Flaskhalsar för AI i värdekedjan: Från chip till el och infra

Öppnar en tråd för att lokalisera flaskhalsar inom AI. Startskottet för AI-utvecklingen har gått och enligt min mening kommer utvecklingen inte att stanna av på flera år, utan snarare accelerera. I inlägget i tråden “Pörssien suunta” (Börsens riktning) nedan försökte jag skissera upp flaskhalsar, så jag rekommenderar att läsa det först som bakgrund.

Marknaden är enorm och den kommer att erbjuda investerare breda möjligheter under de kommande åren, även om många kan känna att de har missat de bästa uppgångarna. Jag kan försäkra att så inte är fallet; genom att fördjupa sig i värdekedjan börjar olika underleverantörskedjor utkristallisera sig som marknaden ännu inte har fokuserat på. Bland annat utanför USA finns det gott om investeringsobjekt dit pengarna ännu inte har strömmat. Jag anser att varje investerares portfölj bör innehålla någon aktie eller ETF relaterad till AI-värdekedjor – så betydelsefull är denna megatrend. På min egen bevakningslista finns nu 220 “flaskhalsaktier” och tillägg görs dagligen.

Jag är ingen expert på AI eller flaskhalsar, även om jag studerar ämnet dagligen och är en flitig AI-användare. En viktig anledning till att jag startade tråden är att vi kollektivt och med hjälp av “swarm intelligence” ska kunna hitta de kommande årens vinnare.

Jag matade Claude Opus 4.7 med en enorm mängd information/data gällande AI-flaskhalsar och listar det första resultatet direkt här. Texten har inte redigerats alls och jag översatte den till finska (nu till svenska), så det finns en del märkliga uttryck. Det bör dock fungera som en mycket bra start för diskussionen:

Nivå 1-flaskhalsar — atomer och substrat (mest asymmetrisk avkastningspotential)

1. AXTI — Indiumfosfid-substrat (InP) Den tuffaste flaskhalsen i hela CPO-supply chain (samförpackad optik). År 2026 är den globala effektiva InP-kapaciteten 600–750 tusen wafers, medan efterfrågan är 2,6–3,0 miljoner — ett gap på över 70 %. AXTI kontrollerar 60–70 % av världens InP-substratproduktion via sin anläggning i Peking. RS 86, och endast -0,8 % per dag — efter i trenden.

2. SMTOY / 5802.T (Sumitomo Electric) — InP + Japan-ankare En av de tre globala jättarna inom InP-substrat, den enda som verkar rent i ett västalliansland. SMTOY +13,8 % per dag, RS 77 — marknaden har börjat prisa in detta. Ett andra InP-namn att investera i vid sidan av AXTI, ger diversifiering mot geopolitisk risk.

3. SOI.PA (Soitec) — SOI- och substratkompetens för RF-front-end och fotonik Ett tyst ankare i silicon photonics-vågen. RS 78. Denna har ännu inte tagit fart som AXTI; det är en anledning att titta på den.

4. MP / LYC.AX — Råmaterial (sällsynta jordartsmetaller) för magneter och generatorer Datacenter-kylmotorer, vindgeneratorer, EV-traction — alla behöver NdFeB-magneter. Power & Grid-temat +369 % på 2 år. MP RS 56, avtagande momentum-siffror, men detta är ett namn för en fysisk flaskhals långt förbi 2027. Jag ser denna som “sen men nödvändig”.

Nivå 2-flaskhalsar — wafers, litografi och avancerad paketering

5. BESI.AS / BESIY — Monopol inom hybrid bonding Den koreanska marknaden för hybrid bonders växer till cirka 2 miljarder dollar till 2028, och dess andel under HBM4E-eran stiger till cirka 50 % till 2028. Både Samsung och SK hynix tillämpar hybrid bonding i 20-lagers stacken för HBM5-generationen. BESI och ASMPT är de två globala leverantörerna av hybrid bonders. Detta är en alfa-flaskhals för HBM5-eran 2027–2028.

6. AEHR — Burn-in / SiC- och fotoniktestning På watchlist med RS 88, +6,75 % per dag. En yield-flaskhals för AI-paketering och silicon photonics. Litet namn, men tydligt institutionellt köpflöde pågår.

