Parlamentsvalg 2023

Parlamentsvalget afholdes søndag den 2. april 2023. Efter valget i 2019 har verden ændret sig på måder, vi ikke kunne have forestillet os dengang. Covid-19 indtog verden og hærger i øjeblikket overalt, mens verdens lande forsøger at vende tilbage til et normalt liv. Rusland angreb Ukraine den 24. februar 2022 som en fortsættelse af annekteringen af Krim i 2014 og besættelsen af de østlige dele af Ukraine. Finland søger om NATO-medlemskab.

Hvad er de største valgemner? Statens gældsætning vil helt sikkert få meget spalteplads, mere om det nedenfor. Derudover vil emner som selvforsyning med energi, SOTE-regionerne (velfærdsområderne), mangel på sygeplejersker og sundhedsvæsenet generelt samt de evige emner beskæftigelse og arbejdsløshed helt sikkert give anledning til spørgsmål. NATO, forsvarsudgifter, den europæiske sikkerhedssituation og støtte til Ukraine vil også uden tvivl snige sig ind i debatterne.

Efter min mening er det vigtigste spørgsmål væksten i statsgælden og dens indvirkning på fremtiden i takt med den svækkede forsørgerbyrde. Derfor fremhæver jeg det herunder.

Den finske statsgæld var på tidspunktet for parlamentsvalget i 2019 ca. 103,6 mia. euro. Siden da er der optaget ca. 38 mia. euro i gæld, hvilket svarer til ca. 50 % af BNP. Sidst gælden oversteg 50 % af BNP var i 1993, da Finland befandt sig i sin største recession nogensinde.

Kilde: https://www.valtionvelka.fi/

Kilde: Valtion velanhallinta – Tilastoja valtionvelasta

Det er derfor næppe en overraskelse, at da partierne er nogenlunde enige om andre emner (NATO-medlemskab, støtte til Ukraine), vil bremsning af væksten i statsgælden sandsynligvis være det største valgtema. Hvordan det sker, og hvem der gør det.

Valgplanen findes her.
Valgplanen findes på siden vaalit.fi

Ifølge den seneste YLE-måling er partiernes opbakning pr. 7. januar 2023 vist nedenfor.

Kilde: Ylen kannatusmittaus: Perussuomalaiset kiilasi SDP:n ohi kakkoseksi | Yle

Her er valgprogrammerne
…eller i det mindste et eller andet partiprogram, hvis det faktiske program til parlamentsvalget endnu ikke eksisterer (de fleste har det ikke i skrivende stund).

Samlingspartiets (Kokoomus) valgprogram, selvom det i skrivende stund kun indeholder hovedlinjerne for økonomi- og skattepolitikken, og linket nederst på siden fører til programmet for 2019.

Centrets (Keskusta) valgprogram er stadig under udarbejdelse og indeholder kun hovedmålene.

Der er endnu ingen oplysninger om SDP’s valgprogram, så jeg linker til partiets generelle politiske side.

De Sande Finners (Perussuomalaiset) valgprogram består primært af et alternativt budget, og der var endnu ikke listet konkrete mål på partiets hjemmeside.

Liike NYT har listet mål, selvom der endnu ikke er et egentligt valgprogram på hjemmesiden.

De Grønnes (Vihreät) valgprogram er stadig på partiprogram-niveau.

Venstreforbundets (Vasemmistoliitto) valgprogram er stadig en reklameside for kandidatrekruttering.

RKP’s (Svensk Folkeparti) valgprogram er inddelt i forskellige kategorier.

Kristendemokraternes (Kristillisdemokraatit) valgprogram er ikke samlet endnu, men partiets emner kan findes.

Liberalpartiets (Liberaalipuolue) valgprogram er offentliggjort.

Jeg har ikke inkluderet programmer og hjemmesider for alle små partier, men de registrerede partier kan findes her: https://vaalit.fi/rekisteroidyt-puolueet

Til sidst indsætter jeg en lille afstemning, som man kan svare på, hvis man har lyst.

