Storytel - Lydbogs vækstvirksomhed fra Sverige

Her på forummet, hvor mange er interesserede i vækstvirksomheder, åbner vi nu også en tråd for den svenske vækstvirksomhed inden for lyd- og e-bogsstreaming, Storytel (storytel.com). Virksomheden er ikke tidligere blevet diskuteret meget her på forummet, men jeg mener, at dette er en yderst interessant vækstvirksomhed på et voksende marked, som også kunne interessere andre forummedlemmer. Virksomheden blev grundlagt i 2005 og noteret på First North Sweden-listen i 2018. Virksomheden har under hele sin tid på børsen vokset hurtigt og fortsat sin ekspansion på det voksende lydbogsmarked.

Kort om historien:
2005: Jonas Tellander og Jon Hauksson grundlagde lydbogstjenesten Bokilur, som senere skiftede navn til Storytel.
2009: Tallander deltog i den svenske tv-udsendelse “Løvens Hule”, som hjalp virksomheden med at sikre sin økonomiske situation under finanskrisen.
2011: De første Storytel-producerede lydbøger udgives på markedet.
2016: Storytel køber Sveriges næststørste forlag Norstedts Förlagsgrupp samt sin danske konkurrent Mofibo.
2017: Storytel køber Danmarks fjerdestørste forlag People’s Press.
2018: Virksomheden udgiver sin egen Storytel Reader-læseenhed. Storytel-tjenesten lanceres i seks nye lande.
2019: Storytel-tjenesten når en million betalende abonnenter. Køber i efteråret Finlands tredjestørste forlag Gummerus Kustannus (Gummerus - kirjakustantamo ja verkkokauppa).
2020: Storytel køber sin konkurrent i Mellemøsten, Kitab Sawti, og virksomheden bliver verdens største udbyder af arabisksprogede lydbøger. Virksomheden køber også den israelske lydbogstjeneste Icast og erhverver 80% af det nordiske lydbogsproduktionsselskab EarSelect.
2021: I januar overstiger antallet af betalende abonnenter for første gang 1,5 millioner. Virksomheden er Nordeuropas største streamingtjeneste for lyd- og e-bøger med over 500.000 udgivelser. Tjenesten opererer i over 24 forskellige lande og har til hensigt at udvide til over 20 nye lande i løbet af 2021-2023. (kilde: https://investors.storytel.com/en/storytel-has-surpassed-the-milestone-1-5-million-paying-subscribers/)

Jeg vil nu indsætte skærmbilleder fra virksomhedens kapitalmarkedsdag, der blev afholdt i februar 2020, som kan ses i sin helhed her: https://www.youtube.com/watch?v=2F0aN-0szvQ (varighed ca. 2 timer og 30 minutter). Absolut en anbefaling, hvis virksomheden interesserer dig, og du vil have mere “kød på knoglerne” til denne kapitalmarkedsdags PowerPoint-præsentation (143 sider): https://investors.storytel.com/en/wp-content/uploads/sites/2/2020/01/storytel-capital-markets-day-january-2020-1.pdf

Virksomheden opererer inden for bogmarkedsindustrien, hvor lydbøger stadig kun udgør en brøkdel af det samlede marked:

men hvis markeder vokser hurtigt. De angav en markedsandel på ca. 15%, hvis man fratrækker USA’s marked, som er det største marked for lydbøger, hvor virksomheden ikke selv opererer:

lydbøger overtager markedet fra fysiske bøger. Nedenfor eksempler fra det svenske bogmarked:

Virksomhedens vækststrategi og mål:

Virksomheden opererer allerede i over 20 forskellige lande og driver allerede en rentabel forretning i bl.a. de nordiske lande + Holland. Listen nedenfor mangler bl.a. Thailand, Belgien:

Virksomheden anser dette antal på 50k abonnenter som en slags “kritisk grænse”, hvorefter målmarkedet normalt hurtigt bliver rentabelt:
image

“Finansielle kurver”:

Omsætning i stærk vækst:

Virksomheden offentliggør sit egentlige Q4-resultat den 19. februar, men udgav sine foreløbige prognoser allerede den 11. januar 2021:

"Det gennemsnitlige antal betalende Storytel-abonnenter i det nordiske segment i fjerde kvartal 2020 var 926.000, hvilket svarer til 4.000 betalende abonnenter over prognosen og en kundebaseforøgelse på 168.400 abonnenter sammenlignet med fjerde kvartal 2019. Streamingindtægterne i Norden udgjorde 399,6 MSEK, hvilket var 3,6 MSEK over prognosen. ARPU for det nordiske segment landede på 144 SEK, hvilket var lidt over prognosen.

I det ikke-nordiske segment voksede det gennemsnitlige antal abonnenter med 58,4% sammenlignet med fjerde kvartal 2019 og udgjorde i alt 516.000, hvilket svarer til en årlig vækst på 190.200 betalende abonnenter og en stigning på 57.700 kunder sammenlignet med tredje kvartal 2020. Dette oversteg den tidligere kommunikerede prognose på 513.000 abonnenter for fjerde kvartal 2020. Streamingindtægterne for det ikke-nordiske segment udgjorde 103,8 MSEK i fjerde kvartal 2020, svarende til en årlig omsætningsvækst på 49,9%, sammenlignet med fjerde kvartal 2019."

Dette var lidt om virksomheden til at starte med. Jeg håber, at der også findes andre her, der allerede har opdaget virksomheden og/eller er interesserede i den. Dette var også min første virksomhedsåbning som topic, så jeg håber, det gav et indblik i virksomheden. Jeg anbefaler stærkt den video om kapitalmarkedsdagen, jeg linkede til ovenfor, og/eller at gennemgå hele PPT-præsentationen. Min egen var blot en lille overfladisk gennemgang, for at virksomheden kunne blive bedre præsenteret her på forummet for alle forummedlemmer.

54 Synes om

Tak for en god åbning! Jeg har ventet lidt på denne diskussion :slight_smile:

Storytel udgør omkring 20 % af min aktieportefølje sammen med Qt, Harvia og Kamux. Mit liv er blevet revolutioneret af lydbøger, og jeg tror, der vil være et marked for dem i fremtiden. Hvis jeg tidligere læste en bog eller to om året, lytter jeg nu til omkring tyve bøger om året.

Storytel udvider hurtigt til nye markeder, og antallet af brugere er vokset eksplosivt. Jeg ser det som en styrke at investere i lokale sprog. Det er svært at konkurrere med Audible om engelsksproget indhold. Spotifys indtræden på lydbogsmarkedet kan også skabe hård konkurrence, men på den anden side ville et køb af Storytel være en praktisk måde for Spotify at skabe et uovertruffent alternativ til Audible. Den samme tjeneste bruges jo allerede til at lytte til musik.

Retningen er rigtig, og væksten er stærk, men der er bestemt også risici.

15 Synes om

Dejligt, at der er andre, der er interesserede i virksomheden her :+1:

Virksomheden har jo haft gavn af coronaen, og det har helt sikkert fremmet virksomhedens vækst på de eksisterende markeder, og selvom coronaen skulle forsvinde, tror jeg, at de vil være i stand til at opretholde abonnentantallet, da folk har vænnet sig til at bruge tjenesten nu på grund af lockdowns og andre restriktioner. Jeg ser også virksomhedens gode konkurrencefordel i, at ekspansionen primært (i hvert fald indtil videre) er sket i lande, hvor engelsk ikke har været hovedsproget. Storytels eget sprogtilbud dækker allerede over 25 sprog, og virksomhedens formål er at agere lokalt på globale markeder. De fortalte bl.a. på sidste års hovedmarkedsdage, at 85% af bogudbuddet i hvert land ville være på det lokale hovedsprog, og derudover kan de så tilbyde andre sprog, der tales i landet, til flere forskellige markeder. De nævnte bl.a. i videoen fra hovedmarkedsdagen, at da de udvidede til Tyskland, valgte 15% af brugerne tyrkisk som appens sprog på grund af det store antal tyrkisktalende i landet.