7. KLIC (Kulicke & Soffa) — Thermo-Compression Bonding (TCB) för 16-lagers HBM4 JEDEC-revisionen (godkännande av 775 µm höjdgräns) höll traditionell micro-bump-teknik vid liv för 16-lagers HBM4, och Fluxless TCB har hamnat i fokus före hybrid bonding. KLIC är ledande inom TCB. RS 85.

8. ONTO (Onto Innovation) + CAMT (Camtek) — Metrologi för paketering Kvalitetssäkring av HBM-stacken har blivit en av de viktigaste yield-driverna (metrologi är ett krav i en värld med wafers för $30 000, där kostnaden för misslyckande är existentiell för marginalerna). Onto RS 68, Camtek RS 55 — båda är under den hetaste punkten, vilket gör dem intressanta i väntan på en katalysator.

9. LPKFF (LPKF Laser & Electronics) — Glass core packaging +7,2 % per dag, RS 85. Glasbaserade förpackningsmaterial är kärnan i paketeringstrenden 2027–2028 (Intel, AMD och Samsung investerar alla). LPKFF är ett av de smalaste pure-play-bolagen.

Nivå 3-flaskhalsar — optiska komponenter (störst asymmetri)

10. COHR (Coherent) — EML-lasrar, vertikalt integrerade från InP-substrat I mars 2026 tillkännagav NVIDIA en investering på 4 miljarder fördelat mellan Coherent och Lumentum — Coherent avslöjade att samarbetet utökar NVIDIAs tillgång till fem ytterligare produktfamiljer relaterade till CPO. RS 83, T-17 dagar till rapport — en av din watchlists bästa risk/reward-profiler just nu.

11. LITE (Lumentum) — Samma NVIDIA-allokering som Coherent Lumentum är för närvarande den enda leverantören som levererar 200G-per-lane EML:er i volym — en kritisk komponent för nästa generations 1,6T pluggable transceivers. RS 80. Bristen på EML-leveranser kan nå 17 % under 2026, och bristen väntas fortsätta in i andra halvåret 2027.

12. FN (Fabrinet) — “TSMC” för optisk montering Nästan all Nvidia/Coherent/Lumentum-optik går genom Fabrinets fabriker i Thailand. RS 67 — under toppen, men detta är en strukturell vinnare i alla optik-scenarier.

13. CIEN (Ciena) — Pluggable optics och DCI McKinsey uppskattar att produktionen av 800G-transceivers kan hamna 40–60 % under efterfrågan till 2027, och 1,6T-leveransunderskottet 30–40 % fram till 2029. CIEN RS 87. Plug-explosion före volymökningen av CPO 2027+.

14. NOK (Nokia) — Fotonik och optisk IP via Infinera-affären +11,7 % per dag, RS 88. Marknaden har börjat prisa in en fotonik-option för Nokia. Detta är en Finland-bonus, där det finns ett tydligt optiskt flaskhals-case men värderingen är ännu inte överhettad.

Nivå 4-flaskhalsar — el, kylning och “sista milen”

15. VRT (Vertiv) — Ekosystem för vätskekylning (liquid cooling) En rapport från Dell’Oro Group i januari 2026 konstaterade att marknaden för vätskekylning nästan fördubblades 2025 och närmade sig $3 miljarder, och den förutspås nå $7 miljarder till 2029. RS 86. Vertivs lösningar för vätskekylning är det sista skyddsnätet för HBM4 thermal redline.

16. MOD (Modine) — Midcap inom datacenter-kylning RS 76. Cooling-temat på din watchlist +145 % på 2 år — Modine är en undervärderad del av den korgen jämfört med VRT och TT.

17. GEV (GE Vernova) — Gasturbiner och nätutrustning Orderköerna för gasturbins-OEM:er är ~80 GW mot en kapacitet på ~30 GW/år, vilket skjuter fram CCGT-leveranser till nästa årtionde. Leveranstiden för högspänningstransformatorer har nu sträckts ut till upp till 5 år; före 2020 var den 24–30 månader. GEV var dagens laggard (-0,9 %) — möjlighet till insteg vid nästa pullback.

