Finlands præsidentvalg 2024

Da jeg som 7-årig dreng skulle afsted til min første skoledag, lagde min farfar sin hånd på min skulder og sagde: ”Husk, min dreng, altid at holde ryggen ret, se andre mennesker i øjenhøjde, være ærlig og tjene fædrelandet ydmygt efter din bedste evne.” Disse ord har jeg ofte tænkt på i de seneste måneder, efterhånden som der er kommet mange forespørgsler og anmodninger fra feltet [ingen har spurgt] om, at jeg skulle åbne en tråd om det finske præsidentvalg. Jeg vil gerne takke alle for støtten og opmuntringen. Beslutningen har ikke været indlysende. Enhver, der overvejer at åbne en tråd om præsidentvalget, må gøre op med sig selv, om man er klar til at bære hovedansvaret for, at endnu en politisk relateret tråd belaster moderatorerne og med tiden ender i Verpus atomaffaldsgrotte.

Gode venner, jeg undviger ikke ansvaret. Feltet:

• Pekka Haavisto, 65 år, De Grønne og en vælgerforening. Har meldt sig som kandidat. Blev nummer to ved de seneste to valg. Et fænomen i 2012, men i 2018 faldt det lidt sammen. Erfaring som udenrigsminister er en fordel; han ønsker at distancere sig fra sin partibaggrund, som ses som en belastning. Har ligget i toppen af meningsmålingerne i evigheder. Henter bred støtte fra socialdemokraterne og Venstreforbundet. Den grøn-røde fløjs spidskandidat og en stærk bejler til anden runde.
  • Olli Rehn, 61 år, Centrumpartiet (Keskusta) og en vælgerforening. Meldte sig ind i kampen i dag. Hans vigtigste merit er ti år som EU-kommissær. Har også erfaring fra ministerposter og har de seneste år “trukket renter” i Finlands Bank. En grå tænker, der aldrig for alvor har begejstret masserne. Taler i et tungt og hakkende tempo, men på den anden side ønsker finnerne en præsident, der grunder over tingene med et alvorligt ansigtsudtryk. Vil udover den brede støtte fra Centrumpartiet få stemmer her og der fra de øvrige borgerlige partier. Virker i øjeblikket som den borgerlige lejrs stærkeste bud på en kandidat til anden runde.
  • Jussi Halla-aho, 52 år, Sande Finner, har ikke meldt ud endnu. Halla-aho er tidligere blevet spået som kandidat, og posten som parlamentsformand forstærker spekulationerne. På den anden side, ønsker han som en udpræget introvert person seriøst at efterstræbe embedet? Han vækker bred modstand og har næppe store chancer mod Haavisto i en anden runde, hvis han mod forventning skulle nå dertil. Hans kandidatur er på ingen måde sikkert.
  • Samlingspartiet (Kokoomus). Alt er åbent. Aaltolas ambitioner er store, men han bliver mest af alt grinet ad i “kompetencepartiet”. Stubb ville være en kvalificeret kandidat, men opbakningen ville formentlig være begrænset, og interessen er nok heller ikke stor, når posten som EU-kommissær venter som en lukrativ post (“hillotolppa”) om et år. Vapaavuores ry er krakeleret i de seneste år. De får næppe en kandidat, der kan kæmpe om en plads i anden runde.
  • SDP. Ønsker Urpilainen, som i hvert fald tidligere ikke har haft interessen. På den anden side står hun i gæld til partiet for posten som EU-kommissær, så måske stiller hun op denne gang. Kunne hun skille sig positivt ud i flokken af midaldrende mænd? Hendes nuværende job giver et godt perspektiv. Dog vil hun næppe kunne hamle op med Haavisto i kampen om den grøn-røde fløjs sjæle.
  • Mika Aaltola, 54 år, partiløs? Hvis Aaltola ikke bliver Samlingspartiets kandidat, er det en gåde, om han stiller op som uafhængig. Han har ingen erfaring fra politikkens hårde verden, men på den anden side kom Ahtisaari også udefra i '94. Et jokerkort.

