Supermicro (SMCI) - Som en liten NVIDIA

Supermicro grundades 1993, precis som NVIDIA. Supermicro tillverkar server- och lagringskapacitet, grafikprocessorer och skräddarsyr många olika kundspecifika lösningar för serverrack.

Vad intresserar mig just nu med företaget?

1. Säkerhet. Företagets huvudproduktion är i USA. Dessutom finns fabriker i Taiwan och Nederländerna. Huvudproduktionen i USA ger krisbeständighet i världspolitiska situationer.
  2. Verkar redan av namnet vara ett traditionellt IT-hårdvaruföretag, men under ytan har önskade lösningar utvecklats.
  3. Satsar nu på dessa: AI, Cloud, Enterprise, Edge/5G
  4. Producerar alltså även high-end lösningar för AI-, Cloud-, Edge- och Telco-rack fyllda med NVIDIA- och AMD-utrustning.
  5. Förvandlar sig från en komponentleverantör till en leverantör av helhetslösningar (”full stack rack”).
  6. Supermicro är värt 4 miljarder, NVIDIA nästan 400 miljarder.
  7. Prissätts på marknaden som en hårdvaruleverantör.

Ska vi tillsammans undersöka vad Supermicro berättar för oss om teknologimarknadens utsikter?

29 gillningar

Jag plöjde igenom det senaste kvartalsresultatets (Q1/2023) investerarsamtal. Bolaget beskriver hur det just nu omvandlas till ett HW-tjänsteföretag, och hur man därigenom kan växa och förbättra marginalerna. I nästa mening behåller de de officiella siffrorna vid flattillväxt och varnar för en tillfällig försvagning av marginalerna på grund av makrorisker. Och i nästa mening berättar de att svårigheterna i leveranskedjan inte längre ställer till det. Bolaget berättar också att Intel, AMD och NVIDIA förnyar sina CPU- och GPU-produkter och att de är med i dessa förnyelser; VD:n nämnde specifikt Metaverse och Omniverse där Supermicros lösningar används. Dessutom nämndes det att priserna på CPU:er och GPU:er nu är på väg upp, vilket förbättrar Supermicros marginal.

Ledningen gav en prognos för räkenskapsåret som slutar 30.6.2023: ett GAAP-nettoresultat på 8,50 € – 11 € / aktie och en årsomsättning som landar mellan 6,5 och 7,5 miljarder.

Det här bolaget är ju helt retro vad gäller värderingen, 80-tal. Alltså, P/E-talet för räkenskapsåret som slutar 30.6.2023 är under 10 baserat på nuvarande kurs. Bolaget genererar också ett positivt kassaflöde i ungefärlig proportion till nettoresultatet. Med nuvarande marknadsvärde på 5 mrd och den ovannämnda omsättningsprognosen är P/S < 1. Det är något som inte stämmer här – uppenbarligen tvivlar eller tvekar marknaden fortfarande när det gäller Supermicro.

7 gillningar

Supermicro inkluderas nu i S&P MidCap 400-indexet från och med 22.12.
Steel Dynamics kommer att ingå i S&P 500; Super Micro Computer kommer att ingå i S&P MidCap 400 (prnewswire.com)

3 gillningar

Supermicros VD Charles Liang är i nyligen publicerade videor riktigt bullish gällande sitt företags framtid. Jag har inte följt företaget tidigare, så jag kan inte säga om VD:n har varit sådan ända sedan 1993. Det är inte ett lätt företag att få grepp om. Men nu kändes det som att jag gjorde någon form av ”fynd”. Nedan en sammanfattning av IDC:s undersökning från sommaren 2021. Redan då syntes en trend att börja använda företagens egna moln (private cloud) istället för offentliga (public).

Det här skulle ju innebära att offentliga moln (Google Cloud, Amazon AWS och Microsoft Azure) inte längre växer i takt med marknaden, utan en del av tillväxten går till företagens egna moln.

Här finns alltså ett av Supermicros ”lägen att slå till”. Det vill säga att bygga upp private cloud som en helhetslösning. Det finns en ganska bra beskrivning av detta här:
Why Supermicro for On-Prem Data Centers | Supermicro

7 gillningar

Man borde inte börja läsa trådar om nya företag på sina lediga dagar, man kan råka använda hela dagen till att bekanta sig med ett. Här är verkligen ett intressant case på gång!

