Parlamentsvalg 2019

Lad os få en god diskussion om folketingsvalget, kandidaterne og partierne. Hvilke meninger har de forskellige kandidater? Hvem er pålidelig og har holdt sit ord før? Nye ansigter med gode meninger?
Lad os starte med et spørgsmål: Hvad synes I om Elina Lepomäki?
Jeg skal stemme for første gang nu, så derfor vil jeg gerne høre andres tanker.

Dette er primært et investeringsforum, men da politik naturligvis også påvirker investeringer, er denne tråd okay. Lad os alligevel holde diskussionen på et godt niveau, og hvis den udvikler sig til råberi/personlige angreb, vil tråden blive lukket.

9 Synes om

Hvis man tænker på økonomisk kompetence, er Lepomäki sandsynligvis en af de mest kompetente i parlamentet sammen med Vartiainen. Men det virker som om Lepomäki gik lidt i stykker, da hun blev politiker. Hendes tanker blev lidt mere vage. Og jeg forstår ikke, hvad meningen var med at stille op til formandsvalget i Samlingspartiet. Hun søgte magten helt unødigt, da chancerne var minimale. Man klarer sig ikke i politik kun med ekspertise, man har brug for politisk erfaring og knowhow. Politik er en form for fusk og en regering-opposition-opstilling.

Man træffer ikke et dårligt valg ved at stemme på Lepomäki, men på en eller anden måde føles det, som om hun ikke nødvendigvis får noget større udrettet. Men det er alligevel godt at have en fornuftens stemme i parlamentet, som kan fortælle kollegerne, hvordan tingene virkelig er. Måske kan hun påvirke bag kulisserne. På den anden side får ganske få menige parlamentsmedlemmer noget udrettet, men bedre kloge menige end dumme menige.

Lepomäki stiller vist op i Nyland, men hvis vi hopper til Helsinki, må jeg sige, at Jussi Halla-aho har overrasket mest af alle. På den anden side har han også været meget fremme i medierne. Tidligere fokuserede han kun på indvandringsspørgsmål, men jo mere man lytter til andre områder af politikken, jo mere fornuftigt et indtryk får man. Man må være mindst ret enig med Jussi om mange ting. For eksempel var der en ret overbevisende pakke i Nordnets Rahapodi. Uden Sannfinländerna og indvandringskritisk ballast ville Halla-ahos vælgerskare være helt anderledes. På grund af hans tidligere ry er der nok mange, der ikke gider indrømme, at de er enige med Halla-aho om tingene.

På en eller anden måde virker det som om, der er to ting, der splitter vælgerskaren: klimapolitik og indvandringspolitik. Disse er for mange de afgørende spørgsmål, og man kan ikke stemme på en, man er uenig med, selvom man næsten er helt enig om andre spørgsmål. Med hensyn til klimaspørgsmålene er det ret mærkeligt, da alle partier støtter at reducere forurening, den eneste forskel er, hvordan det skal gennemføres.

Mange ser ud til at mene, at Finland burde være en trendsætter og bevæge sig betydeligt foran resten af verden. Fremskridt må dog ikke betyde, at Finlands konkurrenceevne ødelægges med strenge regler. Også her skal man hellere gå fremad i en opmuntrende ånd end med tvang. Det er helt klart, at begrænsning af finske virksomheders muligheder med strenge miljøregler vil føre til, at produktionen flyttes til andre steder. Og til de mere forurenende lande.

Hvis man som nation vil støtte mindre forurenende løsninger, så skal staten i sine egne indkøb træffe miljøvenlige valg. Det nytter ikke noget at forsøge at forme udbuddet, hvis forbrugsefterspørgslen stadig er på de mest forurenende alternativer. Dette vil uundgåeligt føre til, at produktionen, der opfylder efterspørgslen, flyttes til de mest forurenende lande. Slutresultatet er endnu mere negativt.