Jeg fulgte selv virksomheden en del sidste år og så, at kursen nåede op på 307 svenske kroner. Jeg overvejede selv at foretage mine første køb i november, da kursen var omkring 200 kr., men af en eller anden grund blev købene ikke foretaget dengang (jeg husker ikke den præcise årsag). Derefter steg kursen op til omkring 270 kr., indtil den hentede fart omkring 230 kr., hvor jeg selv hoppede med og foretog mine første køb i begyndelsen af denne måned.

9 Synes om

Da den kage, der skal fordeles, vokser, tror jeg, at der er plads til flere aktører på forskellige markeder, og netop virksomhedens store satsning på lokale sprog er en god fordel. På kapitalmarkedsdagene i 2020 vurderede de, at hvis antallet af abonnenter over 18 år steg med 5 % i de lande, hvor de allerede havde udvidet, som i Sverige, kunne det allerede betyde +40 millioner abonnenter. De havde ikke medregnet Indien i dette tal, så der er masser af vækst at hente, selv med så små procenter.

3 Synes om

Jeg stødte selv på Storytel allerede under coronakrisen, hvor jeg fik en åbningsposition til den meget pæne pris af 119 svenske kroner. Disse blev så solgt i efteråret til en pris på 255 svenske kroner, da jeg tænkte, at jeg ville lade det være et succesfuldt “coronavæddemål”. Derefter bød muligheden for at købe igen sig til, men til jul sprang jeg tilbage på vognen med et meget længere perspektiv til omkring 260 svenske kroner. Det var ikke den bedste timing indtil videre, men Paretoprisanbefalingen på 390 svenske kroner styrede kurskurven mod nordøst på det tidspunkt.

Forhåbentlig er der kage nok til alle. Selv i Finland skaber mindre konkurrenter som Nextory og BookBeat hård konkurrence. De forsøger konstant at tilbyde længere gratis prøveperioder eller månedlige gebyrer på en euro til tilbagevendende kunder. Det er udfordrende at skille sig ud i brugeroplevelsen, når de fleste af dem fungerer lige så godt, og for det meste findes de samme bøger i tjenesterne. For et par år siden var situationen sådan, at jeg ikke altid kunne finde den bog, jeg ønskede, men nu er de begyndt at dukke op som e-bøger og lydbøger.

En måde at skille sig ud på kunne selvfølgelig være at skabe fængslende radiospil/serier ved siden af lydbøgerne, som kommer til tjenesten i sæsoner, et afsnit ad gangen. F.eks. meget vellydende dialog eller endda med flere oplæsere. Podcasts er selvfølgelig allerede opfundet, men bedre manuskriptindhold kunne også være interessant. Og disse ville selvfølgelig være Storytel originals, som ikke kan fås andre steder.

4 Synes om

Er der nogen steder, hvor jeg kan finde information om, hvorvidt der er kommet nye markeder med overskud i løbet af 2020? Jeg prøvede at grave, men det lykkedes mig ikke. Så vidt jeg forstår, er lysbillederne i den indledende besked fra markedsdagen i 2020, altså januar 2020.

Ja, slides fra markedsdagen for et år siden, og jeg har stadig ikke selv fundet bekræftelse. Med hensyn til historien og væksten ville dette være vigtigt, da de allerede nu bruger indkomstfinansiering fra rentable markeder til den stærke vækst på nye markeder. Jeg tror dog, at i det mindste det finske marked kunne være ved at blive et marked, der genererer overskud, som virksomheden selv forventede i de indledende slides.