Det verkar inte ha väckt så mycket tankar hos forummedlemmarna än, tack @karhulalainen för att du öppnade tråden och håller den vid liv. Baserat på min ytliga genomgång skulle jag kanske vilja ta avstånd från idén om ett “litet NVIDIA”, företagen verkar ju i helt olika faser av lösningsskapandet, och Supermicro levererar även lösningar som inte är relaterade till GPU-beräkningar. Visst, en väsentlig del av SMCI:s produktmix är GPU-intensiva lösningar och företaget paketerar NVIDIAs hårdvara till färdiga lösningar på racknivå som fyller just de behoven.

Supermicros marknad kan man nog skissera upp via konkurrenterna, de mest betydande är troligen Dell, HPE och Lenovo, i en artikel på Seeking Alpha har även IBM och Cisco lyfts fram som jämförelseobjekt. Den här artikeln ger faktiskt en ganska bra grundbild av företaget, och det var också den enda jag kom åt med gratiskonto, väl värd en titt för de som bekantar sig med företaget:

https://seekingalpha.com/article/4566545-super-micro-computer-super-financials-and-undervalued

IDC samlar in och publicerar (troligtvis avgiftsbelagd?) uppföljning av servermarknaden, jag hittade ett gratisutdrag från en publikation. Super Micro var omkring tredje kvartalet 2021 den femte största leverantören av serverenheter mätt i volym, men denna data börjar vara ganska gammal. Hur som helst, ett litet smakprov för den marknadsintresserade här:

https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS48221821

För mig förblir det fortfarande en gåta vad som gör Supermicros rack bättre än konkurrenternas motsvarande, men resultaten talar för sig själva. Måste erkänna att en mer exakt uppfattning om hela företagets utbud fortfarande är höljt i dunkelt. Jag lyfter fram plock ur den senaste kvartalspresentationen Q1/23, som hittas via länken nedan. Obs. avvikande räkenskapsår som slutar i juni.

https://s25.q4cdn.com/632471818/files/doc_financials/2023/q1/Earnings-Deck-Q1FY23-Final.pdf

Supermicros marknadstillväxt har till synes varierat på kvartalsnivå mellan -10 % och 20 % de senaste åren, men SMCI har dragit ifrån branschsnittet och dundrade in blygsamma 80 % tillväxt under det senaste kvartalet.

En väsentlig del av försäljningen är kompletta system (Complete systems), och det här nya segmentet “Total IT Solutions” växer så det knakar och ser ut att vara den framtidsinriktade komponenten. Jag vet dock inte ännu exakt vad skillnaden mellan complete systems och total IT solutions är, båda ser ut att innefatta bland annat hela rack.

Produktionskapaciteten utökas kraftigt, och än så länge verkar den nuvarande kapaciteten också skala väl. Produktionsanläggningar finns i åtminstone USA, Taiwan och Nederländerna, nya etableringar är tydligen på gång även i Mexiko och Malaysia.

Sen till den siffersida som väckte mitt intresse. För det första har företagets värdering, dryga $4 miljarder, precis lyft Supermicro till mid-cap-kategorin, vilket veterligen fortfarande är under den stora investerarpublikens radar. Även om vi här undersöker en för mig mer främmande (aktie)marknad, skulle jag våga gissa att småspararen fortfarande har ett försprång innan det stora kapitalet eventuellt blir intresserat senare. Kursen har förvisso redan vaknat, men i ljuset av multiplarna befinner vi oss fortfarande i, särskilt för att vara USA, avslappnade stämningar. P/E TTM ser ut att vara omkring 10, och P/E på 2022 års resultat 15,7.

Siffrorna har vuxit i en stadigt snabb takt under det senaste året, och under åtminstone det senaste året har även snittet av prognoserna överträffats regelbundet. Om detta sedan är landets sed eller om marknaden även överträffar interna förväntningar låter jag vara osagt. Hur som helst har framför allt EPS vuxit enormt i takt med att marginalerna förbättrats, och inget slut syns i sikte.

