Ytrade Group AB IPO

Yaytrade er ved at blive noteret på Nasdaq First North Growth Market Sweden.

Det er en virksomhed, der via sin digitale markedsføringsplatform tilbyder en markedsplads for førsteklasses brugt tøj og tilbehør. Platformen forbinder tilbud fra privatpersoner og influencere samt overskudsvarer fra partnerfirmaer.

Ved første øjekast virker det som en ret interessant virksomhed, da verden bevæger sig i en stadig grønnere retning. Der vil helt sikkert være efterspørgsel efter genbrugt og overskudstøj, og jeg tror, at efterspørgslen vil vokse aggressivt.

Jeg har kun fundet brochuren på svensk, så et stort klap på skulderen til den, der kan åbne den lidt op.

8 Synes om

Hvorfor skulle netop Yaytrade klare sig bedre end f.eks. den finske konkurrent Emmy, som sandsynligvis er den nordiske markedsleder i denne branche?

IPO-materialet findes på https://investors.yaytrade.com/. Mine svenskfærdigheder er så dårlige, at jeg ikke engang vil forsøge. Som en særlig detalje kan jeg nævne, at der her sælges enheder (aktier + warrants).

På en eller anden måde får jeg den tanke, at man nu har set et godt tidspunkt til at skrabe alle de løse penge ind, der er at hente i denne børsmani.

9 Synes om

Ja, det er en overraskende branche! Er der nogen, der ved, hvordan dette kan være rentabelt i en verden, hvor intet bliver repareret, men nyt bliver købt?

Store tøjbrands har også kastet sig over dette med deres egne butikker. Man kunne forestille sig, at det er ret rentabelt, da de kan sælge det samme stykke tøj to-tre gange til prisen af én produktionsomkostning.

“If someone brings in worn Levi’s® that can be resold, we’ll offer them between $15 and $25 in store credit. If it’s vintage, we’ll give them between $30 and $35. We’ll then post the garments on the SecondHand marketplace on levi.com, selling them for roughly $30 to $100.”

Mon ikke, der findes information om dette på et andet sprog end svensk? Engelsk ville også gå. Jeg er ikke involveret i loppemarkedsbranchen endnu.

1 Synes om

Kreatens anti er bag os, så det er tid til at se på den næste IPO. Jeg forsøgte at google efter analyse/information om Yaytrade, men der var ikke meget hype omkring dette. Har andre gjort de samme observationer? Jeg gætter under alle omstændigheder på, at også denne vil blive overtegnet.

1 Synes om

Hvilke tanker har Ytrade-udbuddet ellers vakt? Jeg går ud fra, at udbuddet lukker i dag?

{“content”:“Dette er vel en slags såkaldt lotteriaktie? Har den lavet tab? Men har potentiale til at stige meget om for eksempel tre år? Nu er alle børsnoteringer dog gået som varmt brød – men disse tabsgivende virksomheder søger bare penge?”,“target_locale”:“da”}

Kort kopieret fra Nordnet:

Kort om virksomheden

Ytrade Group AB (publ) (“Yaytrade” eller “virksomheden”) er en iværksætterdrevet Fashion Tech-virksomhed, der via sin digitale markedsføringsplatform tilbyder en markedsplads for premium brugt tøj og tilbehør. Platformen forbinder udbud fra privatpersoner og influencere samt overskudsvarer fra partnerfirmaer. Siden lanceringen har Yaytrade opbygget en loyal brugerbase, der er skabt i samarbejde med et af Sveriges største influencer-netværk, der er koblet til markedspladsen. I øjeblikket er omkring 150 influencere involveret i Yaytrade, herunder Jon Olsson, Janni Olsson Delér, Frida Hansdotter, Michel Tornéus og Alicia Agneson. Den selvudviklede Yaytrade-platform er kendetegnet ved “slow fashion”, hvor premium mode og cirkulær økonomi forenes med det formål at skabe betingelser for et bæredygtigt modeforbrug.