18. PWR (Quanta Services) — Kraftnätsutbyggnad RS 88. Datacenter-grid-buildout är en flerårig flaskhals, inte en konjunkturfråga. 11 GW befinner sig i “aviserat” skede utan fysiska framsteg, och 25 % av dessa projekt har inte avslöjat någon kraftstrategi alls. PWR är en direkt hävstång mot detta.

19. ETN (Eaton) — Ställverk, strömskenor, låg/mellan-spänning RS 61, men blygsam värdering i förhållande till tillväxten. Att leveranstiden för transformatorer och ställverk förlängts till 5 år gör Eaton till en förmånstagare av ett flerårigt efterfrågesug.

20. NVTS (Navitas Semiconductor) — GaN för 800V HVDC datacenter-arkitektur +10 % per dag, RS 78. NVIDIAs nya datacenter-arkitektur har katalyserat samarbeten med TI, Navitas, Infineon, Innoscience och onsemi för att integrera GaN-enheter i 800V HVDC-system, och Yole Group förutspår de första kommersiella implementeringarna runt 2027. Navitas är pure-play GaN — litet, men strategiskt viktigt i NVIDIAs ekosystem.Slutligen en sammanfattning. Claude lyfte fram vårt Nokia som ett “undervärderat” namn bland de 20 främsta :slightly_smiling_face: och utelämnade medvetet de så kallade självklara minnestillverkarna såsom MU och SNDK, samt jättarna Nvidia, AMD och AVGO och hela AI Cloud-sektorn.

Sammanfattning av Claudes val:

55 gillningar

En omfattande start, Accelsius (2-fas kylning) som lever under Inventure Inc kan komma att klättra till nivå 4 vid något tillfälle.

Detta är en säkrare lösning och de svällande försäkringspremierna minskar om man använder denna. Dock en mycket färsk nykomling, Jim Liu skriver nog en mer detaljerad beskrivning inom kort.

Edit: ‘Omfattande’ är nog ett bättre adjektiv

6 gillningar

Ett mycket enkelt “investeringstips” för tradern/investeraren. Även om jag gärna köper aktier i uppgång, så är utdragna värderingar och den massiva frontningen av AI-trenden skrämmande av goda skäl.

Av denna anledning kan det vara vettigt att fatta ett investeringsbeslut när en önskad aktie som befinner sig i en mycket stark upptrend gör en så kallad “pullback” till omkring den stigande daily EMA9 eller EMA21 och studsar därifrån för att fortsätta sin uppgång. Det avslöjar vanligtvis att upptrenden fortsätter och att den tillfälliga avkylningen samt säljtrycket är över. Om EMA-linjerna börjar plana ut kan en konsolidering ligga framför oss innan nästa rörelse. Detta är rena tumregler i en marknad som tydligt präglas av “bubbeltendenser” och i en av historiens starkaste tjurmarknader. Att jaga aktier ger sällan det bästa slutresultatet om inte bakgrundsarbetet är ordentligt gjort.

En annan sak som är bra att vara medveten om är att överdriven överanalys ofta leder till att en vanlig värdeinvesterare aldrig lyckas köpa en enda megatrend-aktie, och det är i och för sig inget fel med det. Sektorsledare som befinner sig i hype och kraftig tillväxtfas är ytterst sällan billiga på pappret, och aktiekurserna samt multiplarna är mycket ansträngda under hela tillväxtperioden. I mars var många aktier på mycket rimliga nivåer i förhållande till tillväxten, och under de senaste en och en halv månaderna har vi sett hur snabbt marknadssentimentet kan förändras.

Nedan följer slumpmässiga exempel på hur aktier i hype-/tillväxtfas beter sig när de träffar EMA9 (orange) och EMA21 (lila) daily. Som tumregel orsakar en vändning nedåt för dessa ofta säljtryck och att traders stop-lossar löses ut. Uppgången har dock fortsatt för flera aktier i en stark marknad efter att oinsatta och stressade momentum-traders har skakats av tåget:

AMD

AXTI Inc (röd MA50 och grön MA200 Daily)

Sivers Semiconductors AB

Marvell Technology Inc (röd MA50 och grön MA200 Daily)

13 gillningar

Vad för slags positioner har du själv tagit hittills i den här bull-cykeln/marknaden? Vilka branscher intresserar dig mest, fotonik?

