Nytpä näkyy täällä, jotain tuli kuitenkin ![]()
Nyt pari vuotta IPO-analyysejä kirjoittaneena, monesti huomannut, että samat kysymykset toistuvat niin blogin kommenttikentässä kuin täällä foorumillakin. Olenkin viimeiset kolme vuotta keräillyt kysymyksiä&vastauksia listautumisanteihin liittyen vähän ympäriinsä ja keräillyt niitä yhteen kirjoitukseen.
Teksti ollut tosiaan pitkään työn alla ja kasvanut kuukausi kuukaudelta, mutta nyt IPO-markkinan hieman viilennettyä, oli aika laittaa tämä eetteriin. Jos tulee jotain mieleen yleisistä kysymyksistä, mihin teksti ei vastaa, niin otan mieluusti kommentteja vastaan, pyrin siitä kuitenkin tekemään kirjaimellisesti kaiken kattavan UKK-listan.
Pieni tarkennus instituutioanteihin. Yksityissijoittaja voi osallistua niihin ihan itsenään eli yritystä ja LEI-tunnusta ei tarvita.
Tätäpä en tiennytkään, kiitti tarkennuksesta! Jotenkin elänyt siinä uskossa, että LEI-tunnuksen tuohon aina tarvitsee.
Olen ostanut muutama viikko sitten energy fuels osaketta nordetin kautta saksan pörssistä, mikä vikana kun nyt en voi myydä osakkeita, eikä hinta ole päivittynyt 2.5 jälkeen?
Jos merkitsen Witted Megagroupia Nordnetissä instituutiopuolelta, niin pitääkö minulla olla koko merkintämäärän verran saldoa vapaana tilillä heti kun merkintäaika loppuu, vai voiko vasta myöhemmin talletella sen mukaan mitä sattuu saamaan?
Norrhydron instituutioanti meni itsellä läpi siten, että käytettävissä oleva rahamäärä (saldo+luottolimiitti) oli Nordnetissä suurempi kuin merkintämäärä. Siinä luonnollisesti merkitsin arvo-osuustilillä, joka mahdollistaa luottojen kanssa pelaamisen.
Jeg vil gerne vide mere om lead managere, det vil sige investeringsbanker, som håndterer parallellistninger.
For eksempel findes Tietoevry på børserne i både Oslo, Stockholm og Helsinki.
Men hvis udgangspunktet er, at to børser er tilstrækkeligt: Helsinki og Stockholm, hvilken merværdi ville Oslo så tilføre som den tredje ved siden af dem?
Hvilke lead managere, det vil sige investeringsbanker, opererer i både Sverige og Finland?
Er der lead managere, det vil sige investeringsbanker, der opererer i alle tre hovedstæder, og hvilke er det?
Er der information om, hvilken investeringsbank der i sin tid var ansvarlig for Tietoevrys børsnoteringer?
TietoEvry opstod gennem fusionen af finske Tieto og norske Evry. Dette forklarer sandsynligvis Oslos involvering. Generelt kan man sige, at det at være noteret på børsen i land x normalt åbner op for en bredere ejerkreds, da det muliggør deltagelse fra visse institutionelle investorer.
Som en tilføjelse til ovenstående, mon ikke Tiedos børsnotering i Stockholm også skete i forbindelse med fusionen med Enator.
Mere generelt set er parallelnoteringer faktisk ofte sket efter den oprindelige børsnotering (IPO), når virksomheder af den ene eller anden grund (virksomhedskøb, større investorer osv.) har anset en parallelnotering for at være en god idé.
Denne video af @Tuomas_Tuominen passer nok godt ind i denne tråd. ![]()
En børsnotering (Initial Public Offering, IPO) er en proces, hvor en virksomhed søger en børsnotering af sine aktier og for første gang tilbyder dem offentligt til investorer. Nordnets investeringscoach Tuomas Tuominen gennemgår de grundlæggende ting om IPO’er på lidt over fem minutter.