På markedspladsen agerer tre forskellige typer af aktører: privatpersoner, influencere og premium brands. Gennem Yaytrades afhentningsservice sendes brugt tøj og tilbehør fra både privatpersoner og influencere til virksomheden, hvorefter Yaytrade håndterer markedsføringen og salget af produkterne via hjemmesiden. Derudover er markedspladsen en kanal for skræddersyet salg af partnerfirmaers overskudslagre og salg af prøvetøj (vennesalg), der har til formål at hjælpe premium brands med at øge deres salgsrate. B2C-sektoren vokser kraftigt, og Yaytrade har efter et yderst velfungerende samarbejde med Filippa K, i efteråret 2020, indgået aftaler med J.Lindeberg, Sandqvist, Hope, Rodebjer, Flattered og Whyred om salg af deres overskudslagre. Virksomhedens mål er at blive en førende digital markedsplatform for både premium brugt mode og premium brands’ overskudslagre.

Da international ekspansion ikke er begrænset af platformen, er Yaytrades digitale forretningsmodel yderst skalerbar. Ekspansionen til Finland i første halvdel af 2021 er et eksempel på forretningsmodellens potentiale og er det første skridt i virksomhedens langsigtede ekspansionsstrategi. Yaytrade agter at udnytte de erfaringer, der er opnået i forbindelse med lanceringen, før den fremtidige ekspansion til andre europæiske markeder. Desuden tilbyder den nuværende logistikmodel, der inkluderer et tredjeparts lager (3PL), stor fleksibilitet, da virksomheden hurtigt kan udvide forretningen med dertilhørende integrationer.

Den tidligere administrerende direktør for Byggmax, Ratos og Webbhallen, Magnus Agervald, er blevet valgt som Yaytrades nye bestyrelsesformand i forbindelse med forberedelserne til børsnoteringen. De nuværende aktionærer har også indgået en lock-up-aftale, hvilket betyder, at i alt cirka 81 procent af aktierne før tilbuddet er under et salgsforbud i den aftalte periode. Tilbuddet inkluderer tegningsforpligtelser på omkring 26 millioner svenske kroner, hvilket svarer til 74,6 procent af aktieemissionens volumen. De nuværende ejeres andel af disse forpligtelser udgør omkring 18 millioner svenske kroner.

Anti blev overtegnet 22 gange, tilsyneladende starter lotterimaskinen for tegningerne.

6 Synes om

{“content”:“Der dukkede 268 Ytrade-aktier á 27 SEK op i porteføljen i dag = ca. 713 euro. Nu fik jeg betydeligt flere aktier, end jeg forventede. Var der andre på forummet, der deltog i udbuddet?”,“target_locale”:“da”}

Jeg gik tomhændet fra dette, jeg tror, jeg tegnede 300.

1 Synes om

Ytradens allokering gav 200 stk. til porteføljen. Jeg forventede, at der ville komme mere, men man får ikke rigtigt en særlig stor mængde af disse.

Er det rigtigt, at ingen af dem, der tegnede minimum, altså 200, fik noget? Jeg gjorde i hvert fald ikke. Hvor kan jeg se allokeringsgrundlaget?

{“content”:“Vi stod med tomme hænder igen. Der kom heller ikke et eneste papir fra Nimbus. Det er ærgerligt, når man sjældent kan deltage i svenske udbud, og når muligheden endelig byder sig, får man ingen aktier i allokeringen. Man har ellers fået store procentvise gevinster fra disse svenske udbud på det seneste.”,“target_locale”:“da”}

Jeg ansøgte om 400 lodder og fik 0 stk., dårligt held denne gang.

Jeg forsøgte at få 2000, og sådan ser porteføljen ud nu.

Ja, nu fik hullebukserne (reikäpöksyille) ingenting.

Jeg har præcis det samme antal aktier, altså 1200 stk. I penge er det lidt over 500 eur. Lad os følge med spænding, hvordan det udvikler sig.

Heldigvis kan de, der ønsker det, købe mere af det på børsen til næsten udstedelseskurs, og man behøver ikke engang at tage warrants, hvis man ikke ønsker det.

1 Synes om