Lykkes det svenskerne endnu en gang med noget, som mange har forsøgt? Readly, der blev børsnoteret i Stockholm i efteråret, stræber efter at blive tidsskriftsmarkedets Spotify. Med konceptet får forbrugeren ubegrænset læseret til et bredt udvalg af tidsskrifter mod et månedligt gebyr.
For at konceptet kan lykkes, skal der være et tilstrækkeligt bredt udvalg af kvalitetsudgivere. I øjeblikket er der 60 udgivere og 600 tidsskrifter. Udviklingen af udvalget er vokset støt.
Mange andre aktører har forsøgt at lancere et lignende koncept uden nævneværdig succes, men Sverige har tidligere fostret store succeshistorier. Readly har allerede formået at opnå fodfæste i hvert fald i Sverige, Storbritannien og Tyskland, hvilket allerede er en lovende start.
Det er tilsyneladende umuligt at patentere en forretning som Readly, hvilket er en skam. Man må altså vise sig bedre end konkurrenterne og bruge masser af penge på kundeanskaffelse. Ideen er god og vil fungere, hvis prisen kan holdes passende i forhold til husholdningernes skrumpende rådighedsbeløb efter coronavirus. Jeg kan ikke gætte, hvor meget Readly konkurrerer med f.eks. Netflix og lydbogsmarkedet, men det presser sig ind på et stramt marked.
Tak for denne interessante åbning, jeg må undersøge og følge med!
Min forståelse er, at Apple News+ slet ikke har fungeret. Store udgivere har brokket sig over, at indtægterne til dem er latterligt lave. Jeg ville være overrasket, hvis Readly lykkes her, når Apple ikke lykkes, men man ved jo aldrig.
Interessant pointe, tak.
God idé, men fungerer det virkelig? Man vil gerne høre en hel sang, men hvem vil nu om dage læse en hel artikel?? Medierne er fyldt med information 24/7 gratis, og selv den gamle mand klikker næsten kun på overskrifterne nu
En stor grund til dette er, så vidt jeg forstår, udgivernes frygt for at blive løbet over ende af Apple. På grund af dette har udgiverne været uvillige til at give deres indhold til Apples tjeneste. På samme måde har Spotify været en mere attraktiv partner for pladeselskaberne end Apple Music. I det bedste scenarie er det uafhængige og i forhold til FANG-giganterne svage Spotify også et forbillede for Readly.
Dette er et helt gyldigt argument, men hvis jeg lige kigger News+ kataloget igennem, er det faktisk meget omfattende, så jeg tvivler på, at det er problemet. Der skal være godt indhold og en god brugeroplevelse, men der kommer ingen betalende kunder. Samtidig får den reklamefinansierede del af Apple News hele tiden nye kunder. Måske er det forskellen på markedsområderne.
Selvom jeg måske ikke vil investere i dette firma, så er det et godt fund. Jeg vidste ikke, at det eksisterede, og jeg har savnet Forbes. Nå, nu kan jeg få det. Der var også nogle blade til juniorer, og da sejlads interesserer mig, var der også noget relateret til det. Jeg ved dog ikke så meget om sejladsblade, da jeg kun har læst bådblade før…
Inspireret af dette undersøgte jeg også Apple News. Det er ret godt, da man kan lytte til noget i bilen, men hvis jeg nogensinde skifter væk fra iPhone, ser det ud til, at man ikke kan få det til Android
Edit: i morgen starter gratisugerne, først til den ene og så til den anden. Lad os se, hvad disse tjenester har at byde på.
“Axel Springer, en af Tysklands største udgivere, udvider sit partnerskab med Readly, den europæiske kategorileder inden for digitale magasiner, ved at tilføje sine tre førende dagblade til platformen. Readlys abonnenter på tværs af markeder kan nu få adgang til digitale udgaver af B.Z., DIE WELT og BILD - Europas største dagblad.”
Ja, det lyder lige som den niche, der interesserer mig.
Som nogen tidligere nævnte, er Apple måske for stærk til at komme ind på markedet. En lille, nichefokuseret aktør vil sandsynligvis være den, der får dette igennem.
{“content”:“Efter min mening også en rigtig god forretningsmodel.\n\nAlle blade i tjenesten kan læses ubegrænset for 9,99€/måned, og i butikken kan printversionen af et enkelt importeret blad nemt koste mere. Mere specielle blade er heller ikke altid så let tilgængelige i butikkerne.”,“target_locale”:“da”}
“Omsætningsvækst sker på alle markeder, hvor de tre kernemarkeder Tyskland, Sverige og Storbritannien står for det meste. Omsætningen voksede med 22,3 procent i Tyskland til 37,3 mio. SEK (30,5), 22,6 procent i Sverige til 23,6 mio. SEK (19,3) og 43,5 procent i Storbritannien til 21,7 mio. SEK (15,1). Omsætningen på andre markeder voksede med 85,4 procent til 15,3 mio. SEK (8,3).”
“Den positive udvikling i marginen kan delvist tilskrives en forbedret fordeling af omsætningen med udgivere og lavere transaktionsomkostninger samt højere indtægter fra valutaeffekter.”
Fra vejledningen: “Readly udsteder ingen prognoser vedrørende fremtidig performance.”
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Placeringen af cirka 3 millioner aktier i det digitale magasinfirma Readly, som blev annonceret efter Stockholmsbørsens lukning tirsdag, er gennemført til en pris af 55 svenske kroner per aktie.
Det fremgår af en pressemeddelelse.
Dette betyder et samlet salgsprovenue i størrelsesordenen 165 millioner svenske kroner. Prisen svarer til en rabat på 13 procent sammenlignet med tirsdagens lukkekurs for Readly-aktien, som var 62,95 svenske kroner.
Køberne var kvalificerede investorer i Sverige og udlandet.
Forud for investeringen begyndte Zouk Capital en gradvis distribution af cirka 7,1 millioner aktier i Readly til sine aktionærer. En række af enhedsindehaverne gav Zouk Capital til opgave at arrangere et salg af de modtagne aktier.
“Zouk Capital handlede udelukkende på vegne af og i overensstemmelse med sælgernes instruktioner i forbindelse med investeringen. Zouk Capital rådgav ikke sælgerne i deres beslutning om at sælge aktier, og de har ikke delt nogen information med sælgerne, som ikke er blevet offentliggjort. Hverken Zouk Capital eller dets repræsentanter solgte aktier i investeringen,” fremhæves det.
Investeringsbanken ABG Sundal Collier udførte den accelererede bookbuilding-proces.
Hvis der er følgere her, så fortæl mig jeres mening om en mulig ændring af fundamentale forhold eller lignende, der kunne forklare de konstant faldende værdiansættelsesniveauer? I dag nye ATL-tal, og jeg ved ikke, hvilke nyheder jeg har misset, der kunne forklare trenden. Ja, og jeg forstår, at “nogle gange stiger det, og nogle gange falder det” Virksomhedens forretningsidé er efter min mening stadig meget attraktiv.