Her på forummet, hvor mange er interesserede i vækstvirksomheder, åbner vi nu også en tråd for den svenske vækstvirksomhed inden for lyd- og e-bogsstreaming, Storytel (storytel.com). Virksomheden er ikke tidligere blevet diskuteret meget her på forummet, men jeg mener, at dette er en yderst interessant vækstvirksomhed på et voksende marked, som også kunne interessere andre forummedlemmer. Virksomheden blev grundlagt i 2005 og noteret på First North Sweden-listen i 2018. Virksomheden har under hele sin tid på børsen vokset hurtigt og fortsat sin ekspansion på det voksende lydbogsmarked.
Kort om historien:
2005: Jonas Tellander og Jon Hauksson grundlagde lydbogstjenesten Bokilur, som senere skiftede navn til Storytel.
2009: Tallander deltog i den svenske tv-udsendelse “Løvens Hule”, som hjalp virksomheden med at sikre sin økonomiske situation under finanskrisen.
2011: De første Storytel-producerede lydbøger udgives på markedet.
2016: Storytel køber Sveriges næststørste forlag Norstedts Förlagsgrupp samt sin danske konkurrent Mofibo.
2017: Storytel køber Danmarks fjerdestørste forlag People’s Press.
2018: Virksomheden udgiver sin egen Storytel Reader-læseenhed. Storytel-tjenesten lanceres i seks nye lande.
2019: Storytel-tjenesten når en million betalende abonnenter. Køber i efteråret Finlands tredjestørste forlag Gummerus Kustannus (Gummerus - kirjakustantamo ja verkkokauppa).
2020: Storytel køber sin konkurrent i Mellemøsten, Kitab Sawti, og virksomheden bliver verdens største udbyder af arabisksprogede lydbøger. Virksomheden køber også den israelske lydbogstjeneste Icast og erhverver 80% af det nordiske lydbogsproduktionsselskab EarSelect.
2021: I januar overstiger antallet af betalende abonnenter for første gang 1,5 millioner. Virksomheden er Nordeuropas største streamingtjeneste for lyd- og e-bøger med over 500.000 udgivelser. Tjenesten opererer i over 24 forskellige lande og har til hensigt at udvide til over 20 nye lande i løbet af 2021-2023. (kilde: https://investors.storytel.com/en/storytel-has-surpassed-the-milestone-1-5-million-paying-subscribers/)
Jeg vil nu indsætte skærmbilleder fra virksomhedens kapitalmarkedsdag, der blev afholdt i februar 2020, som kan ses i sin helhed her: https://www.youtube.com/watch?v=2F0aN-0szvQ (varighed ca. 2 timer og 30 minutter). Absolut en anbefaling, hvis virksomheden interesserer dig, og du vil have mere “kød på knoglerne” til denne kapitalmarkedsdags PowerPoint-præsentation (143 sider): https://investors.storytel.com/en/wp-content/uploads/sites/2/2020/01/storytel-capital-markets-day-january-2020-1.pdf
Virksomheden opererer inden for bogmarkedsindustrien, hvor lydbøger stadig kun udgør en brøkdel af det samlede marked:
men hvis markeder vokser hurtigt. De angav en markedsandel på ca. 15%, hvis man fratrækker USA’s marked, som er det største marked for lydbøger, hvor virksomheden ikke selv opererer:
lydbøger overtager markedet fra fysiske bøger. Nedenfor eksempler fra det svenske bogmarked:
Virksomhedens vækststrategi og mål:
Virksomheden opererer allerede i over 20 forskellige lande og driver allerede en rentabel forretning i bl.a. de nordiske lande + Holland. Listen nedenfor mangler bl.a. Thailand, Belgien:
Virksomheden anser dette antal på 50k abonnenter som en slags “kritisk grænse”, hvorefter målmarkedet normalt hurtigt bliver rentabelt:
“Finansielle kurver”:
Omsætning i stærk vækst:
Virksomheden offentliggør sit egentlige Q4-resultat den 19. februar, men udgav sine foreløbige prognoser allerede den 11. januar 2021:
"Det gennemsnitlige antal betalende Storytel-abonnenter i det nordiske segment i fjerde kvartal 2020 var 926.000, hvilket svarer til 4.000 betalende abonnenter over prognosen og en kundebaseforøgelse på 168.400 abonnenter sammenlignet med fjerde kvartal 2019. Streamingindtægterne i Norden udgjorde 399,6 MSEK, hvilket var 3,6 MSEK over prognosen. ARPU for det nordiske segment landede på 144 SEK, hvilket var lidt over prognosen.
I det ikke-nordiske segment voksede det gennemsnitlige antal abonnenter med 58,4% sammenlignet med fjerde kvartal 2019 og udgjorde i alt 516.000, hvilket svarer til en årlig vækst på 190.200 betalende abonnenter og en stigning på 57.700 kunder sammenlignet med tredje kvartal 2020. Dette oversteg den tidligere kommunikerede prognose på 513.000 abonnenter for fjerde kvartal 2020. Streamingindtægterne for det ikke-nordiske segment udgjorde 103,8 MSEK i fjerde kvartal 2020, svarende til en årlig omsætningsvækst på 49,9%, sammenlignet med fjerde kvartal 2019."
Dette var lidt om virksomheden til at starte med. Jeg håber, at der også findes andre her, der allerede har opdaget virksomheden og/eller er interesserede i den. Dette var også min første virksomhedsåbning som topic, så jeg håber, det gav et indblik i virksomheden. Jeg anbefaler stærkt den video om kapitalmarkedsdagen, jeg linkede til ovenfor, og/eller at gennemgå hele PPT-præsentationen. Min egen var blot en lille overfladisk gennemgang, for at virksomheden kunne blive bedre præsenteret her på forummet for alle forummedlemmer.