Cloudflare - CDN och kampen mot överbelastningsattacker

Cloudflare är ett företag grundat 2009 med huvudkontor i Kalifornien, som i första hand erbjuder ett innehållsleveransnätverk och skydd mot överbelastningsattacker. Detta företag har nämnts lite i flera olika trådar, men jag bestämde mig för att öppna en egen tråd för det – jag är en nybörjarinvesterare och ingen guru inom detta område, så mitt “öppningsinlägg” är lite klumpigt. Förhoppningsvis får vi igång bra diskussioner om detta.

Direkt citat från Wikipedia:
En webbplats som har Cloudflares tjänster aktiverade distribuerar inte sitt eget innehåll, utan Cloudflare fungerar som en omvänd proxy för den. Webbplatsens användare ansluter då till Cloudflares server, som fungerar som en cache för den efterfrågade informationen. Cloudflare har betydligt mer kapacitet till sitt förfogande än en enskild nätverksserver, och kan jämna ut trafiktoppar när flera användare försöker komma åt webbplatsen. Dessutom är företagets tjänster designade för att vara feltoleranta.

Här är några siffror från de senaste åren:

Cloudflares IPO var i september 2019 (ljus=vecka):

Målkursstabell citerad från WSJ, även om den inte har så stor betydelse:

Resultatet för första kvartalet 2021 överträffade förväntningarna och företagets VD och grundare Matthew Prince hyllade en rekordstart på året. Antalet kunder översteg 4 miljoner och antalet stora kunder ökade med 70 procent från 2020, där stora kunder representerar över hälften av den totala omsättningen. Kort efter Q1 steg dock kursen för att sedan vända tillbaka till en brant nedgång, men jag vet inte varför. För detta år förväntar sig Cloudflare en omsättningstillväxt på 40 procent jämfört med föregående år och man säger att skalbarhet finns när det gäller molntjänster. Å andra sidan går detta tillväxtföretag, som sysselsätter 1800 anställda, fortfarande med förlust.

Detta var en av de allra första utländska aktierna som hamnade i min portfölj efter min snabba undersökning/magkänsla och eftersom vissa rekommenderade den. :roll_eyes::upside_down_face: Mitt tredje inhemska språk är mycket svagt för mig, så jag är ledsen att jag inte kunde berätta om företaget på ett mer förnuftigt sätt (jag har inte tagit in något i min långsiktiga portfölj på så svaga grunder efter detta). Jag märkte att det fanns knappt 2 500 ägare av denna aktie på Nordnet, så det finns förmodligen gott om andra finska aktieägare på detta forum, så det vore trevligt om vi kunde få igång en diskussion kring detta – må denna trådstart fungera som en inledning till diskussionen. :slightly_smiling_face:

Tack!

28 gillningar

Det var fantastiskt att hitta den här Cloudflares egen tråd. Jag själv stötte på Cloudflare via Nvidia-nyheterna för tre månader sedan:

Jag har sammanfattat det så att Nvidia är och kommer att vara en av de centrala riktningsvisarna när det gäller AI (dvs. artificiell intelligens). Nvidia vet (och Tesla vet) att till exempel automatisk bilkörning inte är möjlig om det finns latens – fördröjning – vid användning av AI. Nvidia vill flytta AI-applikationer To The Edge, det vill säga nära användningsområdet. Cloudflare erbjuder just det. Det vill säga, Cloudflare erbjuder ett säkert och snabbt internet – det kan föra AI till användningsområdet, vare sig det är en bil i automatisk körning, en jordbrukare i USA eller en gurkodlare i Japan (Nvidias Jen-Hsun Huang pratar ofta om dessa användningsområden). Cloudflare rubriksätter Nvidia-partnerskapet så här: ”Cloudflare Partners with NVIDIA to Bring AI to its Global Edge Network”. Cloudflares kärnverksamhet är just dess Global Edge Network. Det vill säga, Nvidia behöver Cloudflare för att AI ska fungera ordentligt och Cloudflares eget Global Edge Network kan växa till en viktig AI-användningspunkt i framtiden.

I praktiken bygger Nvidia och Cloudflare nu upp infrastrukturen för ett genombrott för AI-applikationer. Tidigare talade jag bara om två företag, och jag utesluter absolut inte andra. För mig räcker det att se betydelsen av det samarbetet som intressant och värdeskapande.