Dette valg kan blive meget uforudsigeligt, og en komet kan dukke op ud af det blå i de sidste uger, ligesom Elisabeth Rehn i '94 og Haavisto i '12. Jeg vil dog ydmyge mig selv i fremtidens øjne ved på nuværende tidspunkt at gætte på, at top to i første runde bliver det kedelige par Haavisto og Rehn. Begge har en stærk lyst til embedet, de nødvendige meritter og opbakning til gode kampagner. Et kandidatur fra Urpilainen ville tære på Haavisto, men næppe nok til at han ryger ud af anden runde. Rehn ligner og lyder som en stereotyp finsk præsident, og i øjeblikket er der ingen stærk udfordrer i sigte på den borgerlige fløj.

Hvis det bliver Haavisto og Rehn i anden runde, vil Haavisto få stemmerne fra De Grønne, Venstreforbundet og en stor del af socialdemokraterne og RKP (Svensk Folkeparti). Rehn vil få Centrumpartiet, alle fra Sande Finner og de kristendemokrater samt over halvdelen af Samlingspartiet. I år 2000 afgjorde Samlingspartiets liberale kvinder Halonens sejr over Aho. Denne gang vil socialdemokraternes konservative mænd besegle sejren for Rehn.

God midsommer!

111 Synes om

:radioactive:

Fra administrationen lyder et oprigtigt ønske om, at kvaliteten af denne tråd fortsætter ad den vej, som dens åbningsindlæg har udstukket.

62 Synes om

Rigtig god åbning, tak for det.

Jeg sidder selv og overvejer følgende ting:

Mika Aaltola: Det antages, at Aaltola er fra Samlingspartiet (Kokoomus), men er det helt sikker viden? Jeg tør i hvert fald ikke antage, at han er så meget en ideologiens mand, at han specifikt ønsker at være netop Samlingspartiets kandidat. Det ville også være en risiko for Samlingspartiet at vælge en kandidat, hvis holdninger til stort set alt andet end geopolitik man ikke har den fjerneste anelse om. Hvis Aaltola stiller op, hvilket jeg tvivler på, bliver det via en vælgerforening (valitsijayhdistys).

Vælgerforeninger:
Det er den nuværende præsidents skyld, at man i dag skal søge præsidentposten via en vælgerforening. Jeg fandt det latterligt allerede i Sales tilfælde, og jeg finder det også latterligt nu. Sauli var og er stadig fra Samlingspartiet, Pekka var og er stadig grøn, og Olli var og er stadig centerpartist. Jeg ved ikke, hvem man forsøger at føre bag lyset med disse vælgerforeninger, og om folk virkelig tror, at “bred folkelig opbakning i et demokrati” er andet end tomme ord. En dum og tåbelig tendens, som ikke gør præsidentinstitutionen nogen tjeneste, hvis betydning man fortsat ønsker at mindske og måske snart fjerne helt.

Samlingspartiet (Kokoomus): Når man overvejer Samlingspartiets kandidater, gentages navnene Mika Aaltola, Alexander Stubb og Risto E.J. Penttilä hver gang. De er alle højtuddannede doktorer og verdensborgere. Fælles for dem alle er forsvaret for den liberale verdensorden, internationalisme og åbenhed over for verden. En ret anderledes flok end f.eks. Samlingspartiets nye parlamentsgruppe, som for størstedelens vedkommende endda er nationalistisk.

Mine egne bud på vinderen kan jeg præsentere, når kandidatopstillingen er færdig, men det bliver formentlig en kamp mellem Rehn og Haavisto.

8 Synes om

God åbning, men jeg er uenig i resultatet.

Jeg tror ikke, at Rehn har en chance for at vinde ved et direkte valg. Haavisto har lettere ved at få aktive kampagnemedarbejdere til at arbejde for sig. Haavisto appellerer til unge og kvindelige vælgere. Han har kvalifikationerne, hvilket Rehn naturligvis også har, men skulle Rehn få succes ved et direkte valg med sin såkaldte “typiske embedsmandsfremtoning”? Rehn får de konservative stemmer bag sig, hvis han går videre til anden runde – det er bare ikke nok.

Partitilhørsforhold er ikke afgørende i et direkte valg, men kan Rehn som centerliberal overhovedet få sine egne bag sig? Her støder man på en vis Paavo Väyrynen.

Jeg udråber ikke Haavisto til præsident – men i anden runde burde der være en anden end Rehn til at stå over for ham. I øjeblikket er der ingen af den slags i syne, og tiden er ved at løbe ud.

