Supermicro (SMCI) - Som en liten NVIDIA

I morgon på NVIDIAs GTC presenteras Supermicros senaste AI-utvecklingsmiljö, där Supermicro har satt ihop kraftfulla komponenter och NVIDIA står för AI-mjukvarumiljöerna. På så sätt får man in AI-utveckling och högpresterande beräkningar på kontoren, i hörnet av skrivbordet, tyst surrande. Nedan finns en länk till nyheten.

Supermicro Expands GPU Solutions Portfolio with Deskside Liquid-Cooled AI Development Platform, Powered by NVIDIA (prnewswire.com)

4 gillningar

Nästa vecka på NAB-mässan i Las Vegas visas åtminstone ett par nya broadcast-produkter baserade på Supermicros hårdvara:

https://news.avnet.com/press-releases/press-release-details/2023/Avnet-Launches-First-Virtual-Platforms-Offering-for-High-Performance-Video-Streaming-with-Digital-Realty/default.aspx

4 gillningar

Jag märkte att Supermicro har ungefär samma börsvärde (market cap) som Plug Power, som jag länge har följt och periodvis ägt med dåliga resultat. Jag blev intresserad av hur dessa två företag i övrigt jämför sig med varandra och skapade en liten tabell som hjälp. Jag måste säga att det blev en riktig ögonöppnare :rofl:

17 gillningar

Det är en vinstvarning. Det råder komponentbrist i produktionen av de senaste lösningarna, och omsättning flyttas från Q3 till Q4. Det vill säga “strong orders, and record backlog exiting Q3”, alltså det finns ordrar men man kan inte leverera.
https://ir.supermicro.com/news/news-details/2023/Supermicro-Announces-Preliminary-Financial-Information-for-Third-Quarter-Fiscal-2023/default.aspx

8 gillningar

Supermicro publicerade resultatet efter gårdagens börsstängning. Tiden har varit knapp och jag har inte hunnit fördjupa mig så mycket, men här är åtminstone en liten blänkare till tråden. Omsättningen var ju känd redan efter vinstvarningen, EPS halverades från förra kvartalet (steg YoY), men kassaflödet höll sig åtminstone på plus.

Marknaden är tydligt mest intresserad av utsikterna, som uppenbarligen överträffade förväntningarna. Baserat på detta verkar det nyss rapporterade kvartalets hicka faktiskt ha berott på problem med komponenttillgången, och bolagets sista kvartal kommer återigen att innebära full fart, drivet främst av paketering av AI-beräkningskapacitet.

https://s25.q4cdn.com/632471818/files/doc_financials/2023/q3/Earnings-Deck-Q3FY23-April-28-V5.pdf

https://twitter.com/EricJhonsa/status/1653540803719966722?s=20

6 gillningar

Tack @tonimerkki, ja, bolagets prognoser var ju inte enorma, men bättre än till exempel AMD:s. Måste fördjupa mig mer… snart ger Jerome Powell ränteguidning.

SMCI på all-time high. Inne med en stor position.

6 gillningar

Jag tänkte skriva att optionernas slutdag är den 19.5 och att den senaste tidens rörelse är en short squeeze. Men omsättningen är livlig utan att det rör sig om panikköp. Jag vet inte vad ni andra säger, men det är nog AI-medvinden som får SMCI att lyfta nu. Ett intressant par, NVIDIA och SMCI, båda i samma medvind, men NVIDIA är 100x mer värdefullt och har 4,5x större omsättning än SMCI.

1 gillning

Jag snubblade över den här knappt två veckor gamla videon om SMCI. Kanske inget nytt för er som har följt eller analyserat bolaget under en längre tid, men för egen del var det en bra introduktion.

1 gillning

Jag lyssnade på Q1-investerarsamtalet för några dagar sedan. Jag började fundera på varför marknaden röstar på något annat än bolagets officiella prognoser för det innevarande kvartalet. VD:n Charles Liang säger ju rakt ut att den innevarande perioden är stark och den nästa ännu starkare. Nu avslöjade NVIDIA vad det handlade om. NVIDIA:s omsättningsprognos för datacenter under det andra kvartalet är helt sanslös. Nu gjorde NVIDIA en omsättning på 7,2 miljarder och prognosen för nästa kvartal är 11 miljarder! Som de stora gör, gör de små efter – åtminstone i dag tror marknaden att SMCI växer så det knakar i NVIDIA:s kölvatten.

9 gillningar

Det här är ett intressant case! Enligt mitt förnuft drar marknaden, så eventuella problem ligger i leveransförmågan. Relationerna till Nvidia är såvitt jag förstår nära på VD-nivå.

P/E-talet har varit löjligt lågt, vilket enligt min förståelse delvis förklaras av att bolaget har flugit under radarn utanför den amerikanska ekonomimedians uppmärksamhet.

Senast igår kväll i CNN:s program Quest Means Business gick man igenom en hel rad andra chip-/tekniktillverkare anförda av Nvidia, men inte ett ord om detta.

Jag bedömer att nu när den väl hamnar på vinnarlistorna, kommer mer uppmärksamhet att riktas hit, vilket fortsätter momentumet.

Min egen position är nu +84 %, men jag ser ingen anledning att stressa nu när momentumet är på dess sida. Vi får titta på det igen när det bakåtblickande P/E-talet är minst 30 (jfr Nvidias 200 eller vad det nu är efter gårdagens uppgång).

