Finlands præsidentvalg 2024

Rehn og Halla-aho i front. Haavisto arver Väyrynens arv, den evige taber. Pave burde allerede overdrage sin plads til Haavisto og ikke længere konkurrere om den. Jeg frygter bare et rigtigt “jytky” (politisk jordskred), så Halla-aho bliver præsident. Men man ved jo aldrig, hvor god han bliver i embedet? Måske ville Sanna Marin være en sort mustang. På den anden side var der vist en forsker, der foreslog, at man gav Sauli Niinistö et par års forlængelse, nu hvor situationen er så spændt. Niinistö har trods alt klaret situationen ret godt. Den næste præsident kan vel få et “troværdighedsproblem”?

Hvorfor skal man også her lukke sådan noget usagligt lort ud? Intet som helst bliver afgjort af det. Eller mener du, at over halvdelen af finnerne i 2023 er så store tåber, at de ikke vil acceptere det?

8 Synes om

Er du helt sikker? Den forrige statsminister stemplede omkring 620.000 finner som racister i en valgdebat.

7 Synes om

Halla-aho råber ikke bare op – han har opnået stor troværdighed gennem sin flotte indsats som formand for udenrigsudvalget.

I anden runde får han formentlig flertallet af de kristne (Kristendemokraterne), muligvis også fra Centerpartiet, og så bliver det Samlingspartiets (Kokoomus) vælgere, der afgør det.

Meget afhænger af valgarbejdet – hans problem er kernevælgernes højtråbende retorik, som irriterer de liberale vælgere.

Valgdebatterne kan blive afgørende – de er begge – omend forskellige – dygtige debattører.

Selvfølgelig ville en sejr til Halla-aho også være en stor overraskelse for mig.

I den givne situation hælder jeg selv til Halla-aho, forudsat at hans dagsorden ikke bliver meget værdikonservativ. Jeg er Samlingsparti-vælger. Det afhænger af kampagnen, og jeg kan nå at skifte mening; jeg stræber efter objektivitet, altså rent ud sagt hvem jeg tror vil være den bedste præsident, og så betyder partiet intet. Begge har styr på udenrigspolitikken, selvom Haavisto har betydeligt mere erfaring.

Men… Stubbs kandidatur ville blande kortene på ny.

1 Synes om

En påmindelse om dette :point_up:, lad os holde dette mere sagligt end Politikhjørnet. :slight_smile:

12 Synes om

Hvis du er af den opfattelse, at folk generelt er intelligente og progressive, vil jeg gerne minde dig om et par ting:

• Eliten i denne benådede nordiske nation har de seneste uger skændtes om bl.a. de skjulte betydninger af dyreslips, og om hvorvidt benægtelse af skyld bekræfter skyld a la inkvisitionen.

• Der udgives stadig horoskoper.

• Befolkningen spiller generelt stadig lotto.

• Det er ikke svært at forestille sig, hvad det ældste og største vælgersegment, der ser de årlige festligheder på præsidentpaladset (linnanjuhlat), tænker om ’førstemanden’.

Hvis du vil have yderligere bekræftelse på det sidste punkt, så spørg en typisk bedstemor fra provinsen (Pihtiputaan mummo), om Jari Sillanpää er a) homoseksuel eller b) nationens mest eftertragtede ungkarl.

Svaret kan overraske.

Don’t shoot the messenger :smiling_face_with_three_hearts:

E: Dette burde nok have været postet i kaffestuen..

12 Synes om

Mange tænker måske, at Finland er klar, hvilket jo burde være nok, at jeg selv er klar, men jeg frygter, at verden ikke er klar, og derfor er jeg ikke klar til at stemme. Efter min mening skal man ikke begynde at slagte den, der bringer tanken på banen. For mig personligt gør det ingen forskel, hvem der er førstepersonen.

3 Synes om

Præsidenten leder udenrigspolitikken. Som et par med en førstemand kan det være umuligt at repræsentere Finland i alle verdenshjørner. Jeg henviser ikke kun til Uganda.

