Parlamentsvalg 2019

Lad os få en god diskussion om folketingsvalget, kandidaterne og partierne. Hvilke meninger har de forskellige kandidater? Hvem er pålidelig og har holdt sit ord før? Nye ansigter med gode meninger?
Lad os starte med et spørgsmål: Hvad synes I om Elina Lepomäki?
Jeg skal stemme for første gang nu, så derfor vil jeg gerne høre andres tanker.

Dette er primært et investeringsforum, men da politik naturligvis også påvirker investeringer, er denne tråd okay. Lad os alligevel holde diskussionen på et godt niveau, og hvis den udvikler sig til råberi/personlige angreb, vil tråden blive lukket.

9 Synes om

Man skal huske, at i folketingsvalget er partiets holdning til sagerne vigtigere end den enkelte repræsentants. Fra en investors synspunkt er de klogeste valg nok Kokoomus, Keskusta eller Perussuomalaiset (Finlandske Parti). F.eks. stemte De Grønnes Antero Vartia imod aktiesparekontoen på grund af gruppedisciplin.

Her kan man se, hvem der stemte for og imod aktiesparekontoen:
https://www.eduskunta.fi/FI/Vaski/sivut/aanestys.aspx?aanestysnro=10&istuntonro=166&vuosi=2018

Juhana Vartiainen

Hovedsagen er at stemme. Man kan have mange meninger om det politiske teater på den bakke, men et bedre system er ikke blevet skabt i århundreder. Og det er forbedret over tid.

Dette er helt sikkert sandt, en af årsagerne til, at dette indtryk forstærkes, er sandsynligvis, at politikere fremmer deres egen verdensanskuelse (undtagen gruppekur), og i den forstand er folk i parlamentet ligesom enhver af os. Motorveje og skinner, hvorfra de kommer? Check. Fagforeningslederen fremmer bevægelsens ide? Check. Osv. osv.

På grund af det finske valgsystem og magt-/partiramme er parlamentsvalg primært PARTI-valg. Vælg altså først et parti, og derefter en person, der bliver en del af dette hjul. Nyheden fra i går (?), om at Finland måske får en mindretalsregering, fik mig til at tænke, at så skal politikken føres mere via konsensus, og at enkeltpersoner så får mere magt? Eller vil man (igen) gå via piskere i disse? Kunne en AT for politik åbne dette op?

Frie valg, men jeg overtalte (dvs. prædikede med koden “Rinne”) min gamle far til at lægge sit lille partis stemme i den store vægtskål, for at undgå en situation med “Jakovaraa” 1 - 3 mia! Min mor er stadig på listen…

Halla-aho (Halla-Aho, Hallaaho, halla-Aho, halla-aho?) en helt analytisk systematisk folke filosof, men en one-trick-pony i partiet. Det bliver lidt svært, når alt skal gennemlyses gennem en linse, det kan intet spektrum holde til, vi lever ikke i en særlig éndimensionel verden, måske er det lige modsat?

“It’s the economy stupid!” POTUS #42

? - for at det skulle være sandt, skulle lovgiverne være fra en anden planet… efter min mening blander politikken i Finland sig alt for meget i folks valg, og i det finske samfund stoler man ikke på individets evne til at træffe beslutninger, hvilket passer godt til den schweiziske model :wink: Men Schweiz er som bekendt ikke et formynderskabssamfund som vores. I den schweiziske model, den politiske, du nævnte, er det også en god ting, at oppositionen mangler helt, alle partier er i regering, og der samarbejdes på tværs af grænserne. Ja, man gør politisk karriere på samme måde der som her, og genvalg er lige så vigtigt (mennesker er ens overalt), men hele systemet og dermed samfundet er så forskelligt, at det ikke kan bruges i Finland. Vi ville få et Brexit-lignende kaos og en forfærdelig strid, fordi folk stemmer om ting, de har en stærk mening og en stærk følelsesmæssig forbindelse til, men hvis samlede konsekvenser folk ikke har den fjerneste anelse om. Undskyld, nu gik jeg for vidt…

1 Synes om

Okay. I Schweiz er det ikke kun systemet, men hele landet og traditionerne, der er helt forskellige. I lokalpolitikken er det mest, som du beskriver, også på kanton-niveau (26), og mindst på føderalt niveau, altså i Bundes-Bern. Schweiz er lidt som et mini-EU… men hvad angår direkte folkestyre, er systemet en blanding af parlamentarisme og folkestyre, især på topniveau. Lokalt kan du igen direkte påvirke f.eks. din bopæls skatteøre og budgetter, hvilket for finner lyder enten som noget fra en anden verden eller som et paradis. “I landet på landets måde” fungerer ikke rigtigt i Schweiz til at beskrive, da der er så mange forskellige måder, men så vidt jeg forstår, gøres tingene stort set lokalt overalt, og den (slanke) stat er et helt andet begreb end i Finland (den fede stat)… du bør nok flytte fra landet i stedet for at vente eller endda forsøge at ændre Finland efter den schweiziske model! :wink: Hvis jeg forstod dig rigtigt.

Parlamentsvalg 2019: Der er stemt, vi må se om Rinnes forspring rækker til statsministerposten, det gik lidt galt for ham i den sidste debat… men jeg holder ikke vejret…

Hvis man overhovedet har haft tid (eller orket…) at lytte til disse dagdrømmere, så behøver ingen udgifter at skæres ned; beskæftigelsesgraden skal bare hæves til 75%, som den allerede er i de fleste (konkurrence-)lande, og problemet er løst. Hvor er problemet? :weary_face::weary_face::weary_face::weary_face:

Ja, jeg tror jeg overdrev, hvad du mente, når jeg læser det igen. Helt klart, og sådan udvikler fremskridt sig ved at forbedre eksisterende systemer og strukturer. Men det er bare ikke altid en lineær proces.

Der er stadig håb, da valgresultatet ikke er offentliggjort endnu…

1 Synes om

Forudsigelse: SDP+KOK+RKP+KD

1 Synes om

Elina ville helt sikkert være god. Häkkänen ville dog nok vinde, hvis de var heads up…

1 Synes om