Parlamentsvalget afholdes søndag den 2. april 2023. Efter valget i 2019 har verden ændret sig på måder, vi ikke kunne have forestillet os dengang. Covid-19 indtog verden og hærger i øjeblikket overalt, mens verdens lande forsøger at vende tilbage til et normalt liv. Rusland angreb Ukraine den 24. februar 2022 som en fortsættelse af annekteringen af Krim i 2014 og besættelsen af de østlige dele af Ukraine. Finland søger om NATO-medlemskab.
Hvad er de største valgemner? Statens gældsætning vil helt sikkert få meget spalteplads, mere om det nedenfor. Derudover vil emner som selvforsyning med energi, SOTE-regionerne (velfærdsområderne), mangel på sygeplejersker og sundhedsvæsenet generelt samt de evige emner beskæftigelse og arbejdsløshed helt sikkert give anledning til spørgsmål. NATO, forsvarsudgifter, den europæiske sikkerhedssituation og støtte til Ukraine vil også uden tvivl snige sig ind i debatterne.
Efter min mening er det vigtigste spørgsmål væksten i statsgælden og dens indvirkning på fremtiden i takt med den svækkede forsørgerbyrde. Derfor fremhæver jeg det herunder.
Den finske statsgæld var på tidspunktet for parlamentsvalget i 2019 ca. 103,6 mia. euro. Siden da er der optaget ca. 38 mia. euro i gæld, hvilket svarer til ca. 50 % af BNP. Sidst gælden oversteg 50 % af BNP var i 1993, da Finland befandt sig i sin største recession nogensinde.
Kilde: https://www.valtionvelka.fi/
Kilde: Valtion velanhallinta – Tilastoja valtionvelasta
Det er derfor næppe en overraskelse, at da partierne er nogenlunde enige om andre emner (NATO-medlemskab, støtte til Ukraine), vil bremsning af væksten i statsgælden sandsynligvis være det største valgtema. Hvordan det sker, og hvem der gør det.
Valgplanen findes her.
Valgplanen findes på siden vaalit.fi
Ifølge den seneste YLE-måling er partiernes opbakning pr. 7. januar 2023 vist nedenfor.
Kilde: Ylen kannatusmittaus: Perussuomalaiset kiilasi SDP:n ohi kakkoseksi | Yle
Her er valgprogrammerne
…eller i det mindste et eller andet partiprogram, hvis det faktiske program til parlamentsvalget endnu ikke eksisterer (de fleste har det ikke i skrivende stund).
Samlingspartiets (Kokoomus) valgprogram, selvom det i skrivende stund kun indeholder hovedlinjerne for økonomi- og skattepolitikken, og linket nederst på siden fører til programmet for 2019.
Centrets (Keskusta) valgprogram er stadig under udarbejdelse og indeholder kun hovedmålene.
Der er endnu ingen oplysninger om SDP’s valgprogram, så jeg linker til partiets generelle politiske side.
De Sande Finners (Perussuomalaiset) valgprogram består primært af et alternativt budget, og der var endnu ikke listet konkrete mål på partiets hjemmeside.
Liike NYT har listet mål, selvom der endnu ikke er et egentligt valgprogram på hjemmesiden.
De Grønnes (Vihreät) valgprogram er stadig på partiprogram-niveau.
Venstreforbundets (Vasemmistoliitto) valgprogram er stadig en reklameside for kandidatrekruttering.
RKP’s (Svensk Folkeparti) valgprogram er inddelt i forskellige kategorier.
Kristendemokraternes (Kristillisdemokraatit) valgprogram er ikke samlet endnu, men partiets emner kan findes.
Liberalpartiets (Liberaalipuolue) valgprogram er offentliggjort.
Jeg har ikke inkluderet programmer og hjemmesider for alle små partier, men de registrerede partier kan findes her: https://vaalit.fi/rekisteroidyt-puolueet
Til sidst indsætter jeg en lille afstemning, som man kan svare på, hvis man har lyst.
Hvilket partis kandidat vil du sandsynligvis stemme på?
- Samlingspartiet (Kokoomus)
- Socialdemokraterne (SDP)
- Centren (Keskusta)
- De Sande Finner (Perussuomalaiset)
- Venstreforbundet (Vasemmistoliitto)
- De Grønne (Vihreät)
- Svensk Folkeparti (RKP)
- Kristendemokraterne (KD)
- Liike NYT
- Liberalpartiet (Liberaalipuolue)
- Piratpartiet
- Dyrs Rettighedsparti
- Syvstjernebevægelsen
- Finlands Kommunistiske Parti
- Andet parti
- Jeg har ikke tænkt mig at stemme
Lad os starte diskussionen om Finlands fremtid, og hvordan vores land kan reddes. Moderatorer må naturligvis gerne opdatere de links i takt med, at I bemærker, at et parti har udgivet en ny side/program. Jeg forsøger selv at tjekke dem med jævne mellemrum, men I kan også altid sende en privat besked om, hvor man kan finde et nyt program, så opdaterer jeg linket. ![]()