Cloudflare är ett företag grundat 2009 med huvudkontor i Kalifornien, som i första hand erbjuder ett innehållsleveransnätverk och skydd mot överbelastningsattacker. Detta företag har nämnts lite i flera olika trådar, men jag bestämde mig för att öppna en egen tråd för det – jag är en nybörjarinvesterare och ingen guru inom detta område, så mitt “öppningsinlägg” är lite klumpigt. Förhoppningsvis får vi igång bra diskussioner om detta.
Direkt citat från Wikipedia:
“En webbplats som har Cloudflares tjänster aktiverade distribuerar inte sitt eget innehåll, utan Cloudflare fungerar som en omvänd proxy för den. Webbplatsens användare ansluter då till Cloudflares server, som fungerar som en cache för den efterfrågade informationen. Cloudflare har betydligt mer kapacitet till sitt förfogande än en enskild nätverksserver, och kan jämna ut trafiktoppar när flera användare försöker komma åt webbplatsen. Dessutom är företagets tjänster designade för att vara feltoleranta.”
Här är några siffror från de senaste åren:
Cloudflares IPO var i september 2019 (ljus=vecka):
Målkursstabell citerad från WSJ, även om den inte har så stor betydelse:
Resultatet för första kvartalet 2021 överträffade förväntningarna och företagets VD och grundare Matthew Prince hyllade en rekordstart på året. Antalet kunder översteg 4 miljoner och antalet stora kunder ökade med 70 procent från 2020, där stora kunder representerar över hälften av den totala omsättningen. Kort efter Q1 steg dock kursen för att sedan vända tillbaka till en brant nedgång, men jag vet inte varför. För detta år förväntar sig Cloudflare en omsättningstillväxt på 40 procent jämfört med föregående år och man säger att skalbarhet finns när det gäller molntjänster. Å andra sidan går detta tillväxtföretag, som sysselsätter 1800 anställda, fortfarande med förlust.
Detta var en av de allra första utländska aktierna som hamnade i min portfölj efter min snabba undersökning/magkänsla och eftersom vissa rekommenderade den. ![]()
Mitt tredje inhemska språk är mycket svagt för mig, så jag är ledsen att jag inte kunde berätta om företaget på ett mer förnuftigt sätt (jag har inte tagit in något i min långsiktiga portfölj på så svaga grunder efter detta). Jag märkte att det fanns knappt 2 500 ägare av denna aktie på Nordnet, så det finns förmodligen gott om andra finska aktieägare på detta forum, så det vore trevligt om vi kunde få igång en diskussion kring detta – må denna trådstart fungera som en inledning till diskussionen. ![]()
Tack!