2 gillningar

Min största position är AI full-stack pure play-aktören Nebius (har varit det länge), som jag skrev mycket omfattande om senast igår i flera trådar efter ett fint Q1-resultat. Den näst största positionen är AMD och den tredje största är edge-fokuserade microcap-bolaget One Stop Systems OSS. Dessa är mina så kallade kärnpositioner (core positions).

Dessutom äger jag AAOI inom fotonik och sålde av spekulativa ALUM och POET; den ena lite för tidigt och den andra lite för sent. För dessa har jag inte lika stark övertygelse eller tillräckligt med nedlagda arbetstimmar och bakgrundsforskning. På min fotoniklista finns cirka 20+ namn, varav jag haft trades i flera av dem vid olika tillfällen. Sektorn är under mycket noggrann bevakning. Jag kommer definitivt att öppna nya positioner i sektorn, men jag har också strävat efter att koncentrera portföljen och hitta så kallade säkra vinnare samt aktier som verkar på lägre flaskhalsnivåer i kedjan. Hittills har NBIS, AMD och OSS lyckats perfekt innan uppgången och AI-hypen började, och jag vill inte minska i dem.

Inom AI/foundry/chip-segmentet har jag i portföljen aktörer som delvis förvärvades som tekniska trades i slutet av mars, bland annat GlobalFoundries, ARM Holdings och IONQ. Dessa innehåller ett spekulativt element men jag ser fortfarande långsiktig potential i dem.

De senaste köpen är Pure Storage (P) samt franska Soitec SA (SOI) som införskaffades idag.

Dessutom finns det flera mindre positioner på bevakningslistan i tradingportföljen, där flera säkert kommer att växa till större positioner efter mer research. Vanligtvis köper jag en startposition som en trade vid en tekniskt bra tidpunkt, för att orka undersöka aktien mycket mer noggrant när jag har åtminstone en liten insats i spelet. Det har varit en motiverande strategi i flera år.

I grunden är jag dock intresserad av alla aktier som nämndes i startinlägget, och att sätta sig in i dem kommer att ta mycket tid.

När det gäller mjukvarubolag som nyttjar AI har jag fördjupat mig i bland annat ZETA, MITK och RTK, där jag ser potential särskilt om kriget tar slut och den ekonomiska tillväxten accelererar. Det kan förstås ta rejält med tid, till och med år, men aktierna är alla på nivåer som intresserar mig och de presterar utmärkt trots en svag marknad och svagt sentiment.

22 gillningar

Jag ställer samma provokativa fråga som Altimeters Brad Gerstner ställer till sina analytiker angående AI-investeringar: varför är bolag X ett bättre investeringsobjekt än Nvidia? Drivs det av andra faktorer? Om inte, varför inte bara investera mer i Nvidia?

Jag har förstås själv, utifrån tanken om diversifiering, spridit riskerna bredare inom halvledare och tech i allmänhet via ETF:er, och samtidigt försökt utnyttja framför allt minnesbolagens flagranta undervärdering i förhållande till framtida vinstsiffror. Men för ganska många bolag (inklusive de som listats ovan) har jag kommit fram till slutsatsen att de i slutändan är exakt, eller åtminstone till 95 procent, samma bet som att investera i Nvidia.

8 gillningar

9 gillningar

Ja, så är det.

Den där fula spiken från toppen till botten är -15 %. Uppgången från botten till toppen är cirka 4500 %. Där har Nvidia en del att jobba på med nuvarande värdering för att hoppa 40x.

Det glömdes alltså bort var i sin livscykel de olika bolagen befinner sig :man_shrugging:

9 gillningar

Jag nämnde Sandisk främst för att det inte direkt har blivit drabbat av några tariffkrig eller liknande politiska agendor här, utan bolagsledningen har blivit överraskad av orderstocken själv, och där har WDC säkert redan hunnit gräma sig lite över IPO-priset också :+1:

Så detta har kommit som en överraskning för alla, även för ägarna i dessa bolag som gynnas.