Några ord om Cloudflares roll i cybervärlden. Jag lyssnade nyligen på en podd där Cloudflares ursprung analyserades. Det gick ungefär så här: Matthew Prince och Michelle Zatlyn gick samma kurser på Harvard. Gjorde projektarbeten. Och lärde på så sätt känna varandra. Matthews hobby var att identifiera spam. Sedan, en gång när han talade på MIT, började företagare fråga varför de inte också blockerade spam, när de nu identifierade dem. Därifrån började Cloudflare 2009, med Matthew och Michelle som grundare, det fanns även andra involverade och de fick 2 miljoner dollar i VC-pengar. Cloudflare har alltså hela tiden varit ett cyberföretag. Det är värt att följa Twitter, Matthew tolkar där, tycker jag, många aktuella frågor mycket väl, och det kommer hela tiden uppdateringar om deras affärsutveckling. Som en detalj, i juni twittrade Matthew om Accentures stora avtal, där Accenture och Cloudflare levererar cyberskydd till federala ICT-system, inklusive bärbara datorer och telefoner.

När det gäller Cloudflare handlar det åtminstone i viss mån om ett disruptivt företag som ständigt tränger sig in och lyckas komma in på de stora pojkarnas områden (AWS, Azure etc.). Av de kvartalsrapporter och konferenssamtal jag har lyssnat på har det blivit ganska tydligt att Cloudflares kundbas växer just i den stora änden mycket bra (CAGR +29% eller liknande).

En sak vill jag nämna till; Cloudflare är en mycket populär arbetsplats i USA och ungefär 1% av de sökande väljs ut, om jag minns rätt. Michelle har rekryterat hela tiden, så berättade hon i en podd. De försöker hitta så kallade ”oavsiktligt underpresterande” som i sin nuvarande tjänst inte kan utnyttja sin fulla potential. De lönekonkurrerar inte, utan betalar mer först när resultat har uppnåtts för företaget.

Så sammanfattningsvis erbjuder Cloudflare ett snabbt och säkert internet. Ändå ett verkligen intressant fall. Och de växer, med Matthews ord, disruptivt. Det framåtblickande P/S är i storleksordningen 55. Det vill säga, inga säkerhetsmarginaler för företagets värdering kommer att uppstå. Jag skriver inte mer om siffrorna nu, de kan studeras efter till exempel den 5.8. (q2).

Jag kan inte bättre förklara var jag ser företagets vallgrav. Det kan vi leta efter tillsammans. Jag skulle rekommendera att lyssna på Yles Pörssipäivän-diskussion den 30.6.2021. Där listar Ernst Grönblom en intressant uppsättning kriterier för tillväxtföretag som han använder. Och du kan spegla dem mot detta företag.

Och slutligen – i vinnaren tar allt-typen av företag är grundarna ofta länge vid rodret när företaget expanderar till en stor aktör och marknadsvärdet sväller. Och Matthew och Michelle verkar vara precis rätt axel för att föra företaget stort framåt.

18 gillningar

Tack så mycket! Det mesta du skrev var nytt för mig. Min engelska är svag, och speciellt om jag måste läsa utmanande investeringsmaterial tar det mycket tid. :slightly_smiling_face:

Investing.com diskuterades Cloudflare för några månader sedan i en artikel om enskilda undervärderade aktier, då priset låg runt 80-90 dollar, medan det nu är strax under 110 dollar. Denna aktie är, eller var, om jag minns rätt, även i Nordnets Tuomas portfölj och var till och med tillfälligt i Lepikös ficka. Pojkarna verkar ha köpt den baserat på teknisk analys när priset låg under 80 dollar.

Det är ännu lättare att följa företaget nu när du har förklarat sakerna så utmärkt. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

https://cloudflare.net/news/news-details/2021/Cloudflare-Hits-Milestone-in-FedRAMP-Approval-to-Offer-Zero-Trust-Cybersecurity-to-Government-Agencies/default.aspx

Jag har lyssnat ett par gånger på intervjun med Cloudflares (NET) CEIO Matthew Prince vid J.P. Morgans 49:e årliga globala teknik-, media- och kommunikationskonferens den 25 maj 2021. Informationen i dessa intervjuer är svår att hitta i officiella presentationer. Matthew sammanfattade sitt företags strategi, och det är vad jag nu ska försöka förklara för er. Länken jag delade ovan handlar om att Biden-administrationen satsar betydande resurser på cybersäkerhet. Intervjun avslöjade att företaget redan har erbjudit sina tjänster till den federala regeringen, och nämnde bland annat FBI, NSA, CIA och utrikesdepartementet. Nu går företaget mot officiell status inom federala tjänster, vilket länken syftar på.