6 Synes om

Jeg håber i al hemmelighed, at Kokoomus (Samlingspartiet) kunne lokke Mikko Hautala til at stille op som kandidat. Jeg ved dog ikke, om han selv har lyst til kapløbet, men rent erfaringsmæssigt ville han måske være en af de mest kompetente personer til at lede Nato-Finlands udenrigspolitik.

Lainaus Wikipediasta:

Mikko Tapani Hautala er en finsk diplomat. Han har siden september 2020 fungeret som Finlands ambassadør i USA.

Hautala begyndte sin diplomatiske karriere som attaché ved den finske ambassade i Kyiv i årene 1998–2001. Han trådte for alvor ind i udenrigsministeriets tjeneste i sidstnævnte år, og i årene 2001–02 fungerede han som attaché der. I årene 2002–07 fungerede han som førstesekretær ved Finlands EU-repræsentation i Bruxelles, og i årene 2007–2011 som diplomatisk rådgiver i udenrigsministeriet i Helsinki. I årene 2012–16 fungerede han som udenrigspolitisk rådgiver for republikkens præsident Sauli Niinistö, og fra 2011 som souschef ved Finlands ambassade i Rusland i Moskva, og i årene 2016–2020 som ambassadør samme sted.

11 Synes om

Med det nuværende kandidatfelt vil Haavisto vinde. I øjeblikket er topkandidaterne Haavisto og Rehn, og jeg tror ikke, at der i anden runde vil være nogen tvivl om, hvems karisma der trækker det længste strå.

Spillet er dog helt åbent for en overraskelseskandidat, der vinder folkets gunst. Jeg kan bare ikke lige se, hvem det skulle være endnu, og det begynder snart at haste med at melde sig på banen.

1 Synes om

Tiden er ved at løbe ud for den “sorte hest”.

Jeg kom til at tænke på – Haavisto og Rehn, deres partiers opbakning er 7-10 %. Hvor er De Sande Finner (Persut), Samlingspartiet (Kokoomus) og SDP?

Hvis Halla-aho stiller op som kandidat – er der så nogen, der tror på, at en typisk kernevælger fra De Sande Finner vil stemme på den liberale center-kandidat og pro-EU Olli Rehn? Halla-aho ville helt sikkert få mindst 20 % af stemmerne og gå videre til anden runde mod Haavisto. Det afhænger selvfølgelig af, om vælgerne er tilfredse med den nye regering, hvilket kan tære på Halla-ahos stemmetal.

Samlingspartiet (Kokoomus) – et helt uoverskueligt spil. I meningsmålingerne får Mika Aaltola nok mest støtte fra Samlingspartiet – men hvad er Aaltolas politiske retning? Jeg tror ikke på, at Stubb stiller op på sine nuværende tal. ..et overraskelsesnavn… kunne Elina Valtonen ofre sig som Samlingspartiets “Tuula Haatainen”? Arbejdet som udenrigsminister tager tid, det tvivler jeg på. Partiet får ikke en troværdig kandidat. Den nævnte Mikko Hautala er dog helt ukendt i et direkte folkevalg.

SDP? Jutta Urpilainen kunne udfordre, men stemmerne ville nok stadig tilfalde Haavisto.

Halla-aho ville sandsynligvis også få stemmer fra Samlingspartiets vælgere. Han er god i debatter, og mit eget gæt er, at HVIS han stiller op, så bliver anden runde Haavisto mod Halla-aho.

Selv med dette scenarie vil Haavisto formodentlig vinde anden runde, endda med en klar margen. Haavisto appellerer, med undtagelse af de mest stokkonservative, til en bredere vælgerskare end den omstridte Halla-aho. Halla-aho kunne også blive mål for Putins troldehær – selv valget af ham som parlamentsformand blev bemærket i de russiske medier. Halla-ahos styrke er dog også hans klare støtte til Ukraine, selv med mindre diplomatiske vendinger.

7 Synes om

Hvorfor ville folk ønske at stemme på en ikke-politiker til en politisk rolle? Det har jeg aldrig forstået. Dertil kommer, at 98 % af finnerne ikke bare ikke ved, hvem Mikko Hautala er, men de har aldrig hørt om ham. Vi har et land fyldt med erfarne karrierediplomater, men præsidentrollen indebærer så meget andet.