Kassaflödet vände till rejält plus under det förra kvartalet. Obalansen mellan tidigare kassaflöde och resultat borde granskas mer, men min gissning faller på investeringar. Balansräkningen verkar dock sund.

Prognosen är verkligen manna för marknaden. För innevarande räkenskapsår guidas en omsättning på $6,5 – $7,5 miljarder dollar ($5,2 mrd FY2022) och en rejäl EPS på $9 – $11,30 ($5.65 FY2022), vilket redan har höjts rejält från Q4/21-prognosen på “At least $7.50”.

Som en mer långsiktig prognos har VD:n i årsredovisningen för 2021 talat om att nå en omsättning på $10 mrd inom en tidsram på 3–5 år. Annual report finns här:

https://s25.q4cdn.com/632471818/files/doc_financials/2021/ar/154013_PROOF-ONLY_DY_lo-res_Revised-Letter.pdf

Utdelningspolicyn torde glädja de flesta här på forumet, Super Micro Computers har aldrig betalat utdelning under sin historia. Jag såg inga mer betydande omnämnanden om återköp vid en snabb anblick, även om det från i augusti förra året fanns en nyhet om ett återköpsprogram på $200M som löper fram till januari 2024.

Slutligen lite videomaterial, jag plockade egentligen inget särskilt från dessa, men man får lite känsla för Supermicros grundare och VD. En kille som verkar avslappnad och uppträder som en jämlike med AMD:s VD, personligen är det bara den starka brytningen som ibland gör det svårt att tolka talet. Gröna värden lyfts fram starkt, särskilt i energieffektivitetens namn, men i fråga om servrar översätts detta ju till rent ekonomiska värden tack vare lägre elräkningar och enklare kylning.

16 gillningar

Bra, tack @tonimerkki för att du grävt i detta. Det lönar sig för oss att fortsätta gräva, eftersom det finns tecken på att bolaget ligger i tiden. Till exempel går energieffektivitet, kvalitet och effektivitet hand i hand. Vi måste fortsätta undersöka. Bolaget prissätts som en allmän järnhandlare, det vill säga att inte ens marknaden har hittat den så kallade extra finessen i bolaget ännu, vilket gör att man går efter säkra P/E-tal.

4 gillningar

var också den enda som jag kunde läsa med gratiskonto, värd en titt för den som vill bekanta sig med bolaget

Om man stänger av Javascript i webbläsaren kan man läsa Seeking Alphas artiklar utan inloggning. Det vill säga, man går först till artikeln, väljer sedan “disable JavaScript” i webbläsarens inställningar och uppdaterar sidan.

10 gillningar

Det jag skrev i NVIDIA-tråden passar lika bra här. När de stora aktörerna bygger metaversum, tillhandahåller Supermicro komponenter och helhetslösningar skräddarsydda efter kundernas behov.

Måste säga att jag börjar bli riktigt entusiastisk över det här caset. Här är lite fler observationer som jag samlat på mig när jag bekantat mig med företaget, om det kan hjälpa till att få igång diskussionen (OBS! främst baserat på internetdiskussioner, inte fakta):

Jag har grävt i diskussioner på Reddit om Super Micro som servertillverkare. Användare av SMCI:s produkter anser tydligt att produkterna är av hög kvalitet och framför allt prisvärda. Det verkar inte finnas en enda anmärkning på hårdvarans kvalitet; den anses svara mot behoven hos även de mest krävande/största datacenterkunderna. I Homelab-diskussioner lyfts ljudnivån fram som det enda minuset.

Priserna kommenteras vara ungefär hälften av vad andra leverantörer av datacenterutrustning (HPE, Dell, Lenovo) tar. Baksidan av medaljen är, åtminstone i 8–10 år gamla diskussioner, bristen på support; under det senaste årtiondet har Supermicro fokuserat på att sälja enheter som “white box”, dvs. utan support. I sidokommentarer brukar det skrytas om att man istället för support kan köpa en extra likadan enhet till lagret, och inköpet blir ändå billigare än hos de större tillverkarna. Det har förmodligen skett en utveckling i supporterbjudandet, men det hyllas fortfarande inte. Den saknade supporten ersätts tydligen oftast av driftorganisationens egen DC-supportpersonal och en trave reservdelar.