Disruptionen består i att Cloudflare erbjuder ett internet utan latens och som är säkert, och från detta internet försvinner de fysiska servrarna av många slag från många leverantörer (företaget talar om “boxar”) – Cloudflare bygger sina tjänster programmatiskt. Företaget har samarbetat med Google och Microsoft; de stora offentliga molntjänsthusen och Cloudflare bildar hybridmoln. Var och en har sin roll. Med Amazon är det mer komplicerat, men det tar vi en annan gång. En manifestation av Cloudflares disruption är att regelefterlevnad (GDPR etc.) utförs programmatiskt i Cloudflares nätverk. Det vill säga, de kodar sitt moln så att till exempel data från Texas stannar inom delstaten Texas. Nu för tiden hanteras GDPR generellt fortfarande via servrarnas placering. Cloudflares modell är en betydande disruption.

Företagets bruttomarginal är 77 %. Det innebär att de har förmåga att agera effektivt och de har en plan att öka rörelseresultatet till 20 %. Nu är försäljning och marknadsföring upp till 40 % av omsättningen, vilket leder till förlust. Siffrorna är helt i sin ordning enligt min mening.

Följ företagets webbplats och lyssna på intervjuerna från kvartalsrapporterna och annat presentationsmaterial där. Genom dem får man en inblick i företaget. Den här texten var bara en skrapning på ytan. Jag upplever något verkligt betydelsefullt och nytt i detta företag, något vi ännu inte har sett. Bara en nyans, men Cloudflare är just det företag som valde och fick NET som sin aktiesymbol :slight_smile:

11 gillningar

Om du är intresserad av Cloudflare, bör du läsa Mujis (@hhhypergrowth på Twitter) analyser av företaget och dess produkter.

6 gillningar

Plockat från halvledargruppen även hit…

3 gillningar

Några tankar om Cloudflares resultat, som släpptes torsdagen den 5 augusti runt kl. 23.
https://cloudflare.net/news/news-details/2021/Cloudflare-Announces-Second-Quarter-2021-Financial-Results/default.aspx

Bildpresentationen är också illustrativ

Jag lyssnade också på VD:ns webcast.

Omsättningstillväxten för Q2 2020 → Q2 2021 var 53%. EV/Sales (TTM) är nu 76.44 (!!!). Bara genom att titta på siffrorna kan man inte riktigt motivera det i portföljen. Men några höjdpunkter från Q2. Från intervjuer och pressmeddelanden framgår det att FedRAMP-certifieringen framskrider väl. Matthew Prince var ganska stolt och entusiastisk över detta under Q2 earnings call – den federala regeringen är ju, med VD:ns ord, ”världens största ICT-köpare”. Och VD betonade att federala inköp är fleråriga och ännu inte inkluderade i deras H2-uppskattningar. Han nämnde också att integratörernas (t.ex. Accenture) roll kommer att växa som en del av produktportföljens spridning. ESG är viktigt för företaget och olika temaveckor (t.ex. 0-carbon net etc.) finns på företagets agenda. Så mycket om siffrorna, att företaget direkt säger att det ständigt investerar betydande belopp i produktutveckling och marknadsföring. Företaget lovar fortfarande att nå noll i rörelseresultat under Q1 2022. När man tänker på aktiens drivkrafter så är det enligt mig just denna break-even i Q1 2022 och att tillväxten håller sig på 40-50% som marknaden följer och förväntar sig. (Friskrivning: informationen har lästs eller lyssnats på från den engelskspråkiga presentationen, så mina tolkningar kan innehålla fel.)

7 gillningar

Tack @Verneri_Pulkkinen för det senaste IndersTV-programmet, där ni diskuterade vikten av säljbeslut. Det är värt att lyssna på då och då. Att fundera över försäljning är helt avgörande när det gäller dessa “utskällda som överprissatta” företag, där Cloudflare (NET) tillhör toppen med ett EV/S (TTM) på 74. På InvestorsObservers webbplats (gratis att registrera sig) har NET:s Fundamental Analysis-poäng 3/100, vilket innebär att 97% är bättre än NET i denna kategori! Å andra sidan ger Long Term Technical en position på 97/100, nästan bäst ur denna synvinkel. Och prognoserna går nedåt: “Forecast data is based on the 12-month price targets of Wall Street Analysts = $116”, aktiekursen är nu cirka $127.