Hvilket partis kandidat vil du sandsynligvis stemme på?

• Samlingspartiet (Kokoomus)
  • Socialdemokraterne (SDP)
  • Centren (Keskusta)
  • De Sande Finner (Perussuomalaiset)
  • Venstreforbundet (Vasemmistoliitto)
  • De Grønne (Vihreät)
  • Svensk Folkeparti (RKP)
  • Kristendemokraterne (KD)
  • Liike NYT
  • Liberalpartiet (Liberaalipuolue)
  • Piratpartiet
  • Dyrs Rettighedsparti
  • Syvstjernebevægelsen
  • Finlands Kommunistiske Parti
  • Andet parti
  • Jeg har ikke tænkt mig at stemme
0 äänestäjää

Lad os starte diskussionen om Finlands fremtid, og hvordan vores land kan reddes. Moderatorer må naturligvis gerne opdatere de links i takt med, at I bemærker, at et parti har udgivet en ny side/program. Jeg forsøger selv at tjekke dem med jævne mellemrum, men I kan også altid sende en privat besked om, hvor man kan finde et nyt program, så opdaterer jeg linket. :slight_smile:

42 Synes om

Det skal nævnes særskilt, i tilfælde af at nogen ikke ønsker at offentliggøre deres holdning, men alligevel ville være villig til at deltage i denne afstemning, at undersøgelsen ikke viser vælgerne.

8 Synes om

Jeg ville i det mindste også tilføje Liberalpartiets partiprogram. Puolueohjelma – Liberaalipuolue

8 Synes om

Ok, kun tre kommentarer i tråden, så lad os smide lidt mere brænde på bålet, så vi kan få en ordentlig diskussion i gang.

I lyset af disse oplysninger tror jeg, at det nuværende regeringsgrundlag fortsætter de næste fire år efter valget. Jeg begrunder dette med, at Samlingspartiet (Kokoomus) i virkeligheden ikke har mulighed for at danne regering med SDP, fordi vælgergrundlaget har rykket sig et par takker i retning af De Sande Finner (Perussuomalaiset), og et samarbejde med SDP ville bringe partiet (og folketingsgruppens enighed) i fare. Hvis Centerpartiets (Keskusta) resultat er bare nogenlunde acceptabelt, er det mest fornuftigt for dem at fortsætte i den nuværende regering, hvor de træder ind “modvilligt” og dermed kan forhandle sig til ministerposter og vilkår, der er større end deres faktiske størrelse. Man bør huske, at Centerpartiets (Kepu) egentlige kollaps skete under Sipiläs regering, hvor partiet (og hele regeringen) i praksis blev en forlængelse af det finske erhvervslivs hovedorganisation (EK). Dette er helt sikkert stadig i frisk erindring hos baglandet, så tærsklen for at gå i regering med Samlingspartiet er meget høj, og derfor skulle Samlingspartiet opnå et absolut flertal sammen med De Sande Finner (Persut) og Kristendemokraterne. Sidstnævnte alternativ virker urealistisk.

2 Synes om

De sidste beskeder i denne tråd vedrører emnet:
https://keskustelut.inderes.fi/t/politiikkanurkkaus/

Hvad angår de tidligere nævnte RKP (Svenska folkpartiet) og PS (Sannfinländarna), er her et interview om emnet:

RKP er ikke længere på “Astrid Thors”-niveau, hvor der f.eks. skulle etableres direkte flyforbindelser til Somalia for at flytte store mængder mennesker, men der er stadig masser af politisk-ideologiske problemstillinger.

Det største problem er sprogpolitikken; PS har et enormt behov for at fremme sprogpolitiske reformer, som ikke har gjort fremskridt siden Vanhanens regering og afskaffelsen af obligatorisk svensk ved studentereksamen (Yo-ruotsi). RKP kan ikke give sig en tomme på dette område, da hele partiet er synonymt med sprogpolitik; alt andet er røgslør. Partiet får stemmer fra alt fra kunstmalere til bankdirektører og alt derimellem, udelukkende på grund af sprogpolitikken.