En annan faktor som främjar enskilda enheters konkurrensfördel dök också upp. Supermicro bygger sina lösningar plug’n’play-färdiga och utan leverantörslåsning (vendor lock-in), medan konkurrenterna tydligen levererar ett pussel och dessutom låser produkternas inre till utvalda komponenter. Jag vet inte hur viktigt detta är för kunderna, men i diskussionerna uppskattas filosofin. Dessutom verkar Supermicros rack-enheter vara lättare att reparera, dvs. komponenter inuti enheten (i exemplen främst nätaggregat) kan bytas ut. När en konkurrents enhet får tillräckligt många komponentfel tenderar den tydligen att ersättas helt med en ny.

Hittills börjar jag bli övertygad om SMCI-produkternas tekniska kvalitet; de är utan tvekan mycket konkurrenskraftiga på marknaden för datacenterutrustning. Drivkrafterna bakom den förändrade marknaden och den prognostiserade tillväxten behöver fortfarande preciseras, men de är tydligt kopplade till Supermicros transformation från hårdvaruleverantör till lösningsleverantör (eller till och med tjänsteleverantör?). Stora organisationer, och särskilt de som ägnar sig åt massiva GPU-beräkningar, uppskattar egna datacenter och till och med privata moln, där kontrollen över beräkningskraften ligger helt i egna händer och infrastrukturen kan konfigureras för de egna behoven. GPU-beräkning köpt från det publika molnet är också hutlöst dyrt, och onprem-lösningar visar sig ofta vara billigare än till och med det publika molnalternativet som faktureras per användningsminut. Bland dessa case finns det åtminstone många framgångshistorier:

Dessa framgångshistorier verkar också bygga upp hela företagets utvecklingsriktning, där ett av Supermicros viktiga erbjudanden baseras på färdigplanerade, byggda och testade superdatormiljöer (HPC). Ett annat framträdande erbjudande är molnlösningar, både public cloud och private cloud, för vilka Supermicro uppenbarligen bygger/erbjuder färdiga lösningar. Om dessas konkurrenskraft kan man dock inte säga så mycket än.

Ännu en helt separat observation från Glassdoor. Man bör ta dessa recensioner med en nypa salt, men det kan finnas intressant information i kommentarerna:

https://www.glassdoor.com/Reviews/Super-Micro-Computer-Inc-Supermicro-Reviews-E7993.htm

Supermicros betyg är inte smickrande, och en titt på de öppna kommentarerna avslöjar att de största problemen ligger hos ledningen, långa arbetsdagar och låga löner. VD:n får inte särskilt mycket kritik, men den omoderna ledningen (senior management) får verkligen utstå hård kritik; detaljstyrning (micromanagement) och politiserat beteende(?) uppskattas inte (även “Asian culture” och “Chinese culture” nämns). Jag måste säga att företaget till sin framtoning känns lite slitet i övrigt också; utan tvekan skulle en föryngring av ledningen vara på sin plats ur många anställdas perspektiv.

Och ännu en liten observation angående VD:ns uttalanden. Jag läste igenom företagets årsredovisningar från 2014–2021 (rapporter fanns inte för alla år) och jag skulle våga påstå att den nuvarande optimismen i Charles Liangs tal är på en helt ny nivå. Han har även under tidigare år varit nöjd med företagets inriktning och utveckling, men följande kommentar från 2021 års rapport är något helt nytt jämfört med tiden före covid.

My optimism regarding Supermicro’s future, and our ability to achieve growth well above industry averages has never been greater. My confidence in our ambitious long-term vision and strategy of achieving $10 billion in annual sales along with increased profitability over the next 3-5 years is stronger and appears to be happening faster than it was planned.

Lyckligtvis är bilden bredvid VD-hälsningen numera ett normalt porträtt, och man använder inte längre stilen från 2014–2015 :grin:

5 gillningar

Ja, för mig framstår företaget företagskulturellt sett som en tidsresa till 80-talets IT-företag. Det där som @tonimerkki nämnde om att service har ersatts av smidig tillgång på reservdelar kan också innebära flexibilitet i de kommande årens kapplöpning när dessa datacenter utrustas för att bli allt effektivare och grönare. Man kan tänka sig att de större spelarna till och med skulle vilja köpa den här ”järnhandeln”. Och det är alltid ett bra tecken när VD:n är genuint entusiastisk över sitt företags produkter.