Miljøløsninger skal træffes internationalt, ellers bliver det overhovedet ikke til noget. Finland kan være en pioner, men det må ikke betyde, at man går så meget foran andre, at det begynder at påvirke konkurrenceevnen. Der skal være en vis fornuft i, hvor hurtigt tingene kan ændres. Ting sker ikke med det samme, det tager tid.

Så det andet spørgsmål, nemlig indvandring. Mange synes, ulighed er dårligt, men alligevel er de samme personer villige til at tage en brøkdel fra kriseområder hertil. Samtidig bliver de mest udsatte tilbage i kriseområdet. Er det rigtigt? Nej, det er det ikke. Her er jeg helt på linje med Jussi Halla-aho. Selvom mange nok vil fordømme dette. Det er generelt accepteret kun at mene, at mennesker i nød skal hjælpes her i Finland. Selvom den samme indsats kunne opnå meget mere der, hvor de mest udsatte er. Ret smålig, hvis man kun hjælper dem, der tilfældigvis kommer hertil. Og derfra kommer man hertil, hvis den nuværende praksis er denne. Asylansøgere ender ikke her ved et tilfælde, de må have en interesse. Også her skal man adskille to ting: den ene er, om der virkelig er tale om en person, der har brug for hjælp, og hvorfor de kom hertil. Også dem, der har brug for hjælp, er drevet af en naturlig tendens til at maksimere deres egen velfærd. Det forsvinder ikke selv under en krise.

Men for Finlands fremtid er det vigtigste spørgsmål dog, hvordan de strukturelle reformer skal håndteres. En vis udhuling af velfærdsstaten er uundgåelig. Fordi befolkningsstrukturen er, som den er, kan man på ingen fornuftig måde finansiere nuværende offentlige tjenester, medmindre der sker en stor omvæltning. Den barske kendsgerning er simpelthen, at man i fremtiden sandsynligvis bliver nødt til at skære ned på bl.a. ældrepleje. Jo mere lovgivningen strammer kravene til serviceniveauet, jo sværere tider vil der være for ungdommen.

Forøgelse af pensioner og offentlige serviceniveau vil forårsage en ret stenet vej og en udhuling af det finske velfærdssamfund på længere sigt. Som Juhana Vartiainen også bemærkede, er købekraften for den grundlæggende sikring i øjeblikket højere end nogensinde før. Stigende indkomstforskelle er ikke et problem, hvis alles velfærd stiger.

Så stem klogt :smiley:

11 Synes om

Hjallis’ parti, Liike nyt (Bevægelse nu), virker umiddelbart godt, men hvad er mon sandheden? Er Hjallis bare en uforanderlig forretningsmand, der stræber efter penge, eller er der et reelt ønske om at ændre tingene og forbedre samfundet?
Jeg har virkelig blandede meninger om Hjallis; nogle gange føler jeg, at han har virkelig gode pointer, og andre gange føler jeg, at han bare snakker løs og forsøger at samle popularitet.

Hjallis er bare tilpas fræk. Siger hvad han tænker. Måske er det derfor han også appellerer til kvinder :smiley:

Jeg har dog ikke særlig stor tillid til Liike nyt (Bevægelse nu). Ingen, der seriøst ønsker at komme i parlamentet, stiller op for et så lille parti. Der er meget større chancer for at komme igennem i et større parti. Tanken er fin nok, men det kommer i sidste ende ikke til at fungere, at man spørger folket, hvad de mener ved afstemninger. Man stemmer repræsentanter ind i parlamentet, så man ikke behøver at stemme om sagerne særskilt. Partiet vil i hvert fald ikke have indflydelse i lang tid.

Politik er blevet Hjallis’ nye hobby, og han kan lide, at han kan udtrykke sine meninger endnu mere og i det mindste tilsyneladende påvirke tingene. Hjallis er indimellem en ganske underholdende figur :smiley:

1 Synes om

Super opsætning fra Gnumero. I hvilken valgkreds stiller han op, og hvilket parti?