Virksomhedens pressemeddelelse (9.4.2020):

“Ifølge lydbogstjenesten Storytel har der været en markant vækst i antallet af nye brugere under coronaepidemien. Den nuværende situation afspejler sig tydeligt i Storytel, især i forbruget af børnelitteratur, som steg med 140 % i Finland i de sidste to uger af marts. Ifølge Storytels marketingchef Hanna Walldén er der efter skolernes lukning blevet taget næsten dobbelt så mange børns Kids Mode-profiler i brug, hvilket gør det muligt for et barn og en voksen at lytte til forskellige lydbøger samtidigt.”

Tilstrømningen af nye kunder vokser også stærkt globalt

Storytel rapporterede tirsdag, at lydbogstjenesten har 1.154.800 betalende kunder globalt, og at den årlige omsætning er steget med 45 % i første kvartal af 2020. I de sidste to uger af marts tog mere end dobbelt så mange nye kunder tjenesten i brug på globalt plan sammenlignet med samme periode året før, hvilket er en hidtil uset stor ændring."

3 Synes om

Det var en interessant start!

Jeg har gravet lidt i det, og ledelsen ejer i hvert fald en god mængde af dette:
https://investors.storytel.com/en/board-about-us/
Bestyrelsesformanden ejer 2.027.908 B-aktier
Et bestyrelsesmedlem ejer via selskabet 8.773.384 B-aktier og privat 128.143 B-aktier
CEO ejer 4.900.000 B-aktier og er også selskabets stifter

Det er også rart at se, at de, der kom ind i bestyrelsen i 2020, ejer en vis mængde aktier.

6 Synes om

Nu hvor jeg har haft lidt mere tid i weekenden til at sætte mig ind i og søge information, har jeg fundet et par interessante videoer fra Paretoprisens analytiker (Stefan Wård) på YouTube. Min svensk er dog ikke god nok til, at jeg kan sammensætte et finsk resumé af disse, men måske kan “forumets fælles kraft” hjælpe med at lave et kort resumé af dem:

Her er en video fra et par måneder siden med en længerevarende prognose:

(skærmbillede taget fra videoen ca. 2.18):

regional prognose for salg i 2025 (skærmbillede taget fra videoen ca. 12.21):

Jeg fandt også en video relateret til Q4-resultatet:

Den analytiker, der følger virksomheden, har også for en måned siden placeret Storytel (fra 12.47 for Storytel) på listen over de bedste ideer for 2021. Video fra en måned siden:

I marketingøjemed ser Storytel ud til at udgive mange korte læseklip på YouTube, og det ser ud til, at mange videoer har fået millioner af visninger i forskellige lande. Hvis bare en del af disse bliver til aktive abonnenter, ville det føles som om, at nogle markeder kunne blive profitable hurtigere end f.eks. på 5 år. For eksempel blev det lille marked Island rentabelt på et år.

Nedenfor er et par skærmbilleder fra YouTube-videolinks:

3 Synes om

Dette billede viser, at man ønsker at opretholde et lavere prisniveau i andre lande end de nordiske lande for at få nye kunder til at beholde tjenesten billigere. Det er fornuftigt på alle måder. Eller har @TomiP bedre information om, hvorvidt der er større priskonkurrence med Amazons Audible og Spotify?

1 Synes om

Selvom prismodellerne (ubegrænset, familie osv.) er de samme på tværs af markeder, skal de tage højde for konkurrencesituationen/markedssituationen på de forskellige markeder (er vi i en lanceringsfase osv.) + det generelle prisniveau på de forskellige markeder. For eksempel kan de ikke opkræve den samme månedlige afgift i Indien som i Sverige på grund af de forskellige prisniveauer i landene. Så de stræber efter at overvåge, hvad der kan være den optimale månedlige afgift for hvert marked.

