Halla-aho tror næppe engang selv på, at han når 2. runde; han ser frem til inspirerende torvebesøg og hjernegymnastik i form af tv-optrædener, og alt dette med minimal stress, da han ikke regner med at gå videre til 2. runde, og en vis kerneopbakning sikrer, at han ikke ender i bundstriden. 12 % ville være en hæderlig præstation.
I nogle partier konkurrerer man om, hvem der bliver præsidentkandidat, i andre leder man efter en person, der vil ofre sig for partiet. Sidst hos SDP var det f.eks. Tuula Haatainen med 3,2 %. Nu leder SDP igen efter et nyt offerlam.
Jeg holder fast i min opfattelse af, at Haavisto går videre til 2. runde, og at han kommer op mod Samlingspartiets (Kokoomus) kandidat, måske Valtonen. Centerpartiets Rehn virkede som om, han var faret vild fra et plejehjem ved kampagnens åbning, så jeg antager, at opbakningen vil falde i takt med tv-optrædenerne.
Jeg bryder mig ikke selv om Haavistos personlighed; jeg synes, han bærer en smilende maske og spiller en rolle.
Lad os huske tilbage på f.eks. 2019:
“Udenrigsministeren afviser over for HS påstanden om ledelse gennem frygt. Han siger, at han begik den fejl, at han under EU-formandskabet havde for lidt tid til personalet.”
Desuden var han sikkerhedspolitisk helt væk i forhold til Rusland – gid jeg havde gemt hans indlæg om bl.a. hvordan værnepligten burde ændres til at fokusere på bekæmpelse af miljøkatastrofer. Hans orientering stresser mig ikke spor, og endnu mindre at ægtefællens mødetidspunkt/alder muligvis er røgslør.
Ifølge en pro-russisk tosse var Haavisto flittig til at besøge Rusland som yngre, og det er muligt, at den russiske efterretningstjeneste har “kompromat”-materiale på ham.
Her er i øvrigt en ret ny Haavisto mod X-måling:
Dens største svaghed er den lille stikprøve på kun ca. tusind.