NVIDIA - Det omöjligas möjliggörare

NVIDIA – möjliggöraren av det omöjliga

NVIDIA tillhandahåller nu och i framtiden en betydande del av den programmerings- och beräkningskapacitet som världen behöver för kundbehov inom många branscher. När det gäller bolaget ger adjektivet disruptiv inte en rättvisande bild, eftersom man genom bolagets lösningar skapar något aldrig tidigare skådat, det vill säga helt ny affärsverksamhet. Enligt min mening är detta ett av världens mest innovativa företag, som förmår kombinera den senaste vetenskapen och ICT till förmån för kunderna.

NVIDIA kan betraktas som en diversehandel, och varför inte. Men nästan alltid är den gemensamma nämnaren för lösningarna att beräkningskapaciteten tas till en helt ny nivå. NVIDIA förkroppsligar de saker som ofta leder till stor framgång i amerikanska bolag: grundaren sitter fortfarande vid rodret och företaget har en modern personalpolitik: ”There’s only one team at NVIDIA. That means no politics, no hierarchy”. Företaget förstår sitt ansvar som en del av samhället och ESG beaktas i den egna verksamheten.

Bilden nedan är hämtad från bolagets Q3-presentation. Bilden visar att tillväxten i beräkningskapacitet har passerat Moores lag (blå linje). Megatron-Turing (uppe till höger) är NVIDIA:s och Microsofts färska samarbetsprojekt för att utveckla interaktion och förståelse mellan människa och system. Den här bilden illustrerar väl min egen sammanfattning av företaget: det innoverar med hjälp av de främsta experterna → sedan nätverkar företaget → och på så sätt skapas något helt nytt i den här världen. Därför förtjänar NVIDIA en egen tråd här på forumet.

image

NVIDIA tillhör den kategori bolag där ett långsiktigt innehav kräver bra sittfläsk och kontinuerlig läsning för att man ska orka och våga rida ut dippar, perioder av stiltje och röda dagar. Jag tycker att den senaste investerarpresentationen (nedan) ligger helt rätt i tiden – och ger en bra inblick i den närmaste framtiden.
https://s22.q4cdn.com/364334381/files/doc_financials/2022/q3/NVDA-F3Q22-Investor-Presentation-FINAL.pdf

48 gillningar

Jensen Huang jämförs redan med Bill Gates och Steve Jobs. Om metaversum (Omniverse) slår igenom ordentligt med Nvidias hjälp, kan det hända att inte ens dessa jämförelser räcker till. Det är en glädje att vara med på resan.

6 gillningar

Några utdrag från Nvidias presentation vid Credit Suisse 25th Annual Technology Conference den 30 november. CFO Colette Kress svarade på analytikernas frågor i 30 minuter. Några utdrag:

Den röda tråden för företaget har varit och är fortfarande “accelerated computing”. Enligt Colette var gaming det första området där företaget märkte att det behövdes mer hastighet i beräkningarna. Spelindustrin är fortfarande företagets hjärta och själ. AI och dess utveckling var nästa målområde som drar nytta av Nvidias förmågor. Och när man ser framåt, ser Colette Nvidia som ett företag som också producerar “full stack” datacenterlösningar. Full stack betyder för Nvidia en stack där längst ner finns mikrokontroller (chips), ovanpå dem finns maskiner för snabb beräkning och överst finns programvaror och utvecklingsmiljöer för olika branschers behov. Mellanox-köpet (år 2020, företaget producerar komponenter till superdatorer) möjliggör förstklassiga datacenterfunktioner.

Jensen Huang har på sistone ofta lyft fram att nu när de har tillgång till “full stack” kan de producera programvarumiljöer och lösningar för till exempel AI på ett helt annat sätt än tidigare. Arm-affären (-> nu under luppen hos konkurrensmyndigheterna) är fortfarande ett konsekvent försök att föra “full stack” till mobila enheter och kantberäkning (edge-computing).

Nvidias Q3-resultat visar en stark användning av kassaflödet för förvärv och inköp på lång sikt. Colette berättar att de genom sina åtgärder har hjälpt sina leverantörer att öka sin kapacitet. Enligt Colette är de redo för nästa års starka efterfrågan: "But when we think about the second half of next year, I think we’ll be in a great position given so much of the work that we’ve already done on long-term procurement.”