1 Synes om

Tanker om konkurrence i Finland:

Jeg har brugt de mest konkurrencedygtige alternativer i Finland, nemlig Storytel, BookBeat og Nextory. Jeg har bemærket, at Nextory, som den nyeste spiller, forsøger at tiltrække kunder mest aggressivt. Jeg får tilbud på 1 €/måned for tilbagevendende kunder i min e-mail. BookBeat gør også det samme, hvis man har været væk længe nok. Disse tilbud fra BookBeat ser ud til at komme cirka hver sjette måned. I dag bemærkede jeg, at Nextory sendte det samme 1 €-tilbud umiddelbart efter, at jeg opsagde mit abonnement. Jeg er ikke helt sikker på, om Storytel nogensinde har sendt et tilbud til tilbagevendende kunder, men jeg har en svag erindring om, at man mindst én gang har kunnet få den første måned for en euro eller gratis, når man vendte tilbage til tjenesten. Situationen er dog, at Storytel ikke tilbyder lige så mange billige måneder som konkurrenterne i Finland. Der er sikkert en stærk stræben efter at gøre Finland rentabelt så hurtigt som muligt.

Storytel tilbød tidligere ikke et billigere abonnement med begrænset lyttetid (20 t/måned), men det er nu kommet som en ny mulighed, da konkurrenterne allerede havde det.

Det er også lidt problematisk, at man måske kun behøver at betale et par tiere om året for lydbøger/e-bøger, når der er tilstrækkeligt mange tjenester, der tilbyder tilbagevendende kunder måneder for en euro. Prisbevidste forbrugere som mig hopper fra den ene tjeneste til den anden og sparer betydelige penge. De fleste forbrugere er mere dovne og bekymrer sig ikke så meget om løbende gebyrer, men der bør være nogle måder at fastholde kunder på.

Hvorfor har jeg så selv valgt Storytel som min foretrukne app? Jeg købte for et par år siden deres egen billigste e-bogslæser på markedet, da ikke alle bøger er tilgængelige som lydbøger. Læseren fungerer kun med bøger fra Storytels tjeneste, så jeg bør bruge Storytel, hvis jeg også vil læse udover at lytte. Dette er en ret god måde at fastholde kunder på.

4 Synes om

Interessant åbning og virksomhed.

Storytel er ikke en velkendt tjeneste, jeg har selv været Audible-kunde i 3,5 år. Markedet vokser uden tvivl hurtigt, og lokalisering og sprogudvalg adskiller Storytel fra Audible, men har Storytel nogen konkurrencemæssig fordel i forhold til andre virksomheder i branchen? For en ikke-kunde er det bare en af mange lignende tjenester.

Lydbogsmarkedet er interessant på grund af dets lave penetration og det er nok ret sikkert at satse på, at det vil vokse markant i de kommende år. Jeg spekulerer stadig på, hvem der vil drage fordel af denne forandring: platformene eller ophavsretsindehaverne? Mon ikke “content is king” også gælder i dette spil, men hvilken slags?

Inden for videostreaming har Netflix haft succes, selvom dets eget udvalg ikke har været af høj kvalitet på alle områder, men der har været masser af det sammenlignet med konkurrenterne, og det har været nemt for seeren at vælge den næste serie at se. Efterhånden som kundegrundlaget er vokset, har man kunnet investere mere i indhold, hvilket yderligere har forbedret positionen. Konkurrenterne skal investere massivt for at indhente det, f.eks. investerer Disney store summer lige nu.

Inden for lydbøger ser det ud til, at forskellige aktører har de samme klassikere og største “hits”. Der er derfor meget overlap i indholdet mellem tjenesterne i modsætning til videostreaming. Man kunne antage, at kunderne næppe tager mere end én tjeneste ad gangen. Hvordan kan Storytel så klare sig mod f.eks. Amazon? Indtil videre har svaret været et lokalt udbud, dvs. både lokale sprogoversættelser og lokale bøger. Hvad forhindrer på den anden side f.eks. Amazon i at udvide lokalt? Et svar ville være eksklusivitet på indhold opnået gennem ophavsretsforvaltning. Det er stadig uklart for mig, om Storytel f.eks. ejer ophavsretten til Gummerus’ produktion, eller om de tilhører forfatterne, kan nogen kaste lys over sagen?