På internationella forum hittar man kolumner från topprankade skribenter, som “Why Cloudflare Stock Is Very Dangerous And Priced For Perfection”. Huvudet kommer definitivt att bli förvirrat utan en egen strategi.

Jag skrev detta eftersom jag ofta under resultatrapporteringsperioderna frågar mig själv varför jag behåller dessa aktier, motivera det! Detta är ingen investeringsrekommendation, utan mina egna högljudda funderingar. När det gäller Cloudflare är anledningen att behålla aktien i portföljen fortfarande den 50% årliga tillväxttakten och förmågan att justera resultatet genom investeringar i försäljning och produktutveckling. Eftersom NET stör den gamla infrastrukturen är det ett företag som man inte bör ge upp av misstag. Jag funderade på detta på ett annat forum, och i min text framgår det tydligt att ankaret är försäljningsstrukturen och tillväxten: “Thank’s Mr. XX for this very important and useful article. I liked your analysis - the increasing customer base - very much. I encourage you, if you have time and interest, continue to analyze the quality and growth of NET’s customer base, also in the future. There we can find the ultimatum basement to stay long, or signal’s to plan exit. This is very crusial - I try to avoid not to sell based on stock market fluctuations or not to sell even when momentum changes in the overall stock markets (followed by rising inflation and interest rates etc.). In my strategy these should not be a reason to exit this stock - if NET’s real business still continues well. As we all know, the upside potential of Cloudflare is so visible, so don’t miss it accidentally, and regret later.”

4 gillningar

Här är en ytlig företagsanalys av Cloudflare om du är intresserad:

2 gillningar

Det är bra att göra affärer när visionen är skarp och självförtroendet är på topp:
”Vi vill optimera skalan och intelligensen i vårt nätverk så att Cloudflare inte bara är det mest globala nätverket på jorden, utan också det mest lokala”, säger Matthew Prince, medgrundare och VD för Cloudflare. ”Vi kommer att fortsätta att investera i att föra vårt nätverk närmare så många människor som möjligt eftersom vi tror på att tillhandahålla säkerhet, integritet och tillförlitlighet för alla. Utöver att expandera vårt nätverk kommer vi snart att dela mer om hur vi skapar det snabbaste moderna nätverket.”
https://cloudflare.net/news/news-details/2021/Cloudflare-Grows-its-Network-By-25-Percent-to-Speed-Up-and-Secure-the-Internet/default.aspx

2 gillningar

Jag håller inte på med teknisk analys, förutom att jag har en graf (RSI14) som jag tittar på vid stora kursförändringar – alltså undantaget bekräftar regeln :). Säljarna tar alltid slut när RSI14 är runt 30. Denna RSI14 har betydelse för mig när det inte finns någon förändring i företagets berättelse. Cloudflare får då och då stryk, särskilt minns jag Q1/2021, där kursen slogs ner 10% på en dag redan innan resultatet publicerades, vilket syns runt den 10 maj. Och den slogs så hårt att inte ens ett normalt resultat omedelbart piggade upp kursen. Varken då eller nu har jag sett några tecken på att affärerna skulle vika. Tvärtom.

3 gillningar

Jag använder Cloudflare i min portfölj för situationer som kräver motståndskraft… de har ett skickligt team
https://twitter.com/jgrahamc/status/1445068309288951820

2 gillningar

https://twitter.com/eastdakota/status/1445094489370988556

2 gillningar

$NET har nu lurat investeringsbanker och investerare ordentligt. Inga vinstvarningar från företaget åt något håll. Men aktiekursen går som en jojo. Vad vi vet från statistiken är att snart 20 % av världens internettrafik går via Cloudflare. Jag tolkar händelserna så att marknaden vill att Cloudflare ska bli vinnaren i den här tävlingen. Varför? Eftersom företaget skapar förtroende och stabilitet på internet, genom vilket en stor del av världens företagsverksamhet redan bedrivs.

1 gillning

Marknadsvärdet börjar bli ganska högt (för mig har det nu stigit till att bli det mest värdefulla företaget i portföljen och har ersatt Palantir), och nya ATH:er slås nästan varje dag på senare tid. Hur kommer det sig att trots att omsättningen ständigt ökar, har resultatet bara försämrats varje räkenskapsperiod i motsatt riktning? Till dessa priser måste marknaden åtminstone förutse en fortsatt kraftigt växande omsättning, men visst kan man väl också förvänta sig ett resultat? Är det inbakat i priserna?