Frågorna och diskussionen övergick till marknadsbedömning (TAM). Colette berättade att fundamentalt sett sänker hälften av deras lösningar priset på analys (beräkning) och hälften är helt nya användningsområden, det vill säga de utökar marknaden. Colette nämner vid flera tillfällen att de växer snabbare än spelmarknaden eller datacentren - Nvidia erbjuder förutom spelupplevelsen även verktyg för utvecklare och distributörer. De ser också att “accelerated computing” sprids brett till datacentren och programmeringsplattformarna "So, inferencing is now growing faster than our overall datacenter as a whole.” → Detta sammanfattar ganska väl Nvidias syn på att den traditionella sifferhanteringen (traditionell matematik) och traditionella digitala databearbetningen, som att omvandla ett dokument till ett digitalt dokument, får sällskap av lösningar där den digitala världen blir en verklig assistent för människan, som drar slutsatser och rekommenderar saker på ett ögonblick, och om situationen kräver det, till och med räddar från fara. Därmed befinner vi oss redan vid gränssnittet mellan den virtuella världen och den fysiska världen. Colette sammanfattar Omniverse mycket väl: “Omniverse really brings together the best breed of everything that we have developed.”

12 gillningar

Nvidia är helt klart den mest fascinerande av dessa stora teknikföretag. När jag väntar på börskraschen kanske jag äntligen vågar köpa…

Här är en färsk intervju med Jensen Huang för de intresserade, jag tyckte den var mycket intressant:

Istället för att jag lyfter fram höjdpunkter från den, låter jag den här killen göra det åt mig:

Jag hittade den intervjun där. En bra blogg i övrigt, jag läser den då och då.

I väntan på den här dagen:

:smiley:

9 gillningar

I början av den röda dagen för US Tech kom det spekulationer om att Arm-affären skulle misslyckas: “Sannolikheten för att Nvidia (NASDAQ:NVDA) ska slutföra sitt planerade köp av Arm Holdings (ARMHF) från Softbank för 40 miljarder dollar sänktes till 5% från 30% efter att Federal Trade Commission igår stämde för att blockera sammanslagningen, enligt Citi”. Inga andra faktorer som skulle kunna orsaka en kollaps är riktigt synliga på kort sikt just nu…

1 gillning

Intressant rapport som lyfter fram två centrala ämnen:

• maskininlärningsoperationer (MLOps)
  • molnteknik
    NVIDIA driver båda framåt i täten.

https://www.mckinsey.com/business-functions/mckinsey-analytics/our-insights/global-survey-the-state-of-ai-in-2021?cid=other-eml-dre-mip-mck&hlkid=e864d8599a39479cb4ef7708d385980c&hctky=3052965&hdpid=4b6f7bea-130b-4b17-a629-7f61772a3c6c

3 gillningar

Överraskande – jag hittade inga NVIDIA-investeringar eller handelstransaktioner från Ark Invest. Har Cathie alltid hållit sig borta från denna aktie. Hmm… :slight_smile:

1 gillning

Amerikanska tillväxtaktier har bjudit på en fartfylld berg-och-dalbana under 2021. Den övergripande känslan är att det inte är min grej att stirra på värderingar och multiplar. I Cloudflare-gruppen delade jag en Forbes-artikel, och det som jag främst funderade över var Beth Kindig & I/O Funds siktlängd – har tillväxtinvesterare blivit värdeinvesterare!!! :slight_smile:

Jag förlitar mig helt på tillväxt. I mina aktier vill jag helst se accelererande tillväxt, ökande kundantal, ökande kundstorlekar osv. Jag tänker att eftersom min portfölj inte innehåller någon traditionell “skyddsnät” nu, måste detta skyddsnät vara en ny “dragkrok” som, när den nuvarande tillväxten avtar och aktien rasar med över 50%, sakta börjar dra företaget mot ny tillväxt. Om “dragkroken” till exempel är mer än 3 år bort, så är dess effekt ännu inte för mycket inprisad i företaget.

Nedan delar jag en länk, vars exempel får mig att se potentiell dragkraft för vissa företag på 3-5 års sikt. Det vill säga, den utvecklande kvantberäkningen är ett exempel på de skyddsnät jag söker för mina portföljbolag.