Emner:
0:00 Intro 0:15 Hvad er en IPO? 0:45 Hvorfor børsnoteres virksomheder? 1:50 Hvad skal investoren overveje? 2:46 Praksis 3:24 Sådan tegner du aktier
Jeg tegnede aktier i Postis aktieemission via ̶N̶o̶r̶d̶e̶a̶ DanskeBank\*. Depotet er hos OP. Pengene forlod kontoen med det samme, men jeg modtog ingen e-mailkvittering i stil med “du har afgivet en tegningsforpligtelse for xx aktier til en pris af xx €”.
Er dette normalt for andre? Altså, forlader pengene ̶N̶o̶r̶d̶e̶a̶ DanskeBank\* med det samme uden en separat bekræftelsesmeddelelse, eller burde der komme en form for kvittering til e-mailen?
Jeg var omhyggelig med e-mailadressen, og beskeden er heller ikke i spam.
Tidligere, når jeg har deltaget i en aktieemission via Nordnet, har jeg så vidt jeg husker modtaget en bekræftelse på tegningsforpligtelsen via e-mail, så dette føles mærkeligt.
EDIT: Korrigeret, at tegningen blev foretaget via DanskeBank.
Jeg er ikke kunde hos Nordea. Jeg har dog aldrig selv modtaget e-mail-kvitteringer for bankanliggender; hvis der er kommet kvitteringer, er de kommet til bankens eget meddelelsessystem (i mit tilfælde OP eller NordNet).
Kunne man ikke deltage via OP, eller hvorfor lavede du en tegning til en OP-depot via Nordea? I Postens tilfælde fik man vist midlertidige tegninger vist med det samme i NordNet (tegningsret), og pengene forlod kontoen dagen efter. Der kom også en besked om det, men først da tegningen var godkendt.
Øv, jeg indså lige, at jeg skrev det forkerte mæglerfirma i den forrige besked… Mit spørgsmål handler om en tegning foretaget via Danske Bank\*. (Ikke Nordea)
Tegningsstederne for offentligt udbud var
- Danske Bank (for DB’s kunder + for andre end DB’s kunder)
- Nordea (for Nordeas kunder)
- Nordnet (for Nordnets kunder)
Så af den grund tegnede jeg via Danske Bank, da OP ikke var blandt mulighederne.
Hvad sker der, når man har tegnet 500 aktier, som er blevet debiteret fra kontoen? Men hvis kun 100 bliver tildelt, bliver de overskydende penge så refunderet til kontoen, og hvilken tidsplan gælder for refusion i disse udbud?
Tidligere er det blevet refunderet, i hvert fald i mit tilfælde, når resultatet af udbuddet er kendt. Sandsynligvis senest når aktierne er registreret på værdipapirkontoen, hvilket i dette tilfælde, så vidt jeg forstår, er i morgen den 10.10.
Af dem går ca. 178 aktier igennem, hvis du kun tegnede basisaktier, eller hvis du tegnede halvdelen af hver serie, i alt ca. 274 aktier, hvis jeg har forstået og regnet rigtigt. I hvert fald er pengene efter min mening allerede blevet refunderet til min konto hos Nordnet for de tegninger, der ikke blev godkendt.
Det undrer mig lidt, at bonusudstedelsen ser ud til at have fået meget mindre popularitet end udstedelsen af basisaktier, selvom bonusberettigede aktier efter min mening er klart bedre. De kan omdannes til almindelige aktier, hvis man ønsker at sælge inden for et år, og hvis man ikke ønsker at sælge, får man ti procent bonusaktier om et år.
Servicegebyret for konverteringen ødelægger de potentielle gevinster, medmindre aktien stiger med helt vanvittige procenter.
Min egen institutionelle tegning vises stadig som åben i Nordnet - ingen information om allokering, og intet er trukket fra kontoen. Meget mærkeligt, jeg kan ikke huske, at noget lignende er sket før.
Er institutionsdeadlinen ikke også den 14. (ligesom betalingen)?