Låt oss starta en ny tråd om ett företag jag tycker är intressant, POET Technologies. Detta kanadensiska företag är i praktiken fortfarande i en pre-revenue-fas, men dess utvecklade lösningar kan vara en nyckelfaktor för att lösa flaskhalsar i datacenters dataöverföring. POET utvecklar avancerade optiska lösningar för dataöverföring som är snabbare och mer energieffektiva än kopparkablar. Massproduktion är på väg att starta i en ny fabrik i Malaysia och de första beställningarna har offentliggjorts under de senaste månaderna. Företaget har också fått betydande finansiering, så det finns tillräckligt med “landningsbana” för att skala upp produktionen och utveckla nya, snabbare lösningar.
Och företaget är aktuellt just nu, eftersom Marvell köpte Celestial AI för 3,25 miljarder, vars optiska lösningar bygger på moduler tillverkade av POET. Detta verifierar delvis det faktum att optiska lösningar är en nödvändighet i datacenters under de kommande åren, och POET har en utmärkt möjlighet att ta en betydande del av den marknaden. Andra samarbetspartners till POET inkluderar bland annat Foxconn, Semtech, Sivers och Mitsubishi.
Jag har följt företaget och har åkt berg-och-dalbana i ungefär ett halvår. Riskerna i företaget är fortfarande ganska höga, men finansieringssituationen och produktionsstarten minskar riskerna avsevärt. Finns det andra på forumet som är intresserade av och följer företaget?
10 gillningar
Det här företaget är nytt för mig, men verkar vara ett potentiellt investeringsobjekt. Det allmänna konsensus för riktkursen är 7,3 - 8,0, vilket innebär att tillväxt förväntas för detta. Jag följer prisutvecklingen och jag tror jag slår till om jag ser en öppning.
1 gillning
Kursen tog helt fel riktning, upp cirka 9 - 10 % idag och jag köpte inte igår… Nåja, jag följer med om den skulle komma ner lite igen. Marknaden har tydligen stort förtroende för det som görs 
1 gillning
När hela marknaden hostade i november, så tar dessa pre-revenue-bolag stryk proportionerligt mer, och marknadsmännen köper billigt upp småspararnas aktier
Imorgon, om räntorna sänks, så kan dessa tillväxtbolag piggna till på bred front. Igår kom det också en upprepad artikel om 1.6T-lösningen som de arbetar med tillsammans med Semtech.
Aktien började pumpa uppåt riktigt trevligt
Första tecknen på leveranser till Marvell är i pipelinen, så blankarna pressas ut. Det cirkulerar även rykten om inträde i Nvidias ekosystem, så aktien fick lite luft. Det bär säkert av kraftigt nedåt också, eftersom det inte finns mycket till omsättning än, men positiva drivkrafter börjar påverka i bakgrunden.
2 gillningar
Kanske har ljuset gått i fel riktning
Uppenbarligen har det funnits någon utmaning med produkten baserat på detta. Som tur var missade jag uppgången och på samma gång även dippen
Måste fortsätta följa storyn. Har lyckats göra några små tradingvinster med den här, men det är för tidigt att binda upp pengar på lång sikt.
4 gillningar
Kort blankningsrapport
Tomma kontorslokaler osv. Något bekant
5 gillningar
Bra fynd. Man har ju funderat lite kring den kontinuerliga produktutvecklingen som pågått i drygt 10 år, och produktionen skulle ju ha startat vid det här laget, men inget har levererats än. Hela historien verkar vara en spökbluff 
2 gillningar