Uanset hvad folk hver især mener, er det en realitet, at verden ikke er klar, og derfor er det imod Finlands interesser, at vi har en homoseksuel præsident.

1 Synes om

Når man nu for eksempel ser på, hvordan den tidligere erhvervsministers holdninger og tankegang blev modtaget i omverdenen, så er det efter min mening en klart større risiko for de udenrigspolitiske relationer til de vigtigste handelslande, at tyske aviser læser Scripta igennem og samler de bedste bidder til verden, end præsidentens ægtefælles køn.

10 Synes om

Enig. Ærgerligt svagt udvalg af kandidater til dette valg.

Jeg vover at skrive dette, selvom det irriterer nogle, at man påpeger sådanne angivelige småting. Jeg håber dog, at navne bliver skrevet korrekt.

Altså, navnet er Halla-aho, ikke Halla-Aho. Den sidste del af navnet skrives med lille bogstav, præcis som i ethvert sammensat ord, hvor der tilfældigvis er den samme vokal ved ordgrænsen, som f.eks. i ordet linja-auto. Der er ikke tale om et todelt efternavn fra et ægteskab.

6 Synes om

Præsidenten behøver ikke at rejse alle vegne med sin partner. Mon ikke UDENRIGSMINISTER Haavisto allerede på den bedst mulige måde sammenlignet med nogen anden kandidat har vist, at han netop kan varetage embedsrejser relateret til udenrigspolitik, uden at aktiviteter i soveværelset forstyrrer. Haavisto har utallige gange besøgt forskellige afrikanske lande, hvor homoseksualitet i en eller anden form er ulovligt. Så lad os ikke finde på undskyldninger nu.

14 Synes om

Halla-ahos kandidatur var forventet, men det vil næppe være nok til at give Finland den første præsident fra De Sande Finner (Perussuomalaiset). Måske til anden runde, men det bringer ikke sejren. Halla-aho vækker hos mange meget mere modstand end for eksempel Riikka Purra. Desuden får Halla-ahos analytiske og rolige, måske endda for rolige, fremtræden manden til at se lidt flegmatisk ud. Personligt ville jeg have foretrukket Purras kandidatur mere.

Præsidenten bør repræsentere hele folket, fungere som fornuftens stemme på tværs af partiskel. Sauli er efter min mening lykkedes godt med dette. Stort set hele det politiske partilandskab er skiftet til konfrontation siden det sidste præsidentvalg. Det siger også noget, at et stort antal kandidater stiller op via en vælgerforening (valitsijayhdistys), selvom de tydeligvis er i partiernes rækker. Selvom præsidentvalget er et personvalg, opfattes partiets støtte som en byrde.

Olli Rehn og Alexander Stubb er selvfølgelig meriterede politikere, men deres nuværende poster giver ikke tilstrækkelig medieomtale til at opnå nok støtte til en sejr. Rehn er mere synlig af de to, mens Stubb er under Toscanas sol med et bredt smil og i cykelshorts. Langt fra de positioner, hvorfra Finlands næste præsident kommer.

Derfor er min vurdering, at Mika Aaltola med støtte fra Samlingspartiet (Kokoomus) er den eneste udfordrer til Haavisto. Han har tilstrækkelig karisma, intelligens og fremtoning. Aaltola har skabt et offentligt image af sig selv, der grænser til det perfekte. En karismatisk doktor og vigtig leder, der har en kærlig kone og et lille barn. Han kører sandsynligvis i en spritny Volvo-stationcar, og familien inkluderer en golden retriever.

Man skal huske, at der kan nå at ske meget, før kampagnerne overhovedet bliver skudt ordentligt i gang. Og endnu mere, før selve valget er afholdt. Indimellem ser det ud til, at der endda er et parlamentsvalg mere inden da. På alle måder det mest interessante præsidentvalg i lang tid.

4 Synes om

En dårlig undskyldning?

Det liberale Vesten er ganske vist til dels klar til en homoseksuel præsident, og det er godt, men der findes jo også andre lande. Det er noget helt andet at tage til Tyrkiet som udenrigsminister for at møde sin modpart end at tage på officielt statsbesøg som præsidentpar sammen med sultan Erdogan for at inspicere æresgarden til lyden af fanfarer. Hvis du ikke forstår det, kan jeg ikke hjælpe dig.