Et andet problem er RKP’s venstrefløj, for hvem stramninger i indvandringspolitikken, store besparelser i Yles budget osv. er gift. RKP ønsker ikke at miste dem. Selvom regeringsgrundlaget var skrevet udelukkende af RKP, ville PS stadig få mulighed for at udnævne deres egne embedsmænd i løbet af de fire år, hvilket heller ikke er ønsket.

Hvis KOK (Samlingspartiet) + PS ikke kan lade sig gøre uden RKP, vil dette kort naturligvis blive spillet, og Kokoomus vil blive tvunget til at vælge SDP (Socialdemokraterne). En stemme på RKP er usædvanligt tydeligt en stemme på en blå-rød regering (sinipuna-hallitus).

Hvilket fører os til SDP; deres opbakning er forbløffende god på dette stadie af regeringsperioden. Jeg husker svagt, at 30 % af vælgerne primært stemmer på en person, hvilket betyder, at Marin, udover gældsætningen, er en vigtig grundpille for opbakningen.
Dengang man hånede PS’s opbakning ved at sige, at man kun kunne stemme på Soini i én valgkreds, bør man så begynde at spørge om det samme vedrørende Marin? Hvilken effekt vil dette have, og vil Marins teflon og nerver holde indtil valgdagen?

SDP’s stemmeprocent ved parlamentsvalg (EK-vaalit):

2003: 24,47 %
2007: 21,44 %
2011: 19,10 %
2015: 16,51 %
2019: 17,73 %

17 Synes om

Jeg har virkelig helt mistet gejsten for at stemme. Der tilbydes kun forskellige niveauer af venstrefløjspartier, som ikke har nogen forudsætninger for at skabe nogen meningsfuld forandring.

Især når Finlands mest intetsigende mand, Orpo, står i spidsen for Samlingspartiet (Kokoomus), er det nytteløst at forvente en transformation af Kok. til et rigtigt højrefløjsparti. Man så allerede i Rydman-sagen, hvor meget Orpo frygter det offentlige pres; man var straks klar til at give efter, da “Helsingfors’ Pravda” skrev ubehageligheder. Så længe Orpo ikke har problemer med at lave studehandler (suhmuroida) for at sikre sig selv og sin vennekreds behagelige belønninger/stillinger osv., så er alt i orden, når det kommer til regeringsforhandlingerne.

Korjausliike er et godt forsøg, men jeg frygter, at det forbliver helt ude i marginen. Så længe Finlands demografi hælder kraftigt mod pensionister, vil SDP med sin retorik, der stinker af 1970’ernes taistoistiske ånd (taistolaishenki), kunne sætte sig på magten.

Sanna Marins halo-effekt er stadig meget stærk, og jeg tror – til min egen ærgrelse – at den vil bære igennem dette valg også.

36 Synes om

Godt at vide, tak. Håber det er så godt, at selv de større partier begynder at kopiere det.

I det mindste kunne mine egne indlæg derfra flyttes til dette emne af en, der er mere kyndig, hvis det findes hensigtsmæssigt.

I øjeblikket er det næsten sikkert, at Samlingspartiet (Kokoomus) bliver et regeringsparti. Om det eller De Sande Finner (PS) bliver det største parti, må tiden vise. Samlingspartiets største fortjeneste har været, at Orpo har holdt sig ude af skandaler og passer nøje på ikke at begå nogen brølere før valget. Orpo er altså hos os nu lidt ligesom Biden for to år siden, det vil sige, at man holder en lav profil og undgår at rokke ved båden, der sejler godt.

Jeg er helt sikker på, at Centerpartiet (Keskusta) ikke går med i regeringen igen, uanset hvad der bliver lovet. Allerede ved sidste valg burde Centerpartiet være gået i opposition for at forbedre deres opbakning. Magten fristede for meget, og i regeringen opdagede de, at de var endt i rollen som et stedbarn og blev styret af SDP. Det kan ses. Desuden, hvis Samlingspartiet bliver statsministerparti, vil den kommende regeringsperiodes program handle om besparelser. Behovet for disse er faktisk betydeligt større end det, Samlingspartiet taler om nu, men de er vist det eneste parti, der overhovedet taler om budgetbalance på et dybere plan end blot slogans.