9 Synes om

Ud fra et lignende udgangspunkt blev Ahtisaari valgt som præsident i 1994. Han var heller ikke kendt før valgkampagnen. Et par tv-optrædener og avisartikler, og pludselig var Ahtisaari et interessant navn. Fremgangen i meningsmålingerne var selvforstærkende og førte til sidst til sejr.

Hautala var meget synlig i NATO-processen, så mon ikke mere end 2 % af finnerne har hørt om manden. Takket være hans baggrund, forbindelser og arbejdserfaring ville det, med hjælp fra en dygtig mediekampagne, være let at gøre Hautala til en rigtig stærk kandidat for højrefløjen.

3 Synes om

Jeg mener, at kun en kvindelig kandidat kan slå Haavisto, hvem andre skulle kunne tage kvindestemmerne fra Haavisto? Om der findes en, der er både kompetent og villig, er en anden sag.
Lidt et unødvendigt opslag, når jeg ikke engang selv har nogen at foreslå.

2 Synes om

Jeg anser ikke rigtig nogen som en klar favoritkandidat. Haavisto har også De Grønnes faldende opbakning samt Al-Hol-skandalerne og andet i bagagen, selvom det virker til, at de fleste allerede har glemt dette. Han kommer sandsynligvis i anden runde, men jeg anser faktisk Samlingspartiets (Kokoomus) kandidat som den største ”game changer” i dette kapløb. Rehn er et samtaleemne nu, hvor han har annonceret sit kandidatur, men hans opbakning i diverse meningsmålinger har været i jævn tilbagegang, og Centerns (Keskusta) situation gør ikke sagen nemmere.

Jeg tror ikke, at nogen i Samlingspartiet ønsker Aaltola som kandidat; hvorfor i alverden skulle de det, når partiet har rigeligt med prominente navne, og Aaltola slet ikke har nogen partibaggrund. Aaltola kan via en vælgerforening måske få omkring 5 % opbakning i første runde, men han er sikkert selv klar over dette og ender nok med ikke at stille op.

Samlingspartiets topkandidater er efter min mening Stubb samt forsvarsminister Antti Häkkänen, som indtil videre ikke er blevet nævnt i denne tråd. Jeg tror bestemt, at begge har stor interesse for posten, men de befinder sig indtil videre i en afventende position. Stubb er den mest sandsynlige af disse, hvis han beslutter sig for at stille op. For Samlingspartiet ville dette være en stor fordel, da Haavisto i så fald ikke ville trække ret mange stemmer fra Samlingspartiet, fordi hans profil minder en del om Haavistos. Stubb ville også få de stemmer fra Samlingspartiet, der ellers ville gå til Rehn, så jeg ser ham nemt gå videre til anden runde.

I anden runde ville Haavisto så samle stemmerne fra SDP+Venstreforbundet+De Grønne, og Stubb ville få resten. Mange fra De Sande Finner (Perussuomalaiset) ville sikkert blive hjemme på sofaen, men jeg tror, at en stor del ville stemme på Stubb med lange tænder.

Häkkänen anses for at være usandsynlig på grund af sin ”unge” alder, men manden er trods alt allerede 38, og vi har jo netop i de sidste fire år hyldet en ung statsminister. I Finland er man vant til, at præsidenten er en ”ældre statsmand”, der i det mindste nærmer sig pensionsalderen, men jeg ser ingen grund til, at dette ikke skulle kunne ændre sig. Fra Samlingspartiets synspunkt kan det blive et problem, hvis Haavisto støvsuger stemmer fra partiet, og Häkkänen ryger ud før anden runde efter Rehn. Hvis han når til anden runde, anser jeg ham dog for at være en meget seriøs kandidat mod Haavisto.

Summa summarum, jeg gætter på, at Alexander Stubb vil vinde over Haavisto i anden runde og blive den næste præsident.

EDIT: Lidt mere om Häkkänen, da analysen måske blev lidt mangelfuld: Manden nød stor popularitet, da han var justitsminister i Sipiläs regering, og spekulationerne om ham som Samlingspartiets næste formand var omfattende. I de fire år i opposition endte han lidt i skyggen af blandt andre Valtonen, men opbakningen er ikke forsvundet nogen steder hen. Nu som forsvarsminister i et Finland i NATO vil han helt sikkert styrke sin profil og samtidig få den nødvendige udenrigspolitiske erfaring til endda at blive præsident. Han indsamlede flest kampagnepenge ved parlamentsvalget, hvilket er en ret respektabel præstation i Mäntyharju i Södra Savolax. Dog forblev 25.000 € ubrugt, hvilket betød, at Valtonen i sidste ende havde det største budget.