1 Synes om

Man skal huske, at i folketingsvalget er partiets holdning til sagerne vigtigere end den enkelte repræsentants. Fra en investors synspunkt er de klogeste valg nok Kokoomus, Keskusta eller Perussuomalaiset (Finlandske Parti). F.eks. stemte De Grønnes Antero Vartia imod aktiesparekontoen på grund af gruppedisciplin.

Her kan man se, hvem der stemte for og imod aktiesparekontoen:
https://www.eduskunta.fi/FI/Vaski/sivut/aanestys.aspx?aanestysnro=10&istuntonro=166&vuosi=2018

Lige præcis. Først vælger man et parti og derefter en person. Desværre er der bare ikke et særlig passende parti at finde. Hvis Kokoomus og Perussuomalaiset på en eller anden mirakuløs måde kunne komme i regering efter valget, kunne det være den bedste løsning for fremtiden.

Jeg frygter dog det værste, og det ser også mere sandsynligt ud, at SDP bliver statsministerpartiet. I så fald vil den finske velfærdsstat blive kørt i sænk, mens man maksimerer ældres og pensionisters kortsigtede velfærd.

Problemet med politik er netop, at folk primært tænker på deres egen kortsigtede fordel. Både politikere og vælgere. Man er ikke i stand til at forestille sig et længere perspektiv. Et meget godt eksempel er de Grønnes modstand mod atomkraft. Først er atomkraft totalt ondt, men nu er det en god overgangsperiode.

4 Synes om

Ja. Var Gnumerot opstillet, og hvis ja, hvilket parti?

Spørger-Masse, oprigtigt interesseret

{“content”:“I Parlamentet burde der kun være et par personer, så man altid kunne skyde skylden for beslutninger på enkeltpersoner, og folket kunne i fællesskab “stene” den type, der ikke følger den sag, de er blevet stemt ind for.”,“target_locale”:“da”}

Fortæl endelig mere.

Jeg er ikke opstillet. Jeg fokuserer hellere på at fortælle her, hvordan tingene burde gøres :smiley:

Ulempen ved politik er, at alle mulige ting bliver dissekeret offentligt, også de private. Man skal være meget positiv over for offentlighedens søgelys for at klare sig i politik. Jeg mistænker, at mange potentielle kandidater med ekspertise inden for et område undgår kandidaturet netop af denne grund.

Jeg er selv ret introvert og undgår hellere sociale situationer, i hvert fald i det virkelige liv, end jeg opsøger dem. På internettet kan man så, i hvert fald delvist anonymt, diskutere ting og behøver ikke at bekymre sig så meget om sit offentlige image.

7 Synes om

Jep, politik er et barsk spil, og mange gode, fornuftige mennesker er blevet revet i stykker og er blevet nervevrag. Klogt at holde sig væk. Og det er helt ok for farfar, at du med dine kritiske kommentarer her på forummet fortsat holder farfars værste købelyst i skak. Mængden af penge og fortjenestekolonnen er altid førsteprioritet. Selvfølgelig er tommelfingre også vigtige, men dem uddeler Gnumrene jo ikke - med undtagelse af den ene, der kom til farfar i en forvirret tilstand, og den hænger nu på bagvæggen i menighedssalen i en glasramme :slight_smile:

Masse & masse, en stilfuld duo

Du har tilsyneladende fået hele to hjerter, og fem andre har fået et. Jeg kunne ikke lige finde, hvor jeg kan se de hjerte-mærkede beskeder :smiley:

1 Synes om

Nu vil Rinne så sænke momsen. Så er SDP’s klimavenlige handling at øge forbruget ved at sænkelse af momsen?

Først kødet, så mælken og til sidst blev livredderen fundet i denne moms. De kører bare sig selv længere ud i en sump i denne skattedebat.