Företagets Wikipedia-sida berättar om dess historia. Vad ska man tänka om detta?

Den 4 oktober 2018 publicerade Bloomberg Businessweek en rapport som, med hänvisning till anonyma företags- och myndighetskällor, hävdade att den kinesiska Folkets befrielsearmé hade tvingat Supermicros kinesiska underleverantörer att lägga till mikrochip med hårdvarubakdörrar i sina servrar. Rapporten hävdade att de komprometterade servrarna hade sålts till amerikanska myndighetsavdelningar (inklusive CIA och försvarsdepartementet) och kontraktörer samt till minst 30 kommersiella kunder.

I februari 2021 rapporterade Bloomberg Business att Supermicro hade varit komprometterat sedan 2011, och att den amerikanska underrättelsetjänsten höll detta hemligt för att samla in underrättelser om Kina och endast varnade ett litet antal potentiella måltavlor.

I november 2021 vann samriskföretaget (joint venture) mellan Super Micro Computer och Fiberhome Telecommunication Technologies ett kontrakt för att leverera servrar till Xinjiang Bingtuan för ”allmänna säkerhetsändamål”, vilket förknippas med förtrycket av den uiguriska folkgruppen och byggandet av ett övervakningssystem i provinsen Xinjiang.

Den 21 december 2021 anklagade Washington Post, tillsammans med de ryska dissidentförfattarna Andrej Soldatov och Irina Borogan, företaget för att ha levererat 30 servrar till Moskvas kontrollcenter för internetcensur i Ryssland.

4 gillningar

I världspolitikens omvälvningar finns det en risk för skandaler.

SMCI är också en aktie som haussas av Investor’s Business Daily och CANSLIM-investerare och den finns säkert på mångas bevakningslista på andra sidan Atlanten. Trots all hausse har aktien handlats i sidled under några månader. Vi får hålla ögonen på om den tar fart ifall marknaden generellt förbättras eller om det kommer positiva nyheter.

Investor´s Business Daily :

2 gillningar

Ja, för mig verkar bolaget när det gäller företagskultur vara som en tidsresa till 80-talets IT-företag

Tycker du alltså att detta är en bra eller dålig sak?

Själv har jag relativt positiva erfarenheter av Superos produkter och företaget från mitt s.k. dagsjobb. Precis en sådan no-nonsense-attityd som det finns alldeles för lite av i branschen. Konkurrenterna HPE och Dell känns som betydligt jobbigare serverleverantörer ur kundens perspektiv, även om alla har sina goda sidor.

När det gäller själva företagets framtidsutsikter kan jag faktiskt inte säga varken bu eller bä.

2 gillningar

Vad kul att vi får lite erfarenhet av hårdvaruleverantören i tråden! Kan du utveckla dina tankar mer kring skillnaderna mellan leverantörerna, eller kommentera de observationer från Reddit-användarnas erfarenheter som jag plockade ut här ovanför?

Av nyfikenhet, finns det support för Supermicros enheter i Finland från företaget självt eller via en mellanhand?

2 gillningar

Bra fråga. Jag tycker att det där ”80-talet” fortfarande syns i kursen, det vill säga att bolaget kanske inte anses vara helt salongsfähigt av alla investerare. Om bolaget börjar utveckla och modernisera sin ledning och bygga upp tjänster, kommer dessa förmodligen att börja öka efterfrågan på aktien och värderingsnivån stiger. Så ur en investerares perspektiv är det kanske snarare en bra än en dålig sak.

1 gillning

Igår var det ett ganska fult ljus (det där med en lång svans) i SMCI och det har fortsatt utför idag, troligtvis på grund av en aktivistinvesterares blankningsrapport. Har i skrivande stund fallit 14,5 % från toppen den 9.1.2023.