Opbakningen er især stor ude i landet, og der findes også respekt for ham blandt politikere fra konkurrerende partier, især hos Centern og De Sande Finner. Nogle medlemmer af Samlingspartiet vil måske foretrække at stemme på Haavisto i anden runde, men jeg tror, at opbakningen stadig ville være nok til en endda nem sejr mod Haavisto.

7 Synes om

Jeg vil igen minde om boblen på dette forum. Her ser man sikkert Samlingspartiets (Kokoomus) muligheder som langt bedre end stort set alle andre steder. Efter min mening er det ikke spor mere sandsynligt, at en kandidat fra Samlingspartiet skulle få opbakning fra en vælgergruppe, der er væsentligt bredere end selve partiet.

Alexander Stubb er efter min mening i øjeblikket den eneste, det er værd at tale om som en realistisk kandidat for Samlingspartiet. Hans opbakning i den seneste præsidentvalgsmåling var 18 % (jf. Haavisto 36 % og Rehn 31 %). Antti Häkkänens opbakning var 7 %, hvilket er det samme som for Essayah, Li Andersson og Jyrki Katainen, og kun 1 procentpoint mere end for Esko Aho, som virkelig er blevet plettet af skandaler de seneste år. Når man dertil tager i betragtning, at Sanna Marin ligger nummer fem i målingen, anser jeg Haavistos chancer for at få over 50 % af stemmerne som rigtig gode.

Helt separat skal man, udover De Grønnes (Vihreät) og Centerpartiets (Keskusta) lave målinger, tage højde for, at et procentuelt mindretal af finnerne trods alt stemte på de nuværende regeringspartier. Det øger Rehns chancer, da man som centrum-højre-kandidat har større sandsynlighed for at vinde end som højreorienteret.

Meningsmålinger er selvfølgelig kun meningsmålinger, og der findes løgn, forbandet løgn og statistik, men man skal have en ret stærk mavefornemmelse omkring Häkkänens succes, hvis de på Kansakoulunkatu ender med at vælge ham. Politik i dag er sådan, at politikeres skandaler eller andre bommerter primært skader dem hos dem, der alligevel ikke ville stemme på politikeren (Al-hol, Caruna, Halla-ahos Scripta osv.).

6 Synes om

Følger tråden. Interessant nok ønskede både Haavisto og Rehn at lægge lidt afstand til deres partier. Dette er forståeligt efter de pågældende partiers svage resultat ved parlamentsvalget. Disse to kandidater opfattes tydeligvis som medlemmer af deres partier, og jeg forventer ikke, at partierne nominerer andre kandidater. En vælgerforening (valitsijayhdistys) skaber en vis distance til partiet.

Det mest interessante blandt de manglende kandidater bliver Samlingspartiets (Kokoomus) valg. Stubb overvejer vist stadig sagen. Mikko Hautala har været nævnt, men spørgsmålet er, om der er interesse. Mika Toivolas højdepunkt er allerede passeret, og han har ikke nok erfaring med politik. Penttilä er et interessant navn. Uden for denne kvartet finder jeg ingen potentielle alternativer.

SDP står ret svagt. Urpilainen stiller måske op, men jeg tror på ingen måde, at opbakningen rækker til selv anden runde. Hvem kunne det ellers være… Heinäluoma? Næppe. Fra De Sande Finner (Persut) er Halla-aho formentlig det oplagte valg, og udnævnelsen til parlamentsformand understøtter dette. Han er dog en alt for polariserende person til at være en vinderkandidat.

Jeg anser Haavisto som den klare favorit. Præsidentvalget er et personvalg. Haavisto har omfattende udenrigspolitisk erfaring og har alle kontakterne til de centrale landes ledelser og også til NATO. Han får ikke de mest konservative borgeres stemmer, men det er nok at få over halvdelen af de afgivne stemmer.