Quantum computing use cases—what you need to know | McKinsey

Hittills har jag mest berörts av följande stycken i artikeln:

Digital infrastruktur

Alla användningsfall för kvantberäkning kräver maskinläsbar indata som är lättillgänglig från centrala databaser och digitala och analytiska arbetsflöden där en kvantdator kan integreras. Många områden som kan dra nytta av kvantberäkning saknar dock fortfarande grundläggande digital infrastruktur. Företag kommer att behöva utveckla sina dataplattformar, datahantering och datapipeline för att göra rätt datakällor tillgängliga för kvantberäkning – och integrera resultaten i affärsprocesser och arbetsflöden. Ledare inom branscher med lovande användningsfall för kvantberäkning bör säkerställa att nödvändig digital infrastruktur finns på plats när kvantmaskinvaran utvecklas tillräckligt för att möjliggöra branschspecifika användningsfall. Under tiden bör leverantörer av kvantprogramvara bädda in sina kvantberäkningserbjudanden i konventionella digitaliseringstjänster och hjälpa användare att sätta upp integrerade affärslösningar som utnyttjar kraften i kvantberäkning.

Molnbaserade tjänster

I slutändan kan molnbaserade kvantberäkningstjänster bli den mest värdefulla delen av ekosystemet och skapa stora belöningar för dem som kontrollerar dem. De flesta leverantörer av molntjänster erbjuder nu tillgång till kvantdatorer på sina plattformar, vilket gör det möjligt för potentiella användare att experimentera med tekniken. Eftersom personlig eller mobil kvantberäkning är osannolik detta årtionde, kan molnet vara det huvudsakliga sättet för tidiga användare att uppleva tekniken tills det större ekosystemet mognar.

NVIDIA banar redan väg för kvantberäkning. De har en global full-stack mjukvaruutvecklingsmiljö, bygger en naturlig väg från AI till kvantberäkning, kan tillhandahålla simulerings-/utvecklingsmiljöer för kvantberäkningsbehov etc. etc. Även om vi är i NVIDIA-gruppen, är det bra att lyfta fram amerikanska företags förmåga att nätverka med varandra för att bygga den stora bilden. När kvantberäkning används inom industrin eller i konsumenternas vardag måste beräkningen/applikationerna vara distribuerade där användarna finns. Då kommer 5G och Edge Computing (operatörer, Cloudflare) in i bilden. Och företag måste bryta ner sina datasilos och skapa en mycket tydlig och transparent datainfrastruktur (Snowflake).

Detta investeringsår börjar närma sig sitt slut, så jag vågar redan önska ett spännande och framgångsrikt investeringsår 2022!

9 gillningar

Det är en rejäl uppsättning nya/uppdaterade produkter och tjänster från NVIDIA idag. Jag förstår att företaget driver framåt med stor energi. Jag plockar ut ett intressant stycke om GeForce NOW-partners från nyhetsartikeln. Det AT&T 5G-partnerskapet är ganska strategiskt, eftersom den framtida centrala treenigheten är = AI + 5G + Edge Computing.

NVIDIA meddelade också ett partnerskap med Samsung för att integrera GeForce NOW i sina smart-tv-apparater, med start under andra kvartalet i år. Detta följer förra månadens betaversion av GeForce NOW-appen för LG 2021 WebOS Smart TV. I samarbete med AT&T som en 5G Technical Innovation-partner levererar GeForce NOW kraften i PC-spel till mobila enheter. Från och med januari kan AT&T-kunder med en 5G-enhet med ett obegränsat 5G-abonnemang, eller ett kvalificerande obegränsat abonnemang, få ett sex månaders GeForce NOW Priority-medlemskap utan kostnad.

5 gillningar

NVIDIA är nummer ett i Top Large-serien 2022. Forskning finns tillgänglig online om hur en hög Glassdoor-ranking korrelerar med aktieavkastning i förhållande till S&P500-indexet… t.ex. “Under de senaste 13 åren har Glassdoors Best Places To Work mer än fördubblat avkastningen för S&P 500 med konsekvens.”
https://www.glassdoor.com/Award/Best-Places-to-Work-LST_KQ0,19.htm

4 gillningar

Mot den röda dagen, goda nyheter:

5 gillningar

Några höjdpunkter från NVIDIAs Q4-resultat (räkenskapsåret slutade den 31 januari 2022). Nedan visas den årliga omsättningen TTM per kvartal:

Q4-omsättningstillväxten Y/Y var 52,8%. Det avslutade räkenskapsåret hade en omsättning som var 61% högre än föregående.