Edit: börshistoria; Western Digital köpte ut Sandisk från börsen i tiden, och lät det återuppstå genom en IPO 2025

4 gillningar

En sak gällande flaskhalsar är att fundera på hur lång tid det tar att lösa dem och hur svårt det är. I slutändan handlar det ju även här om att göra bitar till effektivare bitkombinationer och atomer till effektivare atomkombinationer. Lösningsblocken finns alltså runt omkring oss överallt. :smiley:

I enlighet med temat i den här tråden försvåras reflektionen även av den snabba teknologiska förändringen, då alla aktörer letar efter nya lösningar. Samtidigt är varje chipgeneration skakande mycket effektivare än den föregående.

Som jag har förstått det har NVIDIA alla incitament i världen att lösa flaskhalsarna så snabbt som möjligt. T.ex. i en nyligen genomförd intervju konstaterade Jensen att alla flaskhalsar som är direkt kopplade till AI-fabriker (fabbar osv. som jag förstod det) kan lösas på 2–3 år. Jag antar att även kylning, optik osv. faller inom denna kategori.

Däremot är energiproduktionen en flaskhals som alla känner till. För gasturbiner är det redan fem års kö, vad jag kunde se i Vernovas material. Fast man kan tycka att man på några års sikt borde kunna svetsa ihop fler och fler gasturbiner också. För om det inte går, och om AI nu är en så lönsam affär, så kommer de där datacentren till slut att hämta elverk ända från Motonet i Finland till Texas.

14 gillningar

I skrev tidigare i en annan tråd att de datacentersprojekt som exempelvis lyfts fram i Talouselämä knappt syns alls i elprisprognoserna. Det betyder att investerarna inte hedgar elpriset. Om de visste att de skulle köpa hundratals megawatt, på samma sätt som exempelvis stålindustrin, borde det rimligtvis vara av intresse.

Detta tyder på något. Antingen är det en brist på tro gällande tillväxten av datacenterkapacitet mätt i megawatt, bristande kunskap om elmarknaden eller ren likgiltighet.

10 gillningar

Min erfarenhet från halvledarindustrin är att de leveranskedjeproblem och prisökningar som COVID orsakade aldrig har återgått till det normala, utan COVID var en utmärkt ursäkt för halvledarindustrin att höja priserna. Än idag ser man hur leveranstiderna är obegripligt långa, trots att de före COVID fortfarande var någorlunda rimliga. Dessutom leder Trumps egna åtgärder i Iran till fortsatta problem inom halvledarindustrin. Just idag skummade jag igenom en artikel om hur priset på fluorvätesyra, som är en mycket vanlig kemikalie inom halvledarindustrin, har stigit avsevärt på senaste tiden. Det finns hundratals sådana exempel, för att inte tala om vad Kina har gjort under de senaste åren med sällsynta jordartsmetaller som till exempel ASML behöver till sina maskiner.

Jag gissar att en jätteaktör som TSMC har löst dessa saker eller åtminstone kan förutse dem på något sätt baserat på nyheterna, men åtminstone vi här i Europa kämpar med ständigt kaos. När man adderar den enorma efterfrågan som råder just nu i soppan, kommer problemen inte att underlätta under de närmaste åren. I någon låt sjöngs det att “baksmällan kommer, men jag bestämmer dagen”, och det kommer att träffa halvledarna en vacker dag. Jag gissar att NVIDIA bestämmer dagen.

13 gillningar

Likgiltigheten kan minska när lagstiftaren börjar kräva ett färdigförhandlat elavtal i tillståndsprocessen, som är anpassat till regionens överföringskapacitet för el. Som tur är har det redan skett ett övertramp i det förlovade landet i väst som kan få beslutsfattarna att vakna.

Lake Tahoe är en känd, avlägsen bergsjöort med 45 000 bofasta invånare. De har producerat 25 % av sin el med lokal solenergi och 75 % har köpts från en elgrossist. Nu råkade det gå så att AI-fabrikerna erbjöd ett bättre pris för elen.