Hvis Centerpartiet hopper med på Orpos vogn, vil det være et dødskys for dem, da besparelserne uundgåeligt også vil ramme Centerpartiets kernevælgere, nemlig landbefolkningen. Centerpartiets største konkurrent er PS, som gennem årene har ædt meget af deres opbakning i Centerpartiets kerneområder, og hvis PS samtidig er i opposition, er det slut for Centerpartiet.

SDP har ganske vist gennem Marin talt om behovet for besparelser, men de har ikke fremlagt noget konkret. Det gør de sikkert heller ikke, da det ville være en totalomvending i den omfordelingspolitik, de fører over for deres vælgere. Marin ved sikkert, hvad der burde gøres, men det er politisk umuligt for hende.

Af grafen ses det, at de største statsudgifter er statstilskud til kommunerne (€27,6 mia.), sociale udgifter (€21,4 mia.) og øvrige forbrugsudgifter (€12,7 mia.). Hvis man vil opnå reelle balanceringstiltag, skal der gribes hårdt ind her.

Kilde: https://vm.fi/valtion-budjetti

I løbet af de sidste 2 år er det utroligt nok lykkedes at øge statens indtægter, men det har ikke været nok; nettostiftelsen af gæld vokser hele tiden. Sidst budgettet var i balance var i 2018, det vil sige under Sipiläs regering, da blandt andet aktiveringsmodellen var i brug i 2018 og 2019. Om budgetbalanceringen så var dens fortjeneste, kan en statistikekspert måske give et begrundet svar på, men jeg tror ikke, det var et tilfælde.

Kilde: https://vm.fi/valtion-budjetti

Denne aktiveringsmodel fik altså Centerpartiets opbakning til at styrtdykke, og der var sikkert meget, der kunne forbedres, men Sipilä gjorde efter min mening det, han anså for at være bedst for Finland, selvom det medførte personlig upopularitet og hans partis nedtur. Noget tilsvarende er måske på vej, hvis Orpo bliver statsminister og får regeringspartnerne med i det fælles løft. Det bliver ikke nemt, men jeg vurderer, at små besparelser og et vist ubehag i de kommende år er et bedre alternativ end “den græske vej”, hvor statens katastrofale økonomi blev skjult, indtil det ikke længere var muligt. Og alle ved, hvad der skete derefter.

Desuden faldt de græske lønninger med næsten 20 % fra midten af 2010 til 2014 for at blive mere konkurrencedygtige, [der mangler kilde] en form for deflation. Dette reducerede indkomsten og BNP betydeligt, hvilket resulterede i en alvorlig recession, et fald i skatteindtægterne og en markant stigning i gælden i forhold til BNP. Arbejdsløsheden nåede op på næsten 25 %, fra under 10 % i 2003. Betydelige nedskæringer i de offentlige udgifter hjalp den græske regering med at vende tilbage til et primært budgetoverskud i 2014 (hvor der blev opkrævet flere indtægter end udbetalt, eksklusive renter).[34]

Kilde: Greek government-debt crisis - Wikipedia

Finland er slet ikke i samme situation endnu som i begyndelsen af 90’erne, men det skal bemærkes, at statens økonomi ikke længere kan modstå lignende chok lige så godt som i 2019, da coronaen startede. Nu er det stadig gode tider. Beskæftigelsen er steget, økonomien er endnu ikke i recession, statsgælden er endnu ikke på et uholdbart niveau, og vi er endnu ikke i krig med vores store nabo. Nu kan man stadig få tingene i den rigtige retning med små ændringer, uden at der skabes personlige katastrofer, som mange, der levede gennem og oplevede 90’er-krisen, ved, hvordan er.