Hvis jeg på et tidspunkt i lydbøgernes værdikæde ville være investor, så måske netop som ejer af ophavsretten :slight_smile:

4 Synes om

Det er stadig lidt uklart for mig, hvem der har rettighederne til hvad. Lydbøger laves dog for det meste på baggrund af bøger udgivet i skriftlig form (noget af det er nu også direkte som lydbog). Jeg lyttede lige til bogen Exit vol. 2 på Nextory. I starten og slutningen af den blev det fortalt, at lydbogen er produceret af StorySide, som ejes af Storytel. Jeg ville derfor tro, at Nextory har været nødt til at betale noget til Storytel for den (altså ikke direkte til forfatteren). Og Storytel betaler sikkert for indhold produceret af andre.

Det ser ud til, at Storytel også satser på at opkøbe forlag, så de kan skabe “eget” lokalt indhold på lokale sprog.

Men hvem har rettighederne… jeg måtte lige herfra undersøge branchens praksis: https://kirjailijaliitto.fi/kirjailijalle/kustannussopimus-ja-muut-sopimukset/

Ophavsretten tilhører som udgangspunkt forfatteren. Med en forlagsaftale overdrages eneretten til at udgive bogen, og der er så sikkert mange forskellige former for disse aftaler. Den aftalte forfatterhonorar udbetales derefter til forfatteren, en del som forskud og derefter efter salg.

1 Synes om

Ifølge Koskinen er copyright-vederlaget for en ny hardback-bog typisk 22 procent eller mere, mens man kun får omkring halvdelen af det for en lydbog.

Forskellen er endnu større, når indtægterne omsættes til penge. Da salgsprisen for lydbøger er væsentligt lavere, er indtægten fra en enkelt lydbog kun omkring en ottendedel sammenlignet med en trykt bog. Den gennemsnitlige forfatter tjener omkring tre euro per solgt bog, så en lydbog giver ikke mange tiere af cents.

5 Synes om

Samme fænomen her som i musikbranchen. En anden end kunstneren tjener pengene. Spotify er ofte i centrum for kritikken. Verden ændrer sig, og kommercielt indhold tilpasser sig, men der vil helt sikkert være modstand mod forandringen. I musikbranchen plejede man at lave flere albummer, men via streamingtjenester er dens betydning aftaget. Man lytter til individuelle sange og playlister. Selvfølgelig lytter man stadig til albummer, men det ser ud til at være en stadig sjældnere måde at forbruge musik på.

Men man skal ikke forvente godt indhold, hvis forfatteren ikke får en ordentlig belønning. Også ens eget originale indhold er ret værdiløst, hvis ingen er interesseret. Forhåbentlig kommer branchen til en model, hvor alle vinder…

4 Synes om

Har I på nogen måde undersøgt markedets tilstand? Da jeg investerede i dette, kiggede jeg på Google Trends, og Audible dominerer fuldstændigt, især på de engelsksprogede markeder. Storytels investeringer i lokale sprog virker efter min mening som en god, og måske den eneste mulige, strategi.

7 Synes om

Jeg fandt dette interessante billede på Twitter. Der er generelt meget godt materiale/analyse om virksomheden på svensk finans Twitter.

Storytell har haft en dårlig vane med at overgå sine egne mål siden 2016..

4 Synes om

Angående disse prognoser: virksomheden ser ud til at lave en kvartalsvis prognose for det kommende kvartals omsætning. For eksempel blev der i november, i forbindelse med Q3/2020-rapporten, lavet en prognose for Q4/2020-omsætningen. Som en abonnementsbaseret tjeneste skulle omsætningen være meget forudsigelig, især når halvdelen af kvartalet allerede er gået. Og hvis man så laver en lidt konservativ prognose, kan man vise en overskridelse :wink:

Her er for eksempel den faktiske omsætning for Q4/2020 offentliggjort den 1. november 2021 versus prognosen offentliggjort i november 2020 (resultatrapporten kommer den 19. februar 2021):

4 Synes om