Nu vet de inte vad de ska göra när det befintliga avtalet riskerar att löpa ut, och en anslutning till stamnätet skulle kräva investeringar i överföringsinfrastruktur på hundratals miljoner. Mer detaljerad information hittar du genom att googla, eller fråga AI:n. :wink:

4 gillningar

Idag, när min egen bevakningslista för flaskhalsar lyser till 95 % rött och väldigt många aktier testar EMA9 och EMA21 daily på grund av bland annat inflationsoro, publicerar jag en preliminär tabell över AI-flaskhalsar som illustrerar de olika lagren så enkelt som möjligt. Att slipa på och precisera denna är mitt nästa projekt och detta är det första utkastet, det vill säga varifrån jag börjar analysera enskilda aktier och vilka aktier jag planerar att lyfta till min egen komprimerade TOP 20+ bevakningslista. I dessa kommer jag att överväga att öppna startpositioner, särskilt om nedgången drar ut på tiden eller om en konsolidering inleds inför sommaren.

I väldigt många flaskhalsaktier ligger drivkrafterna i slutet av 2026 eller från och med 2027 och fortsätter långt in mot slutet av decenniet. Många företag löser just nu flaskhalsar för åren 2027-2028 och marknaden har frontat dessa. Nästan all data och flera företags kvartalsrapporter ger stöd för att väldigt många drivkrafter samt flaskhalsar är äkta.

Till exempel avslöjade en nyligen öppnad bevakningsposition i franska Soitec och de 10 timmar som lagts på att analysera bolaget hur kritiska Soitecs wafers och deras vallgravsskyddade tillverkningsteknik är i takt med att fotoniken utvecklas och nya standarder träder i kraft i slutet av 2026, samt när EV-recessionen sannolikt lättar under 2027. Det finns så mycket research att jag inte sammanfattar den här ännu, då jag först måste strukturera upp den för mig själv. Själv fokuserar jag i detta skede på det andra lagret, det vill säga 2. InP & substrat. Nästa intressanta lager är energi, alltså 11 “el och kraft”.

22 gillningar

Jag vill påminna om att det finns flera aktörer i världen, både i Japan och Taiwan, som tillverkar SOI- eller CSOI-skivor (wafers). Även vårt tidigare börsbolag Okmetic är specialiserat på dessa. Jag förstår förstås att Soitec kanske är den största spelaren, men jag ser att SOI och CSOI är ganska konkurrensutsatta områden.

7 gillningar

Själv har jag arbetat med SOI och CSOi de senaste 15 åren. Du verkar dock helt klart ha koll på marknaden. I mina papper är branschen väldigt nischad och ibland kan det vara svårt att förstå vem som har de djupaste vallgravarna.

9 gillningar

Bland de europeiska bolagen är ABB och Siemens AG intressanta namn. Båda är involverade i och drar nytta av utvecklingen av AI-infrastruktur och elnät i USA.

Dessa bolag lär även få medvind av upprustningen inom den europeiska försvarsindustrin.

Ett par slumpmässiga axplock från den senaste tidens nyheter:

"
Siemens investerar 165 miljoner dollar för att expandera amerikansk tillverkning för AI-infrastruktur

Nya och utbyggda tillverkningsanläggningar stärker Siemens kapacitet att försörja den snabba utbyggnaden av datacenter över hela USA

Investeringen bygger vidare på de närmare 700 miljoner dollar som Siemens har åtagit sig under de senaste åren för att expandera lokal amerikansk tillverkningskapacitet, inklusive nya och utbyggda anläggningar för elektriska produkter i Pomona, Kalifornien, och Fort Worth, Texas

Siemens investerar mer än 165 miljoner dollar för att expandera tillverkningskapaciteten i USA, vilket stärker företagets förmåga att producera den elektriska infrastruktur som krävs för att stödja den snabba tillväxten av artificiell intelligens och storskaliga datacenter."

"
ABB höjer intäktsmålen för 2026 efter att orderingången i Q1 nått rekordnivån 11,3 miljarder dollar till följd av datacenterboomen. AI-kraftboomen driver en intäktsökning på 18 %, marginaler på 23,5 %. Investerarvarning om guldgruva inom nätteknik.

ABB Ltd har precis skickat en väckarklocka till marknader som jagar AI-infrastrukturvågen genom att höja sin intäktsprognos för helåret 2026 till hög ensiffrig till låg tvåsiffrig tillväxt, efter att orderingången i Q1 exploderat med 32 % till rekordhöga 11,3 miljarder dollar. Detta är inte slumpmässig tur, det är den råa kraften i datacentermani, där ABB:s elnätsteknik håller på att bli den osjunga hjälten som driver hyperskala AI-fabriker mitt i en stigande efterfrågan på elektricitet."