2 Synes om

JA! Masse har fået 2 tommelfingre op fra Gnumrene. Alderens narrestreger: folk bliver løsere med alderen, og det ser ud til, at det skete for længe siden for Onkel Masse og nu også for Gnumrene. :slight_smile:

Masse, FA, nu kun en skygge af sin tidligere strenge personlighed

1 Synes om

Sandfinnene har hele tiden forbedret deres position i meningsmålingerne. Tilsyneladende har Sandfinnene i de to seneste valg fået et par procentpoint større andel af stemmerne, end meningsmålingerne har vist. Det kan føre til ret interessante afgørelser. Hvis retningen forbliver den samme, vil Sandfinnene være det største parti efter valget. Jeg vil indrømme, at jeg af en eller anden grund gerne vil se, hvordan der ville blive reageret på den situation.

Hvis Sandfinnene er i regeringen, kunne vi også se en situation i EU-politikken, hvor Finland ikke længere kun ville være den imødekommende mønsterelev. Det kunne endda have en mere betydelig indvirkning på EU-niveau, da mange ting kræver enstemmige beslutninger.

Halla-aho virker faktisk som en mand, for hvem opbakning ikke er hovedsagen, og vælgerne ikke bliver smigret. Man holder fast ved sin egen linje, og vælgerne følger med, hvis de gør. Sandfinnene er det eneste parti, der har indrømmet at ville skære ned på de offentlige udgifter. Intet andet parti er i stand til dette. Her ser vi dog, at vælgerne værdsætter troværdighed og ærlighed.

Det er naturligvis nemt at ignorere disse fakta ved at sige, at Sandfinnene får pengene fra immigration. Det gør de også, og det er partiets valg. De andre partier vil bare skære lidt her og der med osteskæreren, hvis der er behov for nedskæringer, men Sandfinnene træffer valg og prioriterer.

Sandfinnene kan naturligvis også lave en U-vending efter valget, men jeg tror ikke på det, så længe Halla-aho er formand. Selvom de gjorde det, ville det ikke være noget nyt i politikken :smiley:

Nu bliver det lidt Sandfinne-hypet, men af en eller anden grund er jeg begyndt at kunne lide Halla-ahos måde at drive politik på. Jeg må dog tilføje, at disse synspunkter i høj grad er baseret på Halla-aho og dermed Sandfinnene. Som parti interesserer Sandfinnene mig ikke så meget, men Halla-aho gør sagen interessant.

2 Synes om

Men hvem bør investorer stemme på? Jeg vil gerne finde en kandidat, der f.eks. forstår markederne, støtter markeds-liberalisme og helst selv investerer. Nogle gange dukker en potentiel kandidat op, men partiet er desværre stadig et mysterium for mig.

Da jeg arbejder som funktionær i en lille og mellemstor virksomhed, råber jeg ikke højt i kaffepausen om, hvilke emner jeg prioriterer hos min kandidat. Selvfølgelig ønsker 99% af mine kolleger, at arbejdernes sag fremmes, hvilket er godt, men efter min mening er en kandidat, der fremmer “folkekapitalisme”, allerede et stærkt kort. For at undgå større konflikter vil jeg ikke uddybe, hvilke emner jeg ikke ønsker at fremme, eller hvad jeg ikke anser for at være så relevant. Men ja.

Har @g3235286 (eller nogen anden) en god kandidat i tankerne fra Pirkanmaa? Men partiet er stadig et spørgsmåltegn for mig.

Pyysing har haft nogle meget aktuelle klummer på det seneste. Her er den seneste: Mainettaan parempi hallitus taksiuudistuksineenkin | Sijoitustieto.fi

Hvis nogen finder på en Lepomäki (Lepomäki)-klon fra Pirkanmaa, ville jeg også være meget interesseret;P

3 Synes om

Det ser ud til, at der er lignende tendenser i andre valgkredse. For onkel Masse er Elina L. en lidt for ung kandidat, men flere juniorer fra den nærmeste omgangskreds har spurgt om det samme. De har sandsynligvis læst noget af Elinas tankevirksomhed og er blevet begejstrede.

Masse, en vælger fra den gamle skole