7 gillningar

Precis så. Med den här måste man ha stark mage, eftersom vi kommer att få se stor volatilitet, förmodligen mycket större i framtiden än historiskt, även om det gångna året redan har varit hoppigt. För mig är detta en AI-position, inte baserat på tillväxt eller siffror, utan just som en underleverantör till chiptillverkare som drar nytta av AI-suget.

2 gillningar

Måste ta in detta i loopen och för närmare bevakning, tack @karhulalainen och andra som skrivit i den här tråden. Man lär sig mycket nytt på det här forumet, även om nya företag.

4 gillningar

https://seekingalpha.com/article/4608838-super-micro-computer-is-one-of-the-few-generative-ai-bargains-left

Enligt SA-skribenten finns det fortfarande uppsida.

3 gillningar

Bakom dagens uppgång ligger uppenbarligen en ny analytikerbevakning och köprekommendation med ett 12-månaders kursmål på $300.

https://www.investors.com/news/technology/smci-stock-gets-buy-rating-thanks-to-ai-spending/

Rosenblatt Securities analytiker Hans Mosesmann inledde på tisdagen bevakning av SMCI-aktien med en köprekommendation och ett 12-månaders kursmål på 300. Det skulle innebära en ökning på 34 % från måndagens stängningskurs på 223,66. Dessutom har SMCI-aktien stigit med 184 % hittills i år fram till tisdagens stängning.

7 gillningar

Har någon hittat något “nytt” gällande SMCI? Det finns inget nyhetsflöde. Jag tänker på vd:ns ord efter Q1, han lät förstå att omsättningen för Q2 och H2 kommer att vara betydande. NVIDIA gav åtminstone en ganska tydlig prognos för Q2 efter Q1, men för SMCI:s del rör vi oss i dimman mot en “betydande tillväxt”. Jag betraktar SMCI vid sidan av och genom NVIDIA. NVIDIA:s fundamenta är verkligen i skick (värderingen är en annan sak), så vägen är utstakad för SMCI. Ni kommer säkert ihåg att det inte var länge sedan aktien och bolaget blankades (short attack) och bolaget utfärdade en vinstvarning. Nu kan jag inte ge någon annan kommentar än att AI går starkt i år, det märks bland annat på Metas och Googles aktiviteter, och Tesla har sina egna AI-planer. Var tvungen att kika lite på siffrorna, någonstans var forward P/E 27, börsvärdet nu 15 miljarder. Siffrorna är dock inte i närheten av någon hype- eller memeaktie-nivå.

3 gillningar

Idag trillade det in förhandsuppgifter om Supermicros Q4-siffror, en rejäl höjning på cirka 50 % av den tidigare guidningens nedre gräns för EPS! Baserat på kursen verkar marknaden redan ha haft nys om SMCI:s utveckling; intradag -7 % har i praktiken återhämtat sig till noll.

Supermicro fortsätter att uppleva rekordmånga designvinster, order och en snabbt växande orderstock. Vi förväntar oss följande Q4-resultat:

Förväntat intervall Tidigare guidning
Nettoomsättning 2,15–2,18 miljarder USD 1,7–1,9 miljarder USD
GAAP utspätt nettoresultat per stamaktie 3,25–3,35 USD 2,13–2,65 USD
Icke-GAAP utspätt nettoresultat per stamaktie 3,35–3,45 USD 2,21–2,71 USD

https://ir.supermicro.com/news/news-details/2023/Supermicro-Announces-Preliminary-Financial-Results-for-Fourth-Quarter-of-Fiscal-2023/default.aspx

10 gillningar

Jag har faktiskt undrat över marknadens förmåga att förutse vinstutvecklingen för bolag inom chipsektorn/högprestandaberäkning i förväg. Man ligger hopplöst efter om man väntar på siffrorna. Någon parameter ”läcker” resultaten till marknaden i god tid. Är det någon som har en aning om varifrån marknaden utläser till exempel SMCI:s eller NVIDIA:s resultat i förväg? Det är bra att SMCI håvar in vinst nu medan järnet är varmt. SMCI bygger upp en kassa (precis som storebrorsan NVIDIA har gjort) inför sämre tider, och på så sätt blir bolaget inte bara en dagslända på grund av ”AI-bubblan”.

3 gillningar

Northland justerar riktkursen 300 → 345. Det är en ganska stor spridning i riktkurserna om man ska lita på den här datan från Marketscreener:

image

https://www.marketscreener.com/quote/stock/SUPER-MICRO-COMPUTER-INC-45456111/news/Northland-Raises-Supermicro-s-Price-Target-to-345-From-300-Outperform-Rating-Kept-44392352/

2 gillningar

https://ir.supermicro.com/news/news-details/2023/Supermicro-Announces-Fourth-Quarter-and-Full-Year-Fiscal-Year-2023-Financial-Results/default.aspx
Här avslutades Supermicros räkenskapsår. Det gick förmodligen mer eller mindre enligt förväntningarna, då dessa mer detaljerade prognoser redan hade getts i förväg. Det mest intressanta var omsättningsprognosen för det påbörjade räkenskapsåret “For fiscal year 2024 ending June 30, 2024, the Company expects net sales of $9.5 billion to $10.5 billion.”.
En ganska stark prognos, i det lägre intervallet innebär det en omsättningstillväxt på 33 %. Uppenbarligen har NVIDIA redan bokat kapacitet långt in på nästa år, eftersom en så pass djärv prognos lämnas.

6 gillningar