1 gillning

Företaget har lovat att nå break-even, det vill säga noll, under Q1/2022. Företaget går medvetet med förlust, då försäljning, marknadsföring och produktutveckling äter upp resultatet. Matthew Prince skulle säga att allt går enligt plan. Det finns ju memliknande drag i priset.

3 gillningar

Cloudflare och Fastly nämns väldigt ofta i samma sammanhang i internets underbara värld, så kan någon som är insatt berätta om de är direkta eller delvisa konkurrenter och vilken fördel den ena har framför den andra, om någon?

1 gillning

Bra fråga. Du kan hitta en mängd artiklar genom att söka på “fastly vs cloudflare” online. Jag har inte fördjupat mig i Fastly, och jag har en vag uppfattning om att det kan erbjuda en snabb och till och med den snabbaste internetuppkopplingen, som namnet antyder. Cloudflare erbjuder ett säkert och konkurrenskraftigt snabbt internet. Cybersäkerhet och hastighet i samma paket. Lösningarna är enkla att implementera. Jag jämför inte företagen och överväger inte Fastly, eftersom jag av någon anledning inte kan ansluta till det företaget på samma sätt som Cloudflare, vars företagskultur är fantastisk och det syns också i företagets verksamhet, till exempel i temaveckorna.

3 gillningar

När det gäller Cloudflare kan man nu gissa att uppgången kommer att stanna. Köparna tar slut nu. Den 4 november kommer Q3 ut. Detta företag kan inte hållas i portföljen baserat på siffrorna. Institutionerna säljer inte detta ens nu. Det finns inga nyheter och handeln är normal. Men ingen säljer nu. Jag har själv börjat fundera på om det är så att när en betydande del av världens affärer drivs online, så är en snabb och säker internetuppkoppling mer värdefull i Wall Streets ögon idag än för 11 dagar sedan, då Facebook försvann från internet. Var det ett slags uppvaknande som började strömma in i $NET:s lador. Ett slags vändpunkt upplevs nu när det gäller Cloudflare, kanske Wall Street röstar nu att The Winner ($NET) Takes It All. Mycket intressant.

2 gillningar

Snabbt och säkert internet kommer säkert gradvis att bli en mer värdefull tillgång (särskilt säkerhetsaspekten, eller kanske skulle jag använda ordet tillförlitlighet), men eftersom till exempel Facebook-incidenten, så vitt jag förstår, inte på något annat sätt var kopplad till Cloudflare än att de var uppmärksamma och skrev ett ganska kompetent blogginlägg om saken, tror jag inte att denna värderingsökning är hållbar på något sätt, utan snarare beror på att en stor mängd pengar har riktats mot företag vars verksamhet är kopplad till nätverkets tillförlitlighet och säkerhet. Detta stöds enligt min mening delvis också av att det praktiskt taget inte syns något på kursgrafen den 20 augusti då det rapporterades hur Cloudflare “tidigare under sommaren” lyckades avvärja den största DDoS-attacken som någonsin registrerats (företagets eget blogginlägg). Naturligtvis var detta vid det laget på sätt och vis gamla nyheter, och situationen vid tidpunkten för händelsen orsakade förmodligen inga dramatiska effekter, så på sätt och vis var det kanske osynligt, åtminstone för dem som inte kände till ämnet.

Låt oss ta ytterligare ett lite annorlunda tillvägagångssätt: Eftersom Cloudflares verksamhet är sådan att man utan IT-kunskap praktiskt taget inte kan förstå den djupare än ytan, kommer den överväldigande majoriteten av investeringarna “blint”, och i det avseendet är denna uppgång helt logisk. Jag har dock inte studerat hur jämförbara företags kurser har betett sig. Det tidigare nämnda Fastly har också stigit sedan den 5 oktober, men där syns ingen uppgång – å andra sidan är trenden så kraftigt nedåtgående att spekulativt kapital kanske inte har riktats dit i större utsträckning på grund av det. Men inte heller detta perspektiv stöder en permanent ökning av värderingsnivån. Jag kan föreställa mig att den första på något sätt negativa eller åtminstone realitetsväckande nyheten (t.ex. Q3-resultatet kanske) kommer att släppa ut luften ur värderingen.

Disclaimer: Jag följer inte aktivt företaget och är inte ägare, men jag följer IT- och cybersäkerhetsvärldens händelser relativt aktivt.

3 gillningar