6 Synes om

Svarer lige mig selv igen, udover kvinden er Antti Häkkänen den eneste, jeg selv tror på, hvis han stiller op. Han spiller nok sikkert og stiller op senere, han har potentialet.
Ei, en kandidat behøver vel ikke altid at være en ”gammel nisse”, så længe vedkommende er kompetent, hilsen en gammel nisse selv :smiley:

3 Synes om

Det rigtige svar er: Sanna Marin.
Eller mente du, hvilken kvindelig kandidat fra højrefløjen? :wink:

5 Synes om

Jeg ser det som meget muligt, at kampen i anden runde vil stå mellem Haavisto og Halla-aho. Samlingspartiet (Kokoomus) har svage kandidater til dette valg, og Centerpartiet (Keskusta) står i et lidt dårligt lys, efter at centralbankernes lempelser er ophørt.

Jeg ser Halla-ahos vinderchancer som helt realistiske, men jeg købte også 20 % WithSecure til porteføljen for en uge siden, så det er nok ret sandsynligt, at jeg tager fejl.

Mikko Hautala ville måske være den mest kompetente og egnede til opgaven, men i hans tilfælde er der to problemer: navnet er totalt ukendt, og folk stemmer ikke gerne på en person, der er dem helt fremmed. Det andet problem er, at han ikke er aktiv i Kokoomus.

Jeg gætter på, at Kokoomus opstiller Elina Valtonen som kandidat, og at hun slår Haavisto i 2. runde.

1 Synes om

Sari Essayah kunne være en god kandidat

16 Synes om

Jeg tror selv, at Mika Aaltola kunne klare sig godt i dette valg. Han er ikke en person, der splitter befolkningen voldsomt, han har stærk udenrigspolitisk erfaring og har vundet popularitet i de tidlige meningsmålinger. Kampagnen skal bare skydes i gang.

8 Synes om

Mika Aaltolas konkrete meritter rækker næppe til, at folket for alvor vil have ham som præsident. Han er blevet kendt som kommentator af udenrigs- og sikkerhedspolitik, men hvad er egentlig hans værdigrundlag, og hvad mener han om alt andet end international politik? Aaltola taler også mere som en forsker, og som præsident ville han være nødt til at ændre sin fremtoning radikalt. Det er usandsynligt, at Samlingspartiet (Kokoomus) ønsker at begynde at træne Aaltola inden for denne tidsramme.

Alex Stubb antydede vist allerede lidt, at han alligevel kunne være til rådighed som kandidat. I hvert fald i sin tid som statsminister delte han vandene kraftigt. De borgerlige i landdistrikterne ville helt sikkert ikke stemme på Stubb med glæde. Stubb selv nævnte indirekte Valtonen og Häkkänen som mulige kandidater, da en journalist spurgte ham om det i et interview ved Kultaranta-samtalerne. Valtonen ville være Samlingspartiets bedste satsning. Hun ville helt sikkert få kvindernes stemmer, og hun er stadig relativt ny i den brede befolknings bevidsthed og mestrer både udenrigs- og indenrigspolitik.

SDP er efter min mening ret fortabte. Marin har takket nej, så der er mest “gamle kendinge” som Erkki Liikanen til rådighed. Liikanen minder for meget om Rehn. Hvad med Tuppurainen, Urpilainen eller måske Jaakonsaari? Harakka? Det er svært at forestille sig, at nogen af dem får et stort løft, når Haavisto tager venstrefløjens stemmer. Måske opstiller socialdemokraterne en kandidat “for et syns skyld”, ligesom de gjorde med Haatainen ved sidste valg. Det kunne være Tuppurainen.

Timo Soinis kandidatur? Soini kunne forsøge at stille op via en vælgerforening, men størstedelen af hans potentielle stemmer ville gå til Halla-aho.

Haavistos deltagelse i anden runde er en selvfølge, medmindre der sker noget helt utroligt, så spørgsmålet er, hvem af højrefløjens kandidater der står over for ham dér. Hvis Elina Valtonen er Samlingspartiets kandidat, kunne det være hende. Hvis ikke, er Rehn den mest sandsynlige. Halla-aho er heller ikke udelukket, da Sannfinländarna (PS) via sociale medier kan mobilisere mange vælgere til stemmeurnerne, som måske ellers ikke ville stemme. Stubb er heller ikke umulig i anden runde som Samlingspartiets kandidat, hvis der kan opbygges en kampagne, og dem, der tidligere var kritiske over for ham, bemærker, at manden eller deres egen holdning til ham har ændret sig.

2 Synes om