NVIDIA – möjliggöraren av det omöjliga
NVIDIA tillhandahåller nu och i framtiden en betydande del av den programmerings- och beräkningskapacitet som världen behöver för kundbehov inom många branscher. När det gäller bolaget ger adjektivet disruptiv inte en rättvisande bild, eftersom man genom bolagets lösningar skapar något aldrig tidigare skådat, det vill säga helt ny affärsverksamhet. Enligt min mening är detta ett av världens mest innovativa företag, som förmår kombinera den senaste vetenskapen och ICT till förmån för kunderna.
NVIDIA kan betraktas som en diversehandel, och varför inte. Men nästan alltid är den gemensamma nämnaren för lösningarna att beräkningskapaciteten tas till en helt ny nivå. NVIDIA förkroppsligar de saker som ofta leder till stor framgång i amerikanska bolag: grundaren sitter fortfarande vid rodret och företaget har en modern personalpolitik: ”There’s only one team at NVIDIA. That means no politics, no hierarchy”. Företaget förstår sitt ansvar som en del av samhället och ESG beaktas i den egna verksamheten.
Bilden nedan är hämtad från bolagets Q3-presentation. Bilden visar att tillväxten i beräkningskapacitet har passerat Moores lag (blå linje). Megatron-Turing (uppe till höger) är NVIDIA:s och Microsofts färska samarbetsprojekt för att utveckla interaktion och förståelse mellan människa och system. Den här bilden illustrerar väl min egen sammanfattning av företaget: det innoverar med hjälp av de främsta experterna → sedan nätverkar företaget → och på så sätt skapas något helt nytt i den här världen. Därför förtjänar NVIDIA en egen tråd här på forumet.

NVIDIA tillhör den kategori bolag där ett långsiktigt innehav kräver bra sittfläsk och kontinuerlig läsning för att man ska orka och våga rida ut dippar, perioder av stiltje och röda dagar. Jag tycker att den senaste investerarpresentationen (nedan) ligger helt rätt i tiden – och ger en bra inblick i den närmaste framtiden.
https://s22.q4cdn.com/364334381/files/doc_financials/2022/q3/NVDA-F3Q22-Investor-Presentation-FINAL.pdf