8 gillningar

När det gäller flaskhalsar läste jag denna kritiska text som morgongodis om hur snabbt datacenter i verkligheten färdigställs för tillfället.

Texten är full av mustig verbalitet och vassa pikar, så den bör avnjutas i sin helhet. :smiley:

I princip kan hela stycket sammanfattas i denna mening: “Jensen Huang har lyckats sälja tidernas största förhandsbokningskampanj.” :smiley:

Uppenbarligen är det mycket svårt att konkret fastställa statusen för datacenter som håller på att färdigställas, och enligt skribenten är informationen och uttalandena ofta motstridiga.

So, I have two very simple questions to ask: how long does it take to build a data center, and how much data center capacity is actually coming online?

These simple questions are surprisingly difficult to answer. There exists very little reliable information about in-progress data centers, and what information exists is continually muddied by terrible reporting — claiming that incomplete projects are “operational” because some parts of them have turned on, for example — and a lack of any investor demand for the truth. Hyperscalers do not disclose how many data centers they’ve built, nor do they disclose how much capacity they have available.

I find this utterly inexcusable, given the fact that Amazon, Google, Meta and Microsoft have sunk over $800 billion in capex (and more if you count investments into Anthropic and OpenAI) in the last three years.

So I went and looked, and what I found was confusing.

Skillnaden mellan ett “delvis färdigställt” och ett “färdigt” AI-datacenter är oklar…

By all means prove me wrong! It’s so easy! Just show me a data center announced or that broke ground in 2023 and find obvious proof it turned on. I’ll even give you credit if it’s partially open!

The problem is that I keep finding examples of “partially complete” and those are the only examples of “finished” data centers.

Isn’t this a little insane? This is all we’ve heard about for years, everybody is ACTING like these things exist at a scale that I’m not sure is actually true!

Bubbel-kortet är utspelat. Om datacenter blir åratal försenade, eller om det tar ännu längre tid att köra igång dessa gigawatt-stora behemoter, så har man tagit ett enormt förskott när det gäller chip och allt annat just nu. I så fall binder hyperskalarna upp massivt kapital i dessa utan att de genererar de kassaflöden som investerarna förväntar sig! :smiley: Detta vore en katastrof för AI-investeringar.

Something doesn’t line up, and it’s exactly the kind of misalignment that happens in a bubble — when infrastructural reality disconnects from the financials. NVIDIA is making hundreds of billions of dollars and it’s unclear how much of it is from GPUs installed in operational data centers. It feels like Jensen Huang might have run the largest preorder campaign of all time.

Den här texten påminner mig om en tidigare poäng jag tog upp i Vartti: stora projekt drabbas ofta av massiva förseningar. Jag har dock levt i tron att datacenter i princip har byggts i decennier och att själva byggnadskonsten därför är välbehärskad. Men det går inte att förneka att skalan på dessa AI-fabriker är något helt annat, och sannolikt är det inte helt enkelt att koppla samman tiotusentals chip inuti dessa själlösa boxbyggnader.

23 gillningar

Angående inlägget försökte Nebius förtydliga situationen i delårsrapporten:

För närvarande: ” We continue to expect 800MW to 1GW of connected power by year-end.”

Och:

”Our contracted capacity now exceeds 3.5 GW, with owned capacity representing more than 75% of the total.

Given this momentum, we are raising our contracted power guidance to more than 4 GW by year-end, ”

Mängden ”Active Power” angavs dock inte i det stycket…..

14 gillningar

Jag frågade Grok hur hyperskalarnas avskrivningar har ökat 2025 jämfört med 2024. Amazon +24 %, Microsoft +53 %, Alphabet +38 % och Meta +20 %.

Enligt Grok har avskrivningarna för Q1 2026 jämfört med Q1 2025 ökat med: Amazon +32 %, Microsoft +77 %, Alphabet +44 % och Meta +54 %. Så åtminstone avskrivningarna har ökat. Det ska bli intressant att följa dessa under kommande kvartal.

5 gillningar