteter og barnets økonomi ganske betydeligt, når man skal begrunde alle handlinger og bede om tilladelse.”
Jeg havde ikke overvejet dette, er det virkelig så bureaukratisk?
Et sådant system er designet til at beskytte et barns ejendom. Ellers kunne forældre nemt bruge barnets erhvervede ejendom til at dække omkostninger til barnets og familiens bolig. Problemet er, om man hellere vil beskytte barnets ejendom mod udnyttende forældre eller muliggøre aktiehandel i barnets navn.
Man kan sagtens spare op til et barn via indeksfonde, da forskellen til aktieinvesteringer i et sådant tilfælde sandsynligvis er ret marginal. Hvis man derimod ønsker at handle aktivt med aktier til fordel for barnet og forventer at opnå et godt afkast på denne måde, så kan man sagtens oprette et investeringsselskab og lade barnet blive aktionær i det.
Jeg havde en strategi om, at jeg købte Talenom (Talenom) for et par tusind euro til mine døtre til en pris på 12 EUR/aktie. Og det ser ud til, at der er 500 EUR i Verkkokauppa.com (Verkkokauppa.com). Datterens alder er 2,5 år. “Kørekortspengene” er altså investeret nu. Verkkis presser i øjeblikket afkastet lidt med en købspris på 5,50.