Jag känner inte till det aktuella aktivistinvesteringsbolaget närmare, men åtminstone Hindenburg Research och Jim Chanos följer dem på Twitter. Någon som är bättre på bokslut och balansräkningar kan säkert dra slutsatser om anklagelserna.

https://twitter.com/sprucepointcap/status/1612812137092550657?s=20&t=Pm_s3T7xrpMAy-pbuZ0WnQ
https://twitter.com/sprucepointcap/status/1612813899597766661?s=20&t=Pm_s3T7xrpMAy-pbuZ0WnQ
https://twitter.com/sprucepointcap/status/1612815146849550338?s=20&t=Pm_s3T7xrpMAy-pbuZ0WnQ

Gör din egen analys, men jag lade upp det här bara så att ingen missar det.

6 gillningar

Där kom skandalen. Det hände mig för andra gången inom ett år; Scorpions Capital kallade IonQ för en bluff förra våren. Den där blankaren kan knappt hålla sig när han pratar om det ”löjliga” sättet att manipulera.

“80-talet” är sådant här. Vi är inte rumsrena ännu. Vi får se vad som händer. Men ett modigt drag att blanka nu, när ränteuppgången börjar plana ut och ekonomin inte heller riktigt verkar vika ner i en recession. Blir det en short squeeze vid något tillfälle?

1 gillning

Jösses, jag trodde inte att min egen anti-Midas-touch hade så mycket kraft att gårdagens entry skulle locka fram en stor blankaraktivist redan nästa dag :joy:

Min egen kunskap räcker inte till för att tolka amerikansk bokföring, så nu väntar jag mest med intresse på eventuella svar på blankningsrapporten. Spruce Point Capital verkar själva vara en stor aktör i blankarvärlden, genom att googla hittar man artiklar från flera år tillbaka om framgångsrik blankning.

Intresserade kan ladda ner hela blankningsrapporten här:

Rapporten i Powerpoint-format är ganska tungläst, men detta är tydligen en sammanfattning / huvudtesen:

På Twitter har det redan raljerats lite över att man använder en tre år gammal händelse (som marknaden känner till) som bränsle för blankningen, men utan tvekan kommer det här caset som en nyhet för många småsparare, inklusive mig själv. Den gula rutan innehåller inte heller på långt när allt innehåll i rapporten; där finns (kanske befogade, synd att man inte är någon siffertuggare) misstankar om huruvida resultatet konverteras till faktiska kontanter samt andra bokföringsrelaterade punkter.

Problemen med bokföringen och SEC är tydligt seriösa händelser och ökar åtminstone min egen bedömning av riskerna i caset. En del av motiveringarna för den negativa vyn får mig dock att le lite grann, när följande saker också lyfts fram i rapporten:

• SMCI appears to now be targeting larger customers, which carries with it greater risks such as bigger discounts and margin concessions along with worsening payment terms.

• Nedsiderisken på 40–50 % (verkligt värde $42,39–$50,86) baseras på en statisk tillämpning av enbart EV/Sales-multipeln till genomsnittet för åren 2018–2022 (dvs. EV/S 0,35x–0,40x). I tabellen som presenterar värderingen av jämförelsebolagen, där man förfasas över den nuvarande höga EV/S-värderingen, syns också hur SMCI:s EV/EBITDA är lägre än genomsnittet för jämförelsegruppen.

Blankningsrapporter är ett ganska främmande koncept för mig, men det känns som att man inte har fått fram lika mycket material kring det här fallet som det brukar vara i dessa sammanhang. Baserat på Spruce Point Capitals track record kommer jag dock att följa marknadens reaktion/kommentarer noga och håller åtminstone köpknappen gömd ett tag till.

5 gillningar

På Twitter har det dykt upp några bemötanden av blankningsrapporten, där man i huvudsak har landat i att instämma i oron kring Metas minskande betydelse för SMCI:s tillväxt. På Seeking Alpha har den uppenbarligen ganska vettiga(?) skribenten Jeremy Blum erbjudit följande bemötande:

https://seekingalpha.com/article/4569052-rebuttal-to-spruce-point-capital-short-report-on-super-micro

Författarna till de bemötanden som lyfts fram i de bifogade tweetarna är knappast särskilt namnkunniga, åtminstone övertygar inte skrivstilen, men vi delar dessa också:

https://twitter.com/CVCResearch/status/1612948578598793217?s=20&t=4ijd7z4Sjpc-DOHV6chxJQ

https://twitter.com/CVCResearch/status/1612948583107661825?s=20&t=hTy-KJCk9uHGtKZda5jqIA

2 gillningar