Hvis regeringskoalitionen ender med at blive Saml+SDP krydret med f.eks. RKP (Svensk Folkeparti), kan Orpo få store vanskeligheder med at gennemføre nogen væsentlige besparelser. Jeg gætter på, at Saml+PS+RKP sandsynligvis ville have lettere ved at få gennemført en politisk kursændring. For RKP har sprogpolitikken altid været det vigtigste, og det har aldrig været et kardinalpunkt for Samlingspartiet. Jeg gætter på, at svenskundervisning i skolerne heller ikke er et kardinalpunkt for PS; det har primært været et særtræk knyttet til partiets identitet, men jeg gætter på, at det for de fleste PS-vælgere er mindre vigtigt end økonomiske spørgsmål og f.eks. indvandring.

22 Synes om

Emneregionen omkring dette politiske spørgsmål er enorm og begrænser sig ikke til folkeskolens lektioner. Alt fra ‘tjenestemandssvensk’ (virkamiesruotsi) til serviceydelser og grundloven. Sagen kan opsummeres ved dengang Sveriges statsminister besøgte Finland, og en journalist spurgte, hvorfor Sverige ikke officielt er et tosproget land: “Det ville vi aldrig have råd til” eller lignende var svaret.

I dette regeringskabale-hovedbrud er Centerpartiet (Keskusta) en form for “kongemager”. Det ville være ret mærkeligt at gå til valg og samtidig meddele, at vi under ingen omstændigheder går i regering? Ganske vist har det i Finland været kutyme efter et valgnederlag at meddele, at folket har talt, og nu er sådan et jo på vej.

Finland har ingen tradition for mindretalsregeringer, men i teorien ville det også være muligt, det vil sige, at Centerpartiet holdt regeringen oppe fra oppositionen; det behøvede ikke at være særlig prangende, det handler bare om nogle få manglende stemmer. Centerpartiet kunne meddele, at det ikke officielt støtter regeringen, og at gruppen må stemme “efter overbevisning”.

7 Synes om

Du har (når man tager den øvrige tekst i betragtning) en overraskende stor tillid til Samlingspartiet (Kokoomus). Gid jeg også selv havde det.

5 Synes om

Jeg husker at have læst, at omkring 70 % af de finske husstande er nettomodtagere, hvilket betyder, at de modtager flere overførselsindkomster, end de betaler i skat. Hertil kommer de højtlønnede, der arbejder i den offentlige sektor. Størstedelen af finnerne lever altså af skattekroner eller pensioner.

På dette stadie af valgkampen ved alle, at den næste regering vil være tvunget til at skære i de offentlige udgifter. Men hvem ville save den gren over, de selv sidder på? Venstrefløjspartierne har sandsynligvis af denne grund en stabilt stærk opbakning.

11 Synes om

Samlingspartiet (Kokoomus) er nødt til at vinde valget. Alt er blevet serveret på et sølvfad, så det er bare at tage det, man vil have. Men ved at være krukket lægger man selv hindringer i vejen;
Petteri Orpo lukker fadæser (sammakoita) ud, og de andre partier samt medierne holder skarpt øje med dem hele tiden. Derfor har Orpo indtaget en forsvarsposition og er forblevet tavs ligesom Sipilä i 2015; ”når man intet siger, kan der heller ikke komme fadæser ud af munden”.

Men tavsheden tjener dem på samme måde som fadæserne, og de andre overtager kontrollen over dagsordenen. Dem, der drager mest fordel af dette, er De Sande Finner (Persut), og slutspurten er lang. Man er allerede gået forbi SDP, og historisk set ville det ikke være noget mirakel, hvis De Sande Finner nåede op på siden af Samlingspartiet. Den generelle situation, renterne, inflationen osv. tjener De Sande Finners dagsorden mere end godt.

Centerpartiet (Keskusta) går tilbage. Ikke mere om det. Dets plads er i oppositionen og med en ny formand. Saarikko blev ikke ligefrem en mirakelmager. Mere bare en irritationsfaktor.