3 Synes om

Jeg bemærker, at du er bange for at acceptere en homoseksuel præsident for Finland. Men bare rolig, Erdogan er næppe noget problem. Her spiser han for eksempel middag med en tyrkisk transkønnet kunstner i al fred og fordragelighed:

Tyrkiets præsident, Recep Tayyip Erdoğan, spiste Ramadan-middag med Tyrkiets mest kendte transkønnede berømthed få timer efter, at uropoliti i Istanbul havde opløst en LGBT-demonstration.

Hvis Erdogan kan spise middag med en transkønnet, kan han sikkert også spise middag med en homoseksuel. Så du skal nok klare dig, selvom du ikke selv kommer til at have noget med præsidenten at gøre.

8 Synes om

Jeg undrer mig over, hvordan nogen kan gå op i præsidentens præferencer i soveværelset. Er tanken at komme i seng med præsidenten, eller hvad?

6 Synes om

Hvis hans tilbøjeligheder ikke er et problem, hvorfor skal de, som ikke har et problem med det, så hele tiden basunere det ud.
Lad det ligge. Det vil så vise sig ved valget.

3 Synes om

Medierne skal nok udbasunere det alligevel.
Nå, det ville dog ikke være den første, Letland nåede først at vælge en åbent homoseksuel præsident for nylig.

3 Synes om

Halla-aho tror næppe engang selv på, at han når 2. runde; han ser frem til inspirerende torvebesøg og hjernegymnastik i form af tv-optrædener, og alt dette med minimal stress, da han ikke regner med at gå videre til 2. runde, og en vis kerneopbakning sikrer, at han ikke ender i bundstriden. 12 % ville være en hæderlig præstation.

I nogle partier konkurrerer man om, hvem der bliver præsidentkandidat, i andre leder man efter en person, der vil ofre sig for partiet. Sidst hos SDP var det f.eks. Tuula Haatainen med 3,2 %. Nu leder SDP igen efter et nyt offerlam.

Jeg holder fast i min opfattelse af, at Haavisto går videre til 2. runde, og at han kommer op mod Samlingspartiets (Kokoomus) kandidat, måske Valtonen. Centerpartiets Rehn virkede som om, han var faret vild fra et plejehjem ved kampagnens åbning, så jeg antager, at opbakningen vil falde i takt med tv-optrædenerne.

Jeg bryder mig ikke selv om Haavistos personlighed; jeg synes, han bærer en smilende maske og spiller en rolle.

Lad os huske tilbage på f.eks. 2019:

“Udenrigsministeren afviser over for HS påstanden om ledelse gennem frygt. Han siger, at han begik den fejl, at han under EU-formandskabet havde for lidt tid til personalet.”

Desuden var han sikkerhedspolitisk helt væk i forhold til Rusland – gid jeg havde gemt hans indlæg om bl.a. hvordan værnepligten burde ændres til at fokusere på bekæmpelse af miljøkatastrofer. Hans orientering stresser mig ikke spor, og endnu mindre at ægtefællens mødetidspunkt/alder muligvis er røgslør.

Ifølge en pro-russisk tosse var Haavisto flittig til at besøge Rusland som yngre, og det er muligt, at den russiske efterretningstjeneste har “kompromat”-materiale på ham.

Her er i øvrigt en ret ny Haavisto mod X-måling:

Dens største svaghed er den lille stikprøve på kun ca. tusind.

7 Synes om

Jeg gætter/forudser, at når alle (andre) kandidater har meddelt, at de stiller op, vil Stubb se sit snit og springe med. Jeg påstår, at Halla-ahos kandidatur spiller Stubb i hænderne. Stubb - Haavisto-kampen kunne blive tæt, men når Halla-aho er modstanderen, gætter jeg på, at den mere konservative fløj fra Centerpartiet/Samlingspartiet samt SFP og Kristendemokraterne hellere vil stemme på Stubb. Aaltola bliver løbet over ende af denne mere kendte trio.