Nedan visas den årliga nettovinsten TTM per kvartal:

Nettovinsttillväxten i Q4 var 106% Y/Y. Under det avslutade räkenskapsåret ökade nettovinsten med 125%. Nettovinstens andel av omsättningen under det avslutade året var $9 752/$26 914 (i miljoner) = 36,2%. Siffrorna är GAAP-siffror.

Den kvartalsvis beräknade 12-månaders rullande omsättningen och nettovinsten som beskrivits ovan visar att NVIDIA ständigt växer, och tillväxten accelererar. Samtidigt uppgår nettovinsten till 36% av omsättningen. Resultatförmågan är alltså utmärkt och resultatökningen accelererar också.

Företagets Q1-prognos för det inledda räkenskapsåret lovar att trenden kommer att fortsätta. Dessutom framkom det under Q4 Earnings Calls (rapportsamtal) bland annat att företaget under Q4 inte kunde möta den ökade efterfrågan på grund av flaskhalsar på utbudssidan, men att situationen kommer att förbättras i år. Med hockeytermer skulle man kunna säga att så länge investeraren håller sig till sin egen spelplan, så är sannolikheten störst att vinna även denna turnering :slight_smile:

10 gillningar

Science fiction eller nära framtid, du kan uppdatera din egen åsikt genom att lyssna på diskussionen mellan Beth Kindig från I/O Fund och Richard Kerris, NVIDIAs VP.
https://www.forbes.com/sites/bethkindig/2022/02/18/nvidia-on-how-the-metaverse-can-overtake-the-current-economy/?sh=453647fe3614

3 gillningar

Datautpressare som stal upp till 1 terabyte data från Nvidia har utfärdat ett av de mest ovanliga ultimatum någonsin i cyberbrottslighetens historia: låt Nvidias grafikkort gräva kryptovalutor snabbare, annars kommer företagets kronjuvelkällkod att släppas inom kort.

Tack för delningen. Ganska speciell utpressning, vi får följa utvecklingen.

GTC 2022 KEYNOTE

Keynote av NVIDIAs VD Jensen Huang | GTC mars 2022 | NVIDIA
Du bör reservera lite tid för det!

3 gillningar

I slutet av den presentationen, på sidan 72, säger NVIDIA att marknadsmöjligheten, dvs. TAM (Total Addressable Market), är 1 biljon dollar, vilket är cirka 40 gånger den nuvarande omsättningen. Företaget har alltså inga planer på att bromsa sin tillväxt ännu.

https://s22.q4cdn.com/364334381/files/doc_presentations/2022/NVIDIA-Investor-Day-2022-Presentation.pdf

8 gillningar

NVIDIAs Q1-resultat var välbekant. Höga marginaler och stark tillväxt. Det mest överraskande i resultatet, enligt mig, är följande:

Utsikter

NVIDIAs utsikter för andra kvartalet räkenskapsåret 2023 är följande:

• Intäkterna förväntas uppgå till 8,10 miljarder dollar, plus eller minus 2%. Detta inkluderar en uppskattad minskning på cirka 500 miljoner dollar relaterat till Ryssland och COVID-nedstängningarna i Kina.

Med andra ord kommer Q2-omsättningen att vara något lägre än Q1:s 8,29 miljarder. Om vi gör en “justering”, det vill säga lägger till de förlorade 500 miljonerna till Q2-prognosen på 8,1 miljarder, får vi 8,6 miljarder. Detta motsvarar en tillväxt på cirka 4% kvartal över kvartal (Q/Q). När det gäller NVIDIA skulle man kunna tala om en avmattning i tillväxten. Ja, marknaden kräver starkare tillväxt, så aktien kommer förmodligen att söka en riktning tills tillväxten börjar accelerera.

4 gillningar

När det gäller NVIDIAs grafikkort är nästa kvartal det sista kvartalet för den tidigare generationen, vilket redan sänker priserna när de måste börja sänka priserna på gammalt skräp för att det ska sälja. Och på datacenter-sidan håller de fortfarande på med en upprampning av nya kort, så även där pågår ett generationsskifte.

Q3 borde då vara mer normalt igen, förutsatt att kostnadssidan inte går helt överstyr…

8 gillningar

Ganska bra beskrivning av att det aktuella kvartalet är lite knepigt för NVIDIA.

1 gillning