Socialdemokraterne (Demarit) er som Sanna. Og folk ærgrer sig over, at de ikke kan stemme på Sanna andre steder end i Tampere. En kommende stemmesluger, som tager mange socialdemokrater med sig i Riksdagen (Eduskunta). Tredjepladsen begynder at være en selvfølge for socialdemokraterne. Det afhænger af procenterne, om det rækker til en plads i regeringen, eller om retningen er oppositionen.

De Grønne (Vihreät) og Venstreförbundet (Vasemmistoliitto) er præget af konstant melankoli i deres tilslutning. Ingen fremgang, og egentlig heller ikke noget fald. De største tilhængere af Venstreförbundet ligger allerede i graven, og i denne økonomiske situation er den grønne omstilling (Vihreä Siirtymä) ikke lige sagen.

Resten af partierne orker jeg ikke at fortælle mere om, men for SFP (RKP) går alt an igen, og Ano Turtiainen ville jeg ikke ønske at se andre steder end på Juva ABC. Jeg har dog aldrig været der selv, men VKK har ikke brug for nogen skærmtid overhovedet.

Til sidst kan man sige, at den kommende valgperiode bliver Orpos sidste som formand. Hvis Samlingspartiet bliver statsministerparti, vil det kommende regeringsgrundlag være af en sådan karakter, at Samlingspartiet igen bliver meget upopulært, når besparelserne begynder, og Petteri får ansvaret.

Edit: Orpo bliver også skiftet ud, hvis de ikke bliver valgets største parti. Det vil bare ske med det samme og ikke ved slutningen af valgperioden.

12 Synes om

Gudskelov spiser De Sande Finner (Perussuomalaiset) i det mindste en del af socialdemokraternes stemmer.

Man må tage hatten af for Liberalistpartiet (Liberaalipuolue) for, at programmet er udarbejdet i god tid. Der er ellers gode ting i deres program, men af en eller anden grund tager de stilling til fordel for afkriminalisering af brug af narkotika. At inkludere denne afkriminalisering i partiprogrammet er i hvert fald for mig en helt tydelig rød klud. Problemerne med henvisning til behandling og modtagelse af behandling skyldes, efter hvad jeg har studeret, tjenesteudbyderne og ikke strafbarheden af besiddelse. Til gengæld bliver handel med små mængder stoffer mærkbart lettere, hvis man ikke behøver at frygte besiddelse af de få gram til “eget brug”.

1 Synes om

Dette er en interessant detalje, da Samlingspartiet åbent har ført en nedskæringspolitik, og partiets popularitet alligevel er høj. Heraf kan man udlede, at tilhængerne hovedsageligt er en gruppe mennesker, som de mulige kommende nedskæringer ikke vil ramme særlig hårdt. Hvis det er tilfældet, og nedskæringspolitikken gennemføres, er det meget muligt, at Samlingspartiets popularitet ikke vil falde radikalt på trods af nedskæringerne. Selvfølgelig rammer nedskæringer altid i et vist omfang også ens egne partimedlemmer, men sandsynligvis mindst de erhvervsaktive tilhængere af Samlingspartiet.

Hvis Socialdemokratiet (SDP) vinder valget, bliver der næppe talt om nedskæringer. I stedet vil der sandsynligvis blive fokuseret på at udvide skattegrundlaget og hæve skatterne for de højeste indkomster, ligesom man naturligvis vil forsøge at øge beskæftigelsen, men næppe ved at afkorte den indkomstbestemte dagpengeperiode eller ved brug af andre såkaldte “pisk-taktikker”. Det betyder, at udgifterne sandsynligvis ikke vil blive beskåret – måske med undtagelse af en million her og en million der for syns skyld – mens der samtidig bruges mange penge på at øge beskæftigelsen med bløde metoder. Jeg siger ikke, at disse metoder er forkerte, men et mere effektivt incitament er sandsynligvis en gulerod i den ene hånd og en pisk i den anden.

Jeg kan selvfølgelig tage fejl. SDP mestrede pisk-taktikken for 30 år siden. Jeg ved ikke, hvordan det er i dag. Verden var trods alt anderledes dengang.

5 Synes om

Blandt Samlingspartiets (Kokoomus) nuværende vælgere er der også mange svingvælgere, som ønsker at få gældsætningen under kontrol. Bevægeligheden er dog konstant, og de kommende stramninger vil med stor sandsynlighed ramme alle. Så skifter man parti igen.

”Den bedste skat eller stramning er den, der ikke rammer en selv.”

Mandatprognoser vs. resultat fra det seneste parlamentsvalg

https://twitter.com/jussisalonranta/status/1612083535174574080?t=ORRBhAJjuAJfOA8v2AA9vA&s=19

1 Synes om

Det ville sikkert hjælpe, hvis du ikke talte om ”hamerahakansa” eller bare malede et billede af, at indvandrere skulle stå bag en eller anden påstået uundgåelig undergang.

Ps. Amerikas Forenede Stater er en stat opbygget af indvandrere.

14 Synes om

Centerpartiets politik er “sandfinsk” (perussuomalainen). Det vil sige, at man ikke gør noget ved tingene, men lader tingene gå deres egen gang. Holdningstilkendegivelser og en “fra ord til handling”-mentalitet ses som populisme og alt for voldsom adfærd. Når der opstår sager, der kræver beslutninger, undrer man sig først, og først derefter reagerer man. Beslutninger truffet på forhånd og i god tid er populisme osv.

Som et eksempel på “kepu”-ånden (kepulaisuus) er her en metafor: Hvis man på forhånd ved, at en å går over sine bredder om foråret og vil forårsage alle mulige skader. Så følger man situationen og de deraf følgende skader fra sidelinjen og kommenterer “du milde”, “my thoughts are in river”, “Shokked by news”
Kondolencer til ofrenes pårørende, og dem, der har lidt økonomiske tab, bliver hjulpet.

Jeg stemmer altså på “kepu”, når den velkendte og trygge stil fortsætter. Og man gør i hvert fald ikke noget ved tingene.

Fin åbning på hele tråden, og godt at dette får sit eget hjørne.

Dette økonomiske emne er vigtigt, og man kunne virkelig ønske sig en realistisk tilgang til diskussionen om dette emne. En god måde at undersøge statens budget på (det er jo det, der besluttes i parlamentet) er Undersøg budgettet (vm.fi). Derfra kan man undersøge udgifter (og indtægter) efter forvaltningsområde eller udgiftskategorisering. Den mest betydelige post i udgiftskategoriseringen er overførselsudgifter (57,8 mia.), hvoraf størstedelen (27,6 mia.) går til den kommunale sektor (hvoraf størstedelen, 20,6 mia., går til velfærdsregionerne – altså sundhedsvæsenet). Ved at klikke på (i)-ikonet kan man undersøge selve budgetteksterne. Hermed mener jeg ikke, at det er der, der skal spares, jeg konstaterer blot, at man ved at undersøge det kan se, hvor milliarderne bliver af. En betydelig del af velfærdsregionernes udgifter er vel sygeplejerskers og andres lønninger (dette har jeg ikke undersøgt nærmere, men medicin og udstyr koster naturligvis også meget).

Det skal bemærkes, at man også kan finde udgifter til mange andre områder derinde, og ved at undersøge det, kan man finde helt klare oplysninger om mange forskellige typer udgifter (f.eks. relateret til indvandring – små bække gør naturligvis en stor å, men de egentlige udfordringer ligger efter min mening andre steder).

Så når vi diskuterer disse udfordringer på den økonomiske side, så tag først et kig på det.

Kommuneskatten er så en historie for sig og ikke et emne for dette valg (i hvert fald ikke direkte). Dog udgør kommuneskatten for de fleste en betydelig del af de betalte indkomstskatter. Det vil sige, at nogle af de faktorer, der er relateret til det høje skattetryk, findes i ens egen